BMW 545iA touring ­ - Visar var skåpet ska stå


Tekniska data
Cylindervolym 4398 cc
Cylindrar/ventiler 8/32
Effekt hk 333/6100 rpm
Vridmoment Nm 450/3600 rpm
Acceleration 0-100 5,9 (6,0)
Toppfart 250
Blandad körning l/100 km 11,3 (11,2)
Fälg/däckdimension 7,5x17, 225/50x17
Längd 484 cm
Bredd 184 cm
Tankvolym 70 liter
Pris basutförande 559.000:-
Uppgifterna kommer från BMW och gäller för en basutrustad 545i touring
BMW:s kombimodeller har alltid varit mycket populära i kombilandet Sverige. Såväl E34, E39 som E46 kombi har alla varit mycket lyckade modeller som också sålt bra i Sverige. Nu äntligen är E61 här, och AutoPower har provat topp-modellen, 545iA Touring!

Nu står den äntligen på garageuppfarten, även om "vår" 545:a är en pressbil från BMW Sverige. Bilen väcker också berättigad uppmärksamhet. Den är fortfarande ingen vanlig syn på svenska vägar, trots premiärvisning för tre månader sedan. 545:an är i mitt tycke snyggare än sedanen. BMW har alltid tillverkat snygga kombibilar, med smäckra och sportiga linjer.

Det jag egentligen gillar mest med BMW's nya designspråk är att designen är genomtänkt, där minsta detalj bidrar till helheten. Det går helt enkelt inte att "planka" linjer längre, eller slarva med design, eftersom så mycket av mervärdet för kunderna i den här prisklassen utgörs just av design. BMW har förstått det, liksom Mercedes, Volvo och några andra. Det stora flertalet som Opel, Ford och de flesta japaner har missat detta, vilket bland annat syns på andrahandsvärdet. Hur som helst, utseendet på E60 har det skrivits spaltmeter om, men min uppfattning är att även de mer kritiska har börjat mjukna. Tro mig när jag säger att ingen kommer att tycka att E60/E61 ser gammal ut om 5 år!

Jämfört med de fyrkantiga linjer som bland andra Volvo vill att kombibilar ska ha, så ser 545:an snyggare ut med sina runda, konvex/konkava linjer. Det snett skurna bakpartiet inkräktar naturligtvis till viss del på bagageutrymmet, men sedan gör BMW ingen större hemlighet av att deras kombibilar är "livsstilskombibilar". Det innebär att deras köpare inte köper en kombi för att använda som lastbil, utan för att de har en hund, mountainbike, fjällpackning eller liknande som ska lastas då och då. De som behöver en kombi i jobbet för att frakta verktyg i göre sig inte besvär!

Jag måste erkänna att själv föll jag pladask för provbilens utseende. Med de ursnygga 18"-arna ser bilen oerhört dynamisk ut. Eftersom jag inte gillar breda fälgkanter passar stjärnekerfälgarna min smak perfekt! Utvändigt är provbilen Titangrå II, vilket är en mycket snygg och sober färg. I mitt tycke är både E60 och E61 snyggare i mörka färger. En obegriplig detalj som BMW envisats med sedan faceliften på E39 är att lacka lastkanten till bakluckan, vilket är för fåfängt på en kombi. Lastkanten kommer ofelbart att bli repig och ful, vilket är helt omöjligt att undvika ens vid normal användning.

Jag tycker personligen att bakljusen är den svagaste punkten designmässigt på 545:an. De ser helt enkelt inte lika maskulina ut som på sedanen, troligen beroende på att de sluttar så kraftigt mot nummerplåten. Annars är påbyggnaden av skåpet som sagt väldigt lyckat, väl i klass med Mercedes nya E-klasskombi.

Invändigt är bilen naturligtvis helt identisk med sedanmodellen. Det innebär de makalösa komfortstolarna (som är extrautrustning), vilka är de utan jämförelse bästa bilstolarna jag har suttit i. På det stora hela känns 545:an precis så modern ut invändigt som den är. Till och med min X5 känns daterad invändigt, även om den i sin tur känns mycket modernare än E39. En kul detalj är mugghållaren, som vi inte hade på den E60 sedan vi provade sist. Den vrids ur instrumentbrädan mot föraren, vilket ser lite kul ut.

En detalj där form gått före funktion är dörrhandtagen, som sitter för långt fram. Det känns aningen avigt och ger för litet moment, så ibland får man stänga om dörren flera gånger. Det är faktiskt första gången jag märker detta, så det kan också bero på en dåligt injusterad dörr.

545:an är utrustad med det nya panoramaglastaket, som består av två stora glasluckor som kan öppnas var för sig eller tillsammans. Dessa sprider såväl öppna som stängda ett underbart ljus i kupén, och vid besvärande solljus kan naturligtvis ett eldrivet skydd dras för. En mycket trevlig utrustningsdetalj som höjer trivseln både för förare och passagerare.

Bagageutrymmet är tillräckligt stort för att klara de flesta behov, även om 545:an inte är tänkt att vara en laståsna. Som vanligt går även glasrutan att öppna separat, skönt när bara ett par matkassar ska lyftas in. En finurlig detalj är insynsskyddet, som åker upp automatiskt när glasrutan öppnas. Baksätet är som tidigare delbart 60/40, vilket underlättar för skrymmande last. Får ändå lasten inte plats finns naturligtvis rails som går att komplettera med lastbågar, något som är väldigt användningsbart.

En nyhet som kom tillsammans med E61 är Head-Up-display. Det låter kanske lite onödigt, men när man har testat den ett tag är i alla fall jag helsåld! Det är så otroligt smidigt, att jag nästan glömmer bort övriga instrument. I 545:an visas hastighet, navigationsinformation samt status för den aktiva farthållaren. Allt med stora tydliga symboler, som inte kan missförstås. Frågan är varför inte detta har slagit igenom tidigare? Det borde till och med vara möjligt att lägga upp alla intressanta värden på vindrutan, eller kanske tillåta föraren att välja vad som ska visas. Systemet har ett par nackdelar, tex syns informationen sämre i solljus, och för mig som gillar att sitta långt ner i bilen skyms den nedersta informationen. Hur som helst, mycket bra och nyttig detalj som gör storstadsnavigering ännu lättare.

Den aktiva farthållaren har vi testat tidigare, och varit mycket imponerade av. Så också denna gång, speciellt med den ojämna trafikrytm som mitträckesvägar och semestertrafik bidrar till. Även solen har dock sina fläckar! Exempelvis så tar det för lång tid innan systemet känner av att bilen framför svängt undan. När jag själv kör så gasar jag på direkt jag ser bilen framför lämna omkörningsfilen, men farthållaren väntar tills bilen är helt borta. Kanske nödvändigt, men inte kul i rusningstrafik när de bakomvarande undrar vad jag väntar på.

Sedan känner ibland farhållaren av bilar i filen bredvid, speciellt vid skarpa kurvor på motorväg. Lite trist att komma dånande i 150 km/h, när farthållaren känner av en husvagn i innerfilen som kör 76 km/h och därmed tokpiper och tvärnitar! Man lär sig naturligtvis hur detta ska undvikas, men första gången blir man rädd. Kort och gott ett mycket användbart system med vissa skönhetsfläckar, om man har råd med de 19.500 kr det kostar.

Det största problemet under framförandet av bilen är egentligen den enorma fartblindhet som uppstår. Att köra 115 km/h känns som ett hån mot bilen, och ljudnivån är sanslöst låg. Detta skapar konstiga problem, till exempel kommer man ikapp framförvarande bilar fortare än man tänkt sig och får därigenom bromsa hårdare. Det underligaste problemet är dock att man gärna kör alldeles för fort fram till korsningarna, så att man antingen får tvärnita innan svängen eller svänger alldeles för fort, vilket i båda fallen är otrevligt för passagerarna. Det är helt enkelt mycket svårt att känna skillnaden på 40 km/h eller 70 km/h som förare! Det ovanstående är naturligtvis en bieffekt av något mycket positivt, vilket enkelt löses med några hundra mils övning bakom ratten.

Jag har skrivit massor med gånger om fördelarna med Dynamic Drive, eller aktiva krängningshämmare. Men om igen, de 25.000 kr de kostar är värt varenda krona. Körkänslan är helt makalös, det känns som att bilen skulle kunna svänga hur tvärt som helst. E39 touring har i ärlighetens namn aldrig haft den väghållning som E39 sedan har haft, på grund av bakvagnens konstruktion. Vid hård kurvtagning kändes inte E39 touring helt stabil, utan bakvagnet kändes sladdrig på ett ganska tråkigt sätt. Den var absolut inte farlig, men körkänslan var tyvärr en bit från känslan i sedanmodellen. Med E61 är ordningen återställd, och väghållningen upplevs som superb, och det är ändå en underdrift.

Jag vet att man inte får säga så här, men jag förstår helt enkelt inte hur väghållningen ska kunna bli bättre! Jag menar, bilen väger nästan två ton och är avstämd för (aktivare?) familjekörning! Stabil är bara förnamnet, ingen provocering under provkörningstillfället resulterade i tveksamt uppträdande. 545:an måste vara helt underbar på Autobahn med fri fart, eftersom det endast är då som högfartsegenskaperna kommer till sin rätt. Termen landsvägslok är väl ganska uttjatad, men faktum är att 545:an är så stabil att liknelsen kommer osökt.

Men det mest fantastiska är att 545:an är lika bra på en kurvig landsväg i uppskruvat tempo, som på motorväg! Kombinationen av Dynamic Drive, sportchassi och aktiv styrning gör att 545:an går som en hälften så tung sportbil i kurvorna. Troligen behövs en racerbana för att 545:ans tyngd ska kännas av, vilket är ett mycket gott betyg.

Priset? Tja, 559.000 kr i grundutförande är inte lite pengar. Grundutförandet innebär dock riklig utrustning, bla skinninredning, elstolar, klimator mm. Provbilen hade dessutom 6-växlad automatlåda (21.700 kr), Dynamic Drive (25.000 kr), avtagbar dragkrok (8.600 kr), sidoairbags baksäte (2.900 kr), nödreservhjul (900 kr), larm (4.600 kr), takreling (2.600 kr), panoramaglastak (17.300 kr), automatiskt avbländbara infällbara ytterspeglar (4.900 kr), automatiskt avbländbar innerspegel (1.700 kr), mugghållare (600 kr), elstyrda komfortstolar fram (9.200 kr), skisack (2.400 kr), PDC fram och bak (8.100 kr), xenonljus (7.500 kr), adaptiva strålkastare (4.200 kr), aktiv farthållare (19.500 kr), stjärneker 123 18"-hjul (10.300 kr), navi professional (22.300 kr), head-up display (13.900 kr), röststyrning (4.200 kr), telefonförberedelse (2.700 kr) samt HiFi-system professional (13.500 kr). Då är ändå bilen rätt långt från fullutrustad! Sammanräknat blir det 769.200 kr! Fast då kanske man kan pruta till sig viss rabatt...

I motsats till vår förra provbil, 645Ci, tror jag att 545:an har en mycket bredare publik. E61 som modell tilltalar en väldigt stor del av bilköparna, bland annat mig. Modellen är enligt min mening en solklar klassledare, före såväl E-klass som V70, Saab 9-5 kombi och definitivt före Audi A6 där den nya kombin ännu inte presenterats. Just 545iA Touring har naturligtvis en mindre köparskara, både beroende på priset och att den är lite väl extrem för att tilltala alla. Köparna är troligen kapitalstarka barnfamiljer, eller de med behov av utrymmen och tillräckligt med pengar för att köpa det dyraste motoralternativet. Jag tror att köparna till stor del är bilintresserade, eller i alla fall ser bilen som mer än ett färdmedel.

Kapitalet behövs inte bara för inköpspriset, den största kostnaden med det starkaste motoralternativet har hittills varit värdeminskningen. 540 E39 har fallit nästan till samma begagnatpriser som de sexcylindriga alternativen, trots en nyprislapp som liksom 545iA är nästan 50 % högre. Det som bidrar till värdeminskningen är kostnader för försäkring, service samt bränsle. Generellt ligger dessa kostnader c:a 30 % över kostnaderna för de sexcylindriga modellerna.

Det är en speciell känsla att provköra en bil som jag vet att jag kommer att äga i framtiden. Det kanske dröjer 1, 3 eller till och med 5 år, men det finns ingen tvekan om att jag någon gång kommer att äga en sådan här bil. Den har helt enkelt allt jag behöver. Utrymmen, överdrivna fartresurser, underbara köregenskaper, design och kvalitetskänsla. 545iA Touring överträffade mina mycket högt ställda förväntningar, vilket inte är vanligt. Den passar helt enkelt för bra på min garageuppfart för att inte stå där, så jag får hoppas att de 1, 3 eller 5 åren går fort....


Text: Johan Söderberg
Bilder: Jan Söderman

Publicerad 2007-11-08 11:47. Uppdaterad 2007-11-08 11:48.
Copyright © 1997 - 2020 www.AutoPower.se


Annonser