BMW breddar sortimentet, och ger nu ut en bil i Golfklassen. 1-serie är modellbeteckningen, vilket gör gällande att det knappast dyker upp någon mindre modell inom den närmaste framtiden. Tur är väl det, för vem vill egentligen trängas i en premiumbil?Vi har provkört bilen i södra Tyskland, närmare bestämt alldeles i krokarna av självaste BMW-fästet i München. Där ges möjlighet till både kul körning på slingriga småvägar och försök till att spränga ljudvallen på Autobahn. Det sistnämnda gjorde vi allt för att klara av, och de slingriga småvägarna fick också bekänna färg.
För att kunna ge ett mer fylligt utlåtande om bilens brister och fördelar behöver vi bilen längre än några timmar, så vi ber vänligast att få återkomma med en mer värdefull rapport längre fram när vi har ett bättre underlag. Tills dess nöjer vi oss med att presentera den första känslan av bilen, och berätta vad som känns bra och inte.
Hemtrevligt och hanterbart
Första intrycket av BMW 1-serien är att den är i ett behändigt format, där man kommer nära både vägen och sin passagerare i högra sätet. När man tar plats bakom ratten i 1-serien får man genast en känsla av hemtrevnad, och en rejäl dos deja vú infinner sig. Bilen har noggrant tagits fram som det minsta syskonet i raden av de övriga bilarna, vilket återges mest överallt. Men det är inga stora måttskillnader jämfört med 3-serien, den är till exempel exakt lika bred, och till och med två centimeter högre.
Vindrutans övre linje går ganska långt ner, ungefär som att dra ner kepsen i pannan. Sportigt tycker vi, instängt kanske någon annan säger.
Bakom ratten hittar vi en stor varvräknare till höger, och en lika stor hastighetsmätare till vänster. Tankmätaren har jämfört med 3-serien fått flytta in i underkant på varvräknaren. Reglagen för övrigt sitter där de ska, och den största förvåningen för nypåstigna är start- och stoppknappen. Borta är nyckeln, som nu är ersatt av en liten dosa som trycks in i ett ändamålsenligt hål under knappen. Vill man betala extra kan man slippa det momentet. Dosan ligger då kvar i fickan och kan dessutom med automatik låsa upp dörren när föraren närmar sig och tar tag i dörrhandtaget.
Premiumpris- och känslaTyvärr är 1-serien en ganska dyr pjäs, den stannar i premiumsegmentet på alla sätt. Det som står på prislappen blir sällan samma som slutnotan, det är en regel som gäller så gott som alla bilar, så även här. Köper man en bil för mellan 200- och 250.000 kronor vill man ha åtminstone en del lyx för pengarna, och då får man börja sätta kryss på beställningssedeln. Kombinationen sport- och exclusivepaket lär många lägga till, där medföljer mugghållare, regnsensor, farthållare, lättmetallfälgar i 16 tum, sportläderratt, sportfjädring, multifunktionsratt, sportstolar och lite annat smått och gott. Nödvändig lyx, finns det något som heter så? Denna nödvändiga lyx kostar i alla fall 18.600 kronor om man köpt 120i eller 120d, 25.800 kronor om man valt den från början mindre utrustade 116i och 118d. I lösa delar hade paketet kostat 10.000 kronor mer. Vill man ha läderklädsel kostar det 14.300 kronor, taklucka går loss på 9.000, DVD-navigation med 6,5-tums färgskärm kostar 19.900 kronor. Vill man slippa modellbeteckningen bak på bilen så får man den utesluten utan extra kostnad. Ett smart val för den som inte lyckades gräva tillräckligt djupt i fickorna för att få råd med 120d!
Kort och lättTjänstevikten på 120i är så låg som 1335 kilo, vilket beror på att man genomgående valt lätta material. Ännu mindre väger 116i som kommer senare i höst - 1280 kilo. Tyngst är 120d med 1415 kilo. Ett halvt ton lastar bilen, och köper man dragkrok får man släpa 1200 kilo.
Bilen är kort, men axelavståndet är långt. 2,66 meter är mycket för en bil som totalt mäter 4,22 meter. I klassisk BMW-anda är överhänget fram kort, till och med väldigt kort.
Vi har satt samman en enklare tabell för att visa storleksskillnaderna mellan nya 1-serien och gamla 3-serien, följt av en rad konkurrenter.
Klicka här!Förhandsvisad design
1-seriens linjer kommer direkt från Chris Bangles skrivbord, och de må gillas eller ej. Redan 2002 visades CS1 Concept, en liten cabriolet vars linjer visade sig bli verklighet i nya 1-serien. Utifrån denna bil är det inte svårt att förstå att modellserie 1 inom kort får flera karossval i till exempel nämnda cabriolet, och förmodligen även coupéversion. Från sidan kan man skönja drag från BMW Z4 om man nu inte ser de direkta likheterna med CS1 Concept. Fronten är en tydlig lillebror till 5-serien, fast med snällare uppsyn. Likheterna till trots står 1-serien för sig själv, och är lätt att känna igen från håll. Den ger ett lätt bulligt intryck framifrån, men inte utan att se typiskt BMW-aktig ut för det. Som med Z4 blir säkert många positivt överraskade av bilen när de får se den live.
I väntan på prestanda
Trots låg vikt och hyfsat antal hästkrafter saknas det där trycket man vill ha, även med de större motoralternativen som vi provkörde. Största dieselalternativet 120d visar förstås musklerna med 340 Nm i vridstyrka - att jämföra med de 150 Nm som kommer i 116i. Det gör nedväxlingar i omkörningsfilen bortkastade, men det blir ändå ingen wow-känsla när plattan går i mattan. 0-100 går på 7,9 sekunder i 120d, 8,7 sekunder i 120i, 10,0 sekunder i 118d och 10,8 sek i 116i. Paketet är så välbyggt att man förväntar sig mer, och med all säkerhet klarar 1-serien betydligt mer än man bjuder på i denna omgång. Effektkurvan saknar "schwung" i både 120i och 120d, det är istället jämnsnabba bilar på de flesta varv över 2.000. Med tanke på de goda förutsättningarna för en kompetent sportbil i 1-seriens skal kan framtiden bli mycket ljus om rätt snurra infinner sig.
Autobahn-kryssare i flugvikt
Att en 1300 kilo lätt bil skulle kunna beskrivas som en autobahnkryssare var det nog fler än vi som betvivlade, men i 1-serien är det sanning. Under säkra omständigheter på den tyska frihetens väg nådde vi 220 km/h i en dieselmatad 120, en bil som i jämförelse med hårdingar som 530 och 740 räknas under kategorin flugvikt. Hemligheten i kursstabiliteten ligger delvis i en mycket låg tyngdpunkt, och massor av jobb i vindtunneln. Det låga luftmotståndsvärdet betyder minskad förbrukning, men i de här farterna rör det sig mer om minskat väg- och vindljud. 120 är en föredömligt tyst bil i höga farter, en känsla som verkar direkt ärvd från de större modellerna. Hur det låter på grova svenska asfaltsvägar får vi se framöver. På småvägar tränger en del ljud in, men inte mer än att det kan falla under rubriken "sportigt". Viktfördelningen är lika på båda axlarna, det gör snabb kurvtagning säkrare, utan risk för över- eller understyrning. Bilen förvånar sällan med svårhanterade sladdar, trots snabb körning på blöta småvägar. Bakhjulsdriften gör sig förstås påmind under hårdare körning, och en del bus tillåts innan säkerhetssystemen fångar in kastet. De här systemen blir allt fler och fler, i 1-serien har man ett smörgåsbord av förkortningar. Vad sägs om DSC, DTC, ABS, ASC, DBC, CBC och EBD?
Mer andrabil än familjebil
Utrymmesmässigt ligger 1-serien bra till, när man jämför med utmanarna. I den här klassen betyder det att två åker riktigt bra, fyra hjälpligt och fem vid katastroftillstånd. Baksätet i Golfklassen kommer aldrig göra tre fullvuxna karlar nöjda. Ser man bara till att baksätespassagerarna är barn undkommer man nedsättande kommentarer. Bortsett från att det är svårt att "sitta bakom sig själv" om man är normalbyggd vuxen så är framsätena i sportversion helt ljuvliga, speciellt med den elektriska klämfunktionen för sidfläsket.
I Sverige kommer 1-serien med Isofix-fästen på tre platser som standard. Framåtvända barnstolar förankras alltså enkelt på båda yttre sidoplatserna bak, samt främre passagerarplatsen. Där stängs krockkudden fram och i sidodörren av med en nyckel, om man ska använda bakåtvänd bilbarnstol. Det mindre babyskyddet funkar bra tills barnet behöver en större stol, kring ett års ålder. Då blir det lite trixigare med utrymmet, framför allt i baksätet som är för trångt för denna stol. Då kvarstår framsätet. Naturligtvis ska barnet sitta bakvänt så länge som möjligt, något som biltillverkare generellt inte ser som självklart. Svenska undersökningar visar att dödsrisken ökar fem gånger om ett litet barn (upp till fyra år) sitter framvänt. Orsaken är de svaga nackarna, som inte klarar av de påfrestningar som en kollision innebär. Isofixfästena är dessvärre gjorda för framåtvända stolar, eftersom man i övriga Europa inte har koll på vad som är säkert och inte. Det är en dumhet som vi får lida av. Bara 35% av Sveriges småbarn åkte bakvänt förra året, en siffra som har minskat från 57% 1998. Bilarna blir allt krocksäkrare, men barnen glömmer de flesta biltillverkare bort, så även BMW.
Medföljande utrustningI BMW 1-serien får man som standard så kallade "run-flat-hjul", det vill säga de klarar av att köras med även efter punktering, dock i lägre hastighet. Man varnas även om däcktrycket blir för lågt. Stålfälgar på 16 tum får man med de två billigare motoralternativen, i Sverige skickar man med 16-tums stjärnekerfälgar i aluminium med de två dyrare motoralternativen. 120d har ventilerade bromsskivor bak, något som annars enbart sitter fram på de övriga tre bilarna. Av någon anledning har man i Sverige valt att det illa klingande "rökarpaketet" ska ingå från fabrik, det vill säga cigarettändare och askkopp. Elhissar bak får man bara på 120-modellerna, liksom dimstrålkastare fram. En enklare färddator är också standard i alla bilar, liksom en temperaturmätare som varnar vid halka.
Korta tekniska data
116iMotor: 4/16 1596 cc
Effekt: 115 hk/6000 varv
Acc 0-100 km/h: 10,8 sek
Maxhastighet km/h: 200
Vrid: 150 Nm/4300 varv
Tjänstevikt man: 1280 kg
Tjänstevikt aut: -
Transmission: 5-vxl man
Förbr landsväg: 5,9 l/100 km
Förbr stad: 10,5 l/100 km
Förbr blandad: 7,5 l/100 km
Pris: 194 000:-
120iMotor: 4/16 1995 cc
Effekt: 150 hk/6200 varv
Acc 0-100 km/h: 8,7 sek
Maxhastighet km/h: 217
Vrid: 200 Nm/3600 varv
Tjänstevikt man:1335 kg
Tjänstevikt aut: 1350 kg
Transmission: 6-vxl man
Förbr landsväg: 5,6 l/100 km
Förbr stad: 10,7 l/100 km
Förbr blandad: 7,4 l/100 km
Pris: 239 000:-
118dMotor: 4/16 1995 cc diesel
Effekt: 122 hk/4000 varv
Acc 0-100 km/h: 10,0 sek
Maxhastighet km/h: 201
Vrid: 280 Nm/2000 varv
Tjänstevikt man:1385 kg
Tjänstevikt aut: -
Transmission: 6-vxl man
Förbr landsväg: 4,5 l/100 km
Förbr stad: 7,7 l/100 km
Förbr blandad: 5,6 l/100 km
Pris: 214 000:-
120dMotor: 4/16 1995 cc diesel
Effekt: 163 hk/4000 varv
Acc 0-100 km/h: 7,7 sek
Maxhastighet km/h: 220
Vrid: 340 Nm/2000 varv
Tjänstevikt man: 1415 kg
Tjänstevikt aut: 1425 kg
Transmission: 6-vxl man
Förbr landsväg: 4,6 l/100 km
Förbr stad: 7,7 l/100 km
Förbr blandad: 5,7 l/100 km
Pris: 249 000:-
FILMERFilmer från testet av 1-serien hittar du på sportbilen.se:s medlemssida.
Klicka här!Text och foto:
Bo Lundvang,
sportbilen.se