BMW X6 xDrive35i - Kontroversiell Coupé
Tekniska data
|
Cylindervolym | 2.979 cc |
Cylindrar/ventiler | 6/24 |
Effekt hk/rpm | 306/5.800-6.250 |
Vridmoment Nm/rpm | 400/1.300-5.000 |
Acceleration 0-100 km/h | 6,7 s |
Toppfart | 240 km/h |
Blandad körning | 10,9 l/100 km |
CO2-värde | 262 g/km |
Tjänstevikt | 2.070 kg |
Längd | 488 cm |
Bredd | 198 cm |
Pris basutförande | 530.000:- |
Pris testutförande | 780.600:- |
|
Autopower tycker
|
+ Utmanande och häftig design | |
+ Fin komfort och bekvämt framsäte | |
+ Bra vägegenskaper och minimal krängning | |
+ Lättmanövrerad med Aktiv styrning | |
| |
- Backkamera borde vara standard | |
- Växellådan lite ryckig ibland | |
|
Den är BMW's utan tvekan mest kontroversiella modell på länge. BMW X6 delar tydligt in folk i två läger: de som gillar X6:an och de som ogillar den. Följdaktligen är det med stor spänning som jag kvitterar ut en BMW X6 xDrive35i för en provkörning.
Med X6 skapar BMW ett helt nytt segment: Lyxig coupé med terrängattribut och avancerad fyrhjulsdrift. Karossen är en sorts slank kombi-coupé med fyra dörrar. En "CLS-cross" om man vill. Detta innebär att känslan inuti bilen är helt annorlunda än i en "vanlig" X5. När man sitter i bilen känns den smäckrare och mysigare. Samtidigt sitter man högt upp med en bra överblick i trafiken. Med de extra tillvalda 20-tumsfälgarna är det inte någon idé att göra några längre avstick från vägnätet, men lättare off-roading går bra. Markfrigången medger smidig navigering i "asfaltdjungeln" och även de mest elaka potthålen eller vägarbetena klaras lätt av i X6.
Första gången man ser X6 kan bilen upplevas lite märklig i designen. Men man vänjer sig snabbt och jag gillar designen mer och mer. Den utstrålar kraft och elegans utan att upplevas klumpig. Det korta överhänget fram kombinerat med det lite längre överhänget bak ger en fin profil och man känner tydligt igen att det är en BMW.
Nya X6 kommer till en början i tre utföranden varav två med bensinmotor och en med diesel. Någon hybridversion finns inte att tillgå idag, men kommer inom ett par år. Alla modellerna har fått tillägget "xDrive". Kan det vara ett försök av BMW att "göra en Quattro"? Nu när var och varannan biltillverkare klipper in ett "X" i sina modellbeteckningar behövs det något mer. Alla motorerna har turboladdning och direktinsprutning.
Basmotorn är den "gamla" kända 3-liters dubbelturbomaskinen från bland annat 335i Coupé. Tycker man inte att det räcker med 306 hk finns det en bensin-V8 (xDrive50i) på hela 407 hk. Denna motor laddas även den med turbo och har därav ett mäktigt vridmoment på 600 Nm. Intressantast är emellertid dieselalternativet. 3-litersmotorn (xDrive35d) med dubbelturbo och 286 hk/580 Nm ger bilen fina prestanda samtidigt som förbrukningen och den viktiga CO2-siffran hålls i schack. Den deklarerade förbrukningen är för dieseln bara 8,3 liter/100 km och 220 g/km CO2.
Provbilens turbosexa passar X6 alldeles utmärkt. Kraften (400 Nm) finns tillgänglig genom hela varvtalsregistret (1.300-5.000 varv) och motorn matar på friskt ända till 7.000(!) varv då elektroniken sätter stopp och nästa växel läggs i. Jag upplever att motorn räcker till bra för att ge X6 goda fartresurser. Bilen rullar lätt i stadstrafik och den har bra ork i landsvägsfart. Prestanda är också mycket goda, eller vad sägs om 0-100 km/h på bara 6,7 sekunder och en toppfart på 240 km/h. Motorljudet är ganska rått på tomgång och för nästan tankarna till en modern diesel. När man varvar ur motorn ger den ifrån sig en härlig sång och morrar fint.
Växellådan är en vanlig automatlåda av senaste snitt med låsning av momentomvandlaren på samtliga 6 växlar. Förhoppningsvis kommer en DKG-variant (BMW's smidiga dubbelkopplingslåda) att bli tillgänglig längre fram. En sådan växellåda skulle hjälpa till att sänka förbrukningen och bibehålla komforten. I de flesta situationer fungerar automatlådan bra. Växlingarna sker mjukt och snabbt men ibland uppvisar lådan viss tvekan. Start från stillastående kan stundtals upplevas lite ryckig.
I X6 finns Dynamic Performance Control som dynamiskt övervakar och blixtsnabbt fördelar kraften till det hjul som har bäst grepp. Vid normal körning märker man mycket lite av detta, men man kan ställa om färddatorn att visa kraftfördelningen "live". Med små staplar kan man se hur mycket kraft som fördelas till vilket hjul.
xDrive35i drar lite mer än deklarationen på 10,9 liter/100 km (262 g/km CO2). Runt 13,5 liter/100 km hamnar min provförbrukning och då handlar det om ganska normal blandad körning. Jag skulle gissa att snittförbrukningen hos en helt inkörd bil och normala förhållanden kommer att ligga kring 12,5-13 liter/100 km. Nu är det få bilar som kommer ned i sin deklarerade förbrukning eftersom det förutsätter väldigt försiktig körning och jag tycker att den verkliga förbrukningen hos xDrive35i ligger på en acceptabel nivå.
Provbilen är utrustad med både Adaptive Drive och Aktiv styrning. Trots bilens ganska stora mått är den lätt att manövrera. Fjädringskomforten är god och de flesta ojämnheter sväljs på ett behagligt sätt. Det är egentligen bara korta tvära ojämnheter som smäller lite ofint i bilen, men en del av skulden för detta får nog tillskrivas de lågprofilerade däcken. Det finns en sportknapp som ställer om chassiet för mer aktiv körning. Sportknappen påverkar även styrning och gasrespons. Jag tycker det är en vettig lösning att ha en knapp för att ställa om alla funktioner.
Liksom i M-bilarna räcker komfortläget i de flesta fall för att ge fina vägegenskaper och god komfort. Adaptive Drive fungerar mycket bra och krängningen är verkligen minimal. Den relativt stora och höga karossen känns pigg och alert på vägen. Ljudnivån är låg överlag och även om vägljudet hörs är dess frekvens behaglig och stör inte nämnvärt. I högre motorvägsfart börjar ett vindbrus höras, men inte heller det stör i normala svenska hastigheter.
Innerutrymmena påminner mer om en 5-serie sedan än en X5. Bagageutrymmet har en stor lucka som öppnar ända till taket. Det är lätt att lasta och insynsskyddet utgörs av en riktig hatthylla vilket är mycket bra. Om man behöver lasta mer kan man använda genomlastningslucka, skidsäck eller helt enkelt fälla baksätet. Under hatthyllan kan man lätt lägga in ett par golfbagar, även om de längsta klubborna måste plockas ur.
Bakrutan är liten och ger en ganska avskärmad sikt bakåt. Backspeglarna är väl tilltagna och kompenserar till viss del den lilla bakrutan, men jag tycker ändå att en backkamera skulle vara standardutrustning. Provbilen saknar detta utrustningsalternativ. Backsensorerna gör ett gott jobb, men det skulle kännas klart tryggare med en kamera.
Baksätet är delat på samma sätt som i 3-seriecoupén och 6-serien. Det är avsett för två passagerare och för att riktigt trivas där bak bör man inte vara längre än 170 cm. Över denna längd börjar man störas av taket. Är man längre än 180 cm tar huvudet i. Provbilen har tillvalet "Klimaautomatik med 4-zonsreglering" vilket ger fullständiga kontroller för temperatur och fläkt i baksätet. Den egna fläktinställningen är särskilt bra.
Fram sitter man mycket bra och det är inga problem att med mina 195 cm finna en god körställning. Faktum är att utrymmet bakom "mig själv" är bra och en passagerare på 170 cm sitter riktigt bra. Provbilen är utrustad med komfortstolar som ger mängder med inställningsmöjligheter. Både fram och bak finns mugghållare som tryggt förvarar de flesta drycker. Glastakluckan ger härligt ljus i kupén när det är mulet ute, men det hade varit trevligt med panoramaglastak istället.
I grundutförande kostar X6 xDrive35i 530.000 kr. Provbilen är extra utrustad för en kvarts miljon och då finns det fortfarande kvar rutor att kryssa i. Om man inte kryssar alltför ivrigt i listan över tillval går det att få en vettigt konfigurerad xDrive35i för 600.000 kr.
Traditionellt har stadsjeepar eller SUV:ar en kombikaross som ger goda innerutrymmen och god lastkapacitet. BMW X6 har en ny och mycket elegant kaross som ger en mindre kupé med klart mindre lastutrymme. Jag ser detta som något positivt. Det finns nu en bil för dem som gillar sportkupéer, men även flexibiliteten och utsikten hos en SUV. BMW X6 är en intressant kombination som sannolikt kommer att få ett bra andrahandsvärde om besin- och dieselpriserna inte drar iväg allt för mycket. BMW's X-serie har ett gott värde och modellerna är mycket populära som begagnade.
Det skulle vara trevligt med en hybridvariant för att få ned förbrukningen, men även i konventionellt utförande är förbrukningen hos de sexcylindriga modellerna rimliga. Jag tror att BMW X6 kan tilltala många köpare. Egentligen är det de med stort lastbehov som kommer att välja bort X6, men för dem finns ju X5!