Hasso monterar Supersprint



Bild 1

Bild 2

Bild 3

Bild 4

Bild 5

Bild 6

Bild 7

Bild 8

Bild 9

Bild 10
Har ända sedan jag köpte min 528 saknat ett par feta avgaspipor ännu mera när jag sett Magnus Mörtlings Simonsmontage på hans hemsida för något mera än 1 år sedan, innan han sålde sin bil .Men när Rayfabriken inte kunde ge besked när dom skulle kunna leverera , möjligtvis i november då blev jag trött, och började spana efter nått annat.

Supersprint blev det då från Bildelsimporten, som var mycket trevliga och serviceminded.Fick vänta ett par veckor men det hade jag nog räknat med. Supersprintsystemet var dubbelt så dyrt som Simons men är nog av bättre kvalitet då alla rör är i rostfritt och höljet i aluminiumiserad 1.5mm plåt.Orginalburken är ju helt i rostfritt så detta system är ju inte långt efter i så fall. Testade med en kraftig magnet,rostfri plåt är ju inte "magnetisk" Lånade en lyft på Bil&Elservice i Örebro då jag blivit för bekväm att ligga och krypa på garagegolvet efter 30 års skruvande..

Supersprintsystemet (bild 1) levereras med rör för anpassning till alla modeller från 520-540 samt med klammor och upphängningsstag anpassade till orginalupphängningen.

Först ska det gamla tas ned (bild 2) , satte under ett stöd och släppte bägge orginalupphängningarna som sedan återanvänds, Stefan tar fram "tigersågen" (bild 3) och kapar efter att vi märkt ut ordentligt .

Röret avkapat (bild 4).

Rätt röradapter för 528 dimensionen monterad och avgastätningsmedel applicerat (bild 5).

Passformen var mycket bra, Supersprintupphängningsstagen kompletterades med låsbrickor som inte medföljde, då jag ville var säker på att det inte skulle lossna, stagen är justerbara i höjdled, och jag lät rören hamna, så jag fick imellan fingrarna upp till bakstötfångaren. Upptäckte att piporna blir rätt rejält varma så det avståndet är nog att rekommendera .

Klart och på plats (bild 6)

Orginalburken sparas så klart om man vill konvertera tillbaka. Och så här ser det ut (bild 7-8-9-10)

Jag är helnöjd, ljudet är inte störande, utan mysigt mullrigt, och hörs bara vid gaspådrag och segdragning upp till 2000 varv för att sedan inte märkas alls. Tomgångsljudet ökade en aning också,men på ett mycket trevligt sätt.

Och en riktig BMW har väl minst två feta pipor bak eller??

Så här låter det (mp3, 382 kb) -->
En ljudfil till (mp3, 181 kb) -->


Text o bild Hasso
Publicerad 2009-04-15 11:36. Uppdaterad 2009-04-15 11:36.
Copyright © 1997 - 2024 www.AutoPower.se


Annonser