M5 E28 - BMW's första Supersedan

Den mörka bilen på bilderna är en av en liten skara M5:or som finns i Sverige. Det mest kända exemplaret ägdes av en icke okänd person som heter Carl Gustav Bernadotte. Bilen på bilderna kom till landet runt år 2000.

Innan jag ger er bilens intressanta historia skall vi snabbt rabbla några fakta om modellen som sådan:
- Lanserad i all tysthet (!) 1985, på bilsalongen i Amsterdam (undrar hur BMWs marknadsstrateger resonerade egentligen...),
- Tillverkad i drygt 2100 exemplar,
- Försedd med den raka sexan som satt i M1-an (dock i lätt trimmat skick +9 hk, totalt 286 hk),
- Såldes endast till de som uttryckligen frågade efter mer "krut" än vad som fanns i M535,
- Prissatt så att de "halvhjärtade" garanterat blev avskräckta (>25% dyrare än 535-an).

Bilen väger drygt 1400 kg, vilket är en bidragande orsak till dess prestandasiffror: strax över 6 sekunder till 100 och knappa 250 i topp. Efter att ha åkt med på en långresa t.o.r till Knutstorp så kan jag bara bekräfta att siffrorna verkligen stämmer. E28-ans litet höga luftmotstånd övervinner motorn med lätthet....

När man jämför accelerationen i verkligheten med effektkurvan så undrar man om inte BMW-teknikerna har blandad ihop uppgifterna litet: Bilen börjar accelerationen litet beskedligt men sedan kommer kraften allt mer och därefter blir det ett riktigt 4-ventilssug - fartökning utan minsta motstånd. När varvräknaren passerar 5500 varv sker det med sådan frenesi att man tror att motorn skulle kunna fortsätta hur långt som helst in i det röda fältet. Fortfarande inget motstånd, mäktigt är nog ordet.. Kraftflödet imponerar även på en som kommer från en Alpina B10 3,5. (Alpinans motor - 2 ventilsteknik och samma motorvolym - har litet mustigare bottenvrid men inte samma stegrande ökning av vridmomentet)

M5 E28 har ett mycket angenämt chassi: stadig i alla farter, faktiskt riktig komfortabel i låg fart och mycket distinkt i högre hastigheter - ett bevis på att teknikerna i München hade gjort hemläxan. Ursprungligen levererades bilen med Michelin TRX-däck, på fälgar av dimensionen 15,4 tum...

Nu till pärlan på bilderna: Bilen är tillverkad i oktober 1985 av företaget M GmbH, enligt en skylt i motorrummet. Denna bil registrerades in första gången i december 1987! Under den första tiden var den utställningsbil på BMW. Fram till nu har bilen rullat endast 6.900 mil!

Den hamnade hos en privatperson som tog in den i sin privata samling, som innehöll närmare 100 BMW-bilar! Denne tysk har ett privat museum i Hannover och där finns bla ytterligare en M5 E28. Ägaren valde att behålla den andra bilen, med en mycket torftigare utrustning, och den används tydligen numera som bruksbil... (ursäkta men jag kan inte förneka att jag är grymt avundsjuk!)

Köpet av den presenterade skönheten var en mycket speciell process: Genom vänner och bekanta kunde en första kontakt etableras med säljaren: han skulle dock inte sälja bilen till vem som helst. Efter första kontakten, via ombud, krävdes ett brev där nuvarande ägaren fick berätta om sitt BMW-intresse och vad han hade för planer med bilen - på tyska. Också det testet gick bra, därefter kunde man träffas personligen och skaka hand på att affären skulle bli av - men säljaren skulle bestämma NÄR! (Börjar likna en spionutväxling i kalla krigets Berlin, eller hur?)

Till slut, när säljaren hade fastställt tidpunkten - efter ytterligare veckor av väntan, så var det dags att hämta bilen: han hade gått igenom den och gjort storservice på pärlan. Dessutom hade säljaren plockat ihop alla dekaler till bilen och bifogat dessa, i löst skick! Det fanns inget på bilen som avslöjade modellen. Det enda skulle i så fall vara "Blackline" utrustningen i kombination med kromade bakljussarger...

Bilen på dessa bilder är i absolut nyskick. Inte minsta tecken på förslitning. Underrede, lack och inredning är i samma skick som när bilen lämnade fabriken för snart 15 år sedan. Det ljusa skinnet gör att kupén känns rymligare än vad den är. Sportstolarna sluter om kroppen och klimatanläggning och soltak gör resan till en angenäm upplevelse även för passagerarna - utom när föraren släpper loss kraften i maskinen! Då gäller bara en sak: att hålla i sig!

Färgen på denna bil är "Sonderlack" (dvs specialkomponerad). I verkligheten är den mörk lila / svart metallic och inredningen (med handjagade sportstolar) är ljust skinn. Ägaren har inte behövt göra något åt bilen sedan importen. För säkerhets skull har oljorna bytts, liksom stiften och alla filter.

Personligen tror jag att bilen kommer att gå som en klocka de kommande 10 åren också eftersom den bara används som en entusiastbil: till och från klubbmöten samt en och annan kvällsutflykt på traktens roligare vägar...

När man får chansen att se en så pass speciell bil i ett så makalöst skick kan man inte bli annat än glad inombords. Samtidigt tar man det som en utmaning - det är bara att gå hem och putsa på den egna bilen....

Text: Ferenc Szabo
Foto: Kalle Hansen & Ferenc Szabo 


Publicerad 2007-11-26 16:30. Uppdaterad 2007-11-26 16:34.
Copyright © 1997 - 2019 www.AutoPower.se


Annonser