AutoPower rekonditionerar


AutoPower rekonditionerar

Detta får ses som mitt tusende inlägg på AutoPower´s utmärkta sida. Föregående 999 och kommande hittar Ni på forumet. Mycket nöje önskar jag Er och hoppas det ger Er lite vårkänsla! Klicka gärna på bilderna för större.

Vintersmutsig 540 i behov av puts
Vintersmutsig 540 i behov av puts
Snart är våren här och då är det ju extra kul att ha en välpolerad och glänsande bil. Att ta sig från punkt A till punkt B går helt enkelt lite enklare när det är rent och blankt. Det är ju inte helt fel att spegla sig i glansen av kvarterets blankaste bil heller. Min 540i touring som i sig är välskött skall få lite finputs. Jag väljer att anlita ett proffs.

020206 kl 0710
"RIIIING"! Det underbara skönsjungande avgrundsvrålet från väckarklockan väcker mig med ett ryck. Tar mig upp ur sängen och kikar ut genom fönstret. Regndis, vad annars när bilen skall bli fin, vädergudarna har aldrig fel. Är det någon som känner igen sig i det faktum att det alltid regnar när bilen har skall bli fin? En blick far över rutorna på bilen som är belagda med nattdiset. Konstaterar dystert att Herr Webasto skall få jobba även denna morgon. Tar fram mobilen och knappar fram "540" i minnet och ringer upp minicallen som styr värmaren. Efter den vanliga morgonrutinen med DN, dusch och frukost är det dags att bege sig. Vad är målet tro?


Kl 0810
Resans mål inknappat
Resans mål inknappat
Jag stegar ut till den uppvärmda bilen lyckligt medveten om att den smuts som misspryder bilen snart kommer vara ett minne blott. Jag knappar fram "Stockholms Bilvård & Däckcenter" från adressboken i navigatorn och låter den guida mig rätt. Kylvattnet visar att även motorn är uppvärmd.

Kl 0818
Lite småköer innan anslutningen till E18, framför mig ligger en blå Nissan av nyare fabrikat. I köer så finns det ju tid för lite extra tankeverksamhet.Eftersom att jag kritiskt skall granska en rekonditionering och redovisa resultatet där ett flertal personer kan ta del av det hela så börjar tankebanorna sätta fart. Tankarna far iväg till någon tysk biltidning som testar bilverkstäder med inplanterade fel i de inlämnade bilarna. Kan dom så kan jag!

1 Höger solskydd: Öppnar luckan för sminkspegeln, två stora tumavtryck på spegelglaset.
2 Höger framstol och vänster lårstöd: Del av en Bounty som blev en fin vit fläck.
3 Under höger främre gummimatta: Mindre del av ett Wrigleys tuggummi.
4 Planterat innan inlämning: Liten röd tråd i förvaringsfacket under bagageutrymmet.

När infartsköerna gör sig påminda i höjd med Järva Krog tar jag själv över och ignorerar kvinnoröstens tjatande om att jag ska göra en U-sväng. Uppför Bergshamrabacken går det i laglig hastighet plus den inbyggda missvisningen på hastighetsmätaren. Förbi Naturhistoriska museet och vad skådar mitt norra öga om inte, gissa? Rätt gissat, just det, köer.

I buss-svängen vid Statoil Frescati står en röd Volvo 944 med stänkskydd, 3 antenner och två välbyggda herrar som spanar uppåt. En inte allt för vild gissning besannas när Volvon med en blå saftblandare kommer farande efter en vit SAAB som åker i bussfilen. Längre fram står de två fordonen vid sidan av vägen. Inte är det väl saftkalas på gång? Jag funderar om jag skall stanna och erbjuda vänliga argument i stil med att om man har passagerare i bilen så bör man definieras som kollektivt färdmedel men jag besparar både mig själv och de andra detta. Skall icke inleda mina medmänniskor i olagligheter.
Entré från Valhallavägen
Entré från Valhallavägen


Kl 0851
De första 11 km gick på 14 minuter och de sista 4 km på 31 minuter, undrar varför Stockholm som sista europeiska huvudstad förutom Tirana inte har någon ringled? Jag har dessutom turen att hamna framför alla tomma tankbilar i Norra Stockholm som skall ut till Loudden för att fylla på bränsle. Inget stress men dock är trafikplaneringen i Stockholm för bedrövlig. Tur att man slipper köer i normala fall.

Kl 0855 Valhallavägen 156
Äntligen är jag framme på "Stockholms Bilvård & Däckcenter". Ägaren Jörgen Sandell tar emot mig och ser som vanligt lite småstressad ut. Plockar fram en polsk attachéväska (plastpåse) och lägger ner min snöborste och ett kuvert, de enda lösa prylarna i bilen. Jag lämnar bilen parkerad framför infarten till anläggningen på Jörgens inrådan, att försöka hitta P-platser på Valhallavägen är lite småknepigt. En ny blå 520i touring kör två varv runt den korta delen av Valhallavägen där Jörgens firma ligger och slänger en barsk blick åt mitt håll. Nere på kundmottagningen, efter att ha tagit mig förbi ett av våra största tennisproffs mörkblåa Mercedes CLK 55 AMG så lämnar jag bilnyckeln i Jörgens trygga förvar. Min bil ska ditecbehandlas som de flesta bilarna här nere i garaget.

Polering pågår
Polering pågår
28 år av bilutveckling
911 -74, 520i -02, 540i -98. 28 år av bilutveckling och alla har xenonljus
När jag går ut från kundmottagningen fylls mitt synfält av 2 stycken silverfärgade 523i, en grå Volvo V40 på tvättplattan och en röd fransk bil av okänt märke på ena polerplatsen. Ett par Porschar står i ett hörn paraderade av Jörgens svarta 911 Targa från -74 med Xenonextraljus.Stilrent kan diskuteras men ljust blir det, Jörgen skyndar sig att förklara att det var en tillfällig lösning i höstas och att de ska bort vilken dag som helst! Under en grön pressening gömmer sig något halvhemligt men mycket välskött...

Det skall vara BMW konstaterar jag glatt och börjar gå upp mot gatnivå igen. Jag har kommit ungefär 3 steg så möter jag en herre som ser lite halvt bekymrad ut. Jörgen växlar ett par ord med honom och han rör sig snabbt uppåt gatnivå och försvinner ur synhåll. Det visar sig vara ägaren av den fabriksnya blå 520it:n som febrilt försökt hitta en parkeringsplats och inte verkade speciellt glad åt min blockering av infarten. Den 520:n hamnade två kvarter bort.

Det som ska göras på min bil är Ditecs lackkonservering, motortvätt, invändig rekonditionering. Jörgen börjar med att tvätta bilen med en hel uppsättning av olika lösningsmedel. Ett för tjära och saltlösningar, något annat till fälgarna och en vanlig avfettning till motor och resten av bilen. Allt vackert miljövänligt såklart. Gummimattorna åker ut och spolas, falsarna tvättas på alla dörrar och luckor. Under tiden blir jag upphämtad av en god vän och åker för att jobba.

Nu har bilen transformerats från Shadowline till 3M-line, smaksak vad som är snyggast. Chromeline utvändigt känns helt plötsligt som rena gammelmodigheterna. Listerna tejpas för att inte polerrondellen skall skava på listerna och att kemikalierna inte ska missfärga plast och gummi.
3M-line
3M-line

När den ordinarie arbetsdagen är slut så ringer min telefon. Det är Jörgen i andra ändan. Min förväntan om beskedet på en vackert nypolerad bil faller lika snabbt som en X5:a utan fallskärm från kaknästornets topp.
"Du Peter, det var en HEL del repor i din bil, det är inte likt dig! Jag får nog lägga lite extra polertid på din bil." Det blev en sen kväll för Jörgen. Jag rannsakar mitt minne och ser framför mig en snöborste från en länge sedan svunnen tid som den enda källan till de flesta reporna.

Jörgen! Sorry att din hemmakväll gick åt skogen, den där snöborsten är förresten slängd nu...

Jörgen använder huvudsakligen polermedel från Meg`uairs och utifrån djupet på reporna får han välja en lämplig rubbing eller polish. Min bil fick sig en tur med rubbing och sedan finare polish och polertrissor för ett gott resultat. Sedan följde lackkonserveringen enligt ditecmetoden.

020207 Kl 0900
Jörgen ringer mig på jobbet och meddelar att bilen är klar att hämtas efter kl 14.00. Mitt val av snöborste får inga stora komplimanger som Ni säkert förstår även denna dag.
Glansen är tillbaka
Glansen är tillbaka


020207 Kl 1430
Dags att hämta bilen. Jag får lift i en god väns 535iA -97 som den också går som en dröm, efter färden konstaterar jag dock att "bondgårdsvagn" är det rätta att åka. 4 dörrar är en för lite för att vara praktiskt. Väl nere i garaget så uppenbarar sig skönheten. På flera meters avstånd kan man verkligen spegla sig i den. Med kommentaren "granska inte bilen som den gamla rekondare du är" från Jörgen far mitt kritiska öga över den glänsande lacken. Ner på huk och spana. Inga polersolar syns. Bilen mår bra det märks, den riktigt strålar. Glansen finns även under huven, en fröjd. När Jörgen säger "Det kan man inte tro, att den där bilen gått nästan 10.000 mil om man inte visste om det" då blir jag glad.

Hittade då Jörgen mitt planterade jäkelskap? Tar på min "Sverker-från-Plus-blick" och öppnar dörren, sätter mig i främre passagerarsätet för visuell inspektion. Bountyfläcken är borta noterar jag innan jag sitter ned. Öppnar sminkspegeln, känns ovanligt! Jag som inte sminkar mig. Inga tumavtryck där. Jag ler lite inombords. Jag skyndar till bakluckan och öppnar förvaringsfacket. Den röda tråden är borta. Tre klarade. Det finns bara en lite sak kvar. Snabbt fram till gummimattan och lossar fästskruvarna med en 50-öring. Tuggummit är borta. 4 av 4 klarade, inte illa.


Väl spenderade pengar
Väl spenderade pengar
  Som ny är ingen överdrift
Som ny är ingen överdrift
Någon minuts kallprat om bilrelaterade mindre intressanta detaljer så rör jag mig mot kassan. Jörgen knappar in bilen i datorn och jag skiljs faktiskt med glädje från ett antal tusenlappar. Bilen ser verkligen som ny ut. Djupet i lacken är underbart.

Diskret biltransport med apelsinskalsdrabbad last
Diskret biltransport med apelsinskalsdrabbad last
Uppe på Jörgens biltransportbil står en mörkblå 325i -01 med grått skinn, M-sportpaket, radionavigation och telefon med mera, verkligen fullutrustad. Bilen har tyvärr blivit vandaliserad och är hellackerad förutom takluckan. Tyvärr har det blivit en allt för kraftig apelsinskalseffekt på höger framdörr så Jörgen skall nu våtslipa och polera den. Synd och skam för ligister som gör sånt. Tre bilar längre fram står en fabriksny blå 325i sedan, den ska lackkonserveras imorgon.

Nöjd kör jag sakta hemåt och håller ett väldigt långt avstånd till alla bilar, så att min nypolerade bil inte ska bli nedsmutsad. Nu är det bara en månad kvar så åker sommardäcken på och de flesta medtrafikanter köar till tvätthallarna, bilvårdsföretagen och tillbehörsaffärer. Känns bra att ha det avklarat. Blankast i kvarteret!

Vad kostar då denna skönhetsbehandling för bilen? Enbart Ditecbehandling av lacken: 3-serien 3.500 kr, 5-serien, 3.750 kr, 7-serien 4.000 kr och Hyundai Badbollsbuss eller motsvarande 4.750 kr. Ditec lämnar 6 års systemgaranti om bilen är mindre än 1 år gammal från första registreringsdatum. Jörgen lämnar 10% rabatt under februari eller om man kan uppvisa giltigt medlemskort från märkesklubb eller motsvarande. Det trevliga med är att jag fick känslan av att Jörgen behandlade min bil som det vore hans egen, trevligt att finna så engagerade fackmänniskor.

Tack till Jörgen Sandell & Stockholms Bilvård & Däckcenter för ett väl utfört arbete!

Jag återkommer med rapporter under året hur lackskyddet fungerar och hur bilen ser ut nästa vår.

Ytterligare information på
www.sthlmbilvard.aos.se
www.ditec.se


Text och foto: Asken

Upplagd: 020212


Före

Före
  Efter

Efter
 
Före   Efter
 
Före   Efter

Publicerad 2009-03-18 16:06. Uppdaterad 2009-03-18 16:10.
Copyright © 1997 - 2021 www.AutoPower.se


Annonser