BMW M Performance – äntligen trimtillbehör i original!


I detta reportage kommer jag att berätta om BMW:s tillbehörsprogram BMW M Performance/BMW Performance. Jag som skriver är BMW-ägare sedan många år och jag skriver för andra BMW-ägare och det förutsätts i reportaget att du har kunskaper och erfarenhet att äga och köra BMW, och jag har blandat ren fakta med mina åsikter där det är lämpligt, och jag hoppas det framgår vad som är fakta och vad som är mina egna åsikter. Observera att artikeln är lång – därför har jag försökt dela upp den i kapitelsystem.

M Performance - Inledning
Många är de BMW-ägare som faktiskt äger en BMW. Många är landets BMW-ägare som också äger en BMW de nog skulle vilja ha lite fler hästkrafter i… Eller lite häftigare stötdämpare, eller lite fränare sidokjolar… Känns det igen? Jag skulle tro att den andel av landets BMW som skulle vilja göra sin bil lite häftigare nog faktiskt är MER än 100%! Vi är ju som bekant ett släkte av kräsna kalenderbitare. Oavsett om du är dekaltrimmare eller seriöst vill trimma din bil så finns det något att investeringsbegrunda!

Tidigare har vi varit hänvisade till att kontakta företag som Schmiedmann, KCR, Dieselkraft eller Ferrita beroende på vad vi haft för önskemål med vår bil. Därför lanserade BMW i oktober 20012 sitt program för BMW M Performance Accessories. BMW Trim-tillbehör på svenska. Det låter ju häftigare på engelska. Äntligen blev det nu möjligt att trimma/tuna/customisera en BMW med delar från just BMW och inte från diverse utomstående företag. Utan att tala illa om några andra företag så tycker jag ändå att en BMW skall ha reservdelar från en fabrik i Sydtyskland och därmed basta!

Tydligen så tyckte de anställda på BMW-företaget samma som jag; för 2007 blev det möjligt att utrusta sin bil med trimkomponenter från tillbehörsprogrammet BMW Performance och i oktober 2012 blev det så möjligt att utrusta sin BMW med delar från BMW M Performance - något som tidigare endast varit möjligt för M-modellerna. Tillbehörsprogrammet finns till alla modeller i det nuvarande modellprogrammet utan undantag, men de tillgängliga komponenterna varierar från modell till modell. Det finns tillgängligt även för de redan fräna M3, M5, M6 men till dessa finns av förklarliga skäl ingen motortrimning eller uppgraderade avgassystem.

Som sagt; de tillgängliga komponenterna varierar från modell till modell. Till de föregående generationerna av 1-serien, 3-serien X5 och X6 heter programmet BMW Performance, men utbudet är i stort sett detsamma. Även till 1-seriens cab (E88) är det BMW Performance som gäller, eftersom den hör till en modellgeneration som fasats ut. Det äldre BMW Performance har funnits under ca fem års tid. I det fortsatta kommer jag bara kort kalla det Performance så får du som läsare själv hålla reda på vilken modell det avser.

Tillbehörsprogrammet är omfattande och består av allt från stripes i klistmärkesform till motortrim och det mesta däremellan som till exempel hårdare (skönare) stötdämpare, inredningsdetaljer och kolfiberpaneler, rattar, växelspakar, spoiler och kjolpaket med mera med mera. I det senare kommer jag göra en översiktlig beskrivning av delarna.

Jag misstänker att BMW lanserar det här för att de är trötta på att låta företag som AC Schnitzer, Hamann, Hartge och Turner dominera eftermarknaden vad gäller styling och trimning. Det kan man ju förstå – eftermarknadsstyling på en BMW är nog en ganska intressant marknad som bara i Sverige årligen omsätter ett intressant antal miljoner kronor. Som sagt; det finns knappast en BMW-ägare som inte någon gång funderat på hur bilen skulle kunna bli lite piggare, lite skönare, lite snyggare.

Det är nämligen den ovannämnda gruppen BMW-ägare själva programmet vänder sig till. Den som vill ha sin BMW lite skönare, lite snabbare eller lite snyggare. Vi måste konstatera en sak: En BMW M3 består inte av en BMW 318 med ALLA M Performance tillbehör. Du kan alltså inte köpa en BMW 318 och mata den full med alla  M Performance-delar och tro att du kommer att äga en M3. Du kommer att äga en förvisso häftig 318 (säkerligen landets häftigaste) men det blir inte en M3. Det inser man ju enkelt om man betänker att en 318 har en bensinfyra på 129 hk och M3 har en V8 på 426 hk och då inser man att det finns chassi- och utrustningskomponenter till en M3 som inte erbjuds till en 318. Därför slår vi återigen fast en sak: BMW Performance vänder sig till den som har en standardvagn från BMW som han vill ha lite snabbare, lite skönare eller lite snyggare.

Det bör också poängteras att BMW M Performance uppfyller BMWs i övrigt stränga kvalitetskrav och naturligtvis också erbjuder samma produkt- och kvalitetsgarantier som andra BMW-delar. Det innebär t.ex. att nybilsgarantin fortsätter gälla och maskinskadeförsäkringen förändras inte förändras om du matar din bil full med BMW M Performance. Eftersom BMW förmodligen kommer att rapportera in nya fordonsdata till Transportstyrelsen kommer sannolikt fordonsskatten att förändras och ändrar du motoreffekt så kommer säkerligen försäkringspremien att förändras MEN garantier och försäkringar i övrigt förändras inte.

Vi gör en djupdykning i försäkringsvillkoren som gäller för BMW Originalförsäkring för försäkringar tecknade från och med 1 februari 2013 eller senare. Där kikar vi extra noga på avsnittet om maskinskadeförsäkringen. Det hittar vi på sid 4-7 på försäkringensvillkoren. Där framgår tydligt vad som ingår i maskinskadeförsäkringen för en välförsäkrad BMW. Där framgår också att maskinskadeförsäkringen inte lämnar ersättning om bilen är äldre än 8 år eller körts mer än 12.000 mil vilket vi känner igen. Likaså om bilen är registrerad som Taxi. Och vi känner också till nästa undantag, nämligen; där motoreffekthöjande åtgärder har vidtagits av annan än generalagent eller av denne utsedd återförsäljare.

Detta är en motoreffekthöjande åtgärd men om trimningen har genomförts av generalagenten eller denne utsedd återförsäljare så är alltså inte undantaget uppfyllt. Observera att om du alltså lämnar in en BMW på trimning på Tim på hörnet eller för all del Hartge, KCR eller dieselkraft så upphör maskinskadeförsäkringen men INTE om du lämnar in den på trimning hos BMW. Ganska enkelt faktiskt, och logiskt. 100% sunt förnuft tycker jag!

Observera att maskinskadeförsäkringen inte heller gäller för ”komponent som avviker från bilens seriemässiga utförande” men från och med oktober 2012 så erbjuds en BMW seriemässigt med  BMW M Performance så inte heller det undantaget är uppfyllt. Andra försäkringsbolags villkor är likartade men du bör läsa villkoren för just ditt bolags maskinskadevillkor noga. Observera att just formuleringen ”där motoreffekthöjande åtgärder har vidtagits av annan än generalagent eller av denne utsedd återförsäljare” brukar vara en standardformulering.

Nu är vi klara med försäkringsjuridiken för den här gången. För att göra en enkel uppdelning på vad det är för komponenter som erbjuds så försöker jag dela upp dem i fyra grupper. Uppdelningen är helt och hållet min och jag tänker inte motivera varför jag har valt att dela upp dem på det här viset – mer än att det blir mer översiktligt och skapligt logiskt.

Dessutom upptäckte jag under arbetet med detta reportage att BMW har valt att dela upp dem på samma sätt! Några behandlar jag tämligen översiktigt och några kommer jag att dyka ner i lite mer och det har jag valt därför att jag tror mig veta vilka komponenter som intresserar oss AutoPower-läsare mest. Observera att jag blandar engelska och svenska här för att göra det enklare för den som vill pila iväg till BMW och beställa något. Observera att de nedan uppräknade komponenterna finns till hela modellprogrammet, och att utbudet är störst till F20 och F30.

M Performance Avdelning 1 - Aerodynamik
I denna grupp ryms komponenter som förbättrar eller gör bilens utvändiga utseende lite tuffar eller snyggare. Dessa komponenter förbättrar inte bilen på något sätt och det är upp till var och en om de gör bilen snyggare. M Performance Aerodynamics package är olika stripes – klistermärken i svart eller BMW M-färger (ljusblått, mörkblått och rött) som löper över karossen eller längs med sidokjolarna upp mot bakre hjulhuset. På några av de första bilderna till reportaget finns exempel på vagnar med stripes. Dessutom finns det M Performance rear spoiler och M Performance exterior Mirror caps – utvändiga backspeglar i kolfiber samt takspoiler eller bakspoiler i kolfiber. Här finns det till exempel olika former av stripes till bilen, som går längs sidokjolarna eller ovanpå karossen.

Min egen högst personliga uppfattning är dock att det är tveksamt intressant att sätta på en massa klistermärken på min bil. Dessutom blir den mer svårpolerad eftersom man måste vara försiktig med kanten. Dessutom finns de klassiska BMW-njurarna i svart för den som vill ha det samt black-line bakljus. Något som däremot är ganska snyggt är just backspegelkåpor i kolfiber. Det bör poängteras att BMW kolfiber är av mycket hög kvalitet och ger en mycket högteknologisk känsla när man pillar på den med t.ex naglarna. Det är inte några komponenter som är särskilt avancerade att montera, utan de flesta gör-det-självare fixar detta på en kväll. De flesta komponenter i denna grupp kostar ett par tusen kronor, vilket är ganska mycket för lite klistermärken. Bilder finns på de olika komponenterna.

M Performance Avdelning 2 – Cockpit
I denna grupp ryms en hel del olika kolfiberkomponenter som mittkonsol och lister, växelspaksknoppar och handbromshandtag. Dessutom finns det två olika rattar som är klädda med alcantara som dessutom har färddatorn monterad i rattkransen i läget kl 12. Här finns också pedaler i rostfritt stål samt olika uppsättningar golvmattor med annat mönster. De flesta är påfallande snygga och återigen bör poängteras att BMW kolfiber ger en känsla av hög kvalitet med perfekt passform. Inte heller i denna grupp rör det sig om montering av något mer komplicerat slag – att slänga ut de gamla mattorna och lägga i nya är ju inte särskilt komplicerat, så inte heller att montera bort de gamla backspegelkåporna och klämma dit två andra med perfekt passform.

Jag vill dock starkt avråda från att ge sig på att montera rattar själv utan fackkunskaper – vid felaktig hantering kan airbag-insatsen explodera med svåra skador som följd. Komponenterna i denna grupp kostar från någon tusenlapp till en bra bit över 20 000 kr för Performance-ratten med färddator. Själv tycker jag att M-performance växelspaken/växelväljaren är väldigt snygga men däremot tycker jag att M-lädersportratten är snyggare, och det blir nog sådär att kombinera från olika tillbehörsprogram.

M Performance Avdelning 3 – Chassi
De två föregående grupperna har handlat om att göra bilen snyggare, nu kommer vi till avdelningen ”skönare”. Observera att M Performance ju vänder sig till den som vill ha sin BMW snabbare, snyggare eller skönare.

I denna grupp finns nämligen M Performance stötdämpare+fjädrar. Stötdämparna är något hårdare och ger en stummare (sportigare) väghållning och fjädrarna sänker bilen med så mycket som 25 mm. Du kanske känner till att ett traditionellt M-sport chassi sänker med 15 mm, men med M Performance chassi så sänker du alltså ytterligare 10 mm. Dessutom är fjädrarna röda – för de förra modellerna av 1-serien och 3-serien är de dock röda! Observera att M Performance-stötdämpare/fjädrar INTE erbjuds till 1-serie cab E88 eller 3-serie cab e93, detta beroende på den försvagade karosseri-konstruktionen i en cabriolet. För den som gillar styv väghållning kan denna produkt rekommenderas.

Själv har jag M-sportchassi i min cab (e88) och just chassit är en av anledningarna till att jag älskar den bilen. Vi är nog ganska många på detta forum som vet vilken skillnad det är mellan ett standardchassi och en M-sportchassi. Då är det ju lätt att tänka sig att M Performance-chassi är ännu lite häftigare jämfört med M-sport.  I denna grupp återfinner du även krängningshämmare i kolfiber eller aluminium. Krängningshämmarna finns endast tillgängliga för de förra modellerna av 1-serien, 3-serien och även 3-serien e46 i såväl aluminium som kolfiber. Nåväl, BMW M Performance rekommenderas starkt för den som vill ha en vass, styv väghållning. Den som har en cab får nöja sig med M-sport. Performance-stötdämpare/fjädrar komplett går loss på ca 15 000 kr.

Dessutom finns det en betydande bromsuppgradering med BMW M performance 18” Brake system. Fyrkolvs-bromsok där fram och tvåkolvs-ok där bak. Det du!  Bättre bromsar, sänkt vikt och dessutom förbättrat utseende. Bromsarna går nämligen att få med gula, röda eller orangea bromsok. I uppgraderingen ingår också förbättrade bromsskivor. Allt för att tillåta en sportigare körstil såklart. Det är dock inte samma sak som keramiska bromsar. Prislappen för M Performance bromsar inte ner förrän prislappen har passerat ca 32 000 kr – ca 17 000 kr för de äldre modellerna av 1- och 3-serien.

Den som vill ha uppgraderade bromsar till sin BMW måste också uppgradera till fälgar till 19 tum. I BMW:s normala tillbehörsprogram är 18 tum max till 1-serien men i M Performance har man uppgraderat till 19 tum och till 3-serien så mycket som 20 tum. Till de äldre modellerna av 1- och 3-serierna syns de att designen har några år på nacken men till de nuvarande 1- och 3-serierna är de både snygga och har en futuristisk design. En komplett hjulsats rullar dock iväg ända till 45 000 kronorsstrecket. Även om jag tycker att BMW:s fälgar är snygga som de är utan att de heter M-sport eller M-Performance är det värt att betänka att M Performance-fälgarna sänker vikten med så mycket som ca 1000 gram PER HJUL!

Notering om avdelning 1, 2 och 3
I de tre nu uppräknade grupperna så finns samtliga komponenter tillgängliga för F20 och F30.  De flesta finns till F10 och F11 och några färre finns till F12, F13 och F06. De som finns tillgängliga till F12,F13 och F06 finns i stort sett tillgängliga till E82 1M Coupé, M3 X5M och X6M

M Performance Avdelning 4 – Drivning
Om vi dök ner lite djupare i avdelning 3 så kommer vi att dyka ännu lite djupare i avdelning 4, som innehåller komponenter för trimning. Nämligen den sista delen i BMW M Performance:s kundgrupp: Den som vill ha sin BMW lite snyggare, lite skönare och lite SNABBARE!

Den här gruppen innehåller nämligen olika komponenter för effekthöjning genom olika trim-satser som monteras i motorn, eller kraftigare insug eller högflödande avgassystem. Det är den här gruppen som jag själv tycker är mest intressant.  I den här gruppen ska vi ändra lite på systematiken. Tidigare har jag beskrivit olika komponenter på en kaross-modell som t.ex. F20. I denna grupp är det lite mer logiskt att gå igenom det hela för respektive motor, eftersom nästan alla bilar delar motorer över hela modellprogrammet.

BMW M Performance Power kit finns till tvålitersdieseln och till 3,5i. Det är ett kit som består av  ny styrenhet med ny motordata (det vi på Autopower i olika trådar brukar benämna ommappning) samt ny och kraftigare laddluft-kylare och ny luftkanal samt lite dekaler och små plastbeslag, för automatlåda även kraftigare momentomvandlare. På tvålitersdieseln ger det 16 hkr mer och på 3,5:an ger det ytterligare 14 hkr. Motsvarande finns till de något äldre tvålitersdieslarna (den med 177 hkr) och 135i E8xoch 335i E9x och ger då +40 Nm vid 2000 varv respektive 21 hkr vid 4000 varv på dieseln och + 50 Nm vid 1500 varv respektive +21 hkr vid 6000 varv på bensinaren.  Heter då BMW Performance power kit for petrol/diesel engine. Består av motsvarande delar som ovan samt en ny större fläkt. Kostnad ca 13 000 kr för dieseluppsättningen, ca 11 000 kr för bensinmotorn. För dieselmotorn ökar topphastigheten med 5 km/h (ingen ökning av topphastighet på bensinaren eftersom den är spärrad vid 250 km/h) och 0-100 avverkas på 0,5 sekunder kortare tid, 0,2 s kortare för bensinaren.

BMW uppger officiellt att bränsleförbrukningen skall vara oförändrad men säger också inofficiellt att vissa av deras kunder tycker sig ha märkt en viss minskning i förbrukningen. Själv skulle jag dock gissa att förbrukningen ökar, eftersom det är inte så lite roligt att använda den extra effekten till något roligt – som att gasa hårdare! Observera att motortrimningen inte finns tillgänglig för tvålitersdieslarna före 03/2007, vilket innebär att det inte finns till 2,0d med 163 eller 170 hk, vilket förmodligen har med avgaskrav, partikelfilter och liknande att göra.

BMW  Performance luftintag finns till tvåochenhalvliters-sexan i utförande för 125i, 130i och 323i, 325i/xi och 330i/xi. Det uppges ge högre effekt, högre vridmoment och bättre gasrespons även om man inte uppger några effektsiffror men man uppger däremot att luftflödet till motorn ökar med ungefär 25%. Genom optimerade luftvägar och förbättrade luftfilter minimeras tryckförlusterna som annars uppstår i alla luftintagssystem. Insuget ger dessutom ett betydligt kraftfullare, rikare och mäktigare motorljud, som upplevs tydligt i kupén. Det krävs en ganska luftig plånbok, ca 10 000 kr exklusive montering.

BMW M Performance silencer – ljuddämparsystem - ger ett sportigare utseende och bättre avgasflöde. Inte heller här deklarerar man några siffror till effekthöjning med klart är att en bil med Performance-dämpare drar iväg snabbare än en med originalsystem, också på grund av att ett uppgraderat system minimerar de tryck- och flödesförluster som finns i alla avgassystem. Ger ett trevligare avgasljud – vilket väl speciellt behövs på dieselmotorerna. Finns till F20 och F30 samt M3 E90, E92 och E93 och under namnet BMW Performance till 1-serien E8x och 3-serien e9x både för diesel och fyr- och sexcylindriga bensinmotorer.

Till dieselmotorerna får man dessutom dubbla pipor – istället för enkel pipa på ca 85 mm får man två pipor med 64 mm diameter. Rätt snyggt faktiskt! Den som tittar noga på sin bil ser att diffusor/bakspoiler redan är förberedda för detta. Och som sagt – lite uppgraderat avgasljud kan faktiskt behövas på tvålitersdieseln. Vi är nog en och annan här på Autopower som kör en sådan. Ca 6000 kr exklusive montering kostar ett uppgraderat avgassystem. Uppgraderat avgassystem till M3 E90M, E92M och E93M väger faktiskt så mycket som 40% (-9 kg) mindre än originalet och har optimerad prestanda men går då loss på ca 34 000 kr.

För den som vill går det att enbart köpa förkromade avgaspipor, enkla eller dubbla för den som vill det.

Jag vill trimma min bil – hur går jag till väga?
Hur går det till om man vill uppgradera sin bil då? Det går till på samma sätt som annars: Du går in till reservdelsdisken, uppger vad du vill ha och två dagar senare lämnar du in din bil och dagen efter det är den klar och du halar upp kreditkortet. Simsalabim – 21 hästkrafter mer med högflödesavgassystem och du kommer nog vara brutalt nöjd när du åker därifrån! Observera att du får samma garantier som vanligt, vilket egentligen är den största anledningen att välja märkestrim istället för andra tillverkare. Observera att leveranstiden kan vara lång eftersom delarna inte alltid finns på lager och beställs på chassinummer hos BMW.

Autopower rekommenderar – trimning av bil
Jag själv äger en 120d cab E88 som inte är trimmad på något sätt. Den är dock utrustad med M-sport stötdämpare/fjädrar och i övrigt välutrustad. Eftersom jag vet att det är ganska många här på Autopower som kör just en tvålitersdiesel tänker jag ta min bil som exempel och se vilka komponenter som jag skulle vilja utrusta min bil med. Då är det främst följande.

·         BMW Performance diesel power kit. +21 hkr vid 4000 varv och +40 NM vid 2000 varv/min.13 000 kr samt installation på BMW-verkstad ca 3000 kr (två timmar) i kombination med
·         BMW Performance avgassystem för 4-cyl diesel. Optimerat avgasflöde ger minskade tryckförluster och piggare motor. 5 500 kr samt installtion 1 500 kr (en timme)
·         Performance-stötdämpare/fjädrar är ju inte möjligt till denna bil men nu bortser vi från det faktum att det är en cab och låtsas tillfälligt att det är en coupé. Sänkning med 25 mm och hårdare stötdämpare är ju alltid en skön upplevelse, speciellt på högfartsvägar. Men nu råkar ju jag vara en sådan förare som tycker om hårda dämpare, jag tycker om att känna i ryggen när jag åker över asfaltskanter eftersom det ger mig en så direkt vägkänsla. Kanske inte något som alla uppskattar lika mycket som jag men det går ändå loss på ca 14 000 kr samt installation 12 000 kr (åtta timmar)

Vid det här laget är nog min budget för att trimma bil slut, för som du ser är vi redan uppe i ca 49 000 kr varvid ca 5 000 kr avgår för diverse rabatter i BMW Club Schweden. Men 44 000 kr är ändå mycket pengar att lägga på en bil som jag redan betalat en vacker slant för att ens få äga! Frågan är väl då också om det ökar bilens värde på begagnatmarknaden. Ja, det gör det väl, men ökar bilens värde med 49 000 kr? Nej, knappast, långt därifrån.

För just andrahandsmarknaden så är det nog så att förekomsten av motortrimning eller performance-chassi nog kan gör att jag väljer den ena bilen framför den andra, men knappast om prisskillnaden skulle vara 49 000 kr när jag tittar på bilar på blocket eller bytbil. Det bör ju här också påminnas om att vi på Autopower är ganska duktiga på att skriva ner bilar som är trimmade på ett eller annat sätt och hur en köpare av en performance-trimmad bil resonerar är nog inte så lätt att veta i förväg. Därför rekommenderas nog att behålla originalkomponenterna om du trimmar din bil.

Vad finns det för alternativ då? KCR, Dieselkraft, Hartge, Schmiedmann  eller vad de nu heter finns ju tillgängliga till en bråkdel av kostnaden – ca 5000 kr eller kanske ännu mindre beroende på vad man köper. Men vill jag montera in piratdelar i en bil som kanske är värd 200 000 kr? Nej – knappast! Det är ganska enkelt: Tycker du inte att du har råd – låt bli. Tycker du att du har råd och tycker att det är värt det – köp! Du kommer garanterat bli nöjd! För mig är bilägande och bilåkande något mer än bara ett transportsätt. För mig är BMW-ägande ett intresse som jag tycker kan få kosta en slant.

BMW M Performance på eBay
Den som är en erfaren BMW-ägare har nog upptäckt att det mesta i trim/styling/tuning finns att köpa på framförallt tyska eBay; ebay.de. Där finns det mesta inom M Performance till salu. Alla delar finns kanske inte alltid till salu men väntar du hittar du det mesta efter ett tag. Särskilt när det gäller fälgar och däck går det nog att göra en bra affär; vissa kompletta hjulsatser finns till salu för under halva priset faktiskt. Fyra kompletta hjul är dock rätt tunga och otympliga att frakta...

Engine trim-kittet finns till salu för tvålitersdieseln för ca 1000 euro, vilket knappast gör det värt besväret när frakten läggs på. Att montera en ny växelspaksknopp, byta mattor eller M Performance-hjul är väl inte så svårt, men återigen vill jag å hela Autopowers vägnar rekommendera att inte köpa några specialkomponenter på eBay. Det kräver att du vet exakt vilka delar du skall ha, att du är hyfsat bra på tyska och är du inte det så kan det bli fel och du kommer inte veta att det blivit fel innan det är för sent och du står där med en trasig motor, växellåda eller vrängda avgasvärden.

Några garantier lär du ju inte heller kunna åtnjuta om du köpt delarna på eBay. Själv skall jag dock erkänna att jag funderar på att köpa just avgassystemet på eBay, och installera själv för det verkar vara hyfsat enkelt. Jag kommer säkert starta en tråd på forumet för 1-serie när jag gör det. Vi AutoPower-medlemmar är ju bra på att starta trådar om vårt bilägande och våra projekt.

BMW M Performance – slutkommentar
Den som vill läsa mer kan kontakta närmaste M Performance-certifierade handlare och be att få broschyren ”BMW M Performance originaltillbehör” och den som vill kan så klart gå in på BMW:s hemsida och kika på exakt vilka tillbehör som finns till varje bil. På BMW:s hemsida väljer du ”Service och produkter” och i undermenyn väljer du BMW Performance eller BMW M Performance och söker på vad du vill se (aerodynamik, cockpit, motor eller chassi.

Den som känner sig hågad kan också kontakta BMW Sverige som ligger i Sollentuna. Om du ber snällt kan du få ett exemplar av boken ”Retrofitted Adrenaline – BMW M performance parts”
Till reportaget finns också en mängd bilder, både exteriört på bilar som utrustats med aerodynamik och detaljbilder på invändiga komponenter.  Mycket nöje!

Diskutera reportaget i forumet

Text Alexander Kjellström

Foto Alexander Kjellström och Jan Törnkvist.




Publicerad 2013-07-01 00:08. Uppdaterad 2013-07-01 00:14.
Copyright © 1997 - 2018 www.AutoPower.se


Annonser