För att även de som normalt inte kör på bana skulle få chansen att prova detta, hyrde BMWCS Stockholmssektionen Bromma Halkbana den 9 september. Till det facila priset av 200 riksdaler fick man kör på bana under en hel dag. Bromma halkbana ligger precis invid Bromma flygplats i Stockholm.
Ett drygt tjugotal bilar slöt upp denna soliga, om än smått blåsiga lördagsmorgon, förlåt förmiddag. Bilparken bjöd på ganska god variation, även om M3:orna dominerade - till antalet alltså!
Efter en dryg halvtimmes drop-in registrering startade dagen med en obligatorisk förargenomgång. Vid all form av bankörning är det viktigt att gå igenom säkerhet och allmänna tips inför själva åkandet. Bland annat demonsterades röd och svart flagga och hur de skulle tolkas.
Strax efter klockan tio var alla förberedda och vi äntrade banan som till vardags används som halkbana. Dagens första gren var konslalom. Först fick alla köra en provrepa för att känna på bansträckningen, utan tidtagning. Därefter kördes två på varandra direkt följande omgångar per förare. På dessa två körningar togs tid där det gällde att köra så jämnt som möjligt. Det vill säga, målet var att tidsmässigt åka andra körningen så nära den första som möjligt.
När slalomkörningen var avklarad vidtog lunch för de flesta på den närliggande golfrestaurangen vid Bromma golfbana. Efter att ha inmundigat en trevlig lunch fortsatte dagen med bankörning. Banan hade en sträckning på ungefär 2 x 300 meter. Det smala övningsfältet innebar två skarpa 180 graders vändningar och däremellan några genomtänkta hinder med tätt uppställda koner som skulle passeras. Konuppställningen gjorde dels banan roligare och dels pressade den ned farten - något som är bra för säkerheten.
På det hela taget var det en mycket lyckad dag och min förhoppning är att vi kan få förmånen att deltaga på fler liknande arrangemang framöver. Jag vill rikta ett stort tack till Magnus Thomé, Lars-Åke Carlsson och Peter Sverdrup för deras insatser som gjorde körningen både roligt och utmanande! Jag hoppas på ett snart återseende!
Text och foto: Mattias Karlström