 Bild 1 |
 Bild 2 |
 Bild 3 |
 Bild 4 |
 Bild 5 |
 Bild 6 |
 Bild 7 |
 Bild 8 |
 Bild 9 |
 Bild 10 |
 Bild 11 |
 Bild 12 |
 Bild 13 |
 Bild 14 |
 Bild 15 |
 Bild 16 |
 Bild 17 |
 Bild 18 |
 Bild 19 |
 Bild 20 |
 Bild 21 |
 Bild 22 |
 Bild 23 |
 Bild 24 |
 Bild 25 |
 Bild 26 |
 Bild 27 |
 Bild 28 |
 Bild 29 |
 Bild 30 |
 Bild 31 |
 Bild 32 |
 Bild 33 |
 Bild 34 |
 Bild 35 |
 Bild 36 |
 Bild 37 |
 Bild 38 |
 Bild 39 |
Dagen till ära så hade jag ställt larmet på 0830, tänkte det kunde vara lagom att komma iväg runt 0930 så man inte hamnar mitt i rusningstrafiken. Restiden har jag beräknat till max 2 timmar beroende på trafik, damen i datorn räknade dock fram att det skulle ta 1 1/2 timme.
Vilken fröjd det är att komma in i Tyskland och låta blyfoten jobba, det är först då man inser potentialen i motorn. Jag menar det är ju runt 150km/h som den drar riktigt skönt på femman.
På vägen till Essen så såg jag ett par hungriga BMW nyllen närma sig i bakspegeln och då kunde man ju inte hålla sig utan var tvunga att leka lite, tyvärr så kunde jag inte dra fullt ut då mina vinterdäck bara är klassade till 200km/h... Intressant var att de bilar jag körde lite mot var alla dieslar, de verkar gå riktigt bra på motorväg när det finns hur mycket vrid som helst.
Började närma mig Essen och redan vid första avfarten fanns det skyltar som dirigerade mig till en parkering, smidigt. Från parkeringen blev det en 10 minuters bussfärd och då vi anlände var det bara att passera kön till biljettluckan då jag köpt den redan på parkeringen, återigen smidigt. På biljetten så kunde man se att de fanns 12 olika hallar med följande innehåll.
- Bilar!
- Tuning
- Oldtimer & classic
- Show center
- Adac
- Auto bild motorsport
Det som intresserade mig mest var de två första. Störst var hallarna med bilar där varje tillverkare hade egna stånd samt en del större tuning firmor som tex schnitzer. Det var verkligen roligt att få se bilar som tex BMW Z4, Porsche Cayenne mm live.
Efter intagande av lite flottig tysk korv så bar det vidare till stylinghallarna som var 7 st, dock inte lika stor yta som de 3 hallarna för biltillverkarna hade.
Personligen så tyckte jag det var ganska mycket som inte intresserade mig (plast och lexuslysen i mängder), men en del läckra saker fanns det. Blev även ombedd av coolbluem3coupe att kolla in Mst wiesmanns gula M3:a, tyvärr så hade de inte den där men däremot en M3 cab för att visa upp alla deras kolfiber prylar.
Sammantaget så tyckte jag det var en lyckad dag och att det helt klart var värt resan och entrebiljetten a 15. Jag ser dock fram emot bilmässorna nästa år med början i Bryssel i januari och sedan nästa års höjdpunkt i Frankfurt där man förmodligen kommer får se en mängd nya bilar presenteras.
Ha det så bra tills vi hörs igen.
Av robgus 2002-12-02