BMW M2, M3 och M4 på Falkenbergs Motorbana

Bästa sättet att uppleva BMW M-bilar är absolut på bana där bilarna kommer till sin fulla rätt. Om man dessutom har tillgång till erfarna instruktörer och har möjlighet att varv efter varv öva in rätt kurvtagning, inbromsningspunkt, utgångshastighet ur kurvkombination osv, så är det en upplevelse för livet! Lyckligtvis finns det kurser för detta i Sverige, både i Falkenberg och på Mantorp Park.

Något av det roligaste jag vet är bilkörning med intressanta snabba BMW-bilar, så när jag fick reda på att det fanns en kurs där man får köra BMW M2, M3 och M4 en hel dag så kunde jag inte motstå frestelsen att uppleva detta på Falkenbergs motorbana.

Det är en tvådagarskurs där första dagen är en informationskväll på hotellet där man går igenom körställning, teknisk information, prestanda, BMW M historia och de övningar man kommer att göra dagen efter. Teoripasset hölls av Björn ”Nalle” Johansson som är en riktig rallylegend och en av Sveriges mest meriterade instruktörer. Jag har gått flera olika förarutbildningar på flera ställen både i Sverige och utomlands, men jag tycker att Nalle är den som varit allra bäst på att beskriva alla samverkande faktorer som behöver klaffa för att optimera bankörning på bästa sätt och därmed förfina och utveckla en förares körteknik till fullo.

Efter informationsgenomgången var det dags för en välsmakande middag på hotellet med mycket intressant bilsnack med likasinnade. Hotellet ligger vid Falkenbergs strandbad med fantastisk utsikt över havet. Bra sängar, gratis parkering och en mycket omfattande frukostbuffé bidrog till en bra start. Pannkakorna rekommenderas. Kom gärna till hotellet i god tid för att hinna utnyttja hotellets bad och spa-avdelning.

Bankörning

Äntligen är det dags för bankörning! Vi beger oss till Falkenbergs Motorbana och börjar med förarmöte och genomgång av banan och de övningar vi ska göra. Därefter är det dags att gå ut i depån. Där väntar ett hav av BMW M2, M3 och M4. Jag sätter mig i en BMW M3 och njuter redan av mullret från motorn. Sittställningen justeras och sedan bär det iväg! Vi börjar att köra i lugn takt och turas om att ligga efter pacecar och får instruktioner via komradio vad man ska tänka på för varenda meter av banan. En liten men smart detalj var att man hade anslutit komradion via aux-ingången i bilens ljudsystem, vilket innebar att instruktionerna hördes mycket bra i nära hifi-kvalité. På andra kurser jag varit på har det ofta varit en sprakande komradio med dåligt ljud som ligger slängd i baksätet – men inte här. Bra ljud, bra instruktörer, bra bilar, bra däck, bra bana – helt enkelt allt perfekt för en lyckad förarutbildning. Alla bilar var utrustade med DCT dubbelkopplingslåda och paddlar på ratten. Vi fick bra tips om lämplig växel vid de olika kurvorna. Växellådan i alla bilarna var en fröjd att arbeta med. M3 och M4 har två knappar på ratten för att snabbt ställa in olika favorit-inställningar för gasrespons, stötdämpare och styrrespons. Det gör det väldigt smidigt att snabbt få den inställning som är lämplig för olika situationer. M2 saknar dessa knappar på ratten, men motsvarande inställningar går att få genom att ställa in önskad inställning i menyer och knappar vid mittkonsollen.

Efter flera varv ökar vi takten successivt och det blir bara roligare och roligare. Det går också bra att sitta bredvid i pacecar och därmed få en fantastisk upplevelse från första parkett. Både Nalle och Niclas är mycket duktiga och lugna i sitt sätt att lära ut körteknik och för att finslipa både erfarna och nya förare.

Personligen gillade jag M3’an mest. Den gick bra på banan och kändes stabil och välbalanserad. Dessutom tycker jag att den ser muskulös och stark ut. Två bilar var lackade i individual-lacken tansanitblaumetallic och det var en av de snyggaste färger jag någon sin sett. M4’an ser visserligen snabb och slank ut men jag föredrar M3’an. Prestandamässigt och körupplevelsen var helt jämförbar. M2’an väckte stort intresse bland övriga deltagare. Det var en intressant bil att köra på bana. Snabb och kändes lättare än den är. När jag hoppade mellan olika bilar så upplevde jag M2’an som den bil som krävde mest av föraren samtidigt som det var något svårare att placera bilen rätt på banan. Lite mera go-cart-känsla än M3/M4 på gott och ont.

Sedan är det dags för en övning i inbromsning och undanmanöver. Övningen går ut på att gång på gång göra mycket hårda inbromsningar och styra undan ett hinder. Jag gjorde övningen i en BMW M3 med keramiska bromsar och det är fantastiskt att känna på hur väl bilen går att få dit man vill med rätt ratt-teknik och inbromsning. Styr inte för mycket, inte för lite, och inte för hastigt. Det här är en övning som du har glädje av även till vardags. När behöver du panikbromsa nästa gång?

Vi övade också utgångshastighet genom kurvkombination. Det var en tävling i att ta tre kurvor och därefter mäta utgångshastigheten efter tredje kurvan. Det var svårare än väntat. Jag ville gärna stå på rätt rejält genom de första två kurvorna, men det straffade sig i tredje kurvan där det gick för fort vilket ledde till däckskrik och svårt att få fäste inför accelerationen vid tidtagningen. Jag gjorde några försök i BMW M2 som har 370 hästar och väger 1.595 kg. Det blev ca 91 km/h i utgångshastighet vilket inte räckte för pallplacering. Därefter bytte jag till en BMW M3 som har 432 hästar och väger 1.635 kg, och gjorde ytterligare några försök. Det blev samma utgångshastighet och jag hade samma problem att hålla nere hastigheten i de två första kurvorna. En väldigt rolig övning som på ett effektivt sätt visar hur viktigt det är att mängder med smådetaljer måste vara perfekta för att uppnå hög hastighet genom kurvkombination. Minsta lilla misstag i kurva 1 fortplantar sig till kurva 3.

Vi övade också slalomkörning i konbana. Här var det viktigt att hålla en jämn hastighet med mjuka rattrörelser. Vid slutet av konbanan var det dags för inbromsning, nedväxling till 1’an och vändning, uppväxling och körning i konbanan åt andra hållet. Växellådan väckte stort ha-begär och det är definitivt DCT-lådan du ska välja om du ska slå till på en ny M-bil.

Övningarna varvades med förargenomgång, fika, lunch och trevligt snack med många duktiga förare. På plats var även Sveriges stjärnskott i bilracing, Victor Bouveng. Han har många fina pallplaceringar senaste åren trots att han bara är 19 år. I år har han blivit utsedd till en av 4 i världen som får möjlighet att köra BMW M6 GT3 för Wankelhorst Motorsport. Victor erbjöd sig att sitta som passagerare under bankörningen och kom med flera goda tips.

På eftermiddagen var det åter igen dags för bankörning. Totalt blev det ca 20 mil på Falkenbergs Motorbana och en fantastisk möjlighet att känna på BMW M-bilar där bilen verkligen kan visa sin fulla potential. Banan är en av Sveriges snabbaste banor och när man kör STCC där så har man en medelhastighet på ca 154 km/h. På raksträckan kom vi upp i ca 200 km/h och bromsarna fick jobba hårt, men det var inget som märktes varken på standardbromsarna eller på de bilar som var utrustade med keramiska bromsar.

Min favoritbil för dagen blev BMW M3 och skulle jag köpa en, så skulle jag välja DCT-lådan och standardbromsarna eftersom de är 69.000:- billigare och ger förmodligen inga nämnvärda fördelar såvida man inte ska köra väldigt mycket på bana, eller bara vill knäcka grannen på uppfarten.

Stort tack till BMW Sverige och ALLI Förarutveckling AB för en fantastisk upplevelse på Falkenbergs Motorbana!


Eventet kostar 10.500:- + moms
Läs mer: http://www.forarutveckling.com/

Text: Tommie Goldhammer
Foto: James Holm, Tommie Goldhammer

Diskutera provkörningen i forumet 


Publicerad 2016-04-17 10:15. Uppdaterad 2016-04-17 10:58.
Copyright © 1997 - 2018 www.AutoPower.se


Annonser