Hasso åker jolle och färja






En trevlig förarplats

Automatlåda

Hyfsat bagageutrymme

320-motor som fått 2 cyl bortsågade och vilket stort hål det blev

316 med navigation

Osminkad 523 titansilver som ska lackas

BMW Group Solna, del av övre hallen

Alpina 21- tumshjul. Läckert

745 gör sig bra med 21"

Halva bilhavet i nedre våningen

Vårens kulörer i "pastellmetallic"? Fanns en bebisblå också

Hyundaibakljus?? Jag gillar inte dessa ljus

Kercherstylad 325C-01 ögonlock!!!

Alpina är diskretare tycker jag

Gul Z3 är nog inte så lättsåld, saknade dessutom växelspaksknopp. Klåfingriga???

Forumtopic, det finns alltså olika nyanser på chrome shadow M5 fälgar, detta är den ljusa varianten, inte alls lika snygg tycker jag. Hur ska man veta vilka man får vid beställning?

En av de finast och mest harmoniserade inredningar jag sett

En E39 med vinge av lite större variant

Det fanns faktiskt en vit bil också

PÂ begäran: Askens nästa Powertestbil

Cab med en vacker kulör

En drömbil för de flesta BMWägare

"Ålandsfärjan" som hänger på baken

Usch !! vilken inredning på en "lyxvolvo"
Efter en vecka med denna optimistjolle dvs 316 Compact-95 Aut har jag konstaterat att den mest passar som stads och andrabil.

Utmärkt lastutrymme , trevlig förarmiljö, smidig och lättkörd så är detta den perfekta shoppingbilen för den som sköter de dagliga sysslorna hemmavid. Den för modellen ovanliga utrustningen med automatlåda med sportläge funkar utmärkt trots den lilla 1,6 liters motor.

Övrigt så finns det AC/elfönster/elspeglar/stolsvärme. Den pinnar på bra i stadstrafiken, det blir rena rama radiobilsracet. På landsväg vill åtminstone inte jag åka några längre sträckor de 20 milen till Stockholm räckte bra, det blir rätt surrigt när den lilla motorn ska hålla uppe farten i 110-120 och där märks också att lådan blir lite seg med en del effektförlust, känns lite slirig när man gasar på.

Även min sambo tyckte att vår MB-190 är betydligt trevligare att åka med trots att den är 7 år äldre, jämförde den med sin väninnas Renault 5a, "likadan plastburk",var kommentaren.

Men totalt sett ändå en trevlig upplevelse trots avsaknad av prestandahästkrafter så är bilen ändå en bra vägvagn som ligger stabilt och säkert på vägen. Med 13500 mil på mätare känns bilen fortfarande fräsch och utan skrammel och irritationsmoment, stolsvärmen var nog inte mycket att hurra för, om den funkade eller ej kom jag aldrig riktigt på. Bilen hade fått ny termostat, nya bakbromsar, dimljus, samt en del dörruppslag uppsnyggat med lite lackjobb.

En annans forumdeltagares titansilver 523 var totalt osminkad i dag, den skulle lackas i helgen och ska bli intressant att se resultatet.

Plockade dit Ipac/navin med universalfästet och den visade helt rätt väg till Aspudden i 08 som var målet dvs., den "körde"samma väg som jag hittar. Och med den nyinstallerade termostaten så var värmen åter på topp, trots ñ16 grader så var det varmt och skönt i bilen.

På lördagen skulle jag sammanstråla med Asken i Solna, för att byta projektbil för nästa "fodervärdsentreprenad" denna gång en "ålandsfärja". Parkerade utanför BMW Group Solna bredvid den Volvo 960 2,5-96 som jag skulle åka hem i .

Och var hittade man inte Asken? jodå med händer och kassar fulla framför tillbehörsdisken, även jag fick mig en kasse. För oss lantisar är ju BMW Group Solna ett mastodontpalats och för de som inte varit där, åk och kika vid tillfälle många vackra bilar att vila ögonen på för en bilfrälst.

Det är ju ett enormt utbud för alla olika smaker och önskemål som man kan få tillgodosedda. Det finns absolut en bil som passar just dig och dina önskemål när det gäller nyare BMW bilar, men det var svårt att hitta en bil äldre än -98. Förutom Askens nästa testbil. Det som är kul är ju att man får se olika färger/inredningar /fälgar /styling på samma plats och lätt att jämföra efter eget tycke och smak.

Och jag undrar ju såklart hur i helsike de ska bli av med alla dessa bilar ? Tiden går fort när man har kul så efter en god middag skiljs vi åt, och jag återvänder till Aspudden nu med Ipac/navin monterad i Volvon.

Undrar om inte Asken har en viss förtjusning i gungande "ålandsfärjor" . Med tanke på den sjösjukeframkallande Monte Carlon som han framförde i höstas, så betedde sig denna vagn på ett liknande sätt. Nivåregleringen var ur funktion så det både skuttade och gungade. Så på hemfärden blev det ett 100 tals blinkningar pga. den säckande bakvagnen som gjorde att halvljuset stod alldeles för högt.

2,5 liters Volvo sexan var inget överdådigt kraftpaket den heller, och den vanliga Volvotrögheten kändes igen, men Volvo gör fortfarande bilvärldens bekvämaste stolar. Det enda positiva med den vagnen, vars inredning påminde om 80- talets amerikanska och japanska plastmonster.Usch!

text o foto Hasso.

030202
Publicerad 2009-04-15 10:12. Uppdaterad 2009-04-15 10:12.
Copyright © 1997 - 2024 www.AutoPower.se


Annonser