Formula BMW på Knockhill - dag 2


Tidig morgon 06.30, jag har fått reda på att det blir långa köer till banan via några BMW forum i UK ,och Macke startar redan före kl.10. Drar från gardinerna. HÄLLREGN ! efter frukosten och avfärd till banan 07.30 så kommer vi fram utan några besvärliga köer, men det är redan betydligt mera publik idag. Bild 1.

Regndäck eller ej är den svåra frågan det har körts två race innan och banan är halvtorr. Tomas rapporterar från starten, främre leden har regndäck medans i bakre leden så sitter det slicks på. Den vita M5 touringen safety car är på banan med Marcus bakom på väg till starten. Bild.2.

Men då händer det nått som inte får hända, startljusen lägger av !! Förarna blir sittande i bilarna, samtidigt så släpas det fram slicks och däcken byts. Förarna kallas ur bilarna, det blir flaggstart, nått som förarna måste ha en genomgång på då de inte har råkat ut för detta tidigare. Efter genomgången så blir ändå starten en ren parodi, herren som fäller flaggan har nog gikt eller nått, han gör det så diskret att Marcus inte är säker på om flaggfällaren verkligen menar allvar. Men när han ser Henry Surtees bil röra sig i ögonvrån, gör han en kanonstart, men Surtees hinner ändå före. Men Surtees är snart passerad efter ett litet misstag. Förarna bakom tar i så mycket dom orkar, men det ger också misstag och dålig körning som hindrar dom att komma ikapp.

Sedan ökar bara Markus, leder med nästan 7 sekunder, Bild 3 när teamkompisen Henry Arundel hamnar upp och ned i en sandfålla. Så det blev dags för Saftycar igen och försprånget var bortblåst. Henry Arundel kom undan med blotta förskräckelsen och vi ser honom som en vinnare denna dag också.

Paraplytjejerna var glad att komma in o värma sig. Bild 4.

När sedan fältet släpps igen så sitter man ju med hjärtat i halsgropen se mammas racingface. Bild 5.

Men efter några varv ökar avstånden och snart är tidsskillnaden lika stor som tidigare. Marcus defilerar över mållinjen med 6.7 sekunder tillgodo på tvåan Jonathan Legris och ytterligare ca 7 tiondelar till trean Jordan Williams. Josef Kral kom 4 i heatet och nu börjar det lukta mästerskap för Marcus. Överst på pallen igen!! Bild 6-7-

På bild 7 syns BMW/ WTCC föraren Andy Priaulx , han utbildar formelBMW förarna i bla. mediaträning och den förare som Fredrik Ekblom ska försöka backa upp i några WTCC race denna säsong.

Bild 8 . Marcus och presschefen Sophie Ogg.

"Macke" fyller 17 idag, ett par BB kallingar kommer väl till pass. Bild 9.

Bild 10. Fast bästa presenten fixar han nog själv, här är han i allafall halvvägs..

Race 2. Blev ledning från start till mål, ingen var i närheten när Marcus gör en kanonstart igen, nu när skottarna köpt nya proppar till "julgranen": När han nu rullar i mål så är det med 5,5 sekund marginal före Henry Surtees (son till den legendariske brittiske F1 föraren John Surtees) Och trean Josef Kral ytterligare 2 sekunder efter. Arundel där Fortec teamet "byggt nytt" mellan racen kom på nionde plats.

Segerkramen från Kenny, vem är gladast kan man inte säga. Självklart bidrog jag o "Mini" med Svenska flaggan och Ja må du leva överöstade allt i depån när 6 svenska stämmor tog i allt vad som orkades i ett fyrfaldigt leve.

Bild 11-13 bilder från formulaBMW UK

Hissa flaggan får han göra själv. Bild 14.

Bild 15. Ingen blir mästare utan en bra mekaniker Dyle var mannen som fixade uppgiften med glans.

Bild 16-17 Inte heller utan ett väl fungerande proffsigt team. Team Fortec Motorsport.

Mamma får ytterligare "bucklor" att bära Bild 18.

Det blir nog övervikt på hemvägen bordet är fullt med och flera blir det på kvällen. Bild 19,

Tillbaka till hotellet och duschen, nu ställs hyrbilen och ett par seger öl intages i solskenet utanför puben,det blir taxi till segerbanketten.. Bild 20.

BMWs M5 safetycar har en kul lackering, den placeras väl synlig utanför ingången. Jag frågar Kenny, nu är banan tom är det inte skamligt att den står där till ingen nytta ? Kenny som själv haft en M5-E39 som han tycker bättre om än de nya, säger på skoj, Nja vänta du till vi fått i oss några pilsner till :. Bild.21-23.

Mottagningen består av skumpabrickor, samt "junkfood" som serveras hela kvällen . laxrullar, korvmix, frierade jätteräkor minihamburgare pizzabitar öl drinkar mm.mm. tom BMW muffins. Ett hejdundrande disco dunkade igång efter alla segerceremonier, tal prisutdelningar. Macke vann även "bästa frisyr" en flaska hårgelé.

Kramkalaset när Macke och Kenny skulle lämna festen vid 22.30 tiden, tog sin tid, man får många kompisar i denna branschen.

Bild 24-46. Bilder 41-43 från red-snapper.com Bild 47. Nja "mini" får nog kallas "Midi" numera, ner kommer man alltid men upp var värre, Fortecs tekniske chef Russel Dixon kom till undsättning och plockade bort ratten på skyltbilen för att baxa upp Fredsdahl ur cockpiten : Den lämnades under den svenska flaggan bild 48 som passande avslutning på kvällen.

Som avslutning vill jag fritt översätta o citera från formulabmw. Efter ett rafflande spännande 2007 så har formulabmwUK serien kommit till sitt slut. Efter 4 fantastiska racingår övergår det 2008 till FormulaBMW EU som ger förarna en bredare plattform att stå på. Bland detta års ungdomar är alla nu på väg mot nya uppgifter inom motorsporten. Men ett namn kom att bli mera välkänt denna säsong än nått annat, det var den unge svensken med namnet MARCUS ERICSSON.

Tack för trevligt sällskap Tomas, Kerstin, "Midi" Fredsdahl, S-P, Kenny och så klart Marcus.

Text och foto: Hasso
2007-09-06

Publicerad 2009-03-18 18:51. Uppdaterad 2009-03-18 18:52.
Copyright © 1997 - 2019 www.AutoPower.se


Annonser