Alpina B10 BiTurbo - Diskret superbil med dubbel överladdning...
 

Stephan Berglund från Åkersberga kränger folkvagnar på Din Bil i Akalla till vardags. Normalt brukar bilsäljare låta sig nöja med att åka omkring i den obligatoriska tjänstebilen, men Stephan har högre krav än så. Sedan ett par månader tillbaka åker Stephan i sin sjätte BMW och tillika sin drömbil, den legendariska 360 hästkrafter starka Alpina B10 BiTurbo. Mellan augusti -89 och mars -94 tillverkades B10 BiTurbo i 507 exemplar och Stephans bil har serienummer 91.

Just den här bilen såldes ny i Tyskland i slutet av 1990 och importerades till Sverige redan 1994 av mångåriga Alpina-experterna Jarls Bilservice i Helsingborg. Bilen har rullat 13.400 mil och givetvis finns full dokumentation. Den är diamantsvart och levererades med full uppsättning emblem samt Alpinas stripes i guld. Utöver detta skiljer sig B10 BiTurbo från original 535-kaross endast genom de klassiska 20-ekrade 17-tumsfälgarna, framspoilern och bakvingen. Stephans bil har dock vita blinkers och Xenon-ljus eftermonterat.

Interiört är bilen utrustad med skinninredning. Sportstolarna är identiska med BMW´s egna sportstolar till skillnad mot basstolarna som levererades av Recaro i Alpinas färger. Att man inte sitter i en "vanlig" BMW får man klart för sig när man noterar den lilla digitala instrumentpanelen, placerad under huvudinstrumentet. Den visar oljetemperatur, oljetryck, laddtryck samt temperatur i bakaxelväxeln! Är man forfarande inte övertygad om att man sitter i någonting speciellt borde man bli övertygad när man får syn på det lättåtkomliga vredet för det ställbara laddtrycket. Övrigt interiört som skiljer B10 BiTurbo från standard är bland annat den kvalitativa Momo-tillverkade ratten, växelspaksknoppen samt hastighetsmätarens gradering till 320 km/h.

Under motorhuven skvallrar inte mycket om vilket kraftpaket som döljer sig. Det ser vid en hastig anblick ut som en standard M30 med svartlackerade insugningsrör och ventilkåpa, men den skarpögde noterar naturligtvis skillnader. Men vill man syna något av turboaggregaten är det enklast att hissa upp bilen och titta underifrån.

Alpina har sin vana trogen inte bara slängt dit två turboaggregat och hoppats på det bästa. Vill man att grejerna skall hålla i 30.000 mil får man göra mer än så. Nej, motorerna togs isär fullständigt och modifierades kraftigt. Exempelvis monterade man smidda oljekylda Mahle-kolvar, balanserade alla rörliga delar och fräste om förbränningsrummen. Själva turboinstallationen består av två vattenkylda Garrett T25-aggregat med integrerad elektroniskt styrd wastegate som matar motorn genom en enorm intercooler. Denna sträcker sig från nederkant på njurarna till nederkant på den djupa spoilern.

Väghållning och bromsar har givetvis också förbättrats kraftigt av Alpina och matchar effekten bland annat med hjälp av kraftigare krängningshämmare, progressiva fjädrar, Bilstein-dämpare fram och nivåreglerade Fichtel & Sachs-dämpare bak. Bromsarna är större, ventilerade runt om och Lucas fyrkolvsok kniper åt om skivorna.

Dags för en provtur. Man tar plats och som alltid i BMW´s sportstolar sitter man utmärkt. Vrider om nyckeln. Motorn startar omedelbart och går silkesmjukt och lent på tomgång. Inget skvallrar om att effekten nästan är dubbelt så hög som en standard 535i. Men när man trampar ned kopplingen inser man att någonting är speciellt. Den är... manlig. Tungtrampad skulle en del säga. Men den är, i likhet med växellådan och bakaxeln, förstärkt för att hantera det kraftiga vridmomentet, hela 520 Nm vid 4000 rpm.

Väl iväg rullar det snällt och fint. Lagom fast och fin i fjädringen utan att vara obehagligt stötig. Så snart motorvätskorna uppnått drifttemperatur är det dags att krana på lite. Tack var de två små turboaggregaten kan, i motsats till om man använder ett enda stort aggregat, ingen turbofördröjning noteras utan bilen drar starkt och jämnt till rödmarkeringen. Asken, som åkt 900 Aero i sin ungdom, blev inte mindre övertygad om överladdningens uppfriskande egenskaper efter denna provtur...

Alpina uppger att 0-100 går på 5,6 sekunder och med tanke på Alpinas normalt konservativa prestandangivelser finns ingen anledning att tvivla. 0-100 är väl kanske inte heller bilens bästa gren, utan det är i högre farter det enorma vridmomentet kommer till sin rätt. Toppfarten uppges till 290 km/h och inte heller där finns anledning till tvivel även om Stephan "bara" vågat sig upp i 260.

Det är en mycket trevlig bil som Stephan har fått tag på. Unik och snabb och med skyhög entusiastfaktor. Skicket på Stephans bil är utmärkt och med relativt små medel kan absolut toppskick nås. Mycket små avvikelser från fabriksoriginal, vilket lätt kan återställas, gör att just denna bil förmodligen alltid kommer att värderas högt.


Av: Jan Söderman, Asken
Bilder: Jan Söderman

Publicerad 2007-11-23 18:57. Uppdaterad 2007-11-23 18:58.
Copyright © 1997 - 2024 www.AutoPower.se


Annonser