Ägarnas intryck - Volvo V70





Chippning av Volvo V70 2.4T - ägarens intryck

V70:n är en ganska tung bil, vilket gör att kraften från 2.4T-maskinen maskeras väl. Motorn ger orginal 200 hk och 285 Nm i vridmoment, vilket är mycket bara det. Motorkaraktären är typiskt glidarvänlig, med maxmomentet tillgängligt mellan 1500-4000 rpm. Via mjukvara har Volvo klippt av den "vridmomentspuckel" som en turbomotor normalt lämnar. Samtidigt är kamaxlarna extremt snälla, vilket gör att motorn tvärdör efter 5000 rpm. Inge sport direkt! Min förhoppning var att bilen skulle kännas mer som en turbomotor ska göra, med ordentligt vridmoment runt 2500 rpm. Specifikationerna såg minst sagt bra ut, med 240 hk och 380 (!) Nm som mest.

När jag körde iväg från Aros Auto kändes inte bilen så speciell. Jag provade att gasa iväg lite från trafikljusen, men bilen kändes inte 100 Nm starkare direkt, vilket visas av accelerationstiderna nedan.

Senare på kvällen åkte jag iväg till Ö-vik på tjänsteresa, en nätt liten tripp på 100 mil t.o.r. Nu började det hända saker! Under första omkörningen blev jag helt paff. Vilket drag! Tidigare hade jag varit tvungen att växla ner för att komma om snabbt, men med chippet kom kraften omedelbart. Nästa omkörning testade jag trean, och hej vad det gick! Bilen kändes helt enkelt genomgående MYCKET vassare, vilket tyvärr inte visas fullt ut av accelerationstiderna.

Sedan bar det ner på Autobahn. En liten sväng t.o.r. Frankfurt, runt 330 mil på en vecka. Snacka om att bilen trivdes! Mellan 160 och 230 ökade bilen nästan som en 540i, med den oerhört kraftiga accelaerationen som känns som att den aldrig ska avta. Men till skillnad mot 540:n går V70:n in i väggen efter 230, när BMW:n slungas vidare. Till min besvikelse fick jag inte i toppfartsspärren vid 250 km/h, utan bilen planade ut på 248 km/h som mest. Vi får se när den har gått mer än de 1000 mil den rullat idag, kanske lossnar den lite mer.
Bensinförbrukningen då? Tyvärr är det lite svårmätt, eftersom jag har kört in bilen under tiden. I början drog den 13 l/100 km, för att sedan gå ner mot 11,5. Under tysklandsresan tog den 10,7, vilket får betraktas som godkänt. Rent spontant känns den snålare, men om det beror på chippet eller inkörningen kan jag inte utröna på ett säkert sätt. Däremot går den, som jag upplever den helt subjektivt, finare på 98 oktan. Här följer resultatet:


 525 före chippning

Före chippning
525 efter chippning

Efter chippning
0-105 km/h
8,58,0
80-120 km/h
5:ans växel
10,08,4
Bränsleåtgång
landsväg
11,610,9


Om mätningarna:

Alla värden mätarfart.

Bilen är en Volvo V70 2,4T 2001. 200 hk original. Däckutrustning Continental Sport Contact 2, 225/45x17. Lufttryck 2,8 kg. Körd på 95 oktan i samtliga mätningar.

Jag körde 0-105 för att kompensera hastighetsmätarens felvisning. Detta motsvarar varvstopp på tvåans växel. Värdet är snitt av tre körningar.

80-120 kördes fyra gånger, i olika riktningar. Mätarfart.

Bränsleåtgång är faktisk uppmätt förbrukning. P.g.a. samtidig inkörning känns denna uppgift mycket osäker.



Publicerad 2009-03-18 17:24. Uppdaterad 2009-03-18 17:25.
Copyright © 1997 - 2021 www.AutoPower.se


Annonser