BMW 650i Cabriolet - Premium Seduction

Tekniska data
Cylindervolym4.395 cc
Cylindrar/ventiler8/32
Effekt hk/rpm407/5.500-6.400
Vridmoment Nm/rpm600/1.750-4.500
Acceleration 0-100 km/h5,0 s
Toppfart250 km/h
Blandad körning10,7 l/100 km
CO2-värde249 g/km
Tjänstevikt2.015 kg
Längd489 cm
Bredd189 cm
Pris basutförande973.000:-
Pris testutförande1.267.000:-
Autopower tycker
+ Bilens design, både ut- och invändigt
+ Suveränt chassi
+ Underbar motor och växellåda
+ Både glidare och sportbil
 
- Trångt bagage
- Bökigt vindskydd
Lagom till sommaren lanserade BMW den nya generationen av 6-serien. Det är en helt ny modell även om vi känner igen det mesta av tekniken från 5- och 7-serien. Vår provbil är en 650i. Det innebär en 4.4-liters V8 med turbo på 407 hästar och 600 Newtonmeter. Sammankopplad med den utmärkta 8-växlade automatlådan från ZF har bilen ett suveränt kraftpaket som räcker till och blir över i de flesta körsituationer.
 
Exteriört är det stor skillnad mot förra generationen 6-serie. Mycket av designelementen är hämtade från 5- och 7-serien. BMW har inte fallit för frestelsen att förse 6-seriecabben med plåttak, utan den nya generationen har liksom tidigare tak av tyg. Denna konstruktion är både lättare och mindre utrymmeskrävande när taket fälls ned. Tur är väl det, då utrymmet i bagaget är överraskande litet med fällt tak. Med uppfällt tak kan man utöka bagageutrymmet ytterligare genom att fälla upp en panel i bagaget.
 
Designen är imponerande, återhållsamt kanske någon skulle säga, men jag tycker att den är riktigt, riktigt snygg. Speciellt bakpartiet är elegant. Invändigt är det ännu bättre! Nya 6-serien har i mitt tycke den klart snyggaste interiören i BMWs modellutbud.
 
Man sitter utmärkt i framsätet. Justeringsmöjligheterna är goda och takhöjden tillräcklig för resliga individer. Det är lätt att hitta en fin körställning. En sak som jag saknar är den smarta bältesassistenten som 3-seriens coupé har. Det är förmodligen lite klurigt att få till en sådan lösning i en cabriolet eftersom bältet sitter monterat direkt i stolen.
 
De svepande linjerna på instrumentbrädan matchas av materialval med hög kvalitetskänsla. Jag säger det igen: detta är utan tvekan den elegantaste BMW jag suttit i.
 
Ett par designelement har fått följa med från den förra 6-seriegenerationen: den stående bakrutan och tygtakets lite udda form. Det fungerar faktiskt utmärkt! Bakrutan kan hissas upp med fällt tak och fungerar då som vindskydd. Faktum är att det går rätt bra utan vanligt vindskydd. Ett sådant kan monteras, men då kan baksätet inte nyttjas för några passagerare. Med detta extra vindskydd på plats blir det ganska lugnt i kupén, även i motorvägsfart. Ett litet minus för att det extra vindskyddet är lite krångligt att montera.
 
På tal om baksätet förresten: det är trångt. Om man som jag är närmare två meter blir det i stort sett ingen plats kvar bakom ryggstödet. Tillsammans med bagaget är detta modellens akilleshäl. Kortare resor går det skapligt att sitta lite trångt för att en passagerare skall få plats i baksätet. Annars får bilen betraktas som tvåsitsig och baksätet användas som ett extra bagageutrymme.
 
På utrustningssidan finns det mesta. Den utmärkta iDrive-skärmen fungerar bra även i solljus och jag tycker att monteringen stående i instrumentbrädan är något att det elegantaste jag sett i en bil. För varje generation av iDrive-mjukvara finns fler och fler smarta lösningar. Bluetooth-integrationen fungerar utmärkt och det går exempelvis att spela musik direkt och trådlöst från sin mobiltelefon.
 
Provbilen är utrustad med Night Vision av senaste snitt med automatisk varning för människor. Men fortfarande visas bilden i iDrive-displayen. Jag väntar på att Head-Up-Displayen skall användas istället. Det tror jag blir ännu bättre. Annars har provbilen senaste generationens Head-Up-Display med färgskärm. Med hjälp av en kamera scannas vägkanten och gällande hastighet läses av och visas som en liten skylt i displayen.
 
Med Adaptive Drive kan karaktären anpassas till förarens humör. I komfortläget är stötdämpningen behagligt mjuk och även på dålig svensk landsväg rullar bilen mjukt och fint. Nästa läge kallat Normal är lite mer uppspänt och används med fördel på mindre vägar och i högre fart då Comfort kan kännas lite vingligt. är lusten sedan faller på knappar föraren in Sport eller Sport+. Sport ger hårdare chassisättning, rappare motorrespons och tuffare växlingsprogram. Hade jag inte vetat bättre hade jag trott att växellådan var av dubbelkopplingstyp och inte en konventionell automatlåda. Sport+ ger ytterligare lite vassare inställning och framförallt kopplas DTC in som ger lagom offensiv inställning av antisladdsystemet för att man skall kunna släppa ut bakvagnen lite i kurvorna. Detta fungerar bäst i väta, då de breda bakhjulen ger ett synnerligen bra grepp på torr asfalt.
 
Tiden för provkörningen bjöd både på torrt och vått väglag. Taket nyttjades alltså en del och jag kan konstatera att det fungerar utmärkt. Ljudet från de egna däcken är väl dämpat vilket är bra i en cabriolet. Lika tyst som en täckt bil är det naturligtvis inte, men skillnaden är överraskande liten.
 
Sammantaget är mitt intryck av nya 6-serien mycket gott. Den är rent ut sagt skitsnygg, har en mycket elegant interiör, fantastiska fartresurser och kan växla karaktär med förarens humör. I klassen körmaskin har jag svårt att föreställa mig något bättre just nu. Om man emellertid har för avsikt att nyttja baksätet för passagerare så skulle jag rekommendera en provtur innan köpavtal undertecknas så ni känner att alla får plats.
 
Coupé-varianten av 6-serien är i faggorna och en lite större fyrdörrarsvariant är på gång. Men vill man åka "open sky" kan man köpa bilen redan idag!
 

Publicerad 2011-08-23 22:44. Uppdaterad 2011-08-23 23:46.
Copyright © 1997 - 2020 www.AutoPower.se


Annonser