Z1 - Framtidens roadster, med dålig tajming...
 
BMW Z1 är en tvåsitsig öppen roadster. Modellen föddes som ett projekt hos BMW Technic GmbH - en specialavdelning som sysslar med utveckling och forskning. Konstruktören Ulrich Bez var emellertid så ihärdig att han till slut lyckades övertala BMW-ledningen att sätta modellen i serieproduktion. Tyvärr kunde inte timingen vara sämre - ungefär samtidigt som Z1 lanserades började den stora ekonomiska svackan dra över Europa, och försäljningen blev därefter - blygsam.
 
Den använder motorn från 325i E30, placerad i en specialram tillverkad av galvaniserat stål. Karossen som är gjord av olika sorters kompositmaterial (plast) monterade direkt på ramen. Faktum är att en tanke med detta upplägg var att hela karossen relativt enkelt skulle gå att byta ut ifall man tröttnat på färgen på sin Z1...
Den mest spektakulära delen av karossen är dom elmanövrerade dörrarna, som åker ned när dom öppnas. Detta skapar den ultimata öppna bilen när suffletten försvinner ned under det plana täcklocket.
 
Hjulupphängningarna fram är modifierade komponenter från 325i E30, med bredare spårvidd. Bakre hjulupphängningarna är en specialdesignad "Z-axel".

Effekt: 170 hk
Acceleration 0-100: 7,9 sekunder
Toppfart: 225 km/h
Bränsleförbrukning blandat: 0,92
Utväxling: 3,64
Tjänstevikt: 1250 kg
Däck/fälg: 7,5x16, 225/45 VR 16
 
Foto: Kalle Hansen, BMW & Z1Z1.de
 
Thanks to Marco Kuehnel, www.z1z1.de for permission to use pictures  

Publicerad 2007-11-26 17:39. Uppdaterad 2007-11-26 18:21.
Copyright © 1997 - 2019 www.AutoPower.se


Annonser