Essen Motor Show 2002 #2



Bild 1

Bild 2

Bild 3

Bild 4

Bild 5

Bild 6

Bild 7

Bild 8

Bild 9

Bild 10

Bild 11

Bild 12

Bild 13

Bild 14

Bild 15

Bild 16

Bild 17

Bild 18

Bild 19

Bild 20

Bild 21

Bild 22

Bild 23

Bild 24

Bild 25

Bild 26

Bild 27

Bild 28

Bild 29

Bild 30

Bild 31

Bild 32

Bild 33

Bild 34

Bild 35

Bild 36

Bild 37

Bild 38

Bild 39

Bild 40

I år var det bestämt att vi skulle ta oss ner till Essen för att titta på en av dom största motormässorna som hålls i Europa varje år.

Vi började spana lite på Internet efter resor som skulle ta oss ner till mässan och hittade till slut en bussresa som skulle ta oss ner till målet. Tre veckor innan avresa så meddelar researrangören att resan troligtvis inte blir av pga. det är få anmälda till resan.

Genast började vi titta på att finna andra sätt för att komma ner till mässan och efter lite planering så slutade det med att resan skulle genomföras med egen bil. Bilen i fråga blev min 540 touring eftersom det var den enda bilen som rullade på odubbade vinterdäck.

Jag bestämde mig då för att serva bilen eftersom den gått ca 1000 mil sedan senaste service. Delar beställdes hem och jag tog även hem en packning till oljetråget för att kolla upp ryktet om att oljepumpen lossnar på BMW:s V8:or. Servicen genomfördes helgen före avresan och mycket riktigt så hade oljepumpen lossnat på min bil och det låg 2 skruvar i oljetråget när det plockades ner.

På måndagen innan avresan på onsdagen så kom mitt nya navigationssystem som jag beställt från Sony i augusti. Det blev bara att montera in grejerna i bilen för jag antog att vi troligtvis skulle få nytta av det på resan.

Avresan påbörjades onsdagen den 28/11 kl. 15.00 med navigationen inställd på Göteborg och färjan mot Kiel. I Göteborg så tankades bilen upp innan den kördes ombord på färjan.

Kl. 07.00 nästa morgon så väcktes av en ljuvlig kvinnoröst på radion som förklarade att vi snart skulle anlända Kiel och det var dags att gå upp för att käka lite frukost.

Utpassering genom tullen och målet för navigationen var nu inställd på BMW B&K i Burgdorf ( nära Hannover). Där jobbar nämligen den person som jag köpte min M6:a av. Vi har haft kontakt via mail hela tiden sedan jag köpte bilen, men vi har aldrig träffats tidigare så vi hade gjort upp att vi skulle passera hans BMW firma på vägen ner till Essen. När vi passerat Hamburg så ringer jag upp Mr Ortega och kollar upp om han har tid att möta oss när vi kommer. Ca 12.00 kommer vi fram till BMW i Burgdorf. Nu insåg vi att montera in navigationen i bilen innan avresan var ett bra beslut, det kändes som om vi fortfarande hade letat efter målet om man inte haft hjälp av den ljuva kvinnoröst som guidade oss runt på vägarna.

Vi kikade runt lite bland bilarna på gården för att sedan gå in på firman och fråga efter Mr Ortega. Personalen tittade lite konstigt på oss när vi frågade efter honom, men ett par minuter senare förstod vi varför. Det visade sig att han var VD för företaget. Vi blev inbjudna på hans kontor där vi fick en kopp kaffe. Under kaffet så fick vi en presentation över vad stort företaget var och vad dom pysslade med. Vi fick även se lite bilder på hans privata samling av bilar. Efter en timme så tyckte han att vi skulle åka ut för att äta lite lunch, det visade sig vi skulle åka "finbil" till matstället. Det blev att hoppa in i framsätet på en sprillans ny 730d som var fullt utrustad förutom individual utrustning som går att köpa till ytterligare. Det bästa med att få sätta sig i fram var, att det blev faktiskt jag som fick ratten på min sida. Så jag fick äran att lotsa denna underbara bil till restaurangen där vi skulle äta en spansk lunch. Vi pratade en hel del bilar under lunchen. Vi jämförde skatter, försäkringar, hastighetsbegränsningar och allt annat mellan våra länder. Han berättade också att han till helgen skulle till München för att titta på den nya 5 serie som kommer att släppas till hösten. Han har sett den en gång tidigare och dom spionbilder/databilder som finns på bilen stämmer inte riktigt med det han sett i verkligheten. Efter lunchen så åkte vi tillbaka till firman där vi fick en broschyr på BMW 7 serie individual. Vi tackade för oss och gick sedan själva ut på gården för att titta vad dom hade erbjuda på begagnatmarknaden.

Resan bar sedan av mot Essen och vårat hotell där. Klockan var ca. 18.00 när vi körde ner vår bil i garaget på hotellet. Ännu en gång så imponerades vi av vad ett navigationssystem klarar av, det var raka spåret till ett hotell som vi aldrig varit till tidigare. Vi checkade in och la oss en stund för att slumra resan ur kroppen. Vi vaknade en timme senare och knallade ut på stan för att få i oss en bit mat och för att lista ut hur vi skulle ta oss till mässan nästa morgon.

Uppstigning 06.30 och in i duschen och ner till restaurangen för att njuta av en stadig frukost. Vi hade lite tur med valet av hotell, eftersom det bara 150 m från utgången från hotellet fanns en tunnelbanenedgång som tog oss ut till mässan. Efter en 20 minuter lång resa så stannade tåget på mässområdet och det var bara att kliva av och söka sig mot entrén.

Mässan öppnade kl 10.00 så det var fortfarande en kvart kvar till att dörrarna skulle öppnas. Det stod redan fullt med folk och väntade, så vi stod och pratade lite om hur vi skulle lägga upp taktiken på mässbesöket. Prick kl 10.00 öppnades dörrarna och som vanligt skulle alla in samtidigt. Det blev lite trångt när så många människor ska in samtidigt, men till slut var vi alla fall inne.

Mässan använde sig av totalt 18 hallar, 4 av hallarna visade nya bilar, 7 hallar med tuning, 4 hallar med oldtimers & classics och en av hallarna användes som show-center. Det fanns ytterligare några avdelningar med verktyg; böcker och modellbilar. Den första hallen vi kom in i passerade vi rakt igenom eftersom alla som kom in genom samma ingång som vi, stannade där. Vi gick raka spåret in i nästa hall och hamnade rakt hos Breyton, där stod det en underbar M3:a med stora fälgar och hela Breytons tuningpaket. Dom hade också en 7 serie med läckra 22 tums fälgar monterade och en X5 som dom monterat alla deras tillbehör på.

Så här fortsatte det hela dagen vi gick från hall till hall och det verkade som om det aldrig skulle ta slut snygga bilar. Vi tog kataloger och broschyrer från alla utställare som vi tyckte var intressanta, till slut hade man väldigt många broschyrer så det blev en aning tungt att bära med sig grejerna. Vi skaffade då ett förvaringsskåp där vi lastade av material allt eftersom det blev för tungt att bära.

När klockan närmade sig två var det dags för en lunch bestående av några pilsner och frikadellen im brötchen och lite pommes. Efter lunchen så började tyskan fungera bra och benen kändes inte lika trötta längre (troligtvis pilsnern). Vi fortsatte att gå igenom dom olika mässhallarna och blev mer och mer imponerade av vad stort det var. När klockan närmade sig fem så kändes det som man fått nog av mässan och vi tog tunnelbanan hemåt . När vi kommit tillbaka till hotellet gick igenom alla broschyrer vi tagit med oss och sorterade bort det som inte var så intressant. Vi gick också igenom vad vi missat på mässan och vad det var som vi ville kika på en gång till.

Vi la oss och tog det lugnt ett par timmar för att sedan gå på en kvarterskrog för att äta och dricka gott. Sedan bar det av till hotellet igen för att få sig en god nattsömn.

Nästa dag tog vi tunnelbanan in till Essen centrum för att titta till stadens sevärdheter och butiker. Efter ett par timmars promenad så hade vi fått nog av shoppingen så vi fortsatte ut till mässan igen. I dag var det "knökfullt" med folk, det gick knappt att ta sig fram bland alla människor. Vi hade i alla fall turen att komma i tid till en av dom viktigaste punkterna på mässan för vissa personer. Nämligen den tyska tuning firman D&W:s show, den bestod som vanligt av väldigt lättklädda damer som utförde dans till alla ungdomars glädje. Vi fick också se med egna ögon att tomten inte är en man, utan en väldigt snygg blond tjej som precis varit till en kirurg för få sina rattar omgjorda till sportrattar. Dom var nu mer betydligt mer greppvänliga än dom varit tidigare. Det är här nog det bästa som hänt årets jul om det nu skulle visa sig att den gamla tomten fått sparken på grund av sin ålder. Tänk om den här tomten skulle titta in till alla pappor i år, vilken jul det skulle bli. Så mitt tips är att strunta i att gå ut och köpa tidningen i år för ni kan att mista julens godbit om ni ger er ut på egna upptåg.

Essen Motor Show är inte bara en stor bilutställning utan det måste vara en av världens största stylingbutiker också. Tyska ungdomar måste älska att hålla på med sina bilar. Det fanns allt mellan himmel och jord att köpa. Det fanns spoilers, lyktor, bilstereo, sänkningssatser, luftfilter och neonrör ja allt fanns det att köpa och det var inte bara en butik som stod för sortimentet utan det var nog ett 100 tal butiker som hade grejer till försäljning.

Vi gick igenom hela mässan en gång till och stannade till vid dom ställen som vi tyckte var mest intressanta från första dagen. Själv hittade jag en BMW original broschyr på M- paketen som fanns som tillval till E-24,28,30. Jag köpte den för att ha i samlingarna.

Det fanns en del utställare som vi saknade på mässan, och det var faktiskt några riktigt stora BMW firmor som inte fanns representerade på mässan. Det fanns bla. ingen från Alpina, Hartge, och Kellener där, så några av dom stora firmorna var det som inte hade lust att visa upp sig på mässan.

Min personliga höjdpunkt på mässan var nog AC Schnitzers S3 Sport. Den hade hela paketet av bromsar och vingar och motortrim monterat och det satt till och med en halvbur monterad i bilen. Det måste vara en av dom ultimata sportbilarna som finns att köpa för pengar. Det var också roligt att se dom tyska V8 bilarna. Dom ser otroligt läckra ut med sin breda skärmbräddare och stora vingar. Dom ser också mycket snyggare ut i verkligheten än vad dom gör på tv:n hemma.

Totalt sett så måste jag rekommendera ett besök på mässan i Essen. Det var en otroligt bra mässa med ett brett utbud av allt som har med bilhobbyn att göra och det mesta finns dessutom samlat på en ganska liten yta. Men man måste bara respektera att vi är många som tycker om många olika saker inom bilhobbyn så kan man tänka sig att titta på allt vad bilhobbyn har att erbjuda så har man nog hamnat i himmelriket. Och vem vet, det kanske är så här det ser ut när man ramlar av pinnen en vacker dag. Den himlen skulle i alla fall jag trivas ganska bra i.

Kvällen tillbringades på samma krog som dagen innan. Maten var lika god som dagen innan, men eftersom man skulle åka hemåt nästa dag så intogs det inte lika många pilsner. Vi gick också till sängs ganska tidigt på grund av vi skulle upp tidigt för att veta att vi skulle hinna med färjan i Kiel. Vi startade hemresan kl 09.15 nästa morgon med att åka och fylla mer bränsle i bilen och sedan så var det bara att följa den ljuva stämmans kommandon igen. Vi stannade till ett par gånger på resan för att få sträcka på benen och för att få något gott i magen.

Vi kom fram till Kiel och Schwedenkai när klockan var 14.00. Vi tog en promenad och en fika i Kiel och sedan var det lite väntan på att man skulle få köra ombord bilen på färjan. När vi hittat vår hytt så gick vi och la oss en liten stund för att sedan få oss en bit mat i restaurangen.

Göteborg mötte upp oss med disigt och grått väder. När man kom av färjan och började köra hemåt igen så började brukandet av spolarvätska igen. Jag har ingen som helst förståelse för varför man måste sprida så himla mycket salt på våra svenska vägar. Saltet gör ju att vägarna aldrig torkar upp eftersom det ligger en blöt hinna av saltvatten på hela vägbanan. Ett stopp på Rattugglan gjordes för att fylla på mer spolarvätska, bensin och kaffe.

Bilen fungerade perfekt i alla dom 162 milen som vi avverkade på resan och den drog 0,93 l/mil i en snittfart som låg på 96 km/tim. Tänk vad mycket rolig information man kan få ur en dator på en BMW.

Nästa år kanske vi kan fylla en buss med BMW folk till mässan i Essen. Det tror jag vore trevligt. Då kunde man ha lite diskussioner på bussen ner och kanske sitta och titta på några gamla DTM filmer på videon i bussen.

Titta och njut av bilderna. Med vänlig hälsning Jouni och Per

2002-12-02


Publicerad 2009-04-15 10:21. Uppdaterad 2009-04-15 10:22.
Copyright © 1997 - 2021 www.AutoPower.se


Annonser