Tekniska data
|
Cylindervolym | 4.395 cc |
Cylindrar/ventiler | 8/32 |
Effekt hk/rpm | 575/6.000–6.500 |
Vridmoment Nm/rpm | 750/2.200-5.000 |
Acceleration 0-100 km/h | 4,2 s |
Toppfart | 250 km/h |
Blandad körning | 11,1 l/100 km |
CO2-värde | 258 g/km |
Tjänstevikt | 2.340 kg |
Längd | 491 cm |
Bredd | 199 cm |
Pris basutförande | 1.191.300:- |
|
Autopower tycker
|
+ Underbar motor med massiv kraft | |
+ Extremt bra och effektiva bromsar | |
+ Ljudet, ljudet, ljudet! | |
+ Fantastiska prestanda i alla farter | |
- Dålig bakåtsikt | |
- Jag har inte råd (ännu) | |
|
Det knäpper från de heta bromsskivorna på X6:an när jag kliver ut i depåområdet på Circuit of the Americas strax norr om Austin i Texas, USA. En varm fläkt av luft kommer mot mig och jag känner att det luktar en blandning av varma bromsar och heta däck.
Jag tar plats bakom ratten och justerar in stolen så att jag får en lite rejsig körställning med lätt böjda armar. Motorerna är igång på alla bilar i depån och de skapar tillsammans ett dovt muller, en ljudmatta som likt ljudet från en skenande hjord kreatur ger en föraning om vad som väntar.
Efter ett par minuters väntan i X6:an kommer gruppen som kört på banan före oss in i depån. Varje grupp består av en instruktör och två deltagare i var sin bil. Min instruktör är namnkunnige DTM-föraren Augusto Farfus. Så fort han lämnat av de andra deltagarna börjar han ropa ut instruktioner till mig och min kollega i bilen bakom i kommunikationsradion.
Augusto ger klartecken att vi skall ge oss ut på banan och vi drar iväg ut ur depån. Körningen omfattar samman lagt sex varv på den 5,5 kilometer långa racerbanan Circuit of the Americas där bland annat USAs GP körs i Formula 1. De första två varven skall vara instruktionsvarv följt av tre varv i ökande tempo och avslutningsvis ett avkylningsvarv för att bromsarna skall få kylas av innan bilarna skall in i depån.
Augusto är väldigt snabb och precis i sina instruktioner och tempot är raskt redan på första varvet. På det andra varvet ökar tempot ytterligare och det är lätt att imponeras över hur god överblick Augusto har över sina två adepter bakom sig. Jag finner inte riktigt rytmen de två första varven och på det tredje varvet får jag lämna plats för Håkan i bilen bakom.
Längst bak i den lilla gruppen hittar jag i början av det fjärde varvet rytmen och flytet i körningen kommer fram. När vi kommer till banans längsta raka på dryga 1.000 meter får jag åter lägga mig bakom Augusto och resten av det fjärde samt det femte varvet går riktigt bra och Augusto ger lite uppskattande feedback innan vi rullar ut på det sjätte och sista varvet som är avkylningsvarvet.
Väl tillbaka i depån plockar jag ihop mina prylar och kliver ur bilen. Jag försöker samla tankarna och känna efter vad som karaktäriserar den brutala best som BMW X6 M är. Det är framförallt bromsarna som imponerar. Bettet är enormt bra och det känns som om det går att trycka hur hårt som helst på pedalen utan att bilen blir nervös eller osäker.
En annan egenskap som kännetecknar X6 M är det otroligt fina chassit. Krängningen är minimal och när man pressar X6 M i kurvorna runt Circuit of the Americas känns den mer som en traditionell sportbil. Det är ett mycket gott betyg med tanke på att X6 är en stor bil som väger dryga 2,3 ton.
Det var i somras som en ny generation X6 såg dagens ljus. Lite större, lite bredare, lite starkare, lite snålare och i mitt tycke ganska mycket snyggare. Det är något med den nya designen som skapar större harmoni än hos föregångaren.
Hjärtat i X6 M, den brutala V8-turbon med explosiv effekt och massivt vridmoment har förfinats och förbättrats. 555 hk har blivit 575 och 680 Nm är numera hela 750. Ljudet från motorn är helt underbart och det är skoj att veva ned rutan och lyssna till motorn frusta och vråla när man åker i tunnlar.
Med en sådan spis under huven är det naturligtvis en fördel med fyrhjulsdriften xDrive. Kopplad via en underbar 8-växlad automatlåda känns det som kraften alltid snabbt når från gasfot till asfalt. Automatlådans bestyckning och programmering innebär blixtrande snabba växlingar. Om föraren inte växlar upp själv studsar varvräknaren på varvstoppet tills nästa växel läggs i.
Accelerationen är förbättrad med över 10 % och numera skall 0-100-sprinten gå på blott 4,2 sekunder mot tidigare 4,7 sekunder. Makalöst snabbt! Känslan av acceleration bakom ratten är påtaglig, men samtidigt helt odramatisk. X6 M maskerar sin ohyggliga prestanda väl.
Trots de häftiga dimensionerna är X6 ganska lättkörd. Sikten bakåt är bättre än förra modellen, men fortfarande dålig. Tack vare allehanda hjälpmedel och kameror är det emellertid lätt att baxa X6 in och ut från en parkeringsplats vid stormarknaden.
Komforten hos X6 M är faktiskt helt okej. Provbilarnas väldiga 21-tumsfälgar och sportiga Michelin Pilot Super Sport är kanske inte direkt främjande för bekvämligheten, men det är bara vid riktigt dålig väg som det egentligen blir jobbigt.
Överlag tycker jag nya X6 ger en högre kvalitetskänsla i inredningen och stolarna är inte bara snygga att se på utan de är sköna att sitta i också. Efter lite trixande sitter jag riktigt bra och bekvämt. God justeringsmån på både stol och ratt gör att långa förare sitter bra. Kanske är NBA-spelare en viktig målgrupp?
Med ett grundpris på nästan 1,2 miljoner är X6 M självklart ingen volymmodell hos BMW. Det är ett fåtal förunnat att kunna köpa bilar i den här prisklassen och jag tänker inte ens försöka spekulera i hur den typiske köparen ser ut.
Vi får nu möjlighet att ratta X6 M på vanlig landsväg. BMW har försett oss med en karta och en föreslagen färdväg som tar oss sydost om Austin i riktning mot San Antonio och sedan ut på lite spännande vägar. Väl ute på vanlig väg känns det hur sköna de sportiga stolarna är. Alla reglage sitter där man är van vid från andra BMW och på de breda amerikanska vägarna är det en baggis att hantera X6.
Vår färd är förlagd på varierande vägar: motorväg, snabb landsväg och underbara smala krokiga kuperade vägar. Jag hade ingen aning om att man kunde hitta sådana vägar i Texas! Den varierande floran av vägar ger mig möjlighet att prova olika inställningar. Motorrespons, fjädring och styrning kan justeras i olika lägen för att ge maximal flexibilitet i anpassningen till förarens önskemål. Dessutom kan snabbheten hos växellådan justeras.
I praktiken använder jag två lägen: rätt komfortabel eller rätt sportig. Det snabbaste växlingsläget avstår jag då jag upplever att det härliga bluddrandet av den automatiska mellangasen minskar. Växlingarna går nu marginellt långsammare, men det låter istället underbart vid nedväxling!
Liksom i andra M-modeller går det att förprogrammera två rattknappar med inställningar så att de går att komma åt snabbt. Men även om man vill ställa in allt manuellt så finns de olika inställningarna tillgänliga på ett smidigt sätt invid växelspaken. Smidigt! Efter lite experimenterande hittar man sina favoritinställningar.
Vår provtur börjar gå mot sitt slut och så också dagen. Vi styr tillbaka mot Circuit of the Americas och det dova mullret från V8:an under huven känns så naturlig här i Texas. De släta, fina motorvägarna byts mot lite skrovligare, ojämnare asfalt när vi närmar oss slutpunkten och jag vevar ned rutan en sista gång när jag kör igenom tunnel 2 på väg in till parkeringen. Ljudet är fantastiskt och ögonblicket är närmast trollbindande.
Mörkret har lagt sig när vi lämnar Circuit of the Americas efter en fantastisk dag då vi fått en smått unik möjlighet att prova nya BMW X6 M på både bana och vanlig landsväg.