BMW M Performance Day 2015

Fakta BMW 320d xDrive Touring
Powerkit11.000
Slutrör avgassystem3.080
Svarta njurar1.530
Priser inkl moms, exkl montering
Fakta BMW 435i xDrive Gran Coupé
Powerkit16.575
Sportavgassystem10.200
Slutrör avgassystem1.305
20 tums M Performance fälg 62439.100
Svarta njurar1.530
Uppgraderade bromsar26.550
M Performance interiördesign9.225
Ratt med display15.975
Belysta trösklar1.960
Priser inkl moms, exkl montering
Fakta BMW 530d
Powerkit18.700
Svarta njurar1.700
20 tums M Performance fälg 46450.225
Spoiler bak6.445
Backspeglar i kolfiber6.940
Nyckelfodral M Performance550
Växelspak i kolfiber2.225
Priser inkl moms, exkl montering
Fakta BMW M4 Cabriolet
Front spoiler mm11.680
Detaljer sidor5.905
Svarta njurar3.380
Grill sidor1.690
Backspeglar8.760
Golvmattor1.630
Ratt17.100
Sportavgassystem46.875
Slutrör i titan2.480
Priser inkl moms, exkl montering
Sedan introduktionen av BMW Performance 2008 har försäljningen av tillbehör som förädlar ägarens BMW ökat för varje år. 2011 bytte BMW namn på konceptet till BMW M Performance och förra året sålde man tillbehör för nära 90 miljoner euro. Här i norden är Powerkit till de mindre dieselmodellerna väldigt populära, men BMW M Performance innehåller mycket mer än bara motoruppdateringar.
 
BMW M Performance Day 2015 börjar med en presentation av produktprogrammet och möjlighet att titta närmare på varje bil och hur de har förädlats. BMW M Performance produktflora växer hela tiden och nu omfattas de flesta modellerna i programmet. Nya 7-serien kommer att ha tillgång till en rad M Performance produkter redan från lanseringen och tempot är nu så uppskruvat att tillbehörsprogrammet lanseras i takt med de nya modellerna.
 
BMW gör för närvarande bedömningen att X1, 2-serie Active och Grand Tourer inte riktar sig till kunder som önskar förädla sina bilar med M Performance-tillval, men jag kan tänka mig att vissa ägare av dessa modeller kommer att sakna möjligheten. Aerodynamiska tillbehör i kolfiber är kanske inte det första en Active Tourer-kund vill ha, men ett väl utprovat Powerkit skulle säkerligen kunna vara aktuellt.
 
I folkmun kallas ofta motoroptimering för chiptrim. BMW vill kalla sin uppgradering för Powerkit och det handlar om betydligt mer än bara ett fränt namn. Varje Powerkit kräver ungefär 1.000 timmars utvecklingstid och ibland kommer ingenjörerna fram till att då en viss modell skall uppdateras måste även andra delar bytas ut. I vissa Powerkit ingår därför byte till kraftigare frambromsar och i ett paket krävs till och med byte av momentomvandlare i automatlådan. Detta innebär att BMW kan garantera att driftsäkerhet och prestanda håller lite hög nivå och kvalitet som om bilen hade levererats direkt från fabrik med samma utrustning.
 
De aerodynamiska tillbehören spenderar åtskilliga timmar i vindtunnel under utvecklingen vilket är smått unikt i branschen. Dessutom är passformen perfekt och det vet nog alla som någon gång monterat stylingpryl hur viktigt det är.
 
BMW har breddat sortimentet ytterligare och tidigare i år hade BMW M Performance Drive Analyser premiär och med appar för både iOS och Android kan användaren koppla upp sig mot bilen och köra en rad spännande funktioner integrerat med bilens information. Varför inte filma några varv på banan med hastighetsmätare och annan information automatiskt med på videon. Vi kommer att prova M Performance Drive Analyser i ett kommande reportage.
 
Fälgprogrammet är omfattande och det är intressant att se hur en smidd fälg skiljer sig från en gjuten dito. Inte bara viktmässigt, utan även gällande tillverkningsprocessen. Vi får se en vägning av två fälgar av samma dimension. En smidd M Performance fälg jämförs med en gjuten eftermarknadsfälg och viktskillnaden är stor. M Performance-fälgen väger 10 kg och eftermarknadsfälgen väger över 13 kg. BMW visar även en video från tillverkningsprocessen av en smidd fälg och det är lätt att förstå att resultatet blir både bättre, lättare och dyrare. För den som vill köpa smidda fälgar finns det andra leverantörer än BMW M Performance, men prismässigt hamnar de i samma härad.
 
Precis som på M Performance Day 2014 får vi chansen att provköra ett antal vagnar på Arlanda Test Track 1 för att kunna jämföra hur bilarna beter sig med och utan M Performance. Men till skillnad från förra årets evenemang är vädergudarna med oss och vädret är strålande hela dagen. Torr och fin asfalt med alldeles lagom temperatur på dryga 20 grader.
 
BMW har tagit med fyra bilar utrustade med M Performance och fyra likadana bilar utan. Dessutom fick vi köra och jämföra en Mini Cooper S 5-dörrar med och utan förädlade delar. Hos Mini kallas tillbehören John Cooper Works Accessories.
 
320d Touring 
På banan var 320d lite av en besvikelse. Det kändes inte som det Powerit bilen var utrustad med kom riktigt till sin rätt. Kanske är det bättre anpassat för vardaglig körning på landsväg än för att smiska bana. Hur som helst var 320d trevlig att köra på bana både med och utan Powerkit, men skillnaden var svår att känna.
 
435i xDrive Gran Coupé
En härlig modell som med fyrhjulsdriften gör körningen på bana så enkel och odramatisk. Det är bara att trycka på med gas och bilen skjuter snabbt ut ur kurvorna. Det är egentligen bara i ingången till hårnålskurvor som den extra vikten fram märks. Sportavgassystemet ger ifrån sig ett skönt ljud som passar den sportiga framtoningen hos M Performance. Framtoningen är riktigt sportig med de snygga 20-tummarna och sportratten med display. Jag var emellertid alltför fokuserad på att köra för att ha tid att knappa på rattens inställningar av displayen.
 
530d
På banan var 530d förvånandsvärt agil och riktigt skoj att köra. Den uppgraderade dieselmotorn kändes betydligt spänstigare och här var skillnaden märkbar på banan. Balansen är fin och trots sin storlek går det att köra riktigt fort med 530d runt den ganska korta och kurviga banan.
 
M4 Cabriolet
Båda M4:orna var härliga att köra på banan och greppet är enormt bra. Tack vare det fina vädret kunde cabbarna vara nedfällda hela dagen och vi fick njuta av frisk luft och ett makalöst ljud. Det är också här skillnaden var störst mellan originalbilen och M Performance-varianten. Jag måste erkänna att jag blev grymt förtjust i M Performance-avgassystemet och jag kan nästan inte föreställa mig en M4 utan detta tillval som går loss på ca 50.000 kr exklusive montering. Visserligen blir bilen kanske lite ljudlig när man smyger runt i stan, men det är faktiskt inte alls så farligt. Och belöningen är ett helt makalöst ljud vid gaspådrag! Helt magiskt! Helt magnifikt! Helt underbart!
 
Mini Cooper S 5-dörrar John Cooper Works Accessories
Det är första gången jag kör en Mini på bana och det var väldigt skoj. Trots att senaste generationen Mini inte är så liten längre och trots att 5-dörrarsversionen är ytterligare lite större än vanliga Mini så är bilen riktigt lätthanterlig och grymt snabb runt Arlanda Test Track 1. Differentialen fram gjorde ett makalöst bra jobb att hela tiden hitta grepp och trots att de andra bilarna var bak- eller fyrhjulsdrivna hängde de båda Mini-bilarna med utmärkt.
 
Den uppgraderade Mini var utrustad med ett Tuning Kit som effektmässigt placerar den mellan vanliga Cooper S och John Cooper Works-versionen. 211 hk finns till förfogande och med ett häftigt sportavgassystem som via en fjärrkontroll kan öppnas ytterligare blir upplevelsen ännu häftigare. Rena race-ljudet med rejäla avgassmällar gjorde den sportiga attityden ännu sportigare. Det faktum att ljudnivån i avgassystemet kan varieras via en fjärrkontroll är också en mycket smart lösning.
 
BMW M Performance har snabbt vuxit till ett närmast komplett sortiment tillbehör för styling in- och utvändigt, motortuning och chassiuppgradering. Förr tvingades ägare som ville förädla sina BMW vända sig till mer eller mindre seriösa leverantörer, men idag kan man lugnt göra allehanda uppgraderingar med fulla och bibehållna garantiprogram.
 
 
Foto: BMW

Publicerad 2015-06-24 23:20. Uppdaterad 2015-08-08 19:15.
Copyright © 1997 - 2024 www.AutoPower.se


Annonser