BMW 750Li - Komfortkungen

Tekniska data
Cylindervolym4.395 cc
Cylindrar/ventiler8/32
Effekt hk/rpm407/5.500
Vridmoment Nm/rpm600/1.750-4.500
Acceleration 0-100 km/h5,3 s
Toppfart250 km/h
Blandad körning11,4 l/100 km
CO2-värde266 g/km
Tjänstevikt2.055 kg
Längd521 cm
Bredd190 cm
Pris basutförande954.000:-
Pris testutförande1.303.400:-
Autopower tycker
+ Komforten, komforten, komforten
+ Suverän motor, både snål och stark
+ Tystaste BMWn hittills
+ Stabil och lättmanövrerad
 
- Några plastiga detaljer
- Det finns en modell med V12
Det är bäst att jag erkänner direkt: jag har alltid varit svag för stora, långa sedaner. Nya 7-serien är den längsta modellen hittills från BMW. Liksom tidigare erbjuds 7-serien i två utföranden: normal och lång. Vår provbil är den långa varianten som innebär en längd på hela 521 cm.
 
Internt kallas nya 7-serien för F01 och F02 där den senare är den långa versionen. Modellen introducerades förra hösten med tre motoralternativ: 730d, 740i och 750i. 730d med en turbodiesel på 245 hk och 540 Nm är den hittills snålaste diesel-sjuan med en deklarerad snittförbrukning på 6,8 l/100 km. Bensinmotorn i 740i är en vidareutvecklad variant av dubbelturbosexan i bland annat 335i. I detta utförande utvecklar den 326 hk och 450 Nm.
 
Toppmodellen vid introduktionen var 750i med dubbelturbo-V8 på 407 hk och 600 Nm. Sedan dess har ytterligare två motorer visats: 740d och 760i. 740d har en förbättrad variant av den kraftfulla dieselsexan från bland annat 535d. Nu med en effekt på 306 hk och ett vridmoment på 600 Nm. Förbrukningssiffrorna för 740d är även de imponerande - bara 6,9 l/100 km. Slutligen har vi toppmodellen i 7-serien, 760i som sannolikt kommer att bli lika sällsynt som den är häftig. Eller vad sägs om 544 hk och 750 Nm?
 
Vår provkörningsbil är en 750Li, alltså den långa varianten. Det är en imponerande konstruktion. Sina yttermått till trots är bilen mycket elegant och ser slankare och nättare ut än föregångaren. Designen är verkligen omarbetad och det är inte mycket som påminner om den förra modellen. Det är säkert ett helt medvetet designval då E65/E66, som den gamla sjuserien kallades, fick ganska mycket kritik för sitt utseende. Den nya modellen är riktigt snygg och det är svårt att hitta något att kritisera. Möjligen att den kanske är lite diskret i vissa vinklar bakifrån.
 
Hjärtat i 750Li, den 407 hk starka dubbelturbo-V8:an, passar bilen mycket bra. Det går utmärkt att glida fram graciöst i staden eller på motorvägen, samtidigt som det går att prova lite mer aktiv körning om andan skulle falla på. Men först och främst är detta en lyxlimousin och det känns nästan lite ofint att pressa bilen igenom smala böjar på en krokig kostig. Ändå klarar bilen detta med bravur eftersom chassiet är väl avstämt och bilen utrustad med aktiva krängningshämmare och elektronisk inställning av stötdämparna. Hela fyra olika inställningar finns att tillgå: Comfort, Normal, Sport och Sport+. Det mjukaste läget, Comfort, är en ren fröjd att njuta i och påminner mycket om den sköna fjädringskomforten hos en gashydauliskt fjädrad Citröen. Normal hoppade jag oftast över och gick direkt på Sport som var lagom styvt. Sport+ var ännu lite hårdare, men jag tyckte Sport räckte bra.
 
Växellådan i denna vagn är en 6-växlad automatlåda. Den gör jobbet bra, varken mer eller mindre. Toppmodellen 760 kommer att begåvas med en 8-växlad låda, och frågan är om inte den borde sitta även i 750. Vi får se, det kanske blir så längre fram? Precis som i de flesta BMW-modeller med automatlåda kan växellådan i 750 växlas manuellt, men tyvärr går kick-down-funktionen in och "saboterar" om man vill segdra med full gas på en hög växel. Jag kan bara hoppas att fler bilar förses med den suveräna växellådsstyrningen som sitter i nya X5 M pch X6 M.
 
Även inuti bilen har designen förändrats rejält från förra generationens 7-serie. Personligen är det nog den snyggaste interiören jag har sett från BMW. Underbara svepande linjer och en smakfull blandning av läder, trä och plast. Överlag är känslan i detaljarbetet mycket bra, även om locket till askfatet i mittkonsolen fram är lite väl plastig i en bil av den här digniteten.
 
Framstolarna går att ställa in i alla ledder och efter en stunds justering sitter man helt fantastiskt bra. De ventilerade stolarna fram kan både värma och kyla rygg och rumpa med fläktar och värmeslingor. Alla reglage sitter där de skall och det är lätt att trivas bakom ratten. Instrumenteringen är en blandning av digital och analog visning. Den nedre tredjedelen är en digital display där informationen kan visas på olika sätt beroende på vad föraren väljer. Tack vare den här funktionen kan alla som saknar momentanförbrukningsmätaren välja in den i den digitala delen under varvräknaren. Den övre delen är traditionell med vanliga visartavlor. Instrumenten är mycket lättavlästa och föraren hittar snabbt rätt information.
 
En bil av den här typen måste även upplevas i baksätet. Det är här som många ägare sannolikt kommer att spendera de flesta milen. Och det kommer de att trivas med! Baksätet går att justera elektriskt och om man är under 195 cm sitter man riktigt bra. Över denna längd kan det bli lite problem med utrymmet för huvudet. Benutrymmet är det emellertid inga problem med. Och skulle man tycka att framsätespassageraren sitter lite långt bak kan man flytta fram sätet via en knappsats i baksätet. Denna funktion gäller endast passagerarsätet fram, inte förarsätet av förklarliga skäl.
 
Sikten ut är riktigt bra från baksätet och man får nästan känslan av att sitta i ett X2000-tåg och inte i en bil. Sidorutorna bak är riktigt långa. Naturligtvis kan baksätet utrustas med DVD-system och annan underhållningselektronik. Men i provbilen fanns inga sådana extravaganser.
 
Komforten är som jag redan nämnt mycket god både fram och bak. Ljudnivån är behagligt låg, men mest imponerande är fjädringskomforten i läge "Comfort". Man glider fram mjukt och fint och det är inga problem att ta sig en liten tupplur i baksätet om så skulle behövas. Normalt är jag mycket förarorienterad, men i den här bilen började jag faktiskt uppskatta att vara passagerare.
 
Åter bakom ratten efter ett par timmar i baksätet konstaterar jag att storleken på bilen maskeras väl av allehanda tekniska hjälpmedel. Tack vare fyrhjulsstyrningen förbättras hanterbarheten i trånga garage samtidigt som stabiliteten på motorväg ökar. Detta åstadkoms genom att bilen låter bakhjulen styra mot framhjulen i låg fart och på så vis ge en kortare vändkrets. I högre fart styr bakhjulen istället med framhjulen och vid ett filbyte på motorväg styr bilen närmast diagonalt mellan filerna. Det känns inte konstigt, utan mycket förtroendeingivande och smidigt. Men inget kan dölja de faktiska dimensionerna  och man måste vara försiktig mellan betongpelarna i ett parkeringsgarage då bilen nästan tar upp en hel parkeringsruta.
 
Föraren har ytterligare ett smart hjälpmedel att tillgå i trånga garagemanövrer: "Side view camera". Två små kameror sitter monterade på var sin sida i främre stötfångaren och ger bilder rakt till höger och vänster om bilens front. Det är ett mycket smart tillval som underlättar då man smyger sig ut ur ett parkeringsgarage eller förbi en hög häck där man måste se upp för korsande trafik eller fotgängare. Med tanke på bilens storlek är det dock synd att det inte går att få motsvarande kameror i bilens akter. Tillvalet "top view" (som lanserades med X5 M och X6 M) är än så länge inte tillgängligt för 7-serien utan istället får man nöja sig med vanlig backkamera.
 
Nya 7-serien har fått en vidareutvecklad farthållare med avståndskännande radar. Nu kan man använda farthållaren även i stadstrafik. Bilen bromsar automatiskt ända ned till stillastående. De äldre varianterna kopplade ur farthållaren och satte igång ett varningspling när farten blev för låg och föraren var tvungen att bromsa själv. Med den nya farthållaren stannar bilen själv (så länge det finns en bil framför, tänk på det om du är ensam vid trafikljuset!). När trafiken rullar igång igen behöver man bara gasa till lite lätt så drar bilen igång igen och följer trafikrytmen framför ända upp till den hastighet som föraren har ställt in.
 
På landsväg eller i staden kan föraren använda sig att "Lane assist", eller "körfältsassistenten" som utrustningsalternativet kallas på svenska. Det skickar ut vibrationer i ratten om föraren korsar linjer i vägen utan att använda blinkersen. Det är ett hjälpmedel som många trafikanter skulle behöva!
 
Med tanke på storleken och motoreffekten hos BMW 750Li är det imponerande att provförbrukningen landar på 11,5 l/100 km. Det är mycket bra då den deklarerade förbrukningen är 11,4 l/100 km. Bränsleförbrukningen har traditionellt inte varit ett bekymmer för den kundgrupp som köper en bil av den här typen. Men hur stor miljöpåverkan bilen har börjar bli viktigt som säljargument även i lyxsegmentet. Det visas även av den kommande Hybrid7, en hybridversion av 7-serien.
 
Nu när jag sitter här och försöker summera mina intryck kan jag egentligen bara komma på ett enda fel med BMW 750Li och det är att det finns något ännu häftigare: BMW 760 Li!
 
Text & Foto: Mattias Karlström
 

Publicerad 2009-07-23 20:53. Uppdaterad 2009-11-04 14:23.
Copyright © 1997 - 2018 www.AutoPower.se


Annonser