Vid Överskottsbolaget i Solna ligger Fordonskammaren. Där kan man ropa in sin drömbil på auktion.
Man kan via www.bilauktion.com se vilka bilar som är till salu vid nästa auktion samt även kontrollera hur mycket tidigare utauktionerade bilar gått för. Vissa av dessa bilar har gått för ett anmärkningsvärt lågt pris. Bland annat har ett par M5 blivit väldigt billiga, bästa noteringen är 30.000:- för en 91:a. Äldre bilar förefaller gynnsammast att sikta in sig på, nyare verkar hamna närmast normala bilhandlarpriser.
Så det var med en svag förhoppning att kunna köpa sig något fyndliknande som Mattias K och jag begav oss dit i god tid för auktionen den 26:e januari 2001. Men just denna gråmulna januaridag verkade det som om alla spekulanter drabbats av vårfeber och bestämt sig för att ropa in en bil, kosta vad det kosta vill. Mer om det senare.
Jag hade vidare fullmakt av en kompis att ropa in en 518i Touring 1995 om just den skulle råka hamna på ett mycket fördelaktigt pris. Blev nu dock inte riktigt så.
Fordonskammaren anordnar visning av bilarna dagen innan, mellan 16:00 och 18:00. Har man tur då och inte är blyg finns chansen dessutom att man kan få prova bilen, eller åtminstone lyssna på motorn. Även på auktionsdagen finns möjlighet att sparka på däcken, då det är visning från 09:00 fram till auktionens början vid pass 12:00.
I praktiken gäller inga garantier utom möjligen att bilarnas historik garanterat brukar saknas. Givetvis skall priserna under dessa premisser vara mycket fördelaktiga. För köparen alltså.
Bilarna står utanför på en grusplan och körs in i auktionshallen när det är deras tur att få en ny omtänksam ägare. Detta fungerar mycket bra och hela arrangemanget är på det hela taget mycket proffsigt utfört. Lite datatrubbel just denna dag hanterades på ett rutinerat sätt av den ansvarige utroparen. Man får dock tänka sig för så man inte vid fel tillfälle vinkar till en kompis på andra sidan lokalen och finner sig plötsligt vara ägare till en Saab 900 eller nåt. Vore inte bra.
Innan bilarna rullade in i hallen på löpande band fanns det lite lösöre som skull bort. Enda av BMW-intresse där var en uppsättning lättmetallhjul. Och givetvis var de av TRX-typ, vad annars. Skabbiga fälgar och däck med samma mönsterdjup som en CD-skiva gav ändå 300:- + moms till en lycklig säljare. Köparen kanske tänkte ha dom till burnout-competition eller för att under vinteruppställningen undvika ståplattor på sina Michelin Pilot Sport, vad vet jag.
Bilarna: 1. 518i Touring -95. 19600 mil. Svensksåld. Ganska risig i lacken och mycket lortig inredning. Executivepaketet men trasig AC och stod på plåtfälgar med vinterdäck. Nybesiktigad och föreföll ganska OK i övrigt. Ropades in för 70.000:- vilket kanske är det närmaste ett rimligt pris vi kom den dagen.
2. 730iA -94. Mätarställning 16000 mil, importerad. Lyfter man på huven på en sådan kärra förväntar man sig ju en V8 ruvande mellan innerskärmarna. Här låg det dock en sexa, och när bilen även huserade en fystegsautomat var tanken att detta egentligen är en 92:a som är sent uttagen och därför felaktigt har klassats som en 94:a vid importen till Sverige. Bilen var dock väldigt fin och var utrustad bland annat med elskinn och stor klima. Saknade dock farthållare och hade inget i färddatorväg. Med tanke på motorbestyckningen får allt inropspriset på 71.000:- anses som häpnadsväckande högt.
3. 520i -91. Nyimporterad. Snikutrustad, endast taklucka vädjade till lyxinstinkterna. Trasig förarstolsklädsel och växelspaksknopp såväl som blanksliten ratt kontrasterade illa mot mätarställningen på 14000 mil. Skolexempel på mätarskruvning. Gick för 39.000:- vilket är tämligen nära bilhandlarprissättning.
Blev alltså inget inropat den här dagen, men av allt att döma är prisbilden mycket ojämn. Vore kul att med dessa bilar i åtanke ha sett de bilar som vid tidigare tillfällen gått för en spottstyver. Nej, den här dagen skulle man varit säljare och inte köpare.
Ja just ja. Det såldes ett femtiotal bilar av andra märken också. Dom skall jag skriva om någon annan gång.
Text och foto: Jan Söderman |
|