Mini Cooper S - En återuppstånden legend
Under stora delar av sextiotalet var Austin Mini Cooper S en dåtida Golf GTI, eller Peugeot 205 GTI. Sedan ett par månader kan man köpa 2000-talets tolkning av denna legend: nya Mini Cooper S. I Sverige säljs för närvarande två versioner av nya Mini: Cooper och Cooper S. Cooper är försedd med en 1.6-liters fyra, medans Cooper S har en kompressormatad 1.6-litersmaskin. I andra länder erbjuds även en basmodell kallad Mini One. Snart kommer även en version med turbodiesel. Det är osäkert om någon av dessa två kommer till Sveriga.
Mini Cooper har 115 hästkrafter till förfogande och Cooper S har hela 163 hästkrafter. Det ger Cooper S fina prestanda, minst sagt. 0-100 km/h avverkas på 7,4 sekunder och toppfarten utlovas till närmare 220 km/h. Den skillnad som kanske upplevs mest är inte effekten utan vridmomentet. Med 210 Nm drar Cooper S ifrån det mesta. Vanliga Cooper nöjer sig med 149 Nm.
KörupplevelseMini Cooper S är en synnerligen lättkörd bil. Kraften levereras dessutom redan från låga varvtal, vilket gör att man inte behöver tokvarva motorn för att det skall gå undan. Körning i stan är enkel och det är lätt att parkera tack vare god runtomsikt.
MotorDen kompressormatade 1.6-litersfyran är en ren njutning att framföra. Den är lättkörd i låg fart och underhållande när man pressar den. Kompressorn gör till skillnad från en turbo inte bort sig i det höga varvtalsregistret. Maskinen vill gärna varva ordentligt och som förare belönas man med ett rejält ylande från kompressorn och ett fränt ljud från de två centralt placerade slutrören på avgassystemet. Men som sagt, redan från låga varv finns det gott om kraft för vardaglig körning. Detta gör Mini Cooper S mer intressantare än flera av konkurrentera som saknar överladdning och därför kräver betydligt mer varvande och växlande.
VäxellådaDen sexväxlade manuella lådan är oerhört exakt och känns mycket förtroendeingivande och solid - kanske lite för solid. Riktigt snabba växlingar är ibland svårt att få till. Detta kan bero på att växellådan i provbilen inte hunnit slitas in ordentligt än. Precisionen upplevs som riktigt hög. Bättre än många av konkurrenterna, där en viss sladdrighet ofta gör sig påmind.
Drivning och styrningMini Cooper S är liksom vanliga Cooper framhjulsdriven. Mycket vrid på framhjulen brukar inte vara en lyckad kombination, men chassikonstruktörerna har lyckats mycket bra. Mini Cooper S drar iväg med kraft och utan någon märkbar nervrositet i framvagnen. Bilen beter sig mycket neutralt och man blir aldrig orolig när man kör. Man får snabbt ett stort förtroende för bilen, en nog så viktig sak. Antispinnsystem finns som tillval, och det är ett bra val när väglaget varierar så som det gör i Sverige.
Styrningen är härligt exakt och bilen går alltid dit man vill. Styrningen är en komponent där det märks att BMW har satt sin prägel på den nya bilen. Liksom de flesta BMW-modeller är styrkänslan direkt.
BromsarBromsarna är mycket effektiva. Alla moderna elektroniska hjälpmedel finns där ifall det skulle gå lite för fort i till exempel en kurva. CBC, eller Cornering Brake Control, hjälper då till att fördela bromskraften på ett optimalt sätt. Dock märks en typisk sjuka som lätta framhjulsdrivna bilar har. Vid hård inbromsning från motorvägsfart och spårig vägbana börjar bilen åla sig lite.
KomfortSittkomforten är bra i Mini Cooper S. Stolarna kan ställas in på flera sätt. Design har dock gått före funktion på flera ställen i interiören. Knapparna till klimatanläggningen är små, och ganska svåra att nå för en längre förare som vill sitta bekvämt. Bilens inriktning gör den stötig och mindre ojämnheter fortplantar sig genom bilen alldeles för lätt. Kompromissen innebär mycket fina vägegenskaper. Man önskar sig bort till våren, och en vacker dag på Kinnekulle Ring.
Ljudkomforten är däremot en överraskning. Bilar i den här storleksklassen brukar dras med ett näst in till öronbedövande vägljud. I Mini Cooper S är detta mycket välisolerat. Självklart dånar det lite i motorvägsfart, men jämfört med konkurrenter i samma klass, är Mini Cooper S betydligt tystare.
UtrymmenNya Mini är en bil för två. Fler kan förvisso åka kortare sträckor, men om sällskapet vill ta med sig mer än en necessär var, bör man vara max tre personer. Takhöjden är det inget fel på. Kupén känns tvärtom nästan slösande rymlig i vissa riktningar. Vindrutan befinner sig långt från föraren och bakrutans vinkel gör att bilen upplevs större än vad den är. Runtomsikten är mycket god, även om det är svårt att bedöma var bilen slutar. Att ha en halvmeter kvar av parkeringsfickan tillhör vanligheterna i början, men man vänjer sig.
EkonomiMini Cooper S har ett grundpris på 197.000 kronor. Det är relativt prisvärt. Men om man börjar plocka på extrautrustning kan priset lätt sticka iväg. Mitt tips är: välj bara det mest nödvändiga i extrautrustning: AC. Lyxutrustning som skinnklädsel och navigationsutrustning gör sig inte riktigt i en bil som skall ta upp arvet från 60-talets Cooper S på knappt 800 kg i tjänstevikt.
Sammanfattning:Mini Cooper S är en bil som de flesta kommer att älska vid en provkörning. Biltypen kräver lite extra funderande före köp. Det är lätt att låta sig förföras av en liten smidig bil med superprestanda till ett helt överkomligt pris.
Om man bestämt sig att det här är biltypen man vill satsa på, så är det svårt att avråda från en Mini Cooper S. Den underbara motorn och den fina väghållningen i kombination med den för biltypen goda ljudkomforten gör bilen till en av de bästa i klassen, ja kanske till och med den bästa.
Lägg därtill det faktum att Mini Cooper S har en design som fångar blickar som en trålare fångar fiskar i ett sillstim, ja då är väl saken biff, var skriver jag på?
Text:
Mattias KarlströmFoto: Jan Söderman, Hasso