Fakta Alpina B3 3,3
Cylindervolym 3300 cm3
Cylindrar/ventiler 6/24
Effekt hk 280/6100 rpm
Vridmoment Nm 335/4300 rpm
Acceleration 0-100 km/h 5,7s
Toppfart 265 km/h

Alpina B3 3,3 - Underskattad uddafågel för finsmakare!

 

Vissa modellvarianter hamnar liksom lite i skymundan, även hos mycket småskaliga tillverkare som Alpina. E34 B10 3,5 är ett exempel på en modell som redan från början var dömd till ett liv i skymundan. Framförallt så hade den inget att komma med jämfört med storebrorsan, monstret B10 BiTurbo eller för den delen föregångaren – B7 Turbo (E28), men även M5 3,6 var åtminstone på pappret en betydligt aptitligare anrättning. Lite samma sak får man säga om senare års 3-seriebaserade Alpina B3-varianter. Allra tydligast kanske i E36-tappning, där B3 3,2 fick finna sig i att hamna rejält i skuggan av den brutala B8 4,6 likväl som dåtida referensbilen: M3 3,2.

B3 3,3 baserades till en början på E46 328i och började produceras i mars 1999. Efter 06/2000 (därmed vår provbil inkluderad) baserades B3 på 330i. Motorn baserades emellertid hela tiden på S52B32US - det vill säga motorn som monterades i M3 E36 i USA! Motorn förstorades som namnet antyder med till 3300 kubik jämnt samtidigt som man utrustade maskinen med Mahle lättviktskolvar samt en egenutvecklad vevaxel. Alpina arbetade om såväl insug som avgassystem helt och hållet för optimerade flöden. Resultatet är att effekten stigit från 240 till 280 hästkrafter vid 6100 varv/minut. På pappret. Alpina är kända för att snarare skriva ned sina effektangivelser än att överdriva dem, och B3 3,3 är sannolikt inget undantag. Alpina uppger att bilen skall göra 0-100 på 5,7 sekunder, men tyska Auto Motor und Sport klockade den till 5,5 sekunder, med en imponerande 0-160-tid på 13,1 sekunder... Vridmomentet uppgår till 335 Nm vid 4300 varv/minut. Spekulanterna kunde välja mellan en traditionel sexväxlad manuell låda, eller Alpinas Switchtronic-automat med växelknappar på ratten. Diffbroms fanns dessvärre inte att tillgå, ens som tillval.

Modellen fick bara vara ”snabbast i treserien” i några få månader, innan BMW lanserade M3 E46. Med sina hårresande 343 hästar, avancerade variabla diffbroms och förfinade SMG-låda blev M3 direkt den nya referensbilen i segmentet. Även om Alpina sammarbetar mycke tnära med BMW och inte direkt konkurrerar med M-bilarna, så inbillar jag mig att det måste ha kännts litet snopet på fabriken i Buchloe.

Vår provbil är av 2002 års modell och därmed en av få Alpina B3 3,3 limo med facelift. (Ersättaren B3S, med 3,4-litersmotor på 306 hästkrafter tog över senare under 2002). Totalt byggdes 1299 stycker B3 3,3, samtliga karosser inräknade. Provbilen har gått cirka 9000 mil men är som synes i mycket gott skick och lackad i den karakteristiska och underbart vackra Alpinablau metallic. Frontspoilern och den lilla läppen på bakluckan är förutom fälgarna och de läckra ändrören det enda som utvändigt skiljer bilen från en vanlig E46 Facelift – bilen har till och med de diskreta kromlisterna runt fönsterna kvar! Interiört är det desto mer enklare att urskilja bilen. Sportstolar i ljusgrått skinn, med Alpinas inlägg i blått och grönt, handsydd ratt med grön/blåa sömmar, blåa mätartavlor och de mycket läckra högglänsande träpanelerna talar sitt tydliga språk – detta är en bil för finsmakaren snarare än för bling-bling-posören.

Bakom ratten finner man sig omedelbart till rätta och ingenting är märkvärdigare att använda än i en 328i. När motorn väcks till liv ges man dock en förvarning – där man i 328i som en komforteftergift knappt ens hör att motorn är igång mullrar Alpinan mysigt sexcylindrigt men med samma typiska vibrationsfria tomgång. Kopplingen är mycket snäll i sitt ingrepp och tack vare motorns bottendrag måste man klanta sig rejält för att lyckas få ”kärringstopp”. Så länge man kör försiktigt märker man förvisso skillnaden mot 328i, men känslan är mer 330i än M3. En tur i småstadsmiljö med kullersten och annat elände lyckas inte uppröra det fint avstämda chassit trots de ganska tilltagna 18”-fälgarna med tillhörande lågprofildäck.  

Lämnar byn för friare vidder och intrycken består. När man låter motorn få varva lite märks verkligen skillnaden mot en standard-BMW. Det skjutsar på ordentligt från cirka 3000 varv och uppåt, men mycket kultiverat utan någon direkt effektpuckel. Att dra till varvstoppet känner man inte något behov av, vilket också är lite av Alpinas filosofi. Effekten skall finnas tillgänglig under ett stort varvtalsområde – vilket ju faktiskt är att föredra i de flesta fall. Runt 6000 varv ryter motorn aggresivt och ekipaget bär av i ett tempo som gör mig helt övertygad om att Alpina än en gång skrivit ned effektangivelsen – skall jag gissa så tror jag att B3 lämnar runt 300 hästkrafter på vevaxeln snarare än de angivna 280 – så bra går den!

Jag far runt på både större och mindre landsvägar, med B3:an som en snäll kompis, alltid redo för nästa manöver vare sig det rör sig om att blåsa förbi en långtradare eller att pressa runt på småvägar. Det kan inte nog understrykas hur väl avvägd fjädringen är. Precis som på alla andra Alpina jag provat så är B3 komfortabel utan att vara gungig, styv utan att vara stötig och rolig utan att vara oduglig i vardagen. Pressar man på genom kurvorna upplevs bilen som helt neutral, den liksom hjälper föraren till ett effektivt men städat spårval snarare än att inbjuda till bredsladdar och andra hyss.

Alpina B3 3,3 är helt enkelt en underbar bil utan några direkta svagheter. Du kan lasta in familjen eller kompisarna och dra på europasemester utan några problem, så länge man rationaliserar packningen lite grann. Den drar inte ens mycket mer bensin än en vanlig 330i! Samtidigt har du en riktig entusiastbil som garanterat kommer att dra blickar åt sig på alla bilträffar, och som du definitivt kommer att njuta av på den där turen första vårsöndagen i april, med takluckan öppen och sommardäcken monterade. Visst den är inte lika rå som en M3, men desto mer praktisk, vardagsduglig och framförallt – ovanlig!  

Text och foto: Kalle Hansen

Tack till: Bilförsäljningen i Påarp samt "molle325" i Forumet.

Diskutera provkörningen i forumet! -> 


Publicerad 2007-11-15 19:02. Uppdaterad 2007-11-15 19:05.
Copyright © 1997 - 2019 www.AutoPower.se


Annonser