AutoPower
»
Reportage
»
AutoPower bakom kulisserna ho…
[ Hasso på Formula BMW ]
[ Garmin vs TomTom ]
[ Hassos årskrönika 2005 ]
[ Hasso vid sunda vätskor ]
[ Hassos årskrönika 2004 ]
[ 540-pyssel ]
[ 1-serien ]
[ 530iA E60 ]
[ Essen 2004 ]
[ Invigning M-Bilar ]
[ Hasso i Kalmar ]
[ M3 på Nordschleife ]
[ Carlssons Bil ]
[ Ansiktslyftning ]
[ Gelleråsen ]
[ Z3M vs Z3 3,0 ]
[ Fredrik Ekblom ]
[ Robgus på Ringen ]
[ Hasso om 545i E60 ]
[ Jolle och färja ]
[ Essen Motor Show #1 ]
[ Essen Motor Show 2002 #2 ]
[ Garagekväll ]
[ Z4 ]
[ Hassos årskrönika 2002 ]
[ Kent i Tyskland ]
[ Supersprint ]
[ Hassos sommarspan ]
[ Watergate ]
[ AutoPower rekonditionerar ]
[ Janne jagar V8-skåp ]
[ Chippning ]
[ Bilauktion ]
[ Bildelsimporten ]
[ Hos Europadelar ]
[ Slalomkörning i Bromma ]
[ Motorjournalen M3 ]
[ Stockholms Bilsalong 2000 ]
AutoPower bakom kulisserna hos Motorjournalen!
En dag hos Motorjournalen
AutoPower har fått förmånen att medverka under inspelningen av ett begagnattest som kommer att sändas i säsongspremiären av Motorjournalen på Kanal 5. Programmet kommer att sändas den 2:a oktober. Testet i fråga handlar naturligtvis om en BMW, nämligen M3 E36. Inspelningen ägde rum i trakterna runt Göteborg. Tommie och jag anlände till Göteborg på förmiddagen och blev utlotsade från centrum till inspelningsplatsen av produktionsledare Angelica Skånberg, som varit vår kontakt på Motorjournalen.
Själva inspelningen tar normalt en dag , och det färdiga inslaget blir ungefär fem minuter. Ute på plats sköttes inspelningen av fyra personer: Reportrarna Kenneth Tonef och Ulf Alinder, kända från TV, kamera och ljud sköttes av Jonas Gjertsson och behjälplig med det praktiska var inspelningsassistent Therese Svensson.
Jonas, Kenneth och Ulf lägger upp strategin
Jonas förbereder nästa tagning
Bilen som testades
Bilen som testades var en M3 Coupé 1997. Motor på 3,2 liter och 321 hästkrafter. Som synes i mycket bra skick och med mindre än 4000 mil på mätaren. Den var ställd till förfogande av Jan Oplustil, som ägt bilen sedan den gått 180 mil. Jans bil var utrustad med bland annat klima och skinn, och dessutom den något ovanliga sekventiella 6-petade växellådan. Bilen var chippad och försedd med Spax justerbara väghållningssats, vars fjädrar dagen till ära var nedskruvade så långt det går.
Detta är inte Jans enda BMW. Han har även en maxutrustad 530d Touring, enligt uppgift Göteborgs enda BMW som går som taxi.
Förmiddagen
Vår första anhalt var ett nedlagt flygfält just invid Torslanda Golfbana. Detta visade vara en utsatt plats, Tommies bil missades med en hårsmån av golfbollar från mycket snett slående golfare som inte ens hade vett att ropa fore. Inte för att jag tror 735:an hade lystrat till det, men man vet aldrig. En fullvuxen bumse är intelligentare än man tror.
När vi anlände hade man precis gjort "påan", det vill säga påannonseringen. Det som gjordes efter det var att Kenneth gjorde "prator", det vill säga åkte runt i bilen och inför kameran gav omdömen om bilen. Sedan bjöds på välsmakande lunch i klubbhuset.
Sedan körde Kenneth fram och tillbaka på tillfartsvägen ett stort antal gånger, för så kallad sekvensfilmning. Jonas stod på olika strategiska ställen för att få variation på klippen. Bilen går in och ur bild och detta klipps ihop till snygga och snabba klipp.
Eftermiddagen planeras med regnet hängande
Mot verkstaden
En åktur
Det övervägdes ett tag om Tommies bil skulle användas som jämförelse på något sätt, men tyvärr blev det aldrig aktuellt eftersom ett ihållande regn drog in. Detta medförde att panoreringsbilderna fick göras en annan dag och vi drog då istället iväg tvärs över stan för att göra verkstadsscenerna.
Jag fick då förmånen att åka med Kenneth i M3:an. Kenneth gasade på ordentligt vid några tillfällen, och det var naturligtvis makalös snärt i bilen. Annars slogs man av hur civiliserad den kändes. Från högerstolen kunde man nästan få för sig att man åkte vilken 323i som helst, snarare än en supersportbil med över 100 literhästar. Det som däremot kändes mer rejsigt var den stenhårda fjädersättningen. Den sekventiella växellådan var också en sällsam upplevelse. När Kenneth höll halv gas och växlade med spaken, kändes det precis som en relativt långsam manuell växling. Ingen automatkänsla alls. Vid hårdare gaspådrag växlade bilen däremot bara snabbare och mer distinkt.
På Bilprovningen
Verkstadbilderna tas i Aröds Bilprovnings lokaler. Ulf och Kenneth har en härlig jargong och är mycket samspelta samt kryddar dessutom inslaget med humor vilket säkert blir mycket uppskattat.
Ulf visar på vad man bör se upp med under motorhuven på M3:or och betonar naturligtvis hur viktig en korrekt ifylld servicebok är. Sedan går man över karossen och efter det hissar man upp bilen och går igenom eventuella svagheter där.
På grund av det ihållande regnet kan inga fler utomhusbilder tas, utan Kenneth gör "avan", avannonseringen inomhus. Man kommer överens med Jan om att låna M3:an en annan dag och ta fler utomhusbilder om det behövs mer material.
Detta avslutar en mycket givande och intressant dag för oss från AutoPower, och vi vill tacka alla på Motorjournalen som gjorde det möjligt för oss att delta vid inspelningen.
Text och foto: Jan Söderman
Annonser