Del 1 - Peptalk


  Peka på bilderna för info, klicka för större
Att aktivt leta efter en bil är minsann inget vilohem. Ett finger på reload-knappen på de stora salusajterna, ingen nämnd, ingen glömd. Ett annat finger bläddrar i annonstidningar och ett tredje finger letar objekt på text-tv. Hela tiden beredd att sticka till Världs Ände för att titta på en utlovad pärla som alltför ofta visar sig vara ett mätarskruvat krockvrak. Hektiskt, men kul är det. Ibland.

Det började med att Staffan ville köpa min 525:a och efter viss tvekan, jag var ganska nöjd med bilen, så kom vi överens. Om det var en bra affär för endera låter jag vara osagt. Det följde med några extragrejer, men å andra sidan fanns det ett par smärre brister, som jag givetvis upplyste om.

Då var frågan vad jag skulle sikta på. Jag brukar föredra att först räkna ut det och sedan koncentrera mig stenhårt på en viss modell. Att det skulle bli en E34 touring var ställt bortom alla tvivel. Visserligen var Johan S förbi och visade upp en nyimporterad 318iAT i utsökt skick, och visst blev jag frestad men E36:an är lite för trång.

E34 touring finns i ett antal utföranden. 518 och 520 är fina bilar men upplevs inte som en långsiktig lösning. 525 är helt rätt, men lite trist att köpa en klon på förra bilen. Tds är uteslutet. Kör för lite för att diesel skall löna sig och uppskattar inte motorkaraktären. M5 skulle vara något men kostar för mycket pengar. Det lämnar V8:orna kvar. Varför inte? Jag har ju aldrig ägt någon bil med M60 som motorfamiljen kallas.

540? Ja, optimalt, en bil att trivas med. Men dom kostar 20-30 tusen mer än 530, och just 540 E34 förefaller överrepresenterade bland bilar med problem. Dessa problem brukar vara koncentrerade till automatlådan samt obalans i drivlinan. Förmodligen kan det förklaras med att många sådana gått mycket långt sina första år i Tyskland, men ändå.

Då återstår 530. Varför inte? Helt klart en underskattad modell som hamnat lite i kläm i modellprogrammet. Som ny var den ointressant. Kostade 75000:- mer än 525 och så mycket bättre är den definitivt inte. Men nu som begagnad ligger den bara marginellt högre i pris än 525. OK, 530 får det troligen bli, om det inte dyker upp något annat intressant.

Jakten kan börja. Jag skulle helst vilja plocka en bil från någon BMW-återförsäljare i Tyskland, men varför gå över ån efter vatten? Först måste den svenska marknaden sonderas.

Jag har vissa önskemål: ingen passagerarairbag, vill kunna placera ett av barnen i högerstolen. Helst ingen taklucka, gillar den frikostiga takhöjden som uppstår utan lucka. Givetvis AC eller ACC. Farthållare, färddator (jag undviker benämningen Stora Datorn pga att det inte finns någon liten sådan, endast en tempmätare/klocka). Dragkrok, nackstöd bak. Modifierade eller stylade bilar undvikes nogsamt.

Ett antal bilar elimineras redan på annonsstadiet, bland annat den 530 som har emblemen "V8" och "540i" på bakstammen. Vissa andra är inte rätt vad gäller utrustning.

Färger är inte oviktigt. Favoritfärgerna torde vara Petrol Mica metallic eller Oxfordgrön metallic, men jag kan inte vara så kinkig, vilken färg som helst borde gå bra men helst mörk. Men viktigast är att hitta en friskt exemplar. Detta visar sig vara minst sagt svårt. Jag skall ge ett par exempel på vad jag stötte på.

Fortsätt -->

Daytona 525i touring - har inget med texten att göra



Blå 518i touring - har inget med texten att göra



Röd 525i touring - har inget med texten att göra



Skeptisk okulärbesiktning av E34 i Hatje



Grå 525i touring - har inget med texten att göra

Publicerad 2009-03-18 16:32. Uppdaterad 2009-03-18 16:37.
Copyright © 1997 - 2024 www.AutoPower.se


Annonser