BMW 635d - Grand Turismo Diesel
Fakta 635d
|
Cylindervolym | 2.993 cc |
Cylindrar/ventiler | 6/24 |
Effekt hk | 286/4.400 rpm |
Vridmoment Nm | 580/1.750 rpm |
Acceleration 0-100 km/h | 6,3 s |
Toppfart | 250 km/h |
Blandad körning l/100 km | 6,9 |
Tjänstevikt | 1.725 kg |
Längd | 482 cm |
Bredd | 186 cm |
Tankvolym | 70 liter |
Pris basutförande | 727.000:- |
Pris testutförande | 944.700:- |
|
Autopower tycker
|
+ Mycket trevlig motor med enorm kraft | |
+ Rapp växellåda | |
+ Rimlig förbrukning med strålande prestanda | |
+ En riktigt "nackvridande" design | |
| |
- Svårstängd bagagelucka | |
- Trångt baksäte, i princip 2-sitsig | |
|
När BMW åter introducerar modellbeteckningen 635 är det inte med en bensinsexa utan med en dieselsexa under huven. Med den fenomenala 3-litersmotorn, som vi tidigare kört i bland annat X3 3.0sd, får 6-serien sportbilsprestanda och småbilsförbrukning på en och samma gång. Inför provkörningen frågar jag mig: passar en dieselmotor i en GT-vagn?
6-serien är tveklöst en bil som drar blickar till sig. Sällan får man sådan uppmärksamhet! Och ännu mer förvånade utryck tar åskådarnas ansikten då de hör att det är en diesel som knattrar under huven.
Den suveräna dubbelturbosexan i 635d återfinns idag i 3-serien, 5-serien, X3 samt X5. Det är en fantastisk skapelse som försätter den mest inbitne dieselhatarens tro i gungning. Motorn har ett härligt drag ända från botten och varvar ur på ett sätt som man inte är van att dieslar gör. Maximalt vridmoment finns redan vid låga 1.750 varv, men max effekt plockas ut vid (för dieselmotorer) höga 4.400 varv. 286 hk och 580 Nm är respektingivande siffror. Flera av marknadens dieselåttor har faktiskt lägre effekt än så.
Motorns ljud är väl avstämt, och det mullrar fint även om det på låga varvtal är ganska lätt att höra att det handlar om en diesel. Senaste 325d och 525d med 3-litersmotor går faktiskt märkbart tystare. Men när man börjar varva hörs ett härligt ljud som gör att man glömmer tomgångsknattret. Väl uppe i fart märks motorn knappt alls. Vid gaspådrag kan man höra lite dovt muller, men det är främst det gigantiska vridmomentet man känner i ryggslutet. Även i raskt motorvägstempo är ljudet från motorn närmast ohörbart. Men hav förtröstan, om man ger full gas hörs ett härligt motorljud.
Till en motor av denna kaliber krävs en kraftig växellåda. Den standardmonterade så kallade sportautomaten passar fint tillsammans med motorn. Växlingarna går snabbt och det manuella växlingsläget fungerar mycket bra, med snabb respons och fin känsla. I helautomatiskt läge är lådan förvisso lite ryckig i låg fart, men i all annan körning klarar den jobbet med bravur. Kraften levereras mjukt och kontrollerat. Lustigt nog upplever man vridmomentsparken häftigare med lådan i normalläge, än då den är inställd i sportläge. Men det beror kanske på att lådan inte är lika förberedd i normalläget. Utöver det vanliga sportläget, då man för växelspaken till vänster, finns ett extra läge som förvirrande nog också heter "sport". Detta läge aktiveras med en särskild knapp bakom växelspaken och gör att växellådan växlar ännu snabbare, att motorns respons blir bättre och att styrningen blir mer direkt.
BMW 635d finns bara med automatlåda. Det passar dieselmotorn mycket bra. En manuell låda hade förmodligen bara inneburit en massa onödigt växlande och tack vare den snabba automatlådan blir förbrukningen inte så farlig trots allt. "Manuellt" kan man växla antingen med växelspaken eller med paddlarna på ratten. De senare kräver lite tillvänjning, men det är befriande att kunna hålla båda händerna på ratten när man växlar.
Att kliva in i 6-seriens förarsäte är nästan som att ta på sig en fin kostym som sitter perfekt. Känslan är mer "cockpit" än "coupé" och fram erbjuds massor av utrymme, utan att den tighta känslan försvinner. Glastakluckan är riktigt stor och kan därför bara "tiltas", eller öppnas i bakkant. Att skjuta tillbaka den går ej. En täcklucka kan dras fram elektriskt om solljuset faller in alltför direkt. Glastaket ger en suverän känsla och rekommenderas varmt som tillval. Som vanligt stjäl luckan lite takhöjd, men jag klarade mig bra med mina 195 cm och ganska lång rygg. Ratten är förstås elektriskt justerad men jag skulle vilja kunna justera den lite mer i längsled. Kanske är det en effekt av takluckan, då jag behöver skjuta tillbaka stolen så pass mycket för att få plats med huvudet att ratten hamnar lite långt från mig.
Hittills har jag pratat om framsätet. Det finns ett skäl till det: Baksätet är extremt trångt. Framför allt är benutrymmet i stort sett obefintligt. När jag sitter bekvämt finns bara ett par centimeter kvar till baksätets sittdyna. Inte ens ett barn kan få plats då. Utrymmet är klart mindre än i 3-serie coupé och till och med mindre än i 1-serie coupé. Nej, föreställ er bilen som en utmärkt GT-vagn för 2 personer istället, det är mycket bättre. Ytterligare indikation på att inte ens BMW tänkt sig att någon skall åka baktill några längre sträckor är avsaknaden av ett mittarmstöd.
Tillbaka i framsätet kan vi konstatera att make-up-speglarna är lite små. Jag föreställer mig att många av köparna har passagerare som vill använda just denna finess på väg till operan i Milano eller Paris. Vidare saknar jag kurvhandtag fram. Förvisso kramar sportstolarna om på ett bra sätt, men det är ändå skönt att ha något att hålla i när man åker med som passagerare. Den smarta bältesassistenten som 3-seriens coupé har finns inte i 6-serien, men den kommer säkerligen i nästa generation. Samma sak gäller säkert den trevliga belysningen längs interiörlisterna i 3-serien som inte heller den återfinns här, utan endast några punktbelysningar av dörrhandtag och mittkonsol.
Att anmärka på att det är skralt med förvaringsutrymme verkar nästan löjligt när det gäller den här biltypen, men mobiltelefon och solglasögon har väl även samhällets grädda? Mugghållaren (jo, det finns en) sitter placerad under ett täcklock bak och flyttas sedan fram och monteras i en infästning bredvid växelspaken! Alldeles för krångligt i mitt tycke, även om själva hållaren var mycket elegant i kromad plast.
När man skådar bilen utvändigt inser man att det handlar om en ganska stor bil. Trots den relativt trånga interiören är bilen över 4,8 meter lång och nästan 1,9 meter bred. Motorhuven är enorm och kupéns linje är otroligt elegant. En kul detalj är att studera bakdelen i profil när man har bagageluckan öppen respektive stängd. Påminner det månde om någon annan bil?
Bagageluckan är smidig att öppna, men lite trög att stänga. Det är svårt att slå igen den bara med kraft från det obligatoriska handtaget på insidan av luckan, utan lite hjälp behövs ofta och då riskerar man smutsa ned sig. Själva bagaget rymmer 450 liter men det känns mindre. Bagageutrymmet förstärker känslan av att 6-serien är en bil för två.
Provbilens lättmetallfälgar i 19" (Stjärneker 218) gör sig mycket bra på bilen. Med 275 mm breda bakdäck blir greppet oerhört effektivt. Pristillägget hamnar på knappt 24.000 kr. Trots dessa breda sulor är bilen både komfortabel och ganska tyst. Jag upplever chassiet som fast och bestämt utan att vara struttigt. Den aktiva styrningen gör bilen mycket lätt att hantera trots sin storlek. Jag tycker emellertid att bilen skulle vara lite mer kursstabil i hög fart.
När det gäller utrustning finns massor att välja bland. Många av tillvalen är ganska dyra, men det finns några tillval jag skulle vilja lyfta fram. Glastakluckan kostar visserligen lite, men är väldigt tilltalande. Parkeringssensorer är nästan ett måste, eftersom det är mycket svårt att bedöma var bilen slutar, både fram och bak.
Helljusassistenten är rena fyndet för bara 1.500 kr, bara att kryssa för! Helljuset är för övrigt lite i klenaste laget, men halvljuset är å andra sidan väldigt bra.
Provbilens "Night Vision" ställer jag mig lite mer tveksam till. Man måste flytta blicken från vägen en liten stund för att kunna se vad som finns på skärmen, och jag tycker att det känns lite osmidigt. Kanske handlar det om tillvänjning. Tidigare bilar jag provat tillvalet i har känts annorlunda. Men jag upplever att vinkeln är mer avig än för exempelvis backspegeln, som man ju också måste flytta blicken för att titta i. Dessutom sitter knappen för manövrering av Night Vision illa till. Den sitter vid reglaget för strålkastarna och är svår att komma åt vid mörkerkörning. Lyckligtvis kan man välja att styra Night Vision från en av rattens två favoritknappar, eller en av stereons åtta dito.
I det här segmentet finns faktiskt fler konkurrenter än man tror vid en första anblick. Aston Martin, Jaguar, Lexus, Maserati, Mercedes-Benz och Porsche har alla modeller som på ett eller annat sätt konkurrerar med BMW. En sak har alla dessa bilar gemensamt: deras köpare är inte priskänsliga. Därför är ekonomin inte det primära, även om det inte är oviktigt.
BMW 635d kostar 727.000 kr i grundpris vilket placerar den ungefär mitt emellan bensinbröderna 630i och 650i. Plockar man på lite prylar i utrustningslistan är man snart uppe och sniffar på 1 miljon kronor. Kanske inte så mycket med tanke på kundkretsen och konkurrenterna, men ju dyrare bil, desto större värdeminskning. En snabb sökning på begagnat visar att priserna i maj 2008 börjar kring 400.000 kr för 645:or från 2004. Ett värdetapp på kring 500-600.000 kr på 4 år.
Jag tror att största konkurrenterna återfinns i Jaguar, Maserati och Mercedes. Nya XK är en mycket snygg och kompetent vagn, även om dieselalternativ för närvarande saknas. Maseratis GT är kanske ännu vackrare, men kan kanske upplevas lite för häftig med potent V8 som enda motoralternativ. Min gissning är att Mercedes med CLS, eller kanske rent av CL utgör de främsta konkurrenterna. Dieselmotorer finns och flera bensinvarianter. Dessutom finns bättre plats i baksätet i båda dessa modeller.
BMW 6-serien fick förra året en mycket försiktig ansiktslyftning. Ett tecken på att man var mycket nöjd med modellen redan från start. Men den nya och suveräna turbodieseln i 635d har BMW en modellpalett som bör tilltala de flesta av potentiella kunder. Och för att svara på min inledande fråga: Dieselmotorn passar perfekt i denna vackra GT-vagn och den kommer säkerligen att bli populär bland de som köper ny "sexa". 6-serien är en fantastisk bil på många sätt, med ett förhållandevis bra andrahandsvärde. Frågan är bara om köparna accepterar att se bilen som 2-sitsig med det trånga baksätet?
Diskutera provkörningen i forumet -->