BMW F10 - Fantastic Five

Autopower tycker
+ Härlig komfort
+ Riktigt snygg design
+ Tar täten tekniskt
+ Suveräna automatlådor
 
- Lite trång i baksätet
- Synd med bara ett utrustningspaket
Det är den sjätte generationen av BMW:s 5-serie. Som medlem i storbilsklassen sedan 1972 har 5-serien blivit kännetecknande för många människor hur en BMW ser ut och vad en BMW står för. I denna nya utgåva är den fullpackad med ny teknik och innovationer som modellen ärvt direkt från senaste 7-serien.
 
I dagarna har nya 5-serien, F10 kallad, premiär. Det är en mycket spännande bil som tagit ett kliv ytterligare uppåt på stegen vad det gäller tillgängliga utrustningsalternativ, tekniknivå, komfort och kvalitetskänsla.
 
Det är en kall men vacker förmiddag i mitten av mars och jag möter upp BMW's representanter för en pressvisning av nya 5-serien. Det börjar med en mycket noggrann genomgång av den nya modellen och ingående beskrivning av hur de nya (eller iallafall nya för 5-serien) utrustningsalternativen fungerar. Aktiv integralstyrning, till exempel, hämtad från nya 7-serien, och en utveckling av den aktiva styrning som fanns att tillgå i förra generationen 5-serie E60. Vidare får vi information om Dynamic Damping Control, Adaptive Drive, Aktiv farthållare med Stop-And-Go funktion, kamerasystem och mycket mer.
 
Ett av de mer spännande nya tillvalen är parkeringsassistenten som hjälper föraren fickparkera. Styrningen sker helt automatiskt medan föraren sköter gas och växling själv med hjälp av instruktioner på skärmen. När fickparkeringen är klar meddelar bilen detta och föraren kan stänga av bilen. Det förefaller vara en mycket elegant lösning som emellertid inte fanns att prova vid pressvisningen, utan något som vi får återkomma till längre fram.
 
Efter en dryg timmes Powerpoint-presentation är det dags att provköra nya F10. Jag kniper en nyckel till en 523i med automatlåda och beger mig ut till parkeringen. Där står det en rad med nya 5-seriebilar uppställda i väntan på att bli provkörda. Jag tycker att man ser det direkt: nya F10 är mycket, mycket snygg. Jag tror att de flesta kommer att hålla med mig när det får se bilen i verkligheten. Medan E60 delade skaran BMW-älskare i två läger, är jag övertygad om att nya F10 kommer accepteras av de flesta.
 
Viss kritik har yttrats att modellen skulle vara för diskret och den uppfattningen delar jag inte. Bilen har gott om karaktärsdrag och jag är helt övertygad om att ingen kommer att tveka vad det är för bil när de ser den nya skönheten från München. Designen känns lite som en förädling av 3-serien med designelement från både 7-serien och gamla 5-serien E60.
 
När man kliver in i bilen möts man av en mycket elegant interiör med hög kvalitetskänsla. Kupén upplever jag kompakt utan att vara trång och man sitter skönt i framstolarna. Med min längd på 195 cm blir benutrymmet bakom min stol begränsat och lite väl litet med tanke på bilens längd på 490 cm.
 
Jag startar upp motorn i den första av två 5-seriebilar jag skall prova under dagen. Det är nya 523i som fått en uppgraderad version av den 6-cylindriga 3-litersmotorn. Den ger 204 hk och 270 Nm över ett brett varvtalsområde. Kopplad via den utmärkta 8-växlade automatlådan ger den bilen fullt acceptabla prestanda och framför allt en mycket gynnsam förbrukning på blott 7,6 l/100 km.
 
Vid lite belastning hörs en ganska dämpad men vacker motorsång och bilen accelererar iväg med nästan helt omärkbara växlingar. 523an är utrustad med dynamiska stötdämpare (Dynamic Damper Control) och hårdheten på stötdämpningen är ställbar tillsammans med andra parametrar via ett smidigt reglage bredvid växelspaken. Det finns fyra lägen att tillgå: Comfort, Normal, Sport och Sport+. Mestadels ligger Comfort-läget i och det ger bilen en mycket god komfort. Inte alls långt ifrån storasyskonet 7-serien (F01/02).
 
Provturen går ut på landsbygden nordost om Arlanda och vägarna är både underhållande och vackra. F10 är nätt och smidig på vägen, trots de fysiska dimensionerna, och inne i kupén är ljudnivån behagligt låg. Vägsträckorna är kurviga och det är ett rent nöje att ratta bilen genom det böljande landskapet.
 
Efter en utsökt lunchpaus på Skebo Herrgård får jag byta till en 530d. Det är den största dieseln vid lanseringen och med 245 hk och 540 Nm (dubbelt upp mot 523i!) ger den bilen formidabla prestanda. Vid 110 km/h varvar den otroligt starka motorn bara knappa 1.500 varv! Även i denna bil är det automatisk växellåda, men i detta fall är det den så kallade sportautomaten.
 
Sportautomaten skiljer sig genom en modifierad programvara, växlingspaddlar på ratten och en lite tuffare växelspak. Växlingspaddlarna håller en högre kvalitetskänsla jämfört med tidigare varianter (M-bilarna undantaget) och liksom i M-bilarna växlar man upp med ena paddeln och ned med den andra. Det känns mer rätt och växlingarna sker snabbt och smidigt direkt på kommando från paddlarna.
 
I 530-dieseln känns det som om det alltid finns tillräckligt med kraft. Växellådan är blixtsnabb och växlar nästan obegripligt mjukt. Jag hade dock önskat att kick-down switchen kopplades ur i det manuella läget som hos X5M och X6M. Lådan växlar ned på eget bevåg om jag gasar fullt med en "för hög" växel ilagd.
 
530-dieseln är utrustad med standardchassi och det beter sig bra på de krokiga vägarna. Vägkänslan är fin och komforten god, även om de dynamiska stötdämparna i 523an drog det längsta strået. Trots bitvis ganska smala och slitna vägar sveper F10 fram lugnt och bekvämt. 
 
Vid fyratiden är det dags att lämna tillbaka bilen och jag kan bara att konstatera att en dag med nya F10 gav rikligt med mersmak. Längre fram kommer vi säkert att få möjlighet att låna en bil för en längre provkörning och det är något som jag verkligen ser fram emot.
 
Vid lanseringen erbjuds nya 5-serien med inte mindre än sju olika motoralternativ. På bensinsidan är instegsmotorn 523i. Sedan kommer 528i med en 3-liters sexa på 258 hk och 300 Nm. Därefter kommer två turboladdade maskiner i 535i och 550i. 535i har en ny motor (N55) som lanserades i 535i Gran Turismo. Den har uppdaterats och de två turboaggregaten har ersatts med ett, vilket har minskat vikten med över 20 kg. Effekten är fortfarande 306 hk och vridmomentet 400 Nm, men det senare uppnås redan vid lite lägre varvtal. 550i har samma motor som vi tidigare kört i 750Li, en dubbelturboladdad V8 på 407 hk och maffiga 600 Nm.
 
På dieselsidan finns initialt bara sexcylindriga motorer i form av 525d och 530d. Modellnamnen till trots har båda motorerna en slagvolym på 3 liter. I 525d är effekten är 204 hk och vridmomentet 450 Nm. 530d har som jag tidigare nämnt 245 hk och 540 Nm. Lite senare i vår blir fyrcylindriga 520d tillgänglig med 184 hk och 380 Nm. Denna instegsmodell kommer att ha en snittförbrukning på smått otroliga 5,1 l/100 km med 8-växlad automatlåda och 5,0 l/100 km med manuell dito.
 
Fram mot sommaren kommer kombimodellen 5-serie Touring att presenteras och lite längre fram kommer även M5 tillbaka, denna gång troligen bestyckad med en turboladdad V8. Fler motoralternativ är att vänta och en hybridversion är på gång. Det skulle inte förvåna mig om det dyker upp en snåltrimmad diesel som klarar 120 grams-gränsen.
 
Priserna börjar för nya F10 på 349.000 kr för 520d och 357.000 kr för 523i. Inledningsvis erbjuder BMW ett paket i form av "Comfort"-paketet. Det är ett prisvärt tillval som innehåller xenonstrålkastare, fällbart ryggstöd bak, PDC fram och bak samt klimatautomatik med utökad funktionalitet. Alla andra tillval väljer köparen till styckevis. Därför kan en lagom utrustad 523i hamna på bortåt 500.000 kr. Å andra sidan håller standardutrustningen hög nivå i nya F10.
 
Sammanfattningsvis kan jag bara konstatera att BMW har lyckats mycket bra med nya 5-serien. Den är i mitt tycke snyggare än sin föregångare, den är skönare att åka i, den är snabbare, starkare och snålare än tidigare.
 
Nå, vad väntar ni på? Skynda er och beställ en!
 
Text & Foto: Mattias Karlström
 

Publicerad 2010-03-12 18:44. Uppdaterad 2010-03-16 17:33.
Copyright © 1997 - 2020 www.AutoPower.se


Annonser