Det var åtta år sedan en ny 5-serie lanserades. Såväl andra biltillverkare som kunder och motorjournalister väntar nu ivrigt på sverigepremiären den 5:e juli, med en möjlighet att få testa det som alla förväntar ska bli den nya måttstocken i övre mellanklassen. Vi på AutoPower är stolta över att först i Sverige kunna förmedla intrycken från en provkörning av dieselalternativet i nya 5-serien, BMW 530dA!
Jag har alltid tyckt om den nuvarande 5-serien, eller E39 som den kallas. Jag kör själv en 00:a som jag trivs vansinnigt bra med. Jag tycker den är mycket snygg, både invändigt och utvändigt. Vägegenskaper och komfort är på topp, och kvaliteten kan jag heller inte klaga på. Så frågan är hur BMW ska lyckas överträffa en bil som fortfarande vinner biltidningarnas jämförelsetester?
BMW:s nya formspråk har vi behandlat i flera reportage. Det bara att konstatera att BMW inte längre ser ut som de flesta av oss är vana att de gör, vilket har skapat en enorm debatt i BMW-kretsar. Nya 5-serien har dock fått ett försiktigt positivt mottagande, nu när pressbilder av olika slag har funnits några månader. Släktskapet med 7-serien och Z4 är omöjligt att missa, även om 7-seriens mest omdiskuterade designdetaljer har tonats ned. 5-serien gör sig liksom 7-serien mycket bättre i verkligheten än på bild.
Bilen är mycket snygg, med en markerad kilform och nästan dynamiska former. Det konvex/konkava skapar en mycket spännande form där man ständigt upptäcker nya detaljer. Bilen gör sig bäst med stora hjul, personligen tror jag det behövs 18" för att fylla ut hjulhusen ordentligt. Bakre hjulhuset kan annars se lite underligt ut, eftersom avsaknaden av midjelist gör att karossidan upplevs som stor. Både framifrån och bakifrån ser bilen klassiskt BMW-aggressiv ut, vilket också märks vid omkörningar; bilarna framför formligen kastar sig ut i vägrenen när de ser fronten. Den utvändiga designen kommer att uppskattas mer och mer, eftersom man knappast kommer att tröttna på den. Kort sagt, designen vinner i längden!
Invändigt känns instrumentbrädan igen från 7-serien, med vissa förändringar. Däremot finns absolut ingenting kvar från E39, och då menar jag ingenting! Allt är helt nytt, eller ärvt från antingen 7-serien eller Z4. Möjligtvis har växelspaken drag av E39, men annars är allt omarbetat. För de som är vana vid den förarorienterade inredningen i gamla 5-serien känns 530dA stor och luftig, mycket beroende på bredden och att den tidigare tydligt definierade mittkonsollen är förminskad. Det finns hur många läckra detaljer som helst, men för att nämna något så är de utanpåliggande mätarna mycket snygga, liksom telefoninstallationen.
iDrive är standard, då med 5,8" monokrom widescreenskärm. Menyerna är rejält avskalade från 7-serien, så numera är det inga problem alls att navigera sig runt i dem. Funktionerna är väldigt trevliga, exempelvis finns en servicemeny som visar hur långt det är till nästa bromsservice, hur luftströmmarna kan ställas in samt väldigt trevliga inställningsmenyer till surroundljudet. iDrive i 530dA upplevs som intuitiv på ett sätt som den inte är i 7-serien, samtidigt som man kan sakna det överflöde av funktioner som finns där. För att sammanfatta gäller alltså samma sak för insidan som för utsidan; designen är inget för nostalgiker, men mycket snygg.
Stereon är mycket välljudande, men då är bilen utrustad med största stereosystemet med Logic 7 surroundljud. Stereon är föredömligt lättskött via knappar i ratten, medan equalizer och surroundljud ställs in via grafiska menyer i iDrive. Provbilen är utrustad med den nya DVD-navigatorn, där hela Europa ska få plats på en DVD. Enda nackdelen är att CD-spelare och naviläsare är ihopbyggt, så man måste ta ur navi-DVD:n när man ska lyssna på CD. Detta åtgärdas enklast med en separat CD-växlare monterad i handskfacket för 4.200 kronor.
Komfortstolarna från 7:an finns tack och lov till 5-serien också. De är säkerligen bilvärldens skönaste stolar, jag har i alla fall inte provat något bättre. Stolsinställningen är numera klart förenklad även om mängden inställningsmöjligheter oundvikligen gör handhavandet krångligt.
Dieselmotorn är en pärla, även om den är totalt olik bensinmotorn i 530i. En turbodieselmotor har de grundläggande nackdelarna långsam gasrepons, dålig varvvillighet och sämre gångkultur jämfört med en bensinmotor. Fördelarna är naturligtvis den låga bränsleförbrukningen (testsnitt 8,5 l/100 km) och det makalösa vridmomentet i mellanregistret (530dA ger 500 Nm, lika mycket som M5 E39!). För att vara en diesel går motorn i 530dA mycket fint, och den stör inte alls under färd. Den går lite rått på tomgång, speciellt vid kallstart, och vid gaspådrag.
Provbilen vi lånade hade dock bara gått 130 mil, så den kommer säkerligen att gå bättre när den är ordentligt inkörd. Motorn är otroligt kraftig, och när turbotrycket är igång går omkörningarna väldigt fort. Bilen är mycket snabb, och toppar faktiskt 243 km/h med automatlåda. 218 dieselhästar räcker mer än väl, men man kan inte låta bli att undra vad ett trimchip skulle ge...
Provbilen är mycket välutrustad. Förutom standardutrustningen har den automatlåda (21.700:-), aktiv styrning (12.900:-), Dynamic Drive (25.000:-), sidiairbags bak (2.900:-), stöldlarm (4.600 kronor, klimatkomfortrutor (11.300:-), elsollucka (12.500:-), solskyddsgardiner (4.800:-), velourmattor (1.600:-), aut. avbländbara speglar (4.900:-), ädelträlister poppel mörk högglans (4.000:-), komfortstolar (21.100:-), fällbart ryggstöd bak inkl. skisack (5.100:-), PDC (7.500:-), xenonstrålkastare (7.500:-), adaptiva strålkastare (4.200:-), klimatautomatik utökad funktion (10.100:-), aktiv farthållare (22.300:-), utökad belysning (2.700:-), navigationssystem business utan karta (15.100:-), GSM-telefon (13.900:-), samt HIFI-system Professional Logic 7 (13.500:-). Sammanlagt kostar alltså provbilen cirka 630.000 kronor! Extrautrustad för 240.000 kronor, vilket är vad en hyfsad 3-serie kostar ny...
Som konsument är det roligt att se att för varje ny BMW-modell som kommer, så dyker det alltid upp någon ny kul extrautrustning som man bara måste ha. Nytt på 5-serien är den aktiva styrningen, som på elektrisk väg ändrar antalet rattvarv från 1,7 till 5 varv mellan fulla rattutslag, beroende på hastighet. Det låter kanske lite otäckt och det tar ett tag att vänja sig, men sedan kan man inte vara utan det! Att kunna lägga om hjulen helt med en knyck på ratten är mycket användbart, både vid parkering och lågfartsmanövrering.
Aktiv körning på småvägar blir både lättare och roligare, genom att man inte behöver korsa armarna. Körningen blir mycket mer avspänd och därmed snabbare. Frågan är bara när det kommer som standard, eftersom jag inte kan tänka mig att någon hoppar över denna extrautrustning. Sen skulle det vara kul att veta hur länge det dröjer innan konkurrenterna har något liknande!
För mig är det första gången jag kör en bil med aktiv farthållare, som med hjälp av infrarött ljus anpassar hastigheten till framförvarande trafik. Det ger en helt ny dimension till användning av farthållare, eftersom dagens trafik är väldigt ryckig. Ta bara mitträckesvägarna som förstör trafikrytmen totalt. Där är en vanlig farthållare helt värdelös, eftersom man antingen kör om på fullgas eller ligger bakom en långtradare i 70-80 km/h.
Med den aktiva farthållaren behövde jag inte röra pedalerna på hela vägen mellan Västerås och Enköping, trots mitträckesväg, 50-väg genom Hummelsta och massor med trafik. Otroligt användbart helt enkelt och snudd på oumbärligt när man har testat det en gång. Körningen blir mycket mer avspänd och bekväm och bränsleförbrukningen minskar. Systemet har även en varningsfunktion, när bilen kommer ikapp långsamtåkande bilar. Då ljuder en stark ton samtidigt som bilen bromsar hårt, vilket gör att man upptäcker plötsliga köer snabbare. Systemet går att ställa så att bilen håller avstånd på 1-4 sekunder till framförvarande bil.
Bilen är också utrustad med Dynamic Drive, det vill säga aktiva krängningshämmare. Det har vi tidigare imponerats av i 7-serien och känslan är densamma. Bilen kränger i princip inte i kurvorna, vilket gör framfarten sportigare och bekvämare på samma gång. Definitivt ett tillval jag skulle kryssa för, trots priset på 25.000 kronor.
Krängningshämmaren tillsammans med styrningen gör bilen underbar på småvägar, där den styr in och igenom kurvorna med lätthet, trots hög fart. Det går att åka mycket fort i kurvorna och tack vare bristen på krängning känns det helt odramatiskt. På grusvägar gör vridmomentet att antisladden får jobba hårt, och lampan blinkar i princip hela tiden. Ingreppet märks mindre än på förra 5-serien, vilket är ett klart plus. Nu känns det mer som en hjälpande hand än det hårdhänta ingreppet från det äldre systemet.
Balansen är över huvud taget mycket god, även på löst underlag, och det är kul och odramatiskt att köra lite fortare än det egentligen går. Jag hoppas innerligt att köparna av nya 5-serien ger sig ut på lite småvägar och upptäcker hur rolig bilen är att köra avancerat med. Den är byggd för det, liksom tidigare modeller. Hjälpsystemen upplevs verkligen som en hjälp, och frågan är hur man ska göra för att lyckas krocka med bilen trots alla hjälpsystem. BMW sätter helt klart en ny standard för aktiv säkerhet med nya 5-serien.
Provbilen är klart komfortutrustad. Av denna anledning är tex de standardmonterade 17"-arna utbytta mot 16"-fälgar. Komforten är därför makalöst hög, bland det bästa jag någonsin har kört. Ljudnivån är (subjektivt) lägre eller åtminstone lika låg som i en E39 med dubbelglas, vilket får sägas vara ett mycket bra betyg. Inte heller däcksljudet är störande, utan det enda som hörs är motorn vid gaspådrag. Nu har jag inte provat nya Mercedes E-klass, men med reservation för det så är 5-serien den överlägset tystaste bil jag har kört i klassen.
Fjädringen går åt det fastare hållet men fortfarande mycket bekväm, faktiskt för bekväm för min smak. Den sväljer ojämnheter med lätthet, utan några oljud. Fattas bara annat från en tysk kvalitetsbil! Jag ser dock personligen fram emot att testa en 5-serie med sportchassi och 18"-are, som är lite mer min melodi.
"Problemet" med ekonomin för en 5-serie är att det finns så mycket extrautrustning som man bara måste ha. Grundpriset på 390.000 kronor för en 530d upplever åtminstone jag som helt ok även om det är väldigt mycket pengar. Kvalitetskänslan rättfärdigar priset, tillsammans med riklig grundutrustning (6-växlad manuell växellåda, klimator, skinnklädsel, regnsensor, multiratt, 17"-fälgar, elhissar, iDrive med monokrom monitor, CD, DSC, RDW, med mera). När man sedan börjar kryssa i nödvändig utrustning (automatlåda, navi, CD-växlare, aktiv styrning, aktiv krängningshämmare, metalliclack, PDC, surroundljud och så vidare) hoppar priset upp 150.000 kronor till! Det får sägas vara mycket skickligt av BMW att ständigt hitta på nya tillval att kunna ta betalt för. Ändå är navigationssystem billigare numera, liksom högtalarsystemen. Ett HiFi-system med 200W kostar exempelvis 5.000 kronor extra.
Konkurrensen i klassen är hård, med Mercedes E-klass som huvudkonkurrent. Med lite god vilja kan även Jaguar S-type och Audi A6 klassas som konkurrenter, men de börjar bli åldersstigna. De något billigare Volvo V70/S80 och Saab 9-5 har tyvärr inget att hämta, BMW sopar mattan med dem lekande lätt.
Mercedes E-klass är dock en tuff konkurrent, med en design som faller de flesta i smaken ögonblickligen. E-klass är på många sätt mer återhållsam än 5-serien, som framstår som det överlägset mest innovativa alternativet. E-klassen har tidigare framstått som det tråkigare och bekvämare alternativet, medan 5-serien har hållit på sportighet och körglädje. Egenskaperna verkar dock flyta ihop, då mercan helt plötsligt är sportig samtidigt som BMW:n är minst lika bekväm! Så vilken man ska välja beror numera på tycke och smak i design och utrustning, istället för traditionella egenskaper.
Det kommer säkert att säljas många 530dA i Sverige, till säljare och andra som åker långa sträckor. För vanliga förare med normal körsträcka per år blir det tyvärr för dyrt att köra den supersnåla och koldioxidbesparande dieseln. För snabba och långa landsvägsresor är det helt enkelt svårt att tänka sig en bättre bil, som är lika säker, snål, snabb och komfortabel. Storsäljaren i Sverige blir dock säkert någon av bensinmodellerna.
Den stora skillnaden kändes när jag hade lämnat tillbaks bilen och hoppade in i min E39:a. Den kändes som en traktor! Den nya 5-serien är så modern, både rörande teknik och design, att den gamla 5-serien känns klart åldersstigen. Det om något är ett gott betyg eftersom den gamla 5-serien fortfarande är en mycket bra bil. Nya 5-serien känns otroligt genomarbetad och genomtänkt, vilket man naturligtvis förväntar sig av en ny BMW. Nya 5-serien kommer att lyfta BMW mot nya höjder rörande både design och teknik, det råder det ingen tvekan om!
Text:
Johan SöderbergBilder: Jan Söderman