BMW 550i - sofistikerad limousine i M-kläder

Tekniska data
Cylindervolym 4799 cc
Cylindrar/ventiler 8/32
Effekt hk 367/6300 rpm
Vridmoment Nm 490/3400 rpm
Acceleration 0-100 5,5
Toppfart 250
Blandad körning l/100 km 11,1
Fälg/däckdimension 7,5x17, 225/50x17
Längd 484 cm
Bredd 184 cm
Tankvolym 70 liter
Pris basutförande 561.000:-
Uppgifterna kommer från BMW och gäller för en basutrustad BMW 550i
BMW formligen spottar ut nykonstruerade motorer på marknaden för närvarande. Det beror på införandet av Valvetronic, en uppfinning som möjliggör högre effekt till lägre bensinförbrukning. AutoPower har nu provkört det senaste tillskottet BMW 550i, toppmodellen i 5-serien!

BMW har verkligen lyckats med formgivningen på M-sportpaketet till 5-serien. Många är kritiska till Chris Bangles design, och många av hans alster har krävt viss tillvänjning. När det gäller 5-serien med M-sportpaket så var reaktionerna redan från början övervägande positiva! Speciellt fronten är väldigt lyckad, den ser både sportig och aggressiv ut. Provbilen är dessutom extrautrustad med mycket snygga 19" M dubbelekerfälgar. De höjer verkligen utseendet, även om M5:ans 19-tummare hade varit ännu snyggare.

Förutom fälgar och aerodynamikpaketet så är 550i diskretionen själv. Det syns ingenstans att det är frågan om ett monster med 367 hästkrafter under huven. Inte ens avgassystemet skiljer sig nämnvärt från de övriga bensinbilarna, så för den diskrete räcker det med att byta ut 550-emblemet mot ett 523-emblem, så försvinner de avundsjuka kommentarerna på nolltid. Fast det är klart, en 5-serie med sportpaket sticker alltid ut, så enkelt är det...

Motorn är egentligen den stora förändringen på 550i jämfört med tidigare 545i. Den har nu växt till 4,8 liters volym och hela 367 hästkrafter. Men ännu mer imponerande är vridmomentet på 490 Nm! Alla som har kört M5 E39 med 400 hästkrafter och 500 Nm inser att 490 Nm är oerhört mycket. Kraften i motorn är makalös, den 1,8 ton tunga bilen kastas upp i oanständiga farter på nolltid. Kickdown eller start från stillastående spelar ingen roll, varvräknaren rappar upp till rödmarkeringen som vid en tomvarvning, varefter nya växlar matas i en efter en.

Men samtidigt som kraften är imponerande, så är både karaktär och motorljud oroväckande frånvarande. Det enda som hörs vid fullgas är ett svagt rasslande insugsljud någonstans framifrån, och ärligt talat kan det lika gärna vara avgasresonans som motorljud. Hoppas bara att det här inte är en ny inriktning för BMW:s konstruktörer, för motorn lämnar tyvärr inga bestående minnen förutom den makalösa kraften. Karaktären är självklart åt det sportigare hållet, långt ifrån exempelvis Audis utslätade och tråkiga motorer, men ändå inte utpräglat sportig som den gamla 4,4-litersåttan. Möjligtvis kan automatlådan kamouflera effektkurvan, eller så är bilen för snabb för att föraren ska hinna uppfatta karaktären fullt ut.

Den adaptiva 6-stegade automatlådan är en mycket trevlig bekantskap. Den växlar smidigt, nästan omärkbart, förutom den konstiga egenheten att växla orytmiskt mellan tvåan och trean. Sedan är väl i ärlighetens namn BMW's automatlådor numera mer inriktade på komfort än sport, vilket kan tyckas tråkigt när resten av provbilen formligen skriker M5. Sportläget kompenserar en hel del, men det kan väl inte vara meningen att föraren ska vika spaken åt vänster varenda gång man sätter sig bakom ratten? Sportläget har också som på tidigare BMW-modeller egenheten att ta bort den högsta växeln ur programmet, vilket egentligen bara ger ett irriterande högt varvtal på motorn. Det skulle kännas mer motiverat att bara ha ett sportigare program, som växlade upp vid högre varvtal och växlade ned direkt föraren rörde gaspedalen, men som samtidigt tillät växellådan att växla upp till sexan.

Vår provbil har det underbara men tyvärr ganska kostsamma sportpaketet monterat, vilket förutom M aerodynamikpaket, 18"-fälgar, antrazit innertak, shadowline högglans, sportstolar och sportratt innehåller det trevliga sportchassit. Visst är det hårt, faktiskt störande hårt på dåliga vägar, men belöningen vid agressiv körning på fina vägar är värd det. 550i är en vägvagn som få, om ens någon, av konkurrenterna kan leva upp till. Fästet med 19-tummarna är makalöst, och det krävs rejält missbruk av de 367 hästkrafterna för att antispinnlampan ska börja blinka.

Det som är mest imponerande med 550i, är att bilen framstår så oerhört stabil trots motoreffekten. En fullgasacceleration från stillastående är en helt odramatisk resa, det är bara att kliva på gaspedalen fullt för att 5,6 sekunder senare kliva av i 100 km/h. Detta helt utan vibrationer, inget ASC-blinkande (på torrt underlag), inget däckskrik, inget motorvrål, inga ryckiga växlingar utan bara en pumpande kraftkälla som genererar g-krafter som verkligen känns. Hela upplevelsen skiljer sig avsevärt från samma resa i jämnsnabba 130i, som AutoPower provkörde veckan innan. 550i är som en sofistikerad limousine, medan 130i är att likna vid en sporthoj.

550i kan tyvärr tyckas vara lite könlös, den är helt enkelt så otroligt bra att den inte "fastnar" på samma sätt som de flesta andra BMW-modeller. Den saknar V8-vrålet som vi BMW-entusiaster har uppskattat så mycket i den äldre 4,4-litersmotorn, och utan sportpaketet hade 550i kanske lika gärna kunnat vara en Mercedes. I och för sig en väldigt vägsäker och snygg Mercedes, men ändå.

Grundpriset på en 550i är 561.000 kr, då med manuell 6-växlad växellåda. Det är nästan en kvarts miljon mer än instegsmodellen 523i och nästan 100.000 kr mer än den fullt tillräckliga 540i. Å andra sidan ingår läderklädsel och lite annan utrustning på 550i, så prisskillnaden till 540i är inte riktigt så stor vid en noggrannare undersökning. På detta pris tillkommer sedan extrautrustning efter tycke och smak, vilket innebär allt från det nödvändigaste för runt 100.000 kr till "extra allt" för 400.000 kr.

I provbilen var listan på extarutrustning mils-lång, eller vad sägs om Comfort-paketet innehållande PDC och Xenon (13.000 kr), M Sportpaket (35.000 kr), Advantagepaket innehållande stöldlarm och dryckeshållare (9.300 kr), HIFI Logic 7 (13.500 kr), navigationssystem professional (22.300 kr), Automatisk växellåda (22.900 kr), M Dubbelekerfälgar (12.000 kr), Head Up-display (13.900 kr), aktiv styrning (12.900 kr), komfortöppning (9.500 kr, kostar intressant nog bara 5.700 kr till 1-serien...), elglaslucka (13.000 kr), komfortstolar (3.200 kr i kombination med sportpaketet), TV-funktion (9.900 kr), Bluetooth (7.000 kr) vilket tillsammans med lite småsaker som till exempel velourmattor och helljusassistent gör att priset på provbilen landar på 775.400 kr. Då finns det ändå rätt många prylar kvar på utrustningslistan som inte är ikryssade, som exemeplvis aktiv farthållare (19.500 kr), BMW Night Vision (21.000 kr), aktiva krängningshämmare (25.000 kr) för att nämna något.

Intressant nog så har BMW Sverige dessutom lagt till en prislista för Individual-utförande av 550i på sin hemsida. Där ser den hugade spekulanten att det finns två paket varav det största kostar 111.500 kr! Då ingår Individual-lack, helläder Merino, innertak i Alcantara, ädelträutförande Individual, instegslister Individual samt läderratt Individual med träinlägg. Med tanke på att bara hellädret kostar 63.000 kr så kan man gissa att allt som går att klä i död ko är iklädd det, inklusive instrumentbräda och mittkonsol.

Givetvis så är 550i ingen billig bil, men jämfört med konkurrenterna så står den sig bra. Till de riktiga konkurrenterna räknas som vanligt Audi, Mercedes och i viss mån Lexus, vilka också har en jämförbar prisnivå. Hoppar man som köpare ner ett pinnhål till Volvo S80 så sjunker priset en del, men samtidigt sjunker både status och kvalitet. Så trots att 5-serien numera är 3 år gammal, och troligen står inför en facelift nästa modellår, så står den sig makalöst bra i konkurrensen. Det enda som kan tyckas lite pinsamt är att Lexus redan har en modell som finns i hybridutförande, vilken ger bättre prestanda och 40 % lägre bensinförbrukning till en snarlik prislapp.

BMW har sagt att den första hybriden de släpper är en 7-seriehybrid år 2009, vilket innebär att Lexus ligger drygt 3 år före i utvecklingen. 3 år i bilbranschen är en livstid, bilföretag bildas och går omkull under den tiden. Därför är det som konsument svårt att förstå hur BMW och dess tyska kollegor kan stå och skrika "Vorsprung Durch Technik" när de står med byxorna nere, en halv utvecklingscykel efter japanerna...

Men åter till 550i. Efter provperioden ställer man sig samma fråga som tyvärr återkommer varje gång en av BMW's toppmodeller provas; hur ska köparen kunna motivera ett köp av en BMW 550 i Sverige? Eller egentligen så är frågan varför köparen ska betala 300.000 kr mer för en 550i än för en 523i. 550i är som gjord för oförskämt snabba långfärder på autobahn, köra genom kasselbackarna i 220 km/h med antispinnlampan blinkande i de tvära nedförskurvorna, för att sedan släppa loss pållarna och maxa ur i 250 km/h i mil efter mil på de härliga spikraka trefiliga autobahnsträckorna närmare Hamburg.

Men i Sverige? Ligger man i 70 och gasar till så passeras 110 km/h efter några sekunder. Självklart kan man bryta alla lagar och regler även i Sverige om man vill det, men det egentliga problemet är att trafikrytmen inte tillåter att 367 hästkrafter släpps lösa alltför ofta.

Samtidigt är det tråkigt att vara alltför förnuftig. Någon vis människa har en gång sagt att det inte finns något som heter en förnuftig bilaffär! Så, spelar pengarna ingen roll, köp en 550i istället för en 523i som kostar drygt hälften så mycket. De få tillfällen man kan utnyttja fartresurserna kanske räcker? Eller också så kanske köparen har bestämt sig att det ska vara en 550i, inget annat, och är beredd att betala för det. Hur som helst, det är en makalös bil, det kan inga fartbegränsningar eller söndagsbilister i världen ändra på!

Text: Johan Söderberg
Bilder: Jan Söderman



Publicerad 2007-10-29 12:47. Uppdaterad 2007-10-29 12:50.
Copyright © 1997 - 2020 www.AutoPower.se


Annonser