Alpina har trimmat och byggt BMW-baserade bilar i närmare 40 år. Men frågan är om inte B7 Turbo är en av de brutalaste vagnar fabriken producerat genom åren. E28-karossen presenterades av BMW i november 1981. Alpina satte givetvis klorna i denna modell, och i april 1984 började tillverkningen av andra generationens B7 Turbo. Under åren fram till december 1987 tillverkades totalt 278 stycken B7 E28 varav 42 stycken förseddes med katalysator. Ingen dussinbil med andra ord, men några har i alla fall letat sig till Sverige.
Modifieringarna var åtskilliga, bland annat förstärkdes bromsar och hjulupphängningar och bilen genomgick vissa optiska och interiöra förbättringar. Men störst uppmärksamhet riktades mot motorn. Ursprungsmotorn, BMW´s 218 hästkrafter 3430 cc stora M30, skrämdes upp till 300 hk/501Nm med hjälp av omprogrammerad Motronic, modifierad topp, Mahle-kolvar, vassare kam, öppnare avgassystem, samt sist och inte minst ett KKK K27 turboaggregat.
Alpina hävdade att accelerationen 0-100 var 6.2 sekunder, en siffra som kom till skam fullständigt när Teknikens Värld i ett legendariskt reportage mätte upp 0-100 på 4.8 sekunder! Det var häpnadsväckande då och är det väl knappast mindre än idag. Inte mindre imponerande är övriga testvärden, till exempel 0-200 på 17 sekunder eller 190-210 på femte växeln på 4.3 sekunder! Toppfarten uppgavs till 270 km/h.
Bilen på bilderna är en 86:a som ägs av Anders Svensson och importerades från Tyskland hösten 2000. Den har vid fotograferingstillfället rullad cirka 13000 mil och känns trots den kraftiga motoreffekten skrammelfri och fräsch som få av dagens E28:or. Färgen är Alpina Blau och har de karakteristiska guldstripsen kombinerat med dom tidlöst vackra turbinhjulen. En modifiering är att originalläppen är utbytt mot en ställbar evo-vinge. Denna ger bättre downforce och ökar således stabiliteten i höga farter. Användandet av denna vinge är sanktionerat av Alpina i Buchloe.
Bilen är i det så kallade B7S-utförandet, ger tack vare högre laddtryck något högre effekt, 330 hk. Detta utförande var annars förbehållet B7 Turbo Coupé, för att kompensera de 100 kilo den var tyngre än sedanen. Utrustningsnivån är hög. Farthållare (kan behövas!), elglaslucka och färddator utöver de Alpina-specifika detaljerna såsom Alpinas högkvalitativa fyrekrade läderratt, extrainstrumenten, fotplatta och växelspaksknopp i trä. Bilen hade även BMW:s svarta sportstolar i skinn, mycket elegant.
Accelerationen är våldsam, för att hemfalla till klyschor så känns det som om den berömda jättehanden tar tag i bilen. Att försöka fotografera laddtrycksmätaren under fullt pådrag var inte helt enkelt! Helt utan ansträngning är man snabbt uppe i mycket höga farter. Det är bara att gratulera Anders till att ha hittat ett mycket fint exemplar av denna klassiker.
Text och foto:
Jan Söderman