BMW 645Ci ­ - En sexa Skåne

Tekniska data
Cylindervolym 4398 cc
Cylindrar/ventiler 8/32
Effekt hk 333/6100 rpm
Vridmoment Nm 450/3600 rpm
Acceleration 0-100 5,6
Toppfart 250
Blandad körning l/100 km 10,9
Fälg/däckdimension 8x18, 245/45x18
Längd 482 cm
Bredd 185 cm
Tankvolym 70 liter
Pris basutförande 705.000:-
Uppgifterna kommer från BMW och gäller för en basutrustad 645Ci
Tomrummet efter BMW 8-serien har för många varit stort. Mercedes har varit ensam herre på täppan i segmentet för stora lyx-coupéer under alltför lång tid. Detta har BMW motverkat med den hypermoderna BMW 645 Ci, som Autopower.se nu har provkört!

Under en nattlig långkörning framstår det tydligt vad 645Ci egentligen är till för, nämligen snabba motorvägstransporter för två personer mellan lyxvåningen i Frankfurt och sommarbostaden på franska rivieran. Den är toksnabb, supertyst och har en härlig stabilitet i höga hastigheter. Föraren och passageraren kan ostört diskutera vilken Picasso-tavla som ska köpas samtidigt som ett par lastbilar körs om i 220 km/h. Utan att ens fundera på det. Skulle en av lastbilarna på känt Autobahn-manér svänga ut i ytterfilen hindrar de enormt effektiva bromsarna farten på ett mycket betryggande sätt.

645Ci väcker självklart uppmärksamhet var den än befinner sig, hos såväl ung som gammal, man eller kvinna. Parkerad bredvid en Volvo 940 eller en Saab 9000 ser 645Ci ut som något från yttre rymden! Det är egentligen otroligt hur mycket som har hänt inom bildesign senaste 10-20 åren. 645 Ci ser mer elegant än sportig ut, eftersom linjerna saknar den aggresivitet som M-bilarna är designade med. Möjligtvis med undantag av fronten, som ser ut att äta småbilar till frukost. 645Ci är en rejält stor bil, vilket också tjänstevikten på närmare 2 ton skvallrar om, men genom Bangles mycket moderna design känns bilen ändå smäcker.

645Ci är väldigt snygg att titta på, liksom BMW 850 Ci var när den kom 1989. En coupé har till skillnad från sedan- eller kombibilar rätt förutsättningar för att få till de svepande linjer som tilltalar ögat. 645Ci är snyggast snett framifrån, men den är egentligen snygg från alla håll. Bakluckans ankstjärt stör linjerna lite i vissa sidovinklar, liksom att bakluckan känns utanpåliggande. Snett bakifrån är bilen också väldigt snygg eftersom bakluckan då harmoniserar bättre med bakljusen. Sedan tål det att funderas över varför designavdelningen har ändrat om de klassiska BMW-njurarna? Nu är det inte fråga om evolution utan snarare revolution jämfört med alla andra BMW-modeller. Men det är småsaker, på det stora hela ser bilen väldigt snygg ut, som köparna av en coupé i den här prisklassen förväntar sig.

Sedan finns det många jättesnygga detaljer, som hur sidoblinkersen smälter in i mittvecket, spolarmunstyckena, fälgarna och bakluckeöppningen som sitter ihop med emblemet bara för att nämna några. Det går att lägga ner mycket tid på att studera bilen, och nya detaljer dyker upp hela tiden.

Invändigt känns nya 7-serien igen både i design och materialval. Detta betyder att 645Ci ser lika modern ut invändigt som utvändigt. Samma snygga mätare och en aluminumbeklädd mittkonsoll som ser nästan exakt ut som den i 7-serien. Den stora skillnaden är ratten, där provbilens helt underbara sportratt är rejält knubbig och superskön att hålla i. Kvalitetskänslan är hög och materialvalen är rejäla både avseende skinn, trä och plast. Möjligen med undantag av plasten runt växelspaken, som känns lite trist i förhållande till all snygg aluminium runt omkring. Provbilen var också extrautrustad med panoramataklucka i glas, som gjorde kupén mycket ljusare. När det eldrivna skyddet dras för glastaket märks det direkt hur mörkt det blir inne i bilen, men å andra sidan kanske det blir lite för mycket av det goda när solen gassar. Takluckan går bara att hissa upp i bakkant på grund av att den tar upp nästan hela taket, så den är mest tänkt som ljusinsläpp. Kort sagt ett mycket trevligt utrustningsalternativ!

Myllret av spakar bakom ratten känns också igen från 7-serien, med undantaget att växelspaken sitter mellan stolarna. Farthållaren är mycket enkel att använda, fast mer funktionalitet i ratten vore önskvärt. Displayen mellan mätartavlorna samt extrapilen som visar vald hastighet i hastighetsmätaren undanröjer alla tvivel om vilken hastighet som är vald. Färddatorn innehåller mycket information, och det är väldigt bra att kunna välja vad som ska visas på displayen mellan mätarna.

iDrive sitter mellan framstolarna som den brukar, om än i samma nedbantade version som i nya 5-serien. Systemet har som tidigare sagt en hög inlärningströskel, men fungerar mycket bra när föraren är van vid handhavandet. Nackdelen som ovan förare är att det finns så mycket information att det tog två personer en kvart innan memo-signalen kunde stängas av! Trots att instruktionsboken konsulterades. Dessutom måste föraren sitta och snegla mot displayen vid manöverering av iDrive, vilket inte känns så trafiksäkert med tanke på informationsmängden. Provkörningen var tyvärr för kort för en djupdykning i röststyrningssystemet, som har fått god kritik men tyvärr fortfarande inte finns på svenska.

Nu är provbilen säkerligen en förseriebil, men för dessa pengar räknar köparna med att elektroniken ska fungera klanderfritt, vilket den inte gjorde under provkörningen. Navigatorn fick spel ett par gånger, och startade inte om förrän bilen fick stå avslagen ett tag. Inte kul om den ballar ur i centrala Milano på semestern. Sedan var airbagsensorn i passagerarstolen så känslig att det inte gick att lägga något tyngre än instruktionsboken där, innan bältesvarnaren gick igång med frenesi. Mindre roligt om det är en fingervisning om kommande problem, men förhoppningsvis är det relaterat till försteriebilarna.

4,4-litersåttan är precis som tidigare konstaterat en pärla. Det som skiljer från 7-serien är att ljudbilden är annorlunda. I 645Ci låter motorn sportigare och rappare vid acceleration, såväl i som utanför bilen. När motorn tomvarvas är avgasljudet helt underbart, bilen låter precis som en hårdtrimmad V8:a ska göra!

645Ci är faktiskt förvånande snabb. Med automatlåda tar det bara 5,8 sekunder till 100 km/h, men förflyttningen i hastighet är så kontrollerad och bekväm att bilen känns långsammare. Föraren trampar gasen i botten, däcken spinner till en millisekund och sedan bär det av något så otroligt. Fartökningen dämpas inte när hastigheten blir olaglig, utan bilen skenar vidare mot fartspärren vid 250 km/h. Egentligen upplever föraren hur fruktansvärt snabb bilen är först när det står bilar bakom, som försvinner ur backspegeln på nolltid. Accelerationen vid omkörning är också häpnadsväckande. Det räcker med en liten dutt på gasen så är omkörningen klar, och med en kickdown lämnar bilen i princip allt bakom sig. Motorn låter egentligen aldrig ansträngd, utan under acceleration lämnar den ifrån sig ett helt underbart ljud, som inte så lite påminner om 400-hästarsmotorn i M5 E39.

Sportknappar brukar vara klart överreklamerade, speciellt sportläget i automatlådor. Men BMW tar verkligen sport-knappen på allvar, det vet alla som kört en M3 E46 eller en M5 E39. Så även i 645Ci där sportknappen inte bara styr automatlådan, utan även styrresponsen och gasspjället. Bilen upplevs som mycket rappare vid sportig körning och det är en väldigt speciell känsla när 645Ci liksom M-bilarna "krymper".

Att 645Ci är en dröm att köra är väl självklart för de flesta. En BMW i den här prisklassen har naturligtvis inget annat än att vara bäst som mål. Provbilen var utrustad med kördynamikpaketet, innehållande både aktiv styrning och Dynamic Drive (aktiva krängningshämmare). Dynamic Drive ser till att krängningen i stort sett uteblir under kurvtagning, vilket ger en mycket speciell känsla. Styrning och krängningshämmare tillsammans med 19"-hjul och ett mycket välavstämt chassi gör att bilen känns oerhört stabil.

645Ci är mycket fast i fjädringen, vilket också bidrar till den stabila känslan, men upplevs trots det inte som speciellt obekväm. Det beror troligen på att fjädringen inte är studsig, utan fast och konsekvent i sitt uppträdande. Egentligen är "oerhört stabil" ett söndertjatat uttryck, känslan i 645Ci måste upplevas. Hela bilen känns ovanligt solid, från känslan i den superfeta ratten till körupplevelsen på alla underlag. Dynamic Drive och den aktiva styrningen är egentligen så bra att de borde vara standardutrustning, så mycket gör de för körkänslan.

645Ci är knäpptyst i kupén. Den är faktiskt nästan kusligt tyst, trots avsaknaden av rutramar till sidorutorna. Det enda som egentligen hörs är hur 19"-arna arbetar mot asfalten, vilket är ofrånkomligt med den däcksbredd och profil som bilen är utrustad med. Kort och gott imponerande!

Testförbrukningen låg något över den angivna bränsleförbrukningen på 11,7 l/100 km vid blandad körning. 645Ci upplevs inte som törstig, den är så blixtrande snabb att ett par deciliter högre bränsleförbrukning än en V70 känns helt ok. Automatlådan tar en deciliter mindre än den manuella 6-växlade lådan enligt bränsledeklarationen.

Priset för bilen är 705.000 kr i grundutförande. 645Ci är välutrustad även i grundutförande, med 6-växlad låda, 6,5-tumsskärmen och iDrive, klimator, skinniredning, elratt, bixenon, 18" hjul, färddator, CD, HIFI högtalarsystem, multiratt, servotronic, sportchassi, elstolar med minne och stolvärme mm. Provbilen var dessutom utrustad med kördynamikpaketet innehållande Aktiv styrning och Dynamic Drive (39.000 kr, och då ingår också 18" dubbeleker 120), automatlåda (21.700 kr), Logic 7 ljudsystem (8.100 kr), navigationssystem (22.300 kr), TV-funktion (9.700 kr), adaptiv kurvbelysning (5.900 kr), 19" hjul stjärneker 92 (21.700 kr), Panoramasoltak (14.000 kr), PDC (8.100 kr), mobiltelefon sladdlös (12.500 kr) samt lite annat smått och gott. Detta ger ett nypris på närmare 900.000 kr!

645Ci går faktiskt att få med SMG-låda, vilket borde ändra karaktären avsevärt på bilen. Det tillbehöret kostar 13.000 extra, och då rör det sig om den äldre varianten på SMG, inte samma som sitter i BMW M3 SMG. Detta blir troligen ingen storsäljare, automatlådan tilltalar troligen kundkategorin bättre. Den manuella lådan kommer också att bli sällsynt, och passar bäst till de med lite sportigare ambition. För de flesta känns troligen valet självklart, en sådan bil som 645Ci ska självklart ha automatlåda!

Vem köper då en 645Ci? Det är ingen barnfamilj, det kan vi slå fast med en gång. Bilen är optimerad för två personer, och med tanke på prislappen lär de ha gott om pengar. Detta utesluter i sin tur ungdomar utan barn, som oftast inte tjänar de stora pengarna som behövs för att köpa bilen. En kvalificerad gissning är att den vänder sig till medelålders personer med barnen utflugna, som inte behöver mer än två sittplatser i sin bil. Köparen är kvalitetsmedveten och lägger gärna pengar för att få det lilla extra på marknaden. Köparen vill ha en snygg och modern bil, som inte bara ska vara ett transportmedel.

Prislappen är en sak i sig, men det som verkligen är dyrt vid köp av en stor coupé är värdeminskningen! En halvering av priset på 2-3 år är den vanliga utvecklingen, vilket också stöds av en snabbkoll på priserna på andrahandsmarknaden. Det är helt enkelt snuskigt dyrt att köpa en 645Ci ny! Så vi kan med säkerhet slå fast att köparna måste ha gott om pengar, och som sagt inget större behov av utrymme. Vem behöver egentligen en stor bil med små utymmen? Svaret är naturligtvis de som har råd att inte vara förnuftiga.

Den tuffaste konkurrenten är säkerligen Mercedes. De har SL500, som dock är rent tvåsistig. Den är cab och en coupé i ett, vilket är svårt att konkurrera med för BMW, då 645Ci är antingen en cab eller en coupé. CL-klassen är den Mercedes som konkurrerar mest med 645Ci, men den börjar faktiskt bli lite till åren, även om den är ett tekniskt mästerverk med mycket snygga linjer.

Troligen är också Porsche 911 en tuff konkurrent, eftersom den faktiskt också har ett par nödsäten. Kvalitetskänslan är i stort sett jämförbar, liksom prestanda. Porsche är dock den klart sportigare av dem, medan 645Ci är den eleganta. Skillnaden är dock inte så stor som man kan tro, och många köpare väljer troligen mellan just dessa två bilar. Varken Audi eller VW har något konkurrerande, åtminstone inte ännu. Bentley Continental GT är dubbelt så dyr, och Jaguar XKR känns klart gammal i sällskapet, även om den fortarande är otroligt snygg.

Som så ofta är egentligen BMW 645Ci för mycket bil för att köra runt med i Sverige. Att köra 110 km/h är omöjligt utan farthållare, och varenda gång gasen trampas i botten på motorvägspåfarten släppa av så fort motorvägsfart uppnås. Bilen ska användas för snabba motorvägstransporter med fri fart, för det var länge sedan ett uppskruvat tempo kändes så normalt bakom ratten. Hela bilen är som vanligt genomtänkt, och skapar definitivt ett habegär. Provkörningen lämnar ingen tvekan om att 645Ci är klassbäst, som den snygga, snabba och solida sportcoupé den är!


Text: Johan Söderberg
Bilder: Jan Söderman
Tack till: Jacob Rembowski




Uppstart och acceleration med BMW 645Ci Njut av det sköna ljudet när motorn varvar upp och kör iväg.

BMW 645Ci i rörelse på våra svenska vägar. Bilen gör sig allra bäst i verkligheten i rörelse - helst bakom ratten. Här är en film med bilen i rörelse.

Vi bad Calle Rosenblad provköra BMW 645Ci för att höra vad han tycker om bilen. Platsen är Sturup Raceway och vi kör två lugna varv för att känna på bilen. Vad tycker Calle?

Vi går nära inpå linjerna på BMW 645Ci och låter kameran detaljstudera karossformen.


Efter inspelningen av filmen ovan tyckte Calle att bilen kändes riktigt bra och ville ta ytterligare en sväng med 645'an. I "tjänsten" kör Calle som bekant en BMW 320i ETCC-version när han kör ETCC-racing runt om i Europa. Privat kör Calle en BMW M5 E39, och Calle blev nyfiken på att känna hur pass mycket bättre (eller sämre?) den lite äldre M5'an är jämfört med nya BMW 645Ci. När Calle jämfört 645'an med sin egen M5 kommer han ut ur bilen och har nedslående kommentarer om den ena bilen. Vilken av bilarna är bäst på bana? Stor skillnad är det i alla fall! (Anm: Vid inspelningstillfället levde vi i tron att aktiva krängningshämmare var standardutrustning på BMW 645Ci, men det visade sig senare vara extrautrustning)

Video och redigering: Tommie Goldhammer

Tack till: Calle Rosenblad och Sturup Raceway


Publicerad 2007-11-08 11:55. Uppdaterad 2007-11-08 11:58.
Copyright © 1997 - 2020 www.AutoPower.se


Annonser