BMW X3 - terrängkung eller glidardrottning?


Tekniska data
Cylindervolym 2979 cc
Cylindrar/ventiler 6/24
Effekt hk 231/5900 rpm
Vridmoment Nm 300/3500 rpm
Acceleration 0-100 7,8
Toppfart 210 km/h (224)
Blandad körning l/100 km 11,4
Fälg/däckdimension 8x17, 235/55x17
Längd 456 cm
Bredd 185 cm
Tankvolym 67 liter
Pris basutförande 394.000:-
Uppgifterna kommer från BMW och gäller för en basutrustad X3 3,0
Nu har tiden kommit för BMW att ge sig in i hetluften på marknaden för kompakt-SUV:ar. Detta med hjälp av en helt nyutvecklad fyrhjulsdriven bil, baserad på nästa generation av 3-serien. AutoPower provkör X5:ans lillebror, BMW X3!

Det är lätt att avfärda BMW X3 som en modeprodukt där BMW:s marknadsvdelning fått fnatt, speciellt när den jämförs med BMW X5. Vem ska köpa bilen egentligen, en liten disco-jeep i samma prisklass som storebror? Det var med en aning skepsis i bakhuvudet som vi lånade en BMW X3 för en provkörning. Dessutom ska väl en SUV vara stor, det är väl hela poängen med biltypen?

Jag blev inte mindre skeptisk när jag skulle starta motorn, och bilen nästan hoppade in i väggen framför. Bilen visade sig vara manuell! Det kändes helfel, en SUV med manuell låda gör väl ingen glad? BMW X5 är i princip stendöd på begagnatmarknaden utan automatlåda, och som förare av en X5 3,0iA till vardags så förstår jag varför. Den skulle kännas helfel med manuell låda, som att ha ketchup på pannkakorna.

Jaja, det var bara att lära om sig och börja använda kopplingen. Som till på köpet är väldigt lätt-trampad, och mycket svår att dosera. Till min passagerares stora förtjusning hoppade vi fram de första kilometrarna innan jag fick kläm på det hela.

Designen på BMW är ett populärt samtalsämne hos bilintresserade. BMW X3 är inget undantag, men den är mycket diskretare formgiven än både 5- och 7-serien. BMW X3 ger ett lite blandat intryck, eftersom de kraftiga karossvecken på sidorna och de stora plastpartierna förmedlar en maskulin känsla samtidigt som bilen på det stora hela ser ganska "snäll" ut.

Kanske är det storleken som gör det, eller kanske att den ser smalare ut än BMW X5. För mig som är väldigt förtjust i BMW X5:s formgivning känns BMW X3 nästan lite mesig, vilket jag personligen tror beror på att målgruppen ser annorlunda ut för BMW X3. Formspråket för hur som helst omedelbart tankarna till övriga BMW-familjen, och BMW X3 är helt klart snygg. Som så ofta blir den snyggare med stora hjul!

Invändigt känns bilen mycket modern, med nya material och strukturer i instrumentbräda och paneler. Kvalitetskänslan är som vanligt mycket hög, med ett undantag; den stora luckan över förvaringsfacket på instrumentbrädan känns för billig. Det passar i en billig korean, men en BMW-köpare har rätt att kräva mer! Köparen är nästan tvungen att köpa det stora navigationssystemet för att slippa förvaringsfacket.

Instrumenten är kanonsnygga, med indirekt belysning och mycket smakfull formgivning på såväl intrumenttavlor som mätarnålar. Här känns skillnad mot BMW X5, som har instrument från förra 5-serien. Dock känns instrumenthuset väldigt litet och nätt, åtminstone för mig som är van vid andra BMW-modeller.

Alla funktioner föraren behöver finns inom räckhåll, även om mittkonsollen känns väldigt bred från förarplatsen. En kanske fånig sak är att jag inte når alla knappar i multiratten med tummen längre, vilket gör att jag måste släppa handen från ratten för att reglera stereo och farthållare.

Sedan saknas en del av funktionaliteten från 5- och 7-serien, till exempel finns inte 5- och 7-seriens iDrive, eller för den delen komfortblinkers (lätt tryck på blinkersspaken ger tre blink vid filbyte) i BMW X3. Ett stort plus för de geniala mugghållarna framför ventilationsintagen, som håller kaffet varmt på vintern och drickan kall på sommaren!

Bilen var försedd med sportpaket, som förutom de underbara sportstolarna innebär sportfjädring. Tyvärr är denna alldeles för hård för våra usla svenska vägar. Fjädringen funkar utmärkt till att gasa ut på inspirerande småvägar, ensam bakom ratten.

När man däremot lastar in sin gravida blivande fru för en sväng till vänner och bekanta är BMW X3 nästan fånigt hårt fjädrad. Man sitter och hoppar runt som en studsboll, och även en helt ok väg (med svenska mått) upplevs som en offroad-tur. Detta var med 17" dubbfria vinterdäck, med 18"-arna som medföljer sportpaketet blir bilen sannolikt ännu hårdare.

Fast väghållningen är å andra sidan väldigt bra, och efter att ha gasat runt lite på småvägarna runt Västerås blir man väldigt överraskad när man hoppar ur bilen, och upptäcker att det är en halvmeter ner till asfalten! BMW X3 har samma underbara körkänsla som nuvarande treserien. Bilen formligen lever i händerna på föraren, med makalöst fin styrning och underbar respons i motor och låda. Detta är den stora behållningen med BMW X3, som trots höjden och vikten känns som en sänkt 3-serie att köra.

Föraren har inte alls samma förmåga att glida fram i maklig takt som i BMW X5, utan här belönas en fullgasacceleration med ett makalöst motorljud och inspirerad kurvtagning med ett leende på läpparna. Som vanligt är det upp till köparen att bestämma; väghållning eller komfort?

BMW:s nya X-drive var en trevlig bekantskap. Bilen upplevs subjektivt som mycket stabilare än min X5:a på halkig väg. Som exempel blinkade inte antispinnlampan en enda gång under hemfärd från Arlanda till Västerås i snöstorm. På is sticker BMW X3 iväg som en avlöning, men då blinkar naturligtvis antispinnlampan.

Systemet upplevs som en fullträff, med reservation för att ingen jämförelse med exempelvis Volvo XC90's Haldex-system har utförts. Reklamfilmen med "änglarna" som passar varsitt hjul är inte fel, man känner sig mycket säker oavsett väglag.

Men samtidigt är inte BMW X3 en "riktig" terrängbil, vad som nu menas med det. Ingen äventyrare kommer att bestiga Vattnajökul eller Kebnekaise med BMW X3, eftersom det finns mer lämpliga bilar till det. Däremot ger BMW X3 större trygghet vid dåligt väglag än vanliga personbilar, och är tillräckligt bra i terräng för att klara 99% av det vanliga människor behöver.

Ett annat glädjeämne under aktiv halkkörning är att antisladdsystemet verkar omkalibrerat. BMW X3 kan släppa iväg ganska rejäla sladdar, varefter systemet bryter in på ett lugnare och mer civiliserat sätt än på äldre BMW. Nu går det faktiskt att ha lite kul bakom ratten, utan att antisladdsystemet tvärnitar direkt!

3-literssexan har vi redan skrivit om, och den är inte mindre bra i BMW X3. En pärla bland motorer, även om det underbara ljudet i vissa lägen blir något påfrestande. Den sexväxlade lådan är ett under av exakthet, och kräver precis lagom kärvhet för att få i växlarna. Efter ett antal mil känns inte BMW X3 lika fel med manuell låda, eftersom bilen upplevs så liten och sportig. På landsväg känns bilen lågt växlad, eftersom sjätte växeln inte är någon extrem överväxel. Motorljudet bidrar också till känslan av att bilen är lågt växlad.

BMW X3 är påfallande snabb och har fartresurser som förvånar. 0-100 km/h går på 7,8 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 210 km/h (224 km/h med sportpaket). Bränsleförbrukningen ligger över 3-seriens bränsleförbrukning, och BMW X3 tar lätt över litern även på landsväg. Sannolikt spelar aerodynamiken en viss roll här, liksom däcksutrustningen. Testsnittet landade nära de av BMW angivna 11,4 l/100 km, trots övervägande landsvägskörning.

BMW X3 är ingen billig bil, inte ens i grundutförande. Med 3-literssexan kostar BMW X3 394.000 kr, och då ingår en del utrusning som exempelvis vita blinkers, elhissar, CD och 17"-fälgar. Vår provbil hade dessutom komfortpaketet för 19.500 kr, som innehåller klimator, Business CD, larm, rails, regnsensor och sportläderratt med multifunktion. Sportpaketet (28.600 kr) innehåller sportstolar, 18"-fälgar, adaptiva kurvljus, aluminumlister invändigt, xenon, sportchassi, antrazitfärgat innertag och blanskvarta exteriörlister.

Vidare har provbilen servotronic (2.500 kr), velourmattor (1.000 kr), aut. avbländbar backspegel (1.700 kr), elstolar med minne på förarplatsen (13.000 kr), skidsäck (1.700 kr), förvaringspaket (2.100 kr), backradar fram och bak (7.600 kr), radionavigator (19.600 kr), röststyrning (4.300 kr), komplettförberedelse bluetooth-telefon (5.900 kr), CD-växlare placerat i mittarmstödet fram (4.300 kr), HIFI högtalarsystem (5.600 kr), metalliclack (7.600 kr) samt läderklädsel för 16.500 kr. Totalpriset för provbilen är alltså 535.700 kr! Onekligen väldigt mycket pengar.

Vem köper då en BMW X3? Köparna består troligen till största del av aktiva familjer, som har behov av lite större utymmen och bättre framkomlighet. Troligen kommer den att ge konkurrensen i kompakt-SUV-klassen en hård match, där Toyota RAV4, Landrover Freelander med flera regerar idag. Priset för BMW:n är högre, men det uppvägs av att BMW X3 är hästlängder före konkurrenterna i kvalitet, design och prestanda.

Däremot tror jag personligen inte att BMW X5-köparna kommer att välja BMW X3, eftersom de är så olika biltyper samtidigt som prisskillnaden är för liten. BMW X3 kommer säkerligen att ta köpare från vanliga 3-serien istället, genom att de som exempelvis vill ha en 330i Touring väljer att kliva upp en våning istället. Det stora uppsvinget för X3 kommer sannolikt när 2,5-litersmotorn introduceras, vilken troligen kommer att bli den populäraste modellen.

Som avslutning är det väl bara att gratulera BMW. De har lyckats konstruera en biltyp som BMW aldrig tidigare tillverkat på ett mycket bra sätt. Trots vissa frågetecken här och var, så är BMW X3 en mycket körglad, säker, trevlig och snygg bil för den aktiva familjen.

Den kommer att ge konkurrenterna en mycket tuff kamp, men BMW X3 blir troligen inte klasskung (eller drottning?) förrän mindre motorer finns att tillgå. Mina fördomar kom som vanligt på skam, eftersom BMW X3 är en mycket körglad, vägsäker och snygg bil, som definitivt är en värdig lillebror till BMW X5!


Text: Johan Söderberg
Bilder: Jan Söderman

Publicerad 2007-11-08 13:24. Uppdaterad 2007-11-08 13:27.
Copyright © 1997 - 2020 www.AutoPower.se


Annonser