BMW M3 DKG - En Makalös Maskin

Tekniska data
Cylindervolym2.979 cc
Cylindrar/ventiler6/24
Effekt hk/rpm431/ 5.500-7.300
Vridmoment Nm/rpm550/1.850-5.500
Acceleration 0-100 km/h4,1 s
Toppfart280 km/h
Blandad körning8,3 l/100 km
CO2-värde194 g/km
Tjänstevikt1.635 kg
Längd467 cm
Bredd188 cm
Pris basutförande686.000:-
Pris testutförande1.013.300:-
Autopower tycker
+ Magnifik motor
+ Väldigt bra växellåda
+ Snygg och fränt utseende
+ Bästa stolarna hittills?
 
- Högljudd vid kallstart
- Jobbigt däcksljud på dålig asfalt
Två snabba tryckningar på M1-knappen i ratten är allt som krävs för att ändra karaktären från Dr Jekyll till Mr Hyde. Helt plötsligt känns det som du sitter i en annan bil och när gaspedalen trycks mot golvet vrålar motorn helt ursinnigt. Accelerationen är makalös (så länge de 275 mm breda bakdäcken finner grepp) och framför mig flimrar den digitala hastighetsmätaren lika fort som i KITT i åttiotalets kultserie Knight Rider och jag pressas tillbaka hårt i stolen.
 
När tvåan sedan läggs i uppstår ett ögonblick av stillhet innan samma makalösa acceleration upprepas en gång till. Faktum är att det är svårt att känna någon skillnad i acceleration mellan första och andra växeln. Men nu är det dags att släppa på gaspedalen eftersom vi redan nått gällande hastighetsbegränsning.
 
Provkörningsbilen är en BMW M3 med DKG-växellåda, det vill säga BMWs variant av dubbelkopplingslåda. Nya M3 baseras på 3-serien F30 som i sig är ett rejält lyft när det gäller design och kvalitetskänsla jämfört med föregående generationen E90. Coupémodellen av M3 har i och med övergången till beteckningen 4-serien bytt namn till M4. Om man skall fortsätta åka M3 får man alltså välja sedanmodellen.
 
Att köra nya M3 är lite som att spela ett datorspel, på både gott och ont. Motorns oerhörda kraft är alltid närvarande och maximalt vridmoment finns tillgängligt på i princip alla varvtal. Att få till perfekta växlingar är lekande lätt, vare sig man kör DKG-växellådan i automatiskt eller manuellt läge. Motorns flexibla styrka ger bra acceleration nästan oavsett vilken växel man valt.
 
Det är först då man slänger ett öga på hastighetsmätaren man inser vad som händer med all skön acceleration. Den omvandlas snabbt, alldeles för snabbt, till hög fart. Nu blir plötsligt skillnaden mellan spel och verklighet påtaglig. Jämfört med datorspel krävs erfarenhet och körskicklighet för att balansera och hantera M3.
 
Motorn är nog den häftigaste jag kört. Gamla V8:an hade visserligen en något skönare motorsång, men den förhållandevis lilla sexan är en fantastisk skapelse med en närmast ofattbar styrka och flexibilitet. Turbomotorer av idag har inte längre någon direkt fördröjning i effektleveransen och M3-motorn är inget undantag. Det känns att motorn är överladdad, men i mitt tycke bara på ett positivt sätt.
 
Maxvarvet ligger på 7.600 varv och maximal effekt plockas ut i ett område mellan 5.500 och 7.300 varv. Det maximala vridet på 550 Nm är tillgängligt redan från 1.850 varv upp till 5.500 varv. Samtidigt är detta en imponerande snål motor. Trots ett ganska flitigt gasande hamnade snittförbrukningen under provkörningen på bara drygt 10 liter/100 km. Det är otroligt bra siffror med tanke på vilken prestanda motorn besitter.
 
Nya M3 är lika lätt att köra till och från Konsum som vilken automatväxlad BMW som helst. Dessutom växlar DKG-lådan absolut silkeslent i komfortläget och det är endast vid start från stillastående som ett visst litet ryck ibland kan infinna sig. Just från stillastående skiljer sig beteendet i DKG-lådan från en konventionell automatlåda. Bilen driver inte iväg av sig själv utan behöver lite gas för att "koppla". Det känns lite ovant till en början, men man vänjer sig snabbt.
 
Allt sedan BMW M3 E36 SMG har olika inställningar kunnat göras av växellådan. I andra och tredje generationens SMG blev inställningsmöjligheterna fler och i M5 E60/61 kombinerades detta med en rad andra inställningsmöjligheter. Antalet kombinationer blev otroligt många och det kunde även bli ganska tidsödande att göra alla justeringar föraren ville göra. Jag minns att TV-programmet TopGear gjorde sig lustiga över just detta.
 
I nya M3 är dessa inställningsmöjligheter reducerade och förenklade. Nu finns inställningar för gasrespons, stötdämpare, styrning och växlingsprogram bekvämt placerade vid växelspaken. Dessutom finns två programmerbara knappar i ratten där föraren kan göra sina egna favoritinställningar lättåtkomliga. För att aktivera en favoritinställning krävs sedan bara två korta tryckningar på endera M-knappen (två tryckningar krävs för att inte koppla in detta av misstag).
 
Inställningarna av dessa favoritknappar gör man enkelt med iDrive och det går även att ställa in huruvida växlingarna skall ske med automatik eller manuellt. För en gångs skull är det manuella läget riktigt manuellt: om du inte växlar varvar M3 till varvtalsstoppet utan att växla upp. Om föraren däremot undlåter sig att växla ned kommer M3 göra det automatiskt för att undvika motorstopp.
 
Invändigt är nya M3 mycket snygg och med helläder-tillvalet är även dörrsidor och instrumentpanel läderklädda. När solen gassar känns det emellertid som allt läder gör bilen ännu varmare invändigt än vad den hade blivit i enklare plastutförande. De för M3/M4 unika sportstolarna är väldigt bra. Det är lätt att finna en skön körställning och trots att varken nackstöd eller lårstöd går att justera så sitter man bekvämt. Att stolarna dessutom är snygga att se på får vi se som en extra bonus. Om jag skall klaga på något så är det väl möjligen att sittpositionen är lite hög.
 
Takutrymmet i provbilen är utmärkt eftersom den saknar taklucka. Taket är för övrigt i viktbesparande kolfiber som både ser fräsigt ut och är mer vridstyvt än plåt eller aluminium. Invändigt är taket sportigt svart och det bidrar till en mer ombonad känsla. Ratten är riktigt trevlig att greppa och känslan i styrningen imponerar. Dessutom är M3 en av de mest riktningsstabila BMW jag kört.
 
Utvändigt är det en hel del skillnader mot en vanlig 3-serie. I stort sett varje karossdetalj är annorlunda, men M3 känns inte överdesignad utan rakt igenom smakfullt formgiven. Färgen är Yas Marina blå metallic och är inget för den blyge. Det är den senaste i raden av M-färger som får namn efter kända racerbanor och denna gång är färgen namngiven efter Formula 1-banan i Abu Dhabi. Man kan väl säga att trenden startades med M3 E36 och Estorilblå metallic.
 
Komforten i M3 är faktiskt rätt bra. Det låter en hel del om de breda däcken på dålig asfalt, men i övrigt känns både fjädringskomfort och ljudkomfort acceptabel. När man startar M3 hamnar den elektriskt inställbara fjädringen automatiskt i läge "Sport" vilket är bra. Det finns ytterligare två lägen att välja mellan: "Comfort" och "Sport Plus". Sport är lite mer adaptiv medan Sport Plus är sportig hela tiden. I ärlighetens namn märker jag inte någon större skillnad på Sport och Sport Plus när det svänger, men på landsväg blir Sport Plus ganska struttig.
 
Provbilen är extrautrustad för över 300.000 kr. Men faktum är att M3 är välutrustad i grundutförande. Provbilens dyraste tillval är de keramiska bromsarna för 69.000 kr. De har en mycket fint grepp och man kan verkligen bromsa effektivt med dem. Men jag tror ändå att de flesta klarar sig med standardbromsarna och därigenom sparar nästan 70.000. Vidare är hellädret fint, men standardklädseln är inte dum den heller och vips har vi sparat över 30.000 kr ytterligare. För mig är DKG-lådan ett måste på utrustningslistan och jag anser att man kan konfigurera en riktigt fin M3 för under 800.000 kr.
 
Sammanfattningsvis är intrycket av nya M3 väldigt positivt. Motorn är helt fantastisk och dessutom riktigt snål. Växellådan gör de flesta förare bättre på att växla och köra rejsigt samtidigt som den gör bilen väldigt lättkörd till vardags. Designen är mycket lyckad och beroende på hur mycket man vill synas kan man välja en Yas Marina blå eller en safirsvart metallic. Med fyra dörrar blir denna sportbil mer användbar till vardags än de flesta konkurrenter.
 
Text och foto: Mattias Karlström 
 

Publicerad 2014-07-25 00:03. Uppdaterad 2014-07-25 15:24.
Copyright © 1997 - 2018 www.AutoPower.se


Annonser