BMW Z3M Roadster -98 vs BMW Z3 3,0 Roadster -01

Bild 1 |

Bild 2
|

Bild 3
|

Bild 4
|
 Bild 5
|
 Bild 6
|
 Bild 7 |
 Bild 8
|
 Bild 9 |
 Bild 10
|
 Bild 11 |
 Bild 12
|
 Bild 13 |
 Bild 14
|
 Bild 15 |
 Bild 16
|
 Bild 17 |
 Bild 18
|
 Bild 19 |
 Bild 20
|
 Bild 21 |
 Bild 22
|
 Bild 23 |
 Bild 24
|
 Bild 25
|
 Bild 26
|
 Bild 27
|
 Bild 28
|
|
Jag har fått den stora förmånen att provköra två till synes ganska lika bilar och tillika en för mig drömbil. Hur det nu kan vara det, jag har aldrig ens suttit i en cabbe tidigare.
Jag ska här försöka skildra skillnaden mellan dessa två monster.
Först lite kort fakta.
BMW Z3 3,0 -01: (Bild 1-14)
Ägare: Maria, Jönköping
Treliters rak sexa på 231hk och 300Nm vid 3500 rpm
0-100 km/h ska gå på 6,0 sekunder
Bostongrön metallic
Beige skinnklädsel, delvis elektrisk inställbara
Crome Line interiör
Crome-Line exteriör
Elcab
Störtbågar
Larmsystem
Antispinn
Airbag x2
Pioneer högtalarsystem med 8 högtalare + 2x70 Watt Subwoofer slutsteg
Ett nytt dubbelt sportavgassystem "Eisenmann" (Var inte monterat vid provturen)
Sänkt 50mm fram och 25 mm bak med K.A.W väghållningssats
ATS DTM Competition fälgar 8x17 fram och 9x17 bak
BMW Z3M -98: (Bild 15-28)
Ägare: Wolv, Ronneby
3,2 liters rak sexa på 321hk vid 7400 rpm och 350Nm vid 3250 rpm
0-100 km/h ska gå på 5,4 sekunder
Cosmossvart metallic
Bicolor inredning i skinn, rött/svart
Sportstolar, delvis elektrisk inställbara
Svart sufflett
Hardtop i bilens färg
Elcab
Störtbågar
BMW Businnes RDS m. 6x CD-växlare
Rökarpaket
Kromat bagageräcke
Larmsystem
Stolsvärme
Airbag x2
Extra mätare
När jag provade Marias bil så var det strålande solsken och helt vindstilla. En dag helt perfekt för att åka nercabbat alltså.
Att glida runt i stan med denna bilen är en totalfröjd. Jag trodde att det skulle bli stötigt och besvärande då bilen är ganska kraftigt sänkt, men det var det inte.
I stan är den väldigt lättkörd, följsam och inte alls det monster man kan tro när man ser den.
Originalsystemet morrar mysigt på låga varv, morrar underbart på högre varv utan att för den delen störa. (Numera utbytt, se ovan)
Ute på E4:an så kunde man sträcka ut lite mera, återigen blir jag förbluffad över denna bil. I en hastighet som inte bör nämnas här så går det fortfarande att prata utan att skrika till varandra, visst gör vindbruset sitt men inte alls så mycket som jag trodde det skulle göra. Hummm, jag har nog haft lite konstig inställning till cabbe förut.
Väghållningen är brutal, bilen ligger som klistrad på vägbanan även om man provocerar den ganska ordentligt. Lite gokart över det. Trevligt!
Jag vågade mig inte på några större accelerationsövningar men när vridmomentstoppen nås så skjuter det på rejält och ljudet från motorn är suveränt.
Jag måste säga att motor, växellåda, drivlina och chassiavstämningen på denna vagn är helt underbar. Allt lirar ihop på ett otroligt väl avvägt sätt.
När jag provade Wolvs bil så var väl inte vädret det bästa man kan önska sig. Mulet, småkallt och ganska hård vind.
Dagen till ära så hade jag hjälpt Wolv att göra motortvätt
(Bild 17 & 18) och efter det så måste man ju se till att motorn torkar ordentligt och då passar ju motorvägen ypperligt till detta. :-)
Redan när man startar bilen så känner man vibrationerna av racing i hela bilen. Hela bilen andas rå kraft och ljudet från dom fyra utblåsen gör att hornen växer ur pannan på rekordfart.
Koppling, styrning med mera känns lite trögare men ändå mer distinkt än på 3,0:an.
Vi rullar iväg lite försiktigt och nästa totala upptäckt är att man känner ALLT i vägbanan, helt otroligt vilken vägkänsla denna bilen ger, mycket tydligare än Marias, trots att hennes är så mycket lägre.
Bilen är lika lättkörd som Marias men allt känns kraftigare på något vis. Väl ute på E22:an och med alla temperaturer inom rätt arbetsområde så vore det som attan om jag inte ska få lite fart på prylarna. :-)
Ligger i 130 på femman och kastar i trean, pelle i mattan och HERREJÄVLAR vad det går... Nu snackar vi om BRUTAL hästspark i (_!_) och när man ser varvräknarnålen försvinna en bit över 7100 rpm så är det definitivt inte längre en lek eller läge att snacka om hastigheten. I detta läget är jag glad att öronen stoppade mina mungipor. JISSES vilken kraft.
Att det blåste hårt och var kallt glömde man snabbt.
Likt Marias så ligger denna också som en padda på vägen trots då att den är några centimeter högre. Jag gissar att dämpare, krängningshämmare med mera är grövre tilltaget i M-modellerna.
Sammanfattning:
Att ///M står för motorsport är numera solklart för mig då Wolvs bil verkligen fick hornen att växa.
Bilen är grymt rolig att köra, om varvet hålls över 4500 rpm. Det känns att den är en utpräglad banmaskin som bara skriker om att bli piskad, personligen tycker jag det är lite i överkant för normalkörning på Svenska vägar.
I Marias bil fann jag en mer naturlig harmoni :-) mellan motor, koppling, styrning, drivlina.
Det känns att bilen är mer för stan än banan trots att prestandan skulle hävda sig mycket väl där också.
Om jag fick välja mellan dessa två bestar, och om man bortser från åldersskillnaden, prislappen med mera så får det bli Marias. Sorry Wolv. :-)
Att valet blir Marias beror på att den bilen skulle passa/räcka till mig och att den faktiskt är lite mer glidarbil än Wolvs vilket jag föredrar i dom flesta fallen, tillräckligt med krut finns ändå.
Dessutom så tycker jag personligen att just detta exemplar är mycket smakfullt utrustat, rätt färgkombinationer, lagom sänkt med mera. Klockren helt enkelt.
Det måste även ha kommit en asslift (facelift) på bilarna under dessa tre åren. Marias bakparti är lite mer svullet och fyller ut lite bättre än Wolvs... Eeehhhh... På bilarna alltså!
Jag vill tacka er båda för provturen.
Foto:
Undertecknad fotade Marias och Wolv fotade själv.
Vid tangenterna:
Micke Olsson Som numera är toksåld på Z3.
030502