AutoPower låter CarDent fixa bucklorna
Alla har vi dem och alla vill bli av med dem: dörröppningsbucklor. Ordnade av ovarsamma människor på stormarknadsparkeringar eller på parkeringen till arbetsplatsen. De är inte roliga att få på någon bil, men på BMW:n känns det naturligtvis extra tråkigt! Den stora frågan är: Hur man ska göra för att få bort dem?
Lacka om är det vanligaste alternativet, men att skvätta lack på kanske 5-6 ställen på bilen kostar pengar och då blir bilen dessutom omlackad, vilket många ser som en nackdel.
Jag, och säkert många med mig, har länge hört talas om något mystiskt företag som ska rikta ut bucklor, men det har låtit så fantastiskt att det nästan kändes som en skröna. När jag köpte min förra M5:a kände jag mig tvungen att undersöka hur det egentligen låg till, eftersom den hade ett antal fula bucklor lite här och var.
Jag kontaktade ett bilvårdsföretag i Västerås som sa att de riktade bucklor. Det visade sig att de samarbetade med Car Dent, ett Helsingborgs-baserat företag, som genom ambulerande anställda har som specialité att rikta bucklor. Jag hade i ärlighetens namn inte väntat mig speciellt mycket, men resultatet efter riktning var häpnadsväckande. Ett dussin bucklor var borta och bilen såg helt plötsligt riktigt fräsch ut!
Det var för sent att dokumentera resultatet och skriva ett reportage vid det tillfället, men när jag köpte den M5 jag åker nu föddes reportageidén igen, eftersom bilen hade en omgång bucklor. Efter kontakt med Car Dent inleddes förberedelserna. Eftersom Car Dent ofta går in bredvid fönstret vid riktning av bucklor i dörrarna, ställde mina dubbla rutor till problem. Det blir helt enkelt för trångt! Så jag fick ställa mig och montera ur dessa, samtidigt som jag förberedde så att de skulle komma åt de bucklor som satt på andra delar av bilen.
Modet sjönk rejält, när jag upptäckte att åtminstone fem av bucklorna verkade helt omöjliga att nå, eftersom de låg bakom förstärkningar. Jag såg omlackningen komma som ett brev på posten, eftersom jag inte trodde att mer än ett par av alla bucklor skulle gå att rikta. De bucklor som fanns var:
* Tre bucklor på höger framdörr
* En djup buckla längst bak på motorhuven
* En buckla på bakstammen, under låset till bakluckan
* Två bucklor på vänster bakdörr
* En mindre buckla vid sidoblinkersen på höger framskärm
* En mindre buckla vid tanklocket
* Ett par mindre bucklor på taket
De mindre bucklorna var av sådan storlek att de inte kunde ses utan hjälpmedel. Däremot var en buckla vardera på bakdörren och framdörren mycket stor, med ett rejält veck i mitten.
Företaget Car Dent startades 1997 av Roy Löwgren, som tidigare spelat golf på proffsnivå. Han blev imponerad av den amerikanska förebilden Dent-Wizard under tiden han var proffs i USA,och startade därför Car Dent i mitten av 1990-talet.
I Mälardalsregionen arbetar Conny från Car Dent bland bilfirmor och bilvårdsfirmor. Han har skolat om sig från hälsovårdskonsult till ambulerande riktare, och har nu riktat bucklor i sex år. En snabb huvudräkning ger att han under denna tid riktat tiotusentals bilar! En liten kul detalj är att Conny är totalt ointresserad av bilar, och ser inte ens skillnad på en Volvo 850 eller 940! Något han anser vara en tillgång, eftersom han inte blir nervös ens när han ska rikta miljonkronorsbilar. Connys motivation är att övervinna bucklorna, vilket bland annat gör att han inte tar betalt förrän han är nöjd!
Conny arbetar väldigt snabbt. Medan jag byter några snabba ord med försäljaren på LO's Bil, som lånade ut lokalerna till oss, har han riktat bakdörren. För att förenklat beskriva hur arbetet går till så består det av två moment. Först trycks bucklan ut inifrån, varefter Conny finjusterar utifrån. Hela arbetet kräver bra belysning och mycket bra syn för att resultatet ska bli bra.
Verktygsarsenalen är imponerande stor, och består till mestadels av en meter långa stänger med olika bearbetningsytor i toppen. Verktygen går i viss mån att böja för att passa hålrum och dylikt, vilket gör att de mattas ut och går av med jämna mellanrum. Det verktyg som används mest är det lilla plåtverktyg som Conny använder för att finjustera utifrån. Det är mycket omtåligt och förstörs direkt om han skulle tappa det i golvet. Verktygen kostar för övrigt någonstans runt 100.000 kr och grundutbildningen i USA kostar runt 250.000 kr.
Det är mycket imponerande att se hur Conny arbetar. Det upplevs nästan som att bucklorna är Connys personlige fiende, som han till varje pris vill övervinna. Han hittar vägar in till de mest konstigt belagda bucklor, vid kabelgenomföringar, justeringshål, dörrsidor och fönsterspringor. Han viker ihop sig som en märla, vilket är precis tvärt om mot vad han lärde ut i sitt tidigare arbete, allt för att vinna över plåtskadan.
Hur blev resultatet på min bil då? Över förväntan, helt klart. De bucklor som blev kvar var de på taket, som är väldigt svåra att komma åt. Sedan var plåten på bakstammen för hård på grund av att den bara är några centimeter bred, så den fick vara kvar. En av bucklorna på vänster bakdörr gick inte heller att få ut, pga att överdelen på dörren har en förstärkning som omöjliggör åtkomst med verktygen. Mer än hälften av bucklorna försvann alltså, även de jag trodde skulle vara omöjliga att komma åt.
Av bara farten riktade Conny även Jannes bakdörr på 540-touringen, som hade ett par mycket fula bucklor. Det gick så snabbt att vi knappt hann med att fotografera arbetet!
Det fina med denna typ av buckel-lagning är att även ett totalt misslyckande inte försämrar skadan. Det som kan hända är att bucklan inte blir fullständigt utpressad. Den enda egentliga risken att något förstörs är att rutorna spricker, eftersom de trycks ihop en del under arbetet. Conny har på alla de bilar han riktat under 6 år endast haft sönder tre sidorutor!
Kostnaden för att rikta bucklor är ungefär 1000 kr exkl. moms per "panel", vilket är samma sak som en dörr, en framskärm osv. Då riktar Car Dent samtliga bucklor som finns på panelen. Blir inte resultatet bra tar de heller inte betalt! Som jämförelse kostar en riktning som den på min M5:a 5000 kr. Denna kostnad ska jämföras med kostnaden för en omlack, med allt vad det innebär.
Car Dent klarar av de flesta bucklor så länge inte lacken är skadad. Storlekar upp till någon decimeters diameter brukar gå att få ut, men det vanligaste är naturligtvis dessa små retfulla dörröppningsbucklor. Även bucklor med veck brukar gå att få ut. När bucklorna ligger nära eller i karosskarvar är det värre, eftersom plåten blir för hård att trycka ut, vilket även kan skada lacken.
Car Dent samarbetar med ett antal företag på ett stort antal orter i Sverige. Se deras hemsida
www.cardent.se för att hitta den närmast dig!
Tack till LO's Bil och Auto-LO Service för lån av lokaler.
Text Johan Söderberg
Bild Jan Söderman