BMW 535i Gran Turismo - Business Class

Tekniska data
Cylindervolym2.979 cc
Cylindrar/ventiler6/24
Effekt hk/rpm306/5.800
Vridmoment Nm/rpm400/1.200-5.050
Acceleration 0-100 km/h6,3 s
Toppfart250 km/h
Blandad körning8,9 l/100 km
CO2-värde209 g/km
Tjänstevikt2.015 kg
Längd499 cm
Bredd190 cm
Pris basutförande537.000:-
Pris testutförande963.075:-
De senaste åren har vi blivit bortskämda av nyheter från BMW som tänjer på gränserna. Den stora och eleganta varianten av 5-serien kallad Gran Turismo är definitivt inget undantag. Den är flexibel, kraftfull och sällsynt komfortabel.

5-serie GT, eller Gran Turismo som det skall utläsas, är egentligen närmare besläktad med 7-serien än 5-serien. Den hade premiär innan nya 5-serien och har exakt samma axelavstånd som en 7-serie av generationen F01. Däremot är designen annorlunda. Karossens linjeföring gör att modellen känns större och när man ser bilen bland andra bilar blir skillnaden i storlek tydlig. Dimensionerna har emellertid dolts på ett effektivt sätt genom att bland annat göra saker och ting proportionerliga i storlek. En liten detalj är exempelvis tanklocket som är mycket större än på en ordinär BMW.

Volymkänslan i kupén är ett av modellens starkaste företräden. Den lite annorlunda karossformen ger en underbar rymd invändigt och man sitter lika bra fram som bak. Takhöjden är frapperande generös och hela främre delen av "cockpit" ger en mer upprätt körställning än man är van vid i en BMW. Det ger en avslappnad känsla utan att för den skull upplevas som en minibuss. Liknelsen vid en minibuss stämmer bättre då vi pratar om 5-serie GT:s flexibilitet. Även om den i första hand är tänkt som bekvämt transportmedel för fyra vuxna, kan man fälla baksätet och få ett rejält lastutrymme. Det går även att justera baksätena i längdled och på så vis få i lite extra bagage om benutrymmet i baksätet inte är viktigast.

När bagage skall lastas i och ur kan man välja mellan att öppna bagageluckan på två sätt: Antingen en mindre del, lite som en sedan, eller hela bakluckan inklusive bakruta som en gammal Saab 900. Det är en smart lösning och lite synd tycker jag att denna vettiga karossform inte är vanligare idag. BMW har emellertid fler Gran Turismo-modeller på gång!

Kvalitetskänslan är riktigt hög och designen egen, även om vissa saker känns igen från 7-serien. Modellen känns inte som en "morphad" 7-serie, utan mer som om den svarvats ur ett eget block av aluminium. Alla de viktiga attributen har 5-serie GT ärvt från storebror 7-serien: Komforten, premiumkänslan, tekniknivån och designen. Här tycker jag inte BMW har sparat på krutet.

Vår provbil är en 535i GT, vilket numera är en så kallad "Twin Power Turbo". Inte längre dubbelturbo alltså, utan dubbla skovelhjul på avgassidorna för extra snabb respons. Liksom tidigare levererar den 3.0 liter stora sexcylindriga motorn 306 friska hästkrafter och 400 Newtonmeter. Men tack vare den nya konstruktionen har närmare 30 kilo kunnat bantas bort, bara från motorn. Det gör att 535i GT får en högst rimlig snittförbrukning trots mycket respektabla prestanda. Eller vad sägs om 0-100 på bara 6.3 sekunder samtidigt som snittförbrukningen med den standardmonterade 8-växlade automatlådan ligger på blott 8,9 liter/100 km.

Riktigt så låg förbrukning lyckas vi inte nå under vår provkörning. Men knappa 11 liter/100 km får ändå betraktas som ett klart godkänt resultat efter omständigheterna. Provkörningen genomfördes nästan uteslutande på snötäckta vägar och trots breda däck av friktionstyp var greppet alltid gott. Stundtals funderade man nästan om bilen var fyrhjulsdriven. Så var inte fallet, men utrustningen, xDrive, finns som tillval till samtliga motoralternativ för den som vill ha extra trygghet under de kalla månaderna.

Drivlinan är en riktig pärla. Den suveräna 8-växlade automatlådan växlar snabbt och effektivt i kombination med den alldeles lagom starka 3-litersturbon. Det finns alltid kraft tillgängligt och det är väldigt sällan som jag känner behovet av mer effekt. Men jag tror att det kan vara vettigt att låta bli att provköra exempelvis en 550i GT om man tänkt sig en 535i GT för säkerhets skull!

Storleken till trots är 5-serie GT en härlig vagn att ratta. Den har spänstiga köregenskaper (ja, allting är ju naturligtvis relativt, men ändå) och är överraskande lätt att hantera i trafiken. I trånga utrymmen hjälper allsköns elektronik till att stötta föraren (om man kryssat i rätt rutor förstås) och den aktiva styrningen på bakaxeln som vi känner igen från 7-serien gör manövreringen enklare.

Utrustningsnivån på 5-serie Gran Turismo är faktiskt riktigt skaplig i grundutförande. När jag sitter och bläddrar bland alternativen inser jag att det finns massor av tillval att göra, men som sagt, redan i grundutförande finns det mesta man behöver som normal BMW-förare. Provbilen var naturligtvis rejält utrustad. Grundpriset på 535i GT är 540.000 kr och totalpriset på provbilen låg på drygt 960.000 kr!

Det går alltså att förse sin Gran Turismo med en massa spännande utrustning, men jag tycker att av alla tillval finns det några som är lite extra intressanta. Adaptive Drive är ett av dessa tillval. Det innebär en kombination av Dynamic Drive (aktiva krängningshämmare) och EDC, elektronisk stötdämparkontroll. Det ger möjlighet att välja mellan fyra olika inställningar: Comfort, Normal Sport och Sport+. Comfort är utmärkt i staden och i moderat landsvägsfart. Normal skärper upp chassiet lite och passar utmärkt i raskt motorvägstempo, eller på mindre och kurviga vägar. Läge Normal är även behagligt om det blåser frisk vind. Sport och Sport+ ger ännu spänstigare egenskaper, men de användes sällan under provkörningen då väderleken inte var lämpad för detta.

Andra mycket trevliga tillval är Aktiv integralstyrning, eluppvärmd ratt, komfortstolar fram och bak, softclose-funktion för dörrar, komfortöppning, adaptiva kurvljus, backkamera, Side View-kamera, helljusassistent och... Okej, det kanske inte är så lätt att låta bli att sätta många kryss i tillvalslistan. Men alla tillval är vettiga, även om flera av dem är ganska dyra.

Priset är sällan ett problem för kunder av bilar i det här segmentet. Snarare handlar det om att kunderna får veta vilka smarta tillval de kan göra. Även om ekonomin normalt ser ganska dyster ut när det gäller så här dyra bilar verkar 5-serie Gran Turismo hålla värdet ganska bra. Helt klart är att modellen verkligen tillför något i ett segment som annars domineras av stora sedanmodeller och SUV:ar.

Sammantaget är BMW 5-serie Gran Turismo en fräsch fläkt i ett annars ganska traditionellt modellutbud (X6 undantaget då förstås) och jag ser fram mot fler GT varianter i framtiden. Jag tycker 5-serie GT visar att flexibilitet inte behöver innebära osmidig eller tråkig, utan att det går att kombinera BMW:s kärnvärden på ett lyckat sätt.

Visserligen tvistar entusiasterna om modellen är snygg eller ej, men jag gillar den och följer med spänning begagnatmarknaden i väntan på att den skall komma ned till undertecknads prisnivå.

Text och foto: Mattias Karlström


Publicerad 2010-03-29 22:20. Uppdaterad 2011-03-04 19:03.
Copyright © 1997 - 2020 www.AutoPower.se


Annonser