Garmin Nüvi 360 vs TomTom Go 910


iPaq 4150 och Bluei GPS-puckAv någon anledning beslöt jag mig för att köpa en ny navigator nyligen. Jag har kört TomTom i en iPaq i ett par år, och även om den tog mig dit jag skulle utan problem så var det bökigt att hantera puck och handdator som separata enheter med dubbla laddkablar och allt vad det innebär. Samt att om iPaq:en blev liggandes två-tre veckor kunde man utgå från att den laddat ur sig. Eftersom den är baserad på ett flashminne var det bara att installera om programvaran som behövdes. Inget direkt betungande, men en smula frustrerande att behöva göra det innan man behövde använda enheten. Det var i vart fall ett par av de skälen jag intalade mig skulle göra ett byte motiverat.

Vilken enhet skall man välja? Jag lusläste tester i motorpressen och pryltidningar. Ut i butikerna och kollade närmare. En enhet som såg väldigt behändig ut och hade fått goda omdömen, för att inte säga närmast vara hajpad (inte minst på detta forum), var Garmins Nüvi-serie. En vecka innan jag skulle till Tyskland for jag till BRL och inköpte mig en Garmin Nüvi 360. Jag räknade med att lära mig hantera den fullt ut innan resan. Tyvärr visade det sig att jag blev besviken på de flesta punkterna. Formatet kan man inte argumentera emot, den är verkligen mycket portabel. Men priset får inte vara skrälligt och svagt ljud. På motorvägen med E39:an gick det knappt att höra Ingrid trots full volym, såvida man inte stänger av stereon helt. Uttalet var inget vidare heller trots att just det lovordats i en av Sveriges större motortidningar. Dom kan inte ha hört henne säga "Kilo...Meter" helt enkelt. Den klena högtalaren fick också till följd att Bluetooth handsfree-funktionen var i princip oanvändbar, det gick helt enkelt inte att höra vad den i andra änden sade.

Ytterligare invändning jag hade var den ryckiga grafiken, typ 1-2 fps där den gamla iPaq:en flutit som tecknad film. Att ha en laggning vid passage av komplicerade trafikplatser är inget man önskar. Och, ja, jag testade med standard grafik och pil istället för bil. Nästa grej att irritera sig på var de begränsade inställningsmöjligheterna. Jag hade kallt räknat med en hidden menu för att aktivera en möjlighet att ändra den visade informationen på navigeringssidan. Där presenteras endast ankomstid och hur långt det är till nästa sväng (men inte åt vilket håll man skall svänga förrän man är nästan framme!), samt en kompass. Att man på Garmin bestämt att detta skall visas som default är väl OK, men att man inte tycks kunna ändra det själv är märkligt.

Garmin Nüvi 360För att se vital information såsom exempelvis hur långt det är kvar till målet och exakt vilken hastighet man kör är man tvungen att med en knapptryckning växla till färddatorläge, och när man sett sig mätt får man göra en ny knapptryckning för att gå tillbaka till navigatorläge. Låter kanske inte jättebesvärligt men jag upplever det som onödigt omständigt.

En basfunktion på en modern navigator tycker man är möjlighet att planera A till B-resor. Exempelvis om jag sitter på Skavsta och vill utnyttja väntetiden till att ta ut resvägar i Tyskland för att effektivisera färdvägarna. Men Garmin vill hela tiden utgå från den punkt man befinner sig, eller senast hade GPS-täckning. Jag säger inte att det inte går att ta ut A till B-resor, för det gör det upptäckte jag efter ett par timmars surfning på utländska GPS-forum. Det är dock inget som stöds i Garmins dokumentation och metoden är både omständig och ointuitiv.

Annars var jag nöjd :) Mp3-spelaren fungerar utmärkt (ljudet är dock inget vidare) och navigatorn sitter säkert på ruta och hållare. Lätt att ta loss från hållaren och enheten går som sagt ned i nästan vilken ficka som helst. Kan vara svårt ibland att få loss sugploppen från rutan trots att man släppt på trycket. Vad gäller själva navigeringen finns inget att klaga på. Garmins talsyntes fungerar bra, den läser upp gatunamnen om än med lite lustigt uttal ibland.

Efter att ha försökt bli kompis med Garmin under veckan åkte jag, laddad med argument, tillbaka till BRL på fredagen i avsikt att byta enheten. Två dagar innan jag skulle till Tyskland. Om jag nu var orolig för att det skulle bli diskussion om saken kom det helt på skam. Visst var dom intresserade av varför jag ville byta men inställningen på BRL var helt enkelt "klart du får byta om du inte är nöjd, vi vill ju ha nöjda kunder"!

Jag hade läst på ytterligare innan och beslutat mig för TomTom Go 910, i konkurrens med 710. 910 kostar lite mer men det känns skönt med en rejäl hårddisk instället för alla dessa minneskort som blir för små hela tiden. Inbyggd mp3-spelare lockar också eftersom jag skall hämta en bil utan stereo men programvaran visar sig senare vara buggig och galet opålitlig*. Däremot är den med 910 medföljande fjärrkontrollen en hit. Jag såg det mest som en gimmick, har haft bilstereos med fjärr men aldrig använt dom. Den här visar sig fungera utmärkt och höjer trafiksäkerheten vid användning under färd med eoner.

TomTom Go 910 BT handsfreeAtt starta upp TomTom känns som att komma hem. Visserligen är jag förmodligen präglad av TomTom efter två års bruk, men allt känns genomtänkt på ett sätt som om man bestämt användargränssnittet själv.

Bluetooth handsfree-funktionen är klockren. När man väl parat telefonen med navin kopplar dom ihop sig automatiskt varje gång i fortsättningen, om man vill. Inga problem att höra den i andra änden och jag hörs också bra, för det mesta. Den medföljande mikrofonen, som jag fäst i solskyddet hjälper förstås till. Att ladda ned telefonboken och ringa eller sms:a från enheten är busenkelt. Vad gäller ljudet åkte jag bullrig 316-compact i motorvägsfart, och hade man Patrik på maxvolym dånade det i hela bilen. Vid 75% volym var det precis lagom och inga problem att höra instruktionerna klart och tydligt fast stereon var på.

Massor med roliga och användbara funktioner. Inställningsmöjligheterna är generösa. Man tröttnar aldrig på att bläddra i menyerna och upptäcka nya saker ("dom har tänkt på allt!"). Stor och tydlig skärm, grafiken flyter på bra om än inte riktigt lika enastående som den gamla iPaq:en. Den användbara möjligheten att visa valfria intressepunkter direkt på navigeringsskärmen verkar bara finnas hos TomTom.

Som redan nämnts är den stora nackdelen med TomTom det stora och otympliga formatet. Den är drygt dubbelt så tung som Nüvi 360, men då får man trösta sig med bättre högtalare, större skärm plus att apparaten känns stabil som ett kassaskåp, vilket i och för sig också Nüvin gör. TomTom Go 910 sitter som den skall på rutan och ramlade aldrig ned, men tyngden gör att den flexar osnyggt på hållaren vid körning på ojämn väg.

TomTom Go 910Talsyntes, exempelvis läsa upp gatunamnen stöds i 910, men inte på svenska än. Det finns två svenska röster, Patrik och Astrid, av dom tycker jag Patrik har bäst uttal. Finns en hel del icke svenskspråkiga röster att ladda ned gratis eller för en kostnad, John Cleese är väl än av de mer kända. När kommer Kjell Bergkvist att kunna laddas ned?

Bägge enheterna startar snabbt och fungerar oftast bra till och med inomhus. Bägge enheterna har en liten snygg bärväska, dock endast för enheten och inte för eventuell laddkabel och rutfäste. Bägge enheterna har TMC som tillbehör, inte testat. Bägge har automatisk anpassning av ljud och ljusstyrka efter rådande omständigheter. Exempelvis kan dom fås att växla till nattläge automatiskt när mörkret faller. Bägge har funktioner för bildvisning, musik samt talböcker. Garmin har stöldskydd i form av PIN-kod, samt enklare färdstatistikfunktioner. Även miniräknare samt valutakonverterare finns hos Garmin.

Kartorna för Garmin Nüvi 360 täcker Västeuropa och TomTom Go 910 har utöver det även täckning för bland annat USA och Kanada. Med Garmin medföljer en platta att klistra fast och fästa sugploppen på. På bilderna sitter enheterna på just denna platta som i sin tur är klistrad på en Brodit-hållare. Plattan kan köpas löst för en hundring styck. TomTom kontrar med att skicka med handsfree-mikrofon, fjärrkontroll samt ljudkabel för att ansluta till bilstereo med AUX-ingång.

Den till Nüvi medföljande programvaran har ej kunnat testas, eftersom den är Windows only! Jag lyckades dock uppgradera programvaran för själva enheten till senaste genom en workaround som jag snappade upp på ett amerikanskt fourm. Den till TomTom medföljande programvaran, TomTom Home, är mycket genomtänkt och ett nöje att använda, bortsett från att den käkar processorkraft i massor. TomTom Home laddade hem aktuella fartkam... Ursäkta, Trafiksäkerhetskameror, med en knapptryckning.

Detta är mycket kompetenta apparater och med tanke på det höga priset måste kraven ställas högt. Trots allt får man en navigator som tar en dit man ska, åtminstone inom Skandinavien, för en tredjedel av priset för dessa enheter. Men vill man ha en funktionsspäckad navigator som gör sitt jobb galant och i sig även är ett bra sällskap på färden är mitt val tveklöst TomTom Go 910.

*Strax efter att artikeln skrevs släppte TomTom en ny firmware, 4.52, som bland annat fixade mp3-buggen. Nu finns inga anmärkningar mot mp3-funktionen.

Text och foto: Jan Söderman
2006-11-11

Länkar:
TomTom Go 910
Garmin Nüvi 360
Publicerad 2009-03-18 22:26. Uppdaterad 2009-03-18 22:26.
Copyright © 1997 - 2024 www.AutoPower.se


Annonser