BMW 530xdA Touring - Den ultimata kompromissen

Tekniska data
Cylindervolym 2993 cc
Cylindrar/ventiler 6/24
Effekt hk 231/4000 rpm
Vridmoment Nm 500/1750-3000 rpm
Acceleration 0-100 6,9
Toppfart 244
Blandad körning l/100 km 7,9
Fälg/däckdimension 7x16, 225/55x16
Längd 484 cm
Bredd 185 cm
Tankvolym 70 liter
Pris basutförande 445.000:-
Pris testutförande 687.400:-
Uppgifterna kommer från BMW och gäller för en basutrustad BMW 530xd touring
Det finns snabbare, det finns roligare, det finns snålare och det finns billigare modeller från BMW. Men BMW 530xdA Touring är en trevlig modell för den som kan tänka sig göra lite kompromisser. AutoPower passade på att provköra bilen på snöklädda snirkliga småvägar i södra Dalarna för att se hur vi skulle uppleva fyrhjulsdriften X-drive i en vanlig personbil.

Vi lämnar Stockholm bakom oss för att prova fyrhjulsdriften X-drive i riktigt vinterväglag. Den skarpsynte kanske noterar att bilen vi sitter i är inte den ansiktslyfta varianten som har premiär i dagarna, utan en sen modell av föregångaren. Det spelar dock mindre roll denna gång eftersom vi är ute mest för att prova hur X-drive fungerar. Turen tar oss förbi Västerås på väg mot Grängesberg i den allra sydligaste delen av Dalarna.

När vi närmar oss Surahammar blir väglaget allt sämre. Det är naturligtvis trevligt, tycker vi som skall prova X-drive under förhållanden som sätter systemet på prov. Efter en stund kommer vi ikapp en annan bil och då trafiksituationen tillåter påbörjas en omkörning. Vi blir dock lite överraskade av att antisladdlampan börjar blinka och bilen ålar sig lite lätt genom snösträngen. Stabiliteten är god på barmark, men lite sämre på snö.

Morgonen efter upplever vi åter brister i greppet. Vi kasar runt på några mindre vägar runt Grängesberg och finner till slut att något måste vara fel på bilens fyrhjulsdrift. Den driver inte alls på framhjulen!

Tillbaka i Stockholm på måndagen kontaktar vi BMW och berättar om problemet. De tar in bilen och det visar sig att bilen tillhör ett fåtal bilar som blivit felprogrammerade från fabrik. En underleverantör gjorde fel och X-driven fungerade helt enkelt inte. BMW programmerade om "vår" bil och helgen därpå styrde vi åter kosan mot Grängesberg för att hitta de rätta förhållandena med driv på alla fyra denna gång. Våra slutsatser om drivning och betyg i reportaget är helt grundade på den andra vändan till Dalarna med fullt fungerande X-drive.

Amethystgrå metallic är tveklöst en av de snyggaste färgerna just nu. Tillräckligt mörk för att inte upplevas som champagne och tillräckligt ljus för att inte upplevas som brun. Lägg därtill att färgen är ovanlig på vägarna och valet är givet. Färgen gör sig mycket bra både i solljus och i skugga. En annan smakfull detalj är att bilen är utrustad med shadowline - det lyfter intrycket ytterligare ett snäpp. Den lilla hajfenan på taket börjar bli en vanlig syn nu och man börjar vänja sig.

"Ögat" för den aktiva hastighetsregleringen sitter snyggt placerad i nedre delen av stötfångaren. Den aktiva hastighetsregleringen är mycket praktisk, men lite dyr i 5-serien. I 3-serien är den 5.000 kr billigare. Hur som helst fungerar den mycket bra. Det gör körningen avslappnad, man behöver inte hela tiden tänka på bilister framför som helt plötsligt får för sig att tränga sig in i kön. Driftstabiliteten verkar också god. När "ögat" blir igensatt med snö börjar funktionen glappa lite, men regn och lättare slask klarar systemet utan problem. Helljusassistenten är en annan utrustningsdetalj som vi prisat tidigare. Den fungerar mycket bra under rätt omständigheter. Om den av någon anledning skulle få problem går det enkelt att ta över manövreringen själv.

Trä och läder i smakfull harmoni gör interiören ovanligt lyckad. Komfortstolarna i tryffelbrunt dakotaläder och glastakluckan av panoramatyp lyfter interiören ytterligare. Bilen upplevs mycket lyxigare tack vare dessa tillval om man jämför med en mer standardutrustad bil. Komfortstolarna är dessutom mycket sköna att färdas många och långa mil i. Det är visserligen inte helt lätt att hitta den optimala inställningen då stolarna kan justeras i alla ledder och lite därtill. När man väl hittat den perfekta inställningen kan man lyckligtvis programmera den i stolarnas minnesfunktion. Faktum är att båda framstolarna är utrustade med minnesfunktion, vilket är praktiskt. Provbilen var utrustad med eluppvärmd ratt. Ett relativt sett billigt tillval (2.000 kr), men mycket bekvämt. Rattkransen kommer snabbt upp i en behaglig temperatur och gör behovet av handskar överflödigt även vid låga yttertemperaturer och nystartad bil.

Ljudkomforten i bilen är påfallande god. Det rullar tyst och det är lätt att föra en konversation med samtliga passagerare även i motorvägsfart. Touring-modellen är utrustad med mjukt bagagerumsskydd. Det är utrymmesbesparande, men dämpar ljudet sämre än ett hårt dito. Hade bilen haft en riktig hylla över bagageutrymmet hade ljudnivån sannolikt varit ännu lägre. Apropå ljudet: vår provbil var utrustad med underhållning för en bra bit över 40.000 kr: navigationsanläggning med LOGIC7-ljud (från Harman Kardon) och TV-funktion. Eftersom TV numer distribueras i digital form ingick även digitalmottagare. Det fungerade utmärkt. Faktiskt bättre än tidigare analoga varianter. Så länge mottagning fanns att tillgå var bild och ljud perfekt. Men då signalen blev för svag, ja då blev skärmen svart.

Med dieselmotor och fyrhjulsdrift känns hela bilen lite framtung. Med friktiondäck på hal väg vill bilen gärna ploga rakt fram till en början. Om man kompenserar lite med gaspedalen rätar bilen upp sig, men fördröjningen i automatlådan tillsammans med en viss tvekan hos turbon gör sammantaget körningen lite oförutsägbar. När kraften väl kommer levereras den med sådan fart att antisladdsystemet snabbt går in och bryter, vänligt men bestämt.

Genom att välja manuellt läge på automatlådan och koppla ur antisladdsystemet helt eller delvis går det att köra bilen lite sportigare och ta kommandot över situationen. Då upplevs istället bilen rejält överstyrd på det där riktigt underhållande sättet. Skillnaden mot en rent bakhjulsdriven bil är främst att man inte får några giftiga retursladdar.

Vid moderat gaspådrag drev bilen för det mesta på utan att föraren märkte fyrhjulsdriften. Trots packad snö och is som dominerande underlag vid provkörningen kändes det oftast som om man körde på bar asfalt. Först då vi provocerade med fullt gaspådrag började bristen på friktion i underlaget göra sig påmint. En bidragande orsak var att provbilen var utrustad med vinterdäck av friktionstyp. Dubbdäck är fortfarande att föredra i vinterväglag.

När X-drivesystemet börjar jobba hårdare börjar man även notera en del spänningar i ratten. Det rycker inte som på en framhjulsdriven bil, utan känslan är istället mindre påtaglig. Den från reklamen kända "sprattelgubben" verkar lite för generös med kraftfördelningen ibland.

Dieselsexan arbetar för det mesta i det fördolda. Ljudnivån är behagligt låg och när motorn varvas lite mer är det inte något utpräglat dieselknatter som sprider sig i kupén utan ett trevligt morrande. Trots att det är en stor och tung bil med mycket extra utrustning klarar man sig på den deklarerade förbrukningen utan ansträngning. Enligt fabriken skall förbrukningen ligga på 8,5 l/100 km. Vår provbil gjorde oss inte besvikna: cirka 8,6 l/100km hamnade vi på.

Motorns vridmoment är mäktigt, och upp till 100 km/h upplevs bilen som mycket spänstig. Över 100 km/h mattas dock upplevelsen, bilen känns lite tröttare. Det är förmodligen något som kan tillskrivas automatlådan.

Den automatiska växellådan trivs tillsammans med dieselsexan som fisken i vattnet - i vardagstrafik. Vare sig vi smyger fram i staden eller kryssar fram på motorvägen så är 530xd en njutning att köra. Lådan växlar hela tiden mjukt och smidigt. Men om vi vill öka tempot har den en förkärlek för att växla ned lite för ofta. Det hade varit bättre om automatlådan hade kunnat utnyttja det fina vridmomentet och segdra lite istället för att slänga i en lägre växel och hamna på ett varvtal på över 4.000 varv. Genom att köra lådan i det manuella läget upplever vi helt plötsligt bilen mer underhållande. Det går att segdra på växlarna och kraften kommer snabbare då vi slipper onödiga nedväxlingar.

Vår provbil var inte utrustad med aktivstyrning. Det har inte varit möjligt hittills att kombinera X-drive med aktivstyrning. Standardstyrningen fungerar emellertid mycket bra och ger bilen ett mycket stabilt uppträdande i de flesta lägen. Det är bara i kraftiga stötar av sidvind som en viss nervositet visar sig. I låg fart upplever vi styrningen lite tung, trots standardmonterad servotronic. Här skiljer sig bilar med och utan X-drive något.

Det säger sig självt. Med ett grundpris på 445.000 kr och massor av extra utrustning blir den här bilen inte billig. Totalt hamnar provbilens prislapp på 687.400 kr. Det är en ansenlig summa pengar. Fullt så mycket utrustning kommer kanske inte alla köpare välja till. Vi kan bara konstatera att denna bil kommer att bli mycket attraktiv som begagnad. När den initiala värdeminskningen hyvlat av ett par hundra tusenlappar kommer intresset bli stort för en bil med den här utrustningsnivån. Det kommer säkert finnas gott om hugade begagnatspekulanter.

Bland utrustning att rekommendera finns eluppvärmd ratt för 2.000 kr, förvaringspaket för 2.800 kr, stolsvärme för baksätet för 3.900 kr och kanske det mest prisvärda tillvalet av dem alla just nu: helljusassistent för bara 1.500 kr.

Det ter sig ganska naturligt att ställa BMW 530xd mot de tyska bröderna Audi och Mercedes-Benz. Båda tillverkarna erbjuder modeller som är direkt jämförbara med 530xd. Ställd mot en Mercedes framstår BMW:n som mycket prisvärd. Grundpriset för en motsvarande Merca (E320 CDI 4-Matic) är cirka 75.000 kr högre. En Audi (A6 3.0 TDI quattro) börjar däremot på ett pris cirka 20.000 kr lägre än BMW.

BMW's X-drive har vunnit flera test där de de olika systemen för fyrhjulsdrift ställts mot varandra. Vi har för lite erfarenhet av konkurrenterna för att kunna uttala oss med någon större precision. X-drive tilltalar med sin tekniska spets och sin i grunden bakhjulsdrivna karaktär. När nu X-drive finns tillgängligt i flera modeller så är det kanske lättare att vinna över quattro-förare till BMW.

BMW 530xdA Touring är en mycket trevlig bekantskap. Man sitter mycket skönt i de luxuösa komfortstolarna. Man har hjälp av många trevliga extra tillval som gör helheten ännu bekvämare. Om du prioriterar körglädje bör du som köpare överväga att välja en manuell växellåda tillsammans med dieselmotorn. Då kan det formidabla vridmomentet verkligen utnyttjas maximalt. Men om dina sportiga ambitioner inte är så stora, fungerar motorn tillsammans med växellådan och X-drive mycket bra tillsammans. De utgör ett attraktivt drivpaket, som inte är perfekt, men väl en perfekt kompromiss!

Text & foto: Mattias Karlström

 


Publicerad 2007-10-26 15:22. Uppdaterad 2007-10-26 15:24.
Copyright © 1997 - 2024 www.AutoPower.se


Annonser