BMW X5 4,8i - SUVerän 7-sits

Tekniska data
Cylindervolym 4799 cc
Cylindrar/ventiler 8/48
Effekt hk 355/6250 rpm
Vridmoment Nm 475/2400-3800 rpm
Acceleration 0-100 6,5
Toppfart 240
Blandad körning l/100 km 12,5
Fälg/däckdimension 8,5x18, 255/55x18
Längd 485 cm
Bredd 193 cm
Tankvolym 85 liter
Pris basutförande 637.000:-
Pris testutförande 911.000:-
Uppgifterna kommer från BMW och gäller en BMW 4,8i i basutförande
AutoPower tycker
+ Fin komfort för biltypen
+ Suveräna vägegenskaper
+ Härlig motor - underbart ljud
+ Överraskande tyst
 
- Inget för miljöstressade
- Bökig i trånga garage
När BMW X5 kom för sju år sedan blev den en omedelbar succé. X5 blev genast oerhört eftertraktad med riktigt långa leveranstider som följd. När ersättaren nu presenterats är våra krav högt ställda. Skall nya X5 kunna leva upp till förväntningarna?

Nya BMW X5, E70 kallad, är sprängfylld av nyheter. Det är inte många skruvar som återvunnits från den gamla modellen. Designen är mycket lyckad. Det syns direkt att det är en ny modell, samtidigt som vissa linjer känns igen sedan tidigare. Motorerna är ordentligt omarbetade och chassiet är helt nytt. X5 har vuxit med nästan 19 centimeter på längden och knappa 7 centimeter på bredden.

Motoralternativen är i dagsläget trenne: två bensinmotorer, en sexa och en V8, samt en dieselmotor med sex cylindrar. Basmotorn är en bensinsexa på 3 liter och 272 hk/315 Nm. Med denna motor når X5 100 km/h på 8.1 sekunder och förbrukar 10.9 liter/100km. Dieselmotorn är även den på 3 liter och har en effekt på 235 hk/520 Nm. Dieseln når 100 km/h på 8.3 sekunder och förbrukar 8.7 liter/100km. Det för närvarande häftigaste motoralternativet är den 4.8-liters V8 som sitter i vår provbil. Med 355 hk/475 Nm, 0-100 km/h på blott 6.5 sekunder och en förbrukning på 12.5 liter/100 km skall den verkligen bli intressant att köra.

Min första tanke är "Jag har fått fel bil". När jag startar upp X5:an utanför BMW i Solna tycker jag nästan den låter som en diesel. Tomgången är lite rå och motorn är lite ljudlig. Men det är rätt maskin och så fort motorn blir varm spinner den som en katt, eller kanske snarare ett lejon.

Jag finner mig snabbt till rätta i de härliga komfortstolarna. De är verkligen suveräna. De kan justeras på massor av sätt och garanterar en god körställning med hög komfort. De justerbara lårstöden justeras även de elektriskt och det bör vara enkelt för alla förare att finna sin favoritinställning. Möjligen är lårstöden lite för stora, vilket gör bakre sittdynan något kort när man justerar fram lårstödet.

Interiören är snygg. Den ger ett mycket elegant intryck med materialval som känns lite exklusivare än i exempelvis 5-serien. Den svarta klädseln i kombination med det mörka innertaket hade känts väl mörk, om det inte varit för det stora panoramaglastaket. Soliga dagar hade det svarta lädret dock mått bra av aktiv stolventilation (kostar 12.600 kr som tillval) för att svalka lite extra. Locket till handskfacket har en smart konstruktion och är värt särskilt omnämnande. Istället för att öppna nedåt som är vanligt, öppnar det uppåt. På så vis slipper passageraren klämma sina ben när facket skall öppnas och det är lätt att komma åt innehållet.

Skärmen i mittkonsolen är mer smakfullt infälld än i exempelvis 3- och 5-serien. Den lite mer ytliga placeringen skulle kunna göra skärmen mer känslig för solljus, men det fungerade faktiskt bra! Jag upplevde aldrig att jag missade något på skärmen, trots starkt solljus och panoramaglastak. Ljusstyrkan ställs automatiskt om för att anpassa sig till rådande ljusförhållanden. IDrive-systemet är annars av samma modell som sitter i nya 5-serien. Det vill säga förutom vanliga IDrive så finns numera även några snabbknappar där man kan programmera in favoritradiokanal, destinationer i navigatorn eller liknande. Dessa snabbknappar gör IDrive lite bättre, men jag tycker att det finns många förbättringar kvar att göra, framför allt i menyhanteringen som ofta känns lite seg.

Provbilen är utrustad med DVD-skärm för baksätespassagerarna med två individuella hörlursutgångar. För att styra systemet finns även en fjärrkontroll. Det handlar i detta fall inte om IDrive för baksätet, utan ett separat system.

Separat är även kontrollen av temperatur och fläkt för baksätespassagerarna. Det är en omtänksam detalj, och om svärmor vill kan hon även använda eluppvärmning av ytterplatserna bak.

En annan nyhet i nya X5 är möjligheten att beställa två extra stolar i bagaget. På så vis blir bilen 7-sitsig, ett önskemål som är stort framför allt på andra sidan Atlanten. Men även här hemma kan det vara praktiskt att få med sig 6 passagerare. De två bakersta platserna är ganska trånga och lämpar sig därför främst för barn. Det vanliga baksätet går att skjuta i längsled och kan fällas fram på en smidigt sätt för att underlätta insteget till bagagesittplatserna. Även längst bak finns faktiskt en egen liten fläktkontroll, det är bra.

Accelerationen rakt fram är imponerande. Det handlar om en stor och tung pjäs som skall slungas iväg. Växellådan växlar i normalläget otroligt mjukt. När man lägger i sportläget, eller det manuella steptronicläget sker växlingarna snabbare och lite hårdare, utan att kännas ryckigt. Kraften levereras massivt och flödar konstant. Svensk motorvägsfart passeras med lätthet och det märks tydligt att denna bil skulle känna sig hemma på Autobahn.

Motorn är omarbetad och optimerad för användning i nya X5. Med sina 355 hk och 475 Nm saknar man aldrig effekt. Dock har automatlådan en fallenhet för att växla ned från sjätte till femte växeln onödigt tidigt. Genom att använda det manuella läget kan man förhindra detta. Avgassystemet är mycket sportigt avstämt, utan att störa. Mullret är mycket beroendeframkallande och manar till ständiga växlingar och småaccelerationer bara för att få höra på skönsången. Förbrukningen är rimlig. Den deklarerade förbrukningen är 12,5 liter/100 km. Ett högt tempo på motorväg och många accelerationer tar ut sin rätt och förbrukningen hos vår provbil landade trots detta på fullt acceptabla 14,5 liter/100 km.

Ännu mer imponerande är dock chassiet. Provbilen är utrustad med aktivt chassi, en nyhet för X5. I normalfallet är inställningen mjuk och bekväm. Rent subjektivt upplever jag nya X5 avsevärt bekvämare än föregångaren. Genom ett kort tryck på sportknappen vid växelspaken ställs chassiet om.

Med chassiet omställt i sportläget förändras karaktären lagom åt det sportiga hållet. Krängningen i kurvorna är minimal även då jag pressar bilen. Snäva kurvor betas enkelt av i rask takt och det är svårt att föreställa sig att man sitter i en stadsjeep. Med växelspaken i det manuella läget växlar jag med lätthet upp och ned. Den nya sportautomaten växlar snabbt och snällt då jag beordrar den. Inte som gamla automatlådor "med möjlighet att växla manuellt" - då var växlingskommandot ofta bara ett önskemål och sedan växlade bilen när den själv ansåg det lämpligt.

Lika bekväm som nya X5 är, lika tystgående är den. Kupéljudet är väl dämpat och vindbruset är i stort sett borttrollat. Provbilens extremt breda däck (275/40/20 fram och 315/35/20 bak) lät överraskande lite mot de dåliga svenska vägbanorna. I motorvägsfart var det inga problem att föra en lågmäld konversation. De nya 20-tums tillvalsfälgarna är för övrigt i mitt tycke mycket snygga. De kommer helt klart att vara de fälgar som alla andra fälgar jämförs med på nya X5!

En annan nyhet för X5 är aktiv styrning. Tillvalet dök upp i och med nya 5-serien och har sedan dess även adderats till extrautrustningslistan för nya 3-serien. I både 3- och 5-serien har jag upplevt aktiv styrning mycket smidig i stadstrafik, men ganska nervös på landsväg. I nya X5 fungerar aktiv styrning utmärkt i alla hastigheter. Det är nästan ett måste för att man skall kunna navigera den stora bilen i trånga parkeringsgarage. I högre fart känns styrningen förtroendeingivande. Det går stabilt och bra även på spårig vägbana med provbilens jättefälgar. Visst känns spåren, men inte besvärande mycket.

Smårepor på backspeglarnas ytterspetsar vittnar om att bilen är stor och lite svår att hantera i svenskt trånga parkeringshus. Provbilens vidvinkelbackkamera underlättar visserligen, men det går inte komma ifrån att nya X5 är stor och skrymmande att hantera på små ytor. Backkameran är även mycket värdefull utomhus och är ett suveränt verktyg när man backar bland andra bilar och barn. Faktum är att bakåtsikten är så pass skral att backkameran nästan borde vara standardutrustning.

Gamla X5 var ingen terrängbil och det är inte nya X5 heller. Men med hyfsat hög markfrigång, intelligent fyrhjulsdrift och toppmoderna elektroniska hjälpmedel gör den inte bort sig vid sidan av vägen. Lättare terrängkörning, sådan som normalbilisten kan komma i kontakt med ibland, fungerar ypperligt. Hjälpmedlet Hill Decent Control hjälper till då man skall åka utför branta sluttningar. Tryck på knappen och släpp gas och broms. Sedan är det bara att styra så sköter elektroniken resten.

Precis som föregångaren är nya X5 en ganska dyr bil. Vår provbil kostade i grundutförande 637.000 kr och med allt lull-lull inräknat landar totalpriset på 911.000 kr. En knapp miljon är mycket pengar, men flera av konkurrenterna landar på ungefär samma pengar.

När första generationen X5 kom fanns det inte så många konkurrenter. Det var egentligen bara Mercedes ML och i viss mån Lexus RX. Men idag ser marknaden annorlunda ut. Tillverkare som Volvo, Volkswagen, Audi, Land Rover och inte minst Porsche har lanserat modeller som helt eller delvis konkurrerar med BMW X5. Dessutom har de amerikanska tillverkarna börjat prioritera sportiga egenskaper och erbjuder numera sportmodeller med rejäla prestanda och hyfsade vägegenskaper.

Finns det egentligen någon som på allvar konkurrerar med X5 på samtliga plan? Möjligen då ML och Cayenne. Tysk-brodern från Mercedes är relativt ny, finns som 7-sitsig, men den har i mitt tycke lite tam design. Porschen har härliga köregenskaper, men den har inte X5:ans flexibilitet och börjar trots en facelift kännas lite gammal.

Allt beror naturligtvis på vad man prioriterar. Nya BMW X5 erbjuder en oslagbar kompromiss mellan komfort och sport och mellan limosin och minibuss. Att bilen dessutom är en designmässig fullträff gör att den säkerligen kommer att sälja bra. Den har tillräckligt mycket nyheter för att locka gamla X5 ägare och med möjlighet till 7 sittplatser kommer den sannolikt att locka över en del köpare från andra märken också. Det är bara att konstatera att nya BMW X5 inte bara lever upp till förväntningarna, den överträffar dem!

Text & foto: Mattias Karlström

 

Publicerad 2007-10-24 13:54. Uppdaterad 2007-10-24 13:57.
Copyright © 1997 - 2020 www.AutoPower.se


Annonser