BMW X1 xDrive23d - Snål snowracer
Autopower tycker
|
+ Tuff design i kompakt och smidigt format | |
+ Härlig rymd i kupén | |
+ Snål och stark motor | |
+ Underhållande köregenskaper | |
| |
- Några plastiga detaljer | |
- Lite dyr med önskvärda tillval | |
|
Tekniska data
|
Cylindervolym | 1.995 cc |
Cylindrar/ventiler | 4/16 |
Effekt hk/rpm | 204/4.400 |
Vridmoment Nm/rpm | 400/2.000-2.250 |
Acceleration 0-100 km/h | 7,3 s |
Toppfart | 223 km/h |
Blandad körning | 6,3 l/100 km |
CO2-värde | 167 g/km |
Tjänstevikt | 1.670 kg |
Längd | 445 cm |
Bredd | 179 cm |
Pris basutförande | 370.000:- |
Pris testutförande | 521.775:- |
|
Med minstingen X1 bryter BMW än en gång ny mark. De är först med en liten stadsjeep i premiumsegmentet, om än bara lite mindre än syskonet X3. Motorfloran består i dagsläget av tre dieslar och tre bensinare. För första gången erbjuder även BMW en X-bil i enbart bakhjulsdrivet utförande. Det gynnar naturligtvis förbrukningen och X1 blir svårslaget snål.
Dieslarna som erbjuds är än så länge fyrcylindriga 2-litersmaskiner på 143 hk (sDrive18d/xDrive18d), 177 hk (sDrive20d/xDrive20d) och 204 hk (xDrive23d). På bensinsidan finner vi basmodellen sDrive18i (finns ej i xDrive) med 150 hk, xDrive25i med 218 hk och xDrive28i med 258 hk (de senare två med automatlåda som standard).
Vår provbil, X1 xDrive23d, är det för närvarande starkaste dieselalternativet. Vridmomentet är hela 400 Nm mellan 2.000-2.250 varv och tack vare dubbla turboaggregat har motorn både bra drag från botten och fin ork på höga varvtal vilket är lite ovanligt hos dieselmotorer.
Eftersom jag inte är en "panelsmekare" stör jag mig inte så mycket på den lite hårdare plasten som används i interiören. Visst syns det att materialet är av enklare utförande, men det är å andra sidan lätt att hålla rent och inte så smutskänsligt. BMW vill skilja på sina olika serier och därför är X1 lite enklare i utförandet än X3 och X5.
Provbilens röda läderklädsel är snygg och interiören ger en behaglig känsla. Den stora framrutan ger rymd till kupén och bra sikt framåt trots att bilen inte är så hög. Designen av bilen är mycket lyckad. När jag glider runt på stan med X1 väcker den en hel del uppmärksamhet från både unga och gamla. Alla reaktioner jag får är positiva. De nätta dimensionerna gör att bilen upplevs tuff, men smidig. Den känslan bekräftas även då man sitter bakom ratten, då X1 är en bil som är synnerligen lätt att komma överens med.
I stort sett hela provkörningen ägde rum på riktigt vinterväglag vilket var skoj. En fyrhjulsdriven bil är alltid mer intressant att köra på lite hala underlag tycker jag. Då är det lätt att testa hur drivsystemet fungerar. Om man vill ha lite extra roligt i snön kan man slå på DTC (Dynamic Traction Control). Det går då att köra med fullt kontrollerade uppställ och det är riktigt kul när man hittar en oplogad parkering att "leka" på.
Även med DSC helt avslaget går det att ha roligt. Då är det lättare att styra med gasen, men det kräver betydligt mer av föraren. DTC på är det bästa alternativet då det ger massor av skoj, samtidigt som det fortfarande ger en hög säkerhet. Med "fullt" antisladdsystem (det läge bilen har varje gång den startas) beter sig bilen lite väl defensivt, men det är nog bra för mindre erfarna förare.
Jag finner lätt en skön körställning och reagerar på att takhöjden är generös. Eftersom X1 hör till en enklare modellserie får man nöja sig med sportstolar eller standardstolar. Komfortstolar finns inte som tillval. Elektriskt svankstöd kan man emellertid välja till.
I baksätet är det lite trängre, men om passagerarna är under 175 cm går det bra att åka fem personer. Även om kupén rymmer fem är det lite sämre ställt med bagageutrymmet. Här är det ganska trångt.
Baksätets ryggstöd är fällbart och delbart 40/20/40. Att det går att fälla den mittre delen är praktiskt om man skall åka fyra personer. Det går även att justera bakre ryggstödets lutning i några steg. Det ger främst bättre plats för bagage då lutningen snabbt blir för brant för att sitta komfortabelt.
Ljudnivån är bättre än väntat och komforten är god. Standardchassiet är fast utan att vara för hårt och fungerar bra på de flesta underlag. Någon bil med sportchassi har jag inte haft möjlighet att köra ännu.
Faktum är att körupplevelsen är riktigt trevlig. Bilen uppträder lugnt och behärskat på vägen, den är inte nämnvärt känslig för sidvind och spårig vägbana klaras av galant.
För att vara en SUV har X1 starkt begränsade terrängegenskaper. Även i svenskt "snökaos" märks begränsningarna och man får vara lite försiktig när snödjupet överskrider 20 cm. Däckens mönster fylls snabbt av elak modd och greppet försämras drastiskt. Med den avancerade bakaxeldifferentialen "Performance Control" (tillval) och ett i övrigt utmärkt system för anti-sladd och fyrhjulsdrivning gick det emellertid alltid bra för mig. Man får vara uppmärksam på den låga fronten eftersom det är lätt att den tar i snövallar.
På vägen fungerar fyrhjulsdriften riktigt bra och detta är den första provkörningen jag gjort som bjudit på riktig vinterväg rakt igenom. Packad snö, skrovlig is, polerad is och massor av snömodd har varit det rådande väglaget. Det har därför blivit extra tydligt hur bra BMWs xDrive fungerar. Det är i och för sig inte ofta väglaget är så pass krävande som det har varit under denna provkörning, men det händer ju trots allt ibland att vi får sådana vintrar och då är det skönt att vara väl rustad.
Provbilens friktionsdäck fungerade i de flesta fall utmärkt, men då underlaget var riktigt halt blev det lite svårt att komma igång trots Dynamic Performance Control och xDrive. Med dubbdäck hade situationen säkerligen varit helt annorlunda.
Motorn drar fint och har ett riktigt skönt vridmoment redan från låga varvtal. Till skillnad från de enklare dieselfyrorna finns det även en fin spets på höga 4.400 varv. Motorn rister lite på låga varv och eftersom växellådan är programmerad att växla upp tidigt för att ge en så gynnsam förbrukning som möjligt märks vibrationerna i kökörning. Trots att en fyrcylindrig diesel som den i 23d ger fina prestanda och samtidigt god ekonomi, skulle jag gärna se en sexcylindrig diesel som toppalternativ. Vi får väl se, kanske dyker det upp en xDrive35d? Hoppas det!
Utrustningsnivån är godkänd, men man behöver välja till exempelvis paketet "Comfort" för att utrustningsnivån skall kännas rätt. Standardutrustningen är visserligen vettig, men det är ändå ett antal tillval som de flesta kommer att vilja göra. Problemet är att det blir en hel del pengar när man börjar summera allt godis. Provbilens grundpris är 370.000 kr. Med tillvalen inräknade hamnar provbilens prislapp på dryga 520.000 kr - det är lite i häftigaste laget tycker jag.
För första gången erbjuder alltså BMW en stadsjeep med enbart bakhjulsdrift. Det är ett ganska vanligt förekommande alternativ hos amerikanska SUV:ar och handen på hjärtat: hur ofta har du verkligen användning av fyrhjulsdrift? Som en extra bonus blir utsläppen och förbrukningen ytterligare en halv liter mindre per 100 km. Det gör att instegsmodellen på dieselsidan sDrive18d bara drar 5,2 liter/100 km.
Jämför man nya X1 med gamla X3 är skillnaden inte så stor som man skulle kunna tro. När jag justerat in en bra sittställning i framsätet i båda bilarna är det bara ett par centimeter extra utrymme för benen i X3. Det är lite mer plats för huvudet i gamlingen och bagageutrymmet är lite större. Främsta skillnaden är nog att X3 är högre än X1, utan att det egentligen tillför något positivt. Det blir spännande när nya X3 kommer.
BMW X1 är en härlig bil med massor av tilltalande attribut: den är snygg, den är smidig till formatet och den är billig i drift. Den kommer bombsäkert bli otroligt populär vilket talar för ett gott andrahandsvärde, trots det ganska höga inköpspriset. Lägg därtill de typiska BMW-dragen med fin vägkänsla och en framträdande körglädje i alla väglag, ja då är det inte svårt att förstå att betyget blir utmärkt.