BMW X6 M50d - Dieselexpressen

Tekniska data
Cylindervolym2.993 cc
Cylindrar/ventiler6/24
Effekt hk/rpm381/4.000–4.400
Vridmoment Nm/rpm740/2.000-3.000
Acceleration 0-100 km/h5,2 s
Toppfart250 km/h
Blandad körning6,6 l/100 km
CO2-värde174 g/km
Tjänstevikt2.260 kg
Längd491 cm
Bredd199 cm
Pris basutförande874.000:-
Autopower tycker
+ Härlig motor med massor av vrid
+ Imponerande chassi och fina bromsar
+ Den ultimata landsvägsvagnen?
+ Bättre utrymmen än föregångaren
- Lite väl dämpat motorljud
- Haltande funktion hos vissa tillval
Det är dags för vår andra provkörning av nya X6. Denna gång kör vi toppmodellen på dieselsidan: xDrive M50d. Motorn är en sexcylindrig trelitersdiesel med tre turboaggregat på hela 381 hk och 740 Nm. Maskinen är en riktig pärla som svarar snabbt på gaspådrag. Kraften är imponerande och motorn matar friskt på till maxvarv på strax under 5.000 varv. Denna gång äger provkörningen rum på hemmaplan och vi får möjlighet att känna på hur det är att leva med en lyxig X6 till vardags några dagar.
 
Ljudet från den rejält trimmade dieseln skulle nog många tycka är lite väl dämpat och diskret men samtidigt mycket behagligt. Det påminner inte särskilt mycket om ljudet från en dieselmotor. Nej, motorn låter och känns snarare som en bensinmotor om än med något lågt maxvarv. Man blir lite förvånad när bilen växlar eftersom det känns som den har 2-3.000 varv ytterligare att ge.
 
Sammankopplad med detta kraftpaket till motor sitter en smidig åttaväxlad automatlåda som fungerar klanderfritt. Den växlar snabbt, effektivt och utan störande ryck.
 
På bekant BMW-manér ställer man in bilens uppträdande via en knapp till vänster om växelspaken. Eco Pro, Comfort, Sport och Sport+ står till buds. Under provkörningen är det stundtals ganska kraftig sidvind. Under dessa förhållanden är det att föredra att ställa in chassit i ett hårdare läge.
 
Tyvärr är det inte lika enkelt som på de "riktiga" M-bilarna där det finns en särskild knapp för chassit, utan istället får jag först välja Sport-läget och sedan gå in i menyn för att ändra inställningen för detta läge. Jag vill nämligen bara styva upp chassit, inte ställa om motorrespons och växellåda i läge Sport. När jag väl ändrat denna konfiguration går bilen kursstabilt och fint, trots blåsten.
 
Det tar inte särskilt lång tid bakom ratten för att inse bilens rätta element: långa och snabba motor- och landsvägsetapper. Med utmärkt komfort och fin stabilitet är det ett rent nöje att köra längre distanser. Komforten är överraskande hög både vad det gäller fjädring som stolarnas stoppning.
 
Stolarna är klädda i en läcker brun läderklädsel med svarta inslag som kallas "Cognac/Svart". Klädseln är del av ett paket som kallas "Pure Extravagance" och det är riktigt elegant. Hela instrumentpanelen är klädd i finaste nappaläder och stilrent sydd med bruna kontrastsömmar. Man kan sitta länge och bara titta i bilen på olika detaljer och det är inte utan att man imponeras över hur genomarbetat allt verkar vara. Å andra sidan kostar bilen långt över en miljon kronor och då kan man ha lite högre krav än på vanliga bilar.
 
Nya X6 är större utrymmesmässigt än sin föregångare och detta märks inte minst i baksätet och på bagageutrymmet. Bak åker man bekvämt upp till en längd av 185-190 cm. Bagageutrymmet sväljer mer än det först ser ut att göra. Det ser lite grunt ut, men det lastar förvånadsvärt mycket. Det är klart att det sluttande taket och bakluckan begränsar lastkapaciteten, men om man inte skall köra drickabackar (är det någon som gör det nuförtiden?), utan vanligt bagage fungerar utrymmet utmärkt.
 
Med en snabb svepande rörelse med foten under bakre stötfångaren öppnar man bakluckan och det är mycket enklare för mig att få till denna rörelse med X6, än med exempelvis 4-serie Gran Coupé. Kanske är det så för att bilen är högre. Jag bommar bara någon enstaka gång. Med bagage i bägge händerna är det praktiskt att kunna öppna bakluckan med "foten". Det går även att stänga bakluckan på detta sätt vilket är praktiskt när man sedan skall lasta ur sitt bagage. Annars stänger man bakluckan med stängningsknappen på insidan av luckan.
 
Provbilen har det lyxiga ljudpaketet från Bang & Olufsen. Det är en mycket snygg installation med en diskant på överdelen av instrumentpanelen som fälls upp när man slår på stereon och fälls ned när man stänger av den. Tyvärr tycker jag att Bang & Olufsen-tillvalet ser snyggare ut än det låter. Jag saknar snärtig och fyllig bas i ljudet. Trots att jag spenderande en hel del tid med att försöka optimera ljudbilden blev jag inte helt belåten.
 
Ljudet blir bättre om man spelar en CD-skiva eller om man lyssnar på radio. Då är basen fylligare, men fortfarande i klenaste laget. När man streamar musik från sin smartphone låter det sämre. Jag är därför lite kluven till detta tillval. Det är riktigt snyggt, men det låter i mitt tycke inte tillräckligt bra för att motivera merkostnaden på 37.500 riksdaler!
 
Utrustningslistan är lika lång som kvittot från ICA Maxi när man handlar för första gången på två veckor. Jag tänkte berätta lite mer om några av tillvalen som denna mycket välutrustade provbil har.
 
Surround view som ger en bild som påminner om ett fågelperspektiv av bilen och underlättar parkering i trånga utrymmen är svår att aktivera. Jag hittar ingen speciell knapp för att slå på funktionen utan istället startas kamerorna när man kör in på en parkering i låg fart med växelläget "Drive" ilagt. Om man lägger i "Reverse" innan automatiken slagit på Surround View, eller om vi startar med att lägga i "Reverse" från stillastående får man bara backkamerans bild och ingen surround view.
 
Lane Change Warning är ett mycket bra tillval. Det håller reda på om det finns bilar i "döda vinkeln". Eftersom X6 inte är något under av runt-om-sikt, tar vi tacksamt emot all hjälp vi kan få. En liten orange triangel tänds upp i backspegeln ifall det ligger bilar i filen bredvid. Det fungerade utmärkt och underlättade filbyten i tät trafik.
 
Den automatiska farthållaren använder numera två kameror som sitter uppe vid backspegeln istället för en radar i nosen på bilen. Det är i mitt tycke betydligt bättre i vårt svenska klimat då den gamla varianten kunde sluta fungera om exempelvis snöslask satte igen sensorn. De nya sensorerna sitter smart monterade så att de ser ut om föraren ser ut eftersom torkarna "täcker in" deras placering.
 
Vidare är min spontana uppfattning att precisionen är bättre på den nya varianten av den automatiska farthållaren. Loben som scannar av trafiken framför är mer precis och risken för att systemet blir lurat är mindre. Det finns fortfarande situationer i trafiken där man bör stänga av farthållaren. Den har svårt att fungera på väg in i rondeller då den luras av att föraren inte börjat svänga när bilen framför viker av. Detta leder till en acceleration tills föraren svänger och systemet åter upptäcker bilen framför. På landväg eller motorväg fungerar farthållaren i det närmaste klanderfritt.
 
Head-up display har funnits några år och i X6 innehåller funktionen inga nyheter. Den fungerar bra och det är skönt att ha den viktigaste informationen i nedre delen av vindrutan. För den lättstörde går det enkelt att stänga av Head-up display med en knapp vid sidan av ratten.
 
Det utrustningsalternativ som jag hade allra störst förväntningar på var Köassistenten. Den fungerar så att den automatiskt styr bilen med systemet aktiverat i hastigheter under 60 km/h och om man befinner sig på motorväg. Jag läste nyligen att Audi-chefen skröt om att nästa generation A8 skall få liknande funktionalitet.
 
Emellertid blev jag ganska besviken. Eftersom systemet kräver att man befinner sig på motorväg blir det lite pinsamt när "nya" E18 från Hjulsta till Kista utanför Stockholm inte är motorväg i navigatorns kartmaterial. Det innebär att systemet inte kan användas där. Vidare måste körfälten vara tillräckligt breda och linjerna tydliga. På E4:an genom Solna (som även av BMWs navigator klassas som motorväg) är tyvärr körfälten för smala, eller så är linjerna inte tillräckligt tydliga. Hur som helst lyckas jag inte testa köassistenten under provkörningen och det gör onekligen att man ställer sig lite tveksam till optionen. Kanske är det därför som Köassisten är gratis om man valt paketet Driving Assistant Plus.
 
Provbilen är fullsmetad med tillval på Infotainment-sidan, men det känns att systemet börjar bli daterat. Snart kommer en helt ny generation Infotainment i nästa generation 7-serie. De flesta ärenden man vill uträtta går snabbare och smidigare med en enkel smartphone. Nej, spara tusenlappar och köp en ny iPhone istället för ConnectedDrive Services, Real Time Traffic Information, Internet med mera!
 
Nya X6 är en trevlig bekantskap och med super-dieseln i M50d är bilen en fröjd att köra. Det finns mängder med tillval och även om vissa verkar behöva lite finslipning är de flesta riktigt trevliga som gör den härliga bilen ännu bättre. Som så många gånger tidigare när det gäller BMWs bilmodeller är det främsta attributet hos X6 xDrive M50d den underbara motorn och de utmärkta köregenskaperna.
 
Till vardags fungerar nya X6 utmärkt om man kör mer landsväg än stadskörning. I rusningstrafik i trånga städer kan X6 upplevas lite osmidig och svårmanövrerad. De många elektroniska hjälpmedlen gör förvisso bilen mer hanterbar, men det går inte komma ifrån att det är på de stora lands- och motorvägarna som X6 verkligen kommer till sin rätt!

Publicerad 2015-06-06 19:58. Uppdaterad 2015-06-06 20:42.
Copyright © 1997 - 2018 www.AutoPower.se


Annonser