CoolBlue möter Fredrik Ekblom
Bild 1 |
Bild 2
|
Bild 3
|
Bild 4
|
Bild 5
|
Bild 6
|
Bild 7 |
Bild 8
|
Bild 9 |
Bild 10
|
Bild 11 |
Bild 12
|
På avstånd hör jag en serie avgassmällar, pop-pop-pop-pop, när föraren i Seatbilen kliver av gasen efter start-och-mål rakan. Det ligger en svag doft av bensin och luktar lite bränt i depån och solen står högt på himlen, det finns alltså inget som helst att klaga på. Det är något speciellt med en motorbana och det liv och rörelse som finns runt omkring. Får en underbar ljudupplevelse då jag står och lyssnar på en BMW som gör varv efter varv (bild 1). Det är en av de mindre teamen som försöker få inte ett antal snaba varv med få bilar på banan. Väl inne i depån hittar jag Calle Rosenblad i sin BMW som precis kommit in och skall rullas ut på parkeringen för lite justeringar, se bild 2
Men det är inte bara därför jag är här, för att titta på racing alltså. Platsen är Gelleråsen och anledningen är att KMS Racing ska träna här och jag skall få mig en liten rundtur i depån plus en intervju med Fredrik Ekblom. Fredrik som förutom att han är den "skyldige" bakom min E46 M3, har ett långt racingförflutet med bland annat flera BMW styrningar både i STCC, ETCC och ALMS.
Det är rätt högt tempo i depån men Fredrik har det ändå ganska lugnt, han har fått upp en ny bil från Tysklad under natten, den anlände vid 10-tiden och mekarna jobbar hårt för att få den färdig för några varv på banan. De har hittills under försäsongen tränat med reservbilen. Den nya är i princip en lättare variant av det dom jobbat med och Fredrik ser med tillförsikt fram emot att få prova det nya materialet speciellt framtaget för STCC.
Vid tolv stängs banan en timme och Fredrik och jag lämnar depåområdet för att ta intervjun över en bit mat (återgiven nedan). När vi passerar West Coast Racing trackar en av teammedlemmarna Fredrik lite med kommentarer om den nya bilen, Fredrik skrattar och gör en gest som inte lämpar sig i tryck. Verkar vara en lättsam stämning mellan teamen även om det står mycket på spel när väl serien startar.
Det blir en lasange avnjuten i solen och Fredrik diskuterar lite om tider med teamets tyskar och svarar med lätthet på mina frågor, även om favoritbanorna gav vissa bekymmer. Vilken är egentligen bäst av Ringen och Spa, se slutgiltigt svar nedan.
Åter igen i depån avslutar vi intervjun i KMS teamets buss efter det ska Fredrik justera in stolen på bilen och ger mig sedan fria händer att fota vad jag vill på den nya bilen (se bild 3). Nästan helt kliniskt ren bil som inte råkat ut för några närkontakter, där bland annat insuget i kolfiber har en finish som inte är av denna världen. Motorn ska ge ca 250hk i dagens konfiguration men det finns lite mer att ta (bild 4). Förarmiljön kan man ur min synvinkel inte klaga på (fast Trafikmagasinet hade nog anmärkt på den sparsamma instrumenteringen), se bild 5, 6 och 7. Notera Motronicenheten lätt åtkomlig från passagerardörren för att enkelt kunna koppla in dignosutrustningen.
Om man kan accelerera snabbt måste man också kunna bromsa rätt rejält, Brembo sörjer för den delen. Även om diametern inte är speciellt stor, då man kör på 17"-hjul, finns där en rejäl anläggningsyta (bild 8). Ett välanvänt set av däck med förvånansvärt stora gummibitar som lossnat (bild 9).
Full aktivitet i andrabilen som också fick ett nytt insug som kommit upp under natten. Praktiskt med fyra dörrar om man ska meka med bilen (se bild 10)
Avslutningsvis har en räv i hönsgården fått ett ansikte (bild 11)
Intervju med Fredrik Ekblom
Kör: Audi A4 3.0 kombi, har en Audi S4 på gång
Senaste bilar: X5-02 och M3-02 som han lämnat tillbaka.
Karriär inom standardvagnar: STCC: BMW 1998 och 1999, STCC Audi KMS Motorsport 2000, ALMS (American LeMans Series): BMW Motorsport 2001, ETCC BMW Team Belgium 2002, STCC Audi KMS Motorsport 2003.
Beskriv hur du uppfattade att gå från STCC till ALMS. Team, uppbackning, racing (tät, snabb)?
"Fantastiskt med fabrikskontrakt, jag var ju en av sex förare anställda av BMW. Ja, egentligen var vi teoretiskt fyra (Ekblom, 2xMüller och Lehto), Montoya och R.Schumacher var ju anställda hos Williams. Vi hade några presskonferenser med dessa herrar, en häftig upplevelse. Det var ingen större skillnad vad det gäller antal personer i teamet, bara mer resurser, för att inte säga nästan obegränsade. Ett sådant team förväntar också leverans i alla lägen och det är förstås både en sporre och en viss press."
"När det gäller skillnaden i racing är ju STCC sprintlopp och ALMS är långlopp. Det gör att det inte blir så tuffa närkamper utan mer säkerhetskörning om det blir lite trafik under en del av loppet. Ett ALMS race varar 10-12 timmar vilket gör att man också måste få materialet att hålla, både mekanik/motor och plåt."
"När det gäller teamkamrater var det mycket positivt att få jobba tillsammans med en såpass erfaren förare som JJ Lehto."
Hur var förra säsongen i ETCC? Belgiska teamet var väl ett "andra-team"? Vilka var utmaningarna där? Materialet?
Fredrik kom som bekant sexa i ETCC vilket är en prestation med tanke på utgångsläget.
Det belgiska teamet var ett andrateam efter de två Schnitzerbilarna som rattades av Müller och Müller.
"Ja, jag hamnade ju i det belgiska teamet på grund av att jag ville ha raceträning under året. Jag var kontrakterad för att köra ALMS 2002 och då genomfördes en reglementsändring som gjorde att BMW fick så kraftig "bestraffning" så beslutet togs att dra sig ur serien."
"Rent praktiskt skulle BMW Team Belgium inte ha en chans mot Schnitzer-bilarna. På en del banor var vi lika snabba som dom om vi fick till en bra set-up. I allra bästa fall hade vi då också en bil som var lika bra som Schnitzers material men oftast låg vi steget efter." avslutar Fredrik beskrivningen av förra säsongen.
Vad skulle du säga varit den häftigaste styrning som du haft på bana?
"Det häftigaste jag åkt hittills i min karriär är de tre racen i Indy Car jag gjorde åren 95-98.
M3 GTR är det absolut bäst jag kört i "standardvagns"-klassen, en otrolig bil.
LeMans 24h i en fabriks-Courage är också en upplevelse som jag definitivt minns."
Vi övergick att prata lite om olika banor som Fredrik har kört runt om i världen, jag bad honom att lista de bästa banorna enligt honom i Sverige, Europa och Världen samt även en kort motivering.
I Sverige: Mantorp Park Det går alltid bra för mig där, förutom 2000 då jag förlorade STCC titeln i finalen.
I Europa: Nürnburgring nordslingan Därför att den är så helt fantastisk bana finns ingen motsvarighet.
I världen: Spa-Francorchamps för att den har så många utmaningar där man verkligen måste committa, en riktigt väl genomtänkt racingbana.
Vilka är de farligaste konkurrenterna i STCC 2003?
-
"Hur många får jag säga?" frågar Fredrik.
- "Hmm. Räkna upp tre stycken" svarar jag snabbt.
- "Då är det helt klart Richard Göransson, Janne "Flash" Nilsson och som den tredje säger jag Tommy Rustad."
Hur känns det såhär 2 veckor innan premiären?
"Det känns bra. Fått till bilen förvånansvärt bra och ser ut att kunna vara med i matchen. Har precis fått upp nya bilen från Tyskland nu på morgonen. Den är lättare än testbilen som körs nu och det är lite speciellt och spännande med helt nyutvecklad bil. Uppbackningen från Audi centralt är proffsigt och de vet verkligen vad de gör. Jag kör i ett bra team, Audi backar upp med 4-5 st tekniker från Ingolstadt initialt och sedan under säsong är det Tommy och KMS teamet som skruvar."
För att få en uppfattning vad som krävs av en STCC förare frågar jag hur en typisk månad ser ut för Fredrik?
"Ut på måndagen, testning tis-ons och hemma igen torsdag kväll. Helgen hemma. Och ofta då en och en halv vecka med promotion och andra aktiviteter. När det är racehelg kör vi roll-out (funktionstest) på någon bana i närheten på torsdagen och sedan bär det av till banan på fredagen med förargenomgång, träning, kval och race." och sedan börjar det om igen då, tillägger Fredrik.
Jämför STCC 2003 med STCC 2000 då du också körde Audi. Vad tycker du skiljer nu, utveckling? Chassi, motor, bromsar och däck.
Chassi: Baseras på den nya A4:an som är modernare, framhjulsdriven och inte fyrhjulsdriven som den var 2000.
Motor: Reglementet gör att vi nu har 30-40hk mindre än säsongen 2000 vi ligger på ca 250hk men har lite att trimma in med nya motordelar.
Bromsar: Bromsar definitivt sämre.
Däck: Ger ungeför samma grepp, inga direkta förbättringar.
När det gäller favoritbil på "vanliga" vägar, vilken har givit dig den bästa upplevelsen?
"RS6:an som jag körde häromdan faktiskt. Mycket lättkörd, även för vanliga dödliga trots den häftiga prestandan. Känns som om man dras i en jättegummisnodd helt odramatiskt. Tycker även att chassit ger en bra väghållning trots att andra hävdar att den är lite klumpig." svarar Fredrik korrekt.
Vi kommer in på BMW och då specifikt en viss blå M3:a.
Känner du igen din gamla bil?
"Den bilen är verkligen hur häftig som helst, den är beställd utan några som helst kompromisser. Gillar den Topasblå färgen, den gjorde att folk stannade och tittade så fort jag körde den, rätt kul", detta kan också intygas av nuvarande ägare.
"Inte alls dumt med kolfiberdetaljerna, ger en riktig racing-look men diskret och AC Schnitzer avgaset ser bra ut också. Ska jag stå här bakom och luta mig mot bilen? OK, ta snabbt nu så att inte tyskarna ser mig" tillägger Fredrik snabbt med ett skratt (bild 12)
Hur tycker du E46 M3:an är som privatbil? Styrkor? Svagheter?
"En ultimat privat bil för 2 personer som kan ta 4 stycken om man behöver. När det gäller svagheter, ingen mugghållare. Har man inte det är risken att man kör för fort" säger Fredrik med ett nytt skratt.
"Audis ljudsystem baserat på Bose är defintivt mycket bättre. Är dock nöjd med den installation jag gjorde i M3:an, ger trycket i basen som saknas" lägger han till och jag nickar instämmande, harman/kardon systemet är lite vekt i basen.
Väldigt många prisar BMW's SMG II låda som det bästa som finns på privatmarknaden, hur ser du på det. Kan vi alla bli mini-Ekbloms runt Gelleråsen med hjälp av den?
"Personligen tycker jag att det är hugget som stucket om man ska ha den. När det gäller racing använder man kopplingen rätt mycket på bana (för att slira och justera motorvarvet i ingångar av kurvor) som gör att det är en nackdel att inte ha en koppling.
Har gjort 1.17 på Gelleråsen i en E46 M3 SMG II med SLC-däck (gatlegala däck), nu ligger vi på varvtider kring 1.10.5 med STCC bilarna."
Vilken är din drömbil privat?
"Audi är fantstisk på vintern med 4-hjulsdrift och BMW har mer känsla och finlir så om det är möjligt en av varje, en S4 kombi för familjen och en E46 M3 för körningen."
När intervjun lider mot sitt slut tackar jag Fredrik och han sänder då en hälsning till alla BMW-vänner att BMW är en riktig entusiastbil med underbara köregenskaper. Han skall dock göra allt för att hålla dem efter sig på banan i STCC i år, men avslutar att det blir en svår uppgift.
Till sist fem snabbfrågor till Fredrik:
Ferrari eller Lamborgini? Lamborgini.
Pommac aller Champagne? Champagne
Fotboll eller Hockey? Hockey
Manuell eller Sekventiell? Sekventiell
Bromsa eler Gasa? Gasa
Text och foto: Micke