BMW 745d - dieselkungen

Tekniska data
Cylindervolym 4423 cc
Cylindrar/ventiler 8/32
Effekt hk 330/3800 rpm
Vridmoment Nm 750/1900-2500 rpm
Acceleration 0-100 6,6
Toppfart 250
Blandad körning l/100 km 9,5
Fälg/däckdimension 8x18, 245/50x18
Längd 504 cm
Bredd 190 cm
Tankvolym 88 liter
Pris basutförande 845.000:-
Pris testutförande 1.128.300:-
AutoPower tycker
+ Komfort, komfort, komfort
+ Snål
+ Vilken motor!
+ Tillgängliga tillval
 
- Inga svenska menyer
- Känslig i kastvindar från sidan
Med diesel-V8 och massor av utrustning är BMW 745d verkligen en intressant bil. I dessa dagar av miljöstress och fokus på koldioxidutsläpp är det mer politiskt korrekt att köra en dieseldriven lyxbil än en bensindriven.

Jag står vid receptionen hos BMW i Solna och läser informationsbladet om BMW 745d. Jag skall alldeles strax hämta en 745d för provkörning under en knapp vecka. Jag läser om 745d att effekten är "242 kW/330 hk vid 3800 r/min" och att vridmomentet är "750 Nm vid 1900 r/min". Jag smakar på siffrorna och ofrivilligt sprider sig ett brett leende över mina läppar. Det verkar onekligen mycket lovande!

BMW's 7-serie är prestigemodellen hos denna premiumtillverkare från München. Modellserien riktar sig till köpare som vill ha något extra. Köpare som inte är priskänsliga, men däremot vana att få det de vill ha. För ett par år sedan genomgick 7-serien en större face-lift. Modell E65 fick mycket kritik för sin design när den kom 2002, men tekniskt så placerade den sig direkt längst fram bland prestigemodeller som Mercedes S-klass, Audi A8 och Lexus LS.

När face-liften sedan kom 2005 mjukades designen upp påtagligt. Modellen genomgick den klart största förändringen någon BMW gjort vid en face-lift. Runt om bilen fixades detaljer, även om fronten kanske fick den största justeringen. Oavsett hur man såg på 7-serien när den kom 2002, så tycker nog de allra flesta om formerna idag. Själv var jag tveksam till formerna 2002, men modell 2005 tycker jag mycket om. Tekniskt förfinades E65 ytterligare i och med uppdateringen. Och idag när modellen har nått sin höjdpunkt, erbjuds den med extra utrustning som i vissa fall inte ens går att finna i optionslistorna hos andra tillverkare.

V8-dieseln är den kraftigaste varianten som går att få om man vill nyttja farmartanken hemma. I bensinutförande finns det ett par starkare modeller, iallafall effektmässigt. Ty vridmomentet på 750 Nm är det starkaste som någon ordinarie produktions-BMW haft hittills. 745d lyder modellbeteckningen, men på modernt BMW-manér är cylindervolymen inte riktigt 4,5 liter, utan lite drygt 4,4 liter eller 4.423 cm3. Med turbo och förfinad insprutning levereras effekten snabbt och med en ständigt tillgänglig kraftreserv.

0-100-sprinten klaras av på blott 6,6 sekunder, något som de flesta medtrafikanter verkar bli överraskade av! Men med friktionsdäck är startgreppet lite sisådär och antisladdlampan börjar lätt blinka om man kliver på gaspedalen lite för häftigt från stillastående. När man väl fått upp farten är greppet tillräckligt bra för att trampa på fullt utan däcksläpp. Accelerationen är hissnande. Fullt gaspådrag i alla svenska hastigheter resulterar i ett underbart sug. En annan fröjd blir det när det är dags att tanka bilen. Trots att jag inte hållit igen landar snittet efter testveckan på 9,2 l/100 km (både enligt färddatorn och uppmätt vid tankning). Då den deklarerade snittförbrukningen skall ligga på 9,5 l/100 km kan man inte annat än buga och bocka. Nu följer min körning inte EU-körcykeln, men det är faktiskt den första bilen jag provkör som ligger under sin bränsledeklaration, vilket är imponerande!

Komforten är helt fantastisk. Ljudnivån är extremt låg och fjädringen underbart mjuk och fin. På vägar som i andra bilar skulle upplevas som direkt jobbiga, glider 745an fram med grace och gungar lugnt och kontrollerat över ojämnheterna på ett sätt som jag inte upplevt tidigare. Dessutom är som sagt ljudnivån låg. Även i motorvägsfart blir man förvånad. Det går att föra en lågmäld konversation i Autobahn-tempo. Och då menar jag lågmäld. Helt otroligt!

Jag föredrog att låta 745:an rulla med EDC-inställningen "Comfort". Det andra läget: "Sports" använde jag mer sparsamt. Bilen blir i sportläget märkbart fastare i chassisättningen och styrningen upplevs mer direkt och exakt. I komfortläget är visserligen krängningen större, men hanterbar, och styrningen ger tillräcklig känsla. För biltypen får nog sägas att komfortläget är vettigast. Man får inte glömma bort att 7-serien byggts för Autobahn, där farterna är betydligt högre och kvaliteten på vägarna bättre. Där nere skulle jag förmodligen använt sportläget mer. Vid ett tillfälle kom sportläget till praktisk användning även här i Sverige: då det blåste kraftiga kastvindar från sidorna. I denna situation tyckte jag bilen blev lite väl känslig i komfortläget. I sportläget kändes bilen genast stabilare.

BMW's 7-serie är en stor bil. Med 504 centimeters längd är det en fullstor sedan. Den är emellertid mycket smidig att hantera. Med parkeringssensorer runt om kan man lätt hitta rätt avstånd och den smidiga servostyrningen gör parkeringsnavigeringen enkel.

Invändigt är 745an stor och luftig. Läder och trä harmonierar bra med varandra och det är roligt att se matt "obehandlat" trä, inte den högglanspolerade sorten som jag tycker ser plastig ut. Provbilen är utrustad med framstolar av komforttyp med massage, eller aktiva stolar som tillvalet heter. Det känns lite skumt till en början, men man vänjer sig och det gör susen för rumpan under långa etapper. Stolarna går att ställa i alla ledder och det är lätt att finna en vettig körställning. Ratten är även den eljusterad och dessutom eluppvärmd. På tal om elvärme så är det synd att det inte är värme i främre delen av framstolarnas sittdynor. Den justerbara delen, "lårstödet", saknar uppvärmning.

I baksätet är det inte mycket sämre: fullt eljusterbara stolar. Till och med nackstöden kan justeras elektriskt bak! En kul detalj är att jag på höger sida bak kan justera stolen framför mig för att exempelvis få större benutrymme! Av säkerhetsskäl finns denna funktion inte på vänster sida. I baksätet finns också en separat skärm där baksätespassagerarna kan njuta av DVD-film från DVD-växlaren i bagaget. När man avverkat de sex filmerna kan man byta signalkälla och kika på TV - digital sådan naturligtvis. Mottagningen är mycket god så länge man inte befinner sig i direkt radioskugga. Klart är att digital-tv betyder mycket för upplevelsen i bilen - inte längre något brus eller skuggbild.

När man tröttnat på dumburken kan man luta sig tillbaka och lyssna på musik. Förutom radio kan man lyssna till CD eller varför inte en aux-kopplad MP3-spelare. Ljudet levereras av en ljudanläggning med extra allt. Ljudet är magnifikt, faktiskt det bästa jag hört i en bil med fabriksmonterat system. Nej, det är svårt att inte trivas kungligt i 7-seriens baksäte. Det mesta står till buds vad gäller underhållning. Saknar jag något skulle det i så fall vara "Turbo-3G"-Internet. Men det kommer säkert i nästa generation av 7-serien om ett till två år. Redan nu är valet svårt om man skall köra eller åka i bilen. Det valet kommer säkerligen bara bli svårare!

Tillbaka i framsätet kontrolleras de flesta funktionerna med IDrive. IDrive är väl näst efter den exteriöra ursprungsdesignen på E65 det mest omdebatterade på nyare BMW. IDrive i 7-serien skiljer sig märkligt nog från IDrive i de övriga modellerna. Överraskande nog till det bättre! Joystickfunktionen, det vill säga att luta IDrive-reglaget åt något håll, används enbart för att välja meny. Rotera reglaget för att välja olika alternativ och bekräfta val genom att trycka på reglaget. När man väl lärt sig detta är det faktiskt enklare än övriga IDrive.

Jag har tidigare varit ganska kritisk till just IDrive, men jag måste säga att jag "gjort en ny bedömning" (det vill säga: ändrat åsikt). Face-liftade sjuans IDrive är riktigt bra och när man lärt sig hitta i menyerna kan man jobba utan att tjuvkika på skärmen. Även baksätespassagerarna gör sina val med ett eget IDrive-reglage.

De flesta reglagen sitter smidigt åtkomligt från förarplatsen. Farthållaren är av den moderna typen med avståndskännande radar. Den är vansinnigt beroendeframkallande. Helljusassistenten har jag tidigare prisat, och jag kan inte låta bli att nämna den här igen. Rena fyndet för 1.500 kronor.

Ett annat spännande tillval är "Night Vision". Ni har väl sett reklamen? Tvättbjörnen som petar näsan. Night Vision fungerar mycket bra. Lite tillvänjning krävs eftersom bilden visas på den vanliga skärmen i centrum på mittkonsolen. Men det är inte konstigare än att kika i backspegeln. Efter en stund har man vant sig och slänger ett öga då och då på skärmen. Man tappar förvisso navigationskartan, men man de viktiga körinstruktionerna levereras i varvräknaren på ett tydligt sätt (eller till höger på skärmen om man så önskar).

Jag provade Night Vision i mörker. Det fungerar verkligen. Varma saker som djur eller människor syns tydligt i bilden i lysande vitt. Även andra saker som är varmare än sin omgivning syns tydligt, exempelvis däck på andra fordon eller avgasrör. Jag antar därför att Night Vision fungerar mycket bra i dimma. Kanske är funktionen rent av mer användbar i dessa förhållanden?

Precis som på 5-serien är kameran för Night Vision och radarn för farthållaren snyggt placerade i nedre delen av främre stötfångaren i små runda insatser. Det ser mycket bra ut. Kameran är utrustad med eget spolarmunstycke och den är även elektriskt uppvärmd vilket skall garantera funktionen även vid sämre och kallare väderlek.

BMW 745d erbjuds enbart i kompakt utförande. Det vill säga, om man vill köpa lång-versionen och åka diesel är man hänvisad till 730Ld. Det är faktiskt bara just 745d som inte erbjuds i förlängt utförande.

Jag har redan berättat om den förfinade exteriören. Det finns många små detaljer som förhöjer känslan av exklusivitet. Exempelvis sticker det inte ut några avgasrör baktill, utan de döljs effektivt av stötfångaren. Backspeglarna viks inte in som vanligt, utan de fälls upp som dörrarna på en Lamborghini! I dörrhandtagen sitter det LED-lampor som lyser upp marken kring bilen. Bakluckans lilla ryggsäck finns kvar, men det nya bakljusarrangemanget gör aktern mer tilltalande än tidigare.

745d är inte någon billig bil. Den provbil jag körde hade ett totalpris på 1.128.000 kronor! Det räcker till en villa i vilken svensk småstad som helst. Den extra utrustningen är också den dyr, ofta dyrare än motsvarande utrustning i 3- eller 5-serien. Men i detta segment handlar det mer om att kunna erbjuda många tillval, än vad tillvalen kostar.

Givna konkurrenter är som vanligt de tyska bröderna Audi A8 och Mercedes S-klass. Båda erbjuder stora diesel-åttor även om BMW för närvarande har effektstarkast motor. I det här segmentet spelar pris en mindre roll. Det viktiga är status och teknisk nivå. Bilen måste naturligtvis även hålla hög kvalitet. Segmentet präglas av mycket höga inköpspriser och låga andrahandsvärden. Audi erbjuder fyrhjulsdrift. Det gör även Mercedes på vissa varianter av S-klass. Idag finns inte X-drive att tillgå i 7-serien. Det är jag övertygad om kommer ändras i och med nästa 7-serie. Men den typiska lyxsedanen rullar de flesta milen på motorvägar och i staden där förtjänsterna med fyrhjulsdrift är högst marginella.

Detta är utan tvekan den bästa BMW jag har kört. BMW 745d erbjuder kunglig komfort och imponerande prestanda allt till tonerna av en synnerligen vettig förbrukning. Massor av extra utrustning finns att tillgå. Bilen är dyr och den som köper en ny bil i det här segmentet kan inte bry sig om värdeminskningen. Men ett svagt andrahandsvärde gör att den kommer bli prisvärd som begagnad.

När jag vid provkörningens slut lämnar tillbaka nycklarna till BMW är det med en tår i ögat och ett leende på läpparna. Det är en magnifik bil! Jag har under en knapp vecka känt på hur det är att vara direktör, eller åtminstone hur det är att färdas som en direktör. Och jag måste erkänna att det gav mersmak!

Text & foto: Mattias Karlström

 

Publicerad 2007-10-25 22:36. Uppdaterad 2007-10-25 22:38.
Copyright © 1997 - 2020 www.AutoPower.se


Annonser