BMW 520d Touring - Fenomenalt flexibel

AutoPower tycker
+ Riktigt bra komfort
+ Sportigare design än sedanversionen
+ Lättkörd trots storleken
+ Underbar motor som är riktigt snål
+ Flexibel interiör
 
- Lite dåligt benutrymme i baksätet
Tekniska data
Cylindervolym1.995 cc
Cylindrar/ventiler4/16
Effekt hk184/4.000 rpm
Vridmoment Nm380/1.750-2.750 rpm
Acceleration 0-100 km/h8,3 s
Toppfart222 km/h
Blandad körning l/100 km5,1
Tjänstevikt1.805 kg
Längd490 cm
Bredd186 cm
Tankvolym70 liter
Pris basutförande367.900:-
Det är med ett stort mått av förväntan som jag för första gången fått den stora förmånen att närvara vid en internationell premiärvisning av en BMW. På plats i Garching, BMWs stora pressvisningsanläggning strax utanför München, skall jag se och köra helt nya 5-serie Touring.
 
Premiär är det även för den senaste varianten av 2-litersdieseln i 520d, nu på hela 184 hk och 380 Nm. Motorn är i mitt tycke helt perfekt till bilen och jag återkommer till den lite senare.
 
Dagen börjar med en presskonferens där representanter för BMW berättar om hur kombiversionen av BMW först dök upp i början av sjuttiotalet med den legendariska 2000 Touring. Sedan skulle det dröja några år innan vi fick återse en BMW med bakdörr. I slutet av åttiotalet var det dags igen, denna gång i form av 3-serien E30 Touring.
 
När BMW 1991 introducerade touringmodellen av 5-serien var kombin här för att stanna i BMWs modellprogram. För varje ny 5-seriegeneration har tourningmodellen blivit mer och mer populär. Den nya F11 är den fjärde 5-seriegenerationen att erbjudas i kombiutförande och det är en modell som är otroligt viktig för BMW, i synnerhet på den stationsvagnsälskande svenska marknaden. 
 
Vid visningen av 5-serie Touring är det alltså även premiär för den uppdaterade 2-litersdieseln som blivit så populär i föregående 5-seriegenerationen och används i stora delar av BMWs modellprogram idag. I nya 5-serein levererar 2-litersmaskinen 184 hk vid 4.000 varv och hela 380 Nm mellan 1.750 - 2.750 varv! Samtidigt ger motorn nya 5-serien en smått otroligt låg snittförbrukning på 4,9 l/100 km i sedanmodellen och 5,1 l/100km i touringmodellen.
 
Jag får nycklarna till min provkörningsbil och går ut i det stora garaget där det står en lång rad 520d Touring, alla lackerade i den snygga färgen kashmirsilver metallic. Bilarna är identiskt utrustade för att ingen avundssjuka skall uppstå bland motorskribenterna.
 
Provbilen har komfortöppning och jag öppnar den genom att enbart greppa ett dörrhandtag. Jag kliver in och börjar ställa in den elektriskt justerbara komfortförarstolen. Det tar ett litet tag eftersom inställningsmöjligheterna är så många.
 
Till slut sitter jag iallafall mycket bekvämt och det börjar bli dags att ge sig iväg. Vid det här laget är min bil den enda kvarvarande bilen i garaget, ja och så Vi Bilägares bil, där Marianne Sterner står och försöker baxa in en fejkad tvättmaskin i frigolit framför en småleende fotograf.
 
Väl ute på vägen knappar jag in en av BMWs föreslagna rutter till Ammersee där dagens lunch skall inmundigas. Det finns flera rutter att välja bland och de är smidigt lagrade i navigationssystemet på förhand. Jag väljer den röda rutten som verkar vara den rutt som innehåller mest varierad körning. Nu är det äntligen dags att ge sig iväg!
 
Provbilen är manuellt växlad med 6 växlar. Jag måste erkänna att det var länge sedan jag körde en provkörningsbil med manuell växellåda. Men BMW har inte lagt av sig, utan precisionen är lysande och lådan är mycket smidig och lättarbetad. Stegningen är väl avstämd till motorns karaktär och körningen blir, trots en del vevande med växelspaken, avspänd och behaglig.
 
Jag lämnar Garching bakom mig och kör norrut. Allt eftersom farten ökar kan jag konstatera att ljudnivån är behagligt låg och fjädringskomforten utmärkt. Provbilens Adaptive Drive ger möjlighet att välja mellan fyra olika inställningar: Comfort, Normal, Sport och Sport+. Då jag tidigare kört BMW med denna utrustning brukar jag föredra Comfort-inställningen. Men på de ganska smala tyska landsvägarna blir det faktiskt lite vingligt och jag alternerar istället mellan läge Normal och Sport.
 
Läge Normal gör bilen lagom stabil utan att ändra bilens karaktär. Läge Sport ändrar även karaktären på gasrespons och styrrespons så att hela bilen känns lite annorlunda, lite sportigare. Eftersom den tyska vägstandarden är god fungerar faktiskt läge Sport bra som "allround"-inställning.
 
Färden går genom det vackra Bayerska landskapet längs ringlande vägar upp och ned för kullar och genom små pittoreska byar med "Joddlar"-balkonger. Vädret blir successivt sämre med duggregn följt av ihållande regn. Regnsensorn gör sitt jobb med bravur och jag kan lugnt koncentrera mig på körningen istället.
 
Motorn får verkligen bekänna färg i den högst varierade körningen och det blir fullt av accelerationer och inbromsningar. Den är en riktig pärla och jag tycker den passar bilen som handen i handsken. Det höga vridmomentet gör nya 5-serie Touring lättkörd i både stadstrafik och på landsvägen. Motorn har även en fin effektkurva som inte mattas av förrän vid dryga 4.000 varv. Det adaptiva chassiet och fyrhjulsstyrningen gör bilen smidig och lätthanterlig. Nya 5-serie Touring är 6 centimeter längre än sin föregångare och dryga centimetern bredare. Den har även lagt på sig några kilon extra och är cirka 130 kg tyngre än förra generationen.
 
Trots de ökade dimensionerna har BMW lyckats pressa förbrukningen ytterligare och 520d Touring klarar sig på blott 5,1 l/100 km, att jämföra med föregångarens 5,3 l/100 km. Jag noterade ett snitt på cirka 6,5 l/100 km enligt färddatorn efter dagens varierande körning, vilket är klart godkänt med en bil som bara rullat 160 mil.
 
Ett par timmar flyter iväg snabbt och jag är framme vid lunchstället vid den vackra Ammersee. Efter lunchstoppet passar jag på att kika lite närmare på lastutrymmet. I jämförelse med vissa konkurrenter är nya 5-serie Touring ingen laståsna, men tack vare flera smarta lösningar får man in mer än man tror. Baksätets ryggstöd är exempelvis numera delbart 40/20/40 vilket möjliggör transport av längre prylar som skidor eller surfingbräda inne i bilen samtidigt som två personer kan sitta bekvämt i baksätet. Det finns även en klyftig lösning om man vill transportera cyklar inne i kupén, men då måste hela baksätet fällas ned. Ryggstödet kan även justeras i 7 steg och lutningen ändras maximal 11 grader. Det ger möjlighet till lite mer bagageutrymme eller lite skönare lutning av ryggstödet för baksätespassagerarna.
 
Exteriört är designen väldigt elegant och sportig på en och samma gång. Alla de bekanta kännetecknena finns där och det är ingen tvekan om att det är en BMW. Jag tycker att designen är mycket lyckad och jag har för första gången lite svårt att föreställa mig hur en framtida facelift skall se ut. Kan denna design verkligen göras bättre? Fälgarna bilen är utrustad med heter Turbineker 329 och är i dimensionen 18 tum. Det är en ny fälg som jag tycker är mycket lyckad, även om den kanske ger någon läsare lite Saab-vibbar. Bagageluckan kan liksom tidigare öppnas i två steg: antingen bara bakrutan, eller hela bakluckan. 
 
Regnet har nu upphört och jag knappar in en annan rutt tillbaka till Garching. Denna gång blir det den gröna rutten, och färgen till trots erbjuder även denna resväg passage genom en hel rad byar och massor av trevliga kurvor. Klockan hinner bli lite efter 17 när jag åter angör Garching och motvilligt lämnar tillbaka nycklarna till BMWs personal i presscentret.
 
Grundpriset för en 520d Touring blir 367.900 kr. Initialt finns det två bensinmotorer att välja mellan, 523i och 535i med 204 respektive 306 hk. Dessa kostar från 375.900 kr och 467.900 kr. På dieselsidan finns även en 530d med 245 hk och hela 540 Nm som kostar från 454.900 kr. De flesta kommer nog att välja till Comfort-paketet (18.400 kr för 520d) där man får takreling, klimatautomatik, PDC fram och bak samt xenonljus.
 
Sedan är listan över tillval imponerande lång, men det går att komponera en 520d och hamna under 400-strecket om man vill. De välutrustade provbilarna hade emellertid passerat både 400-, 500- och sannolikt även 600-strecket. En utrustningsdetalj som fortfarande är mycket prisvärd är helljusassistenten som bara kostar 1.700 kr. Ett annat tillval som är attraktivt är sportläderratt som kostar 2.000 kr extra. Den är riktigt skön att hålla i. Automatisk nivåreglering bak är numera standard, vilket är bra.
 
När jag sätter mig i "shuttle"-bilen (en maxutrustad 530d Gran Turismo) är det många tankar som far genom huvudet. Det har varit, regnet till trots, en mycket spännande dag och jag kan konstatera att BMW 5-serie Touring är en mycket lyckad modell som jag är helt övertygad kommer att ta de svenska spekulanterna med storm.
 
Den uppdaterade motorn i 520d Touring ger bilen fullt tillräckliga prestanda för de flesta vardagliga situationer och samtidigt en mycket låg förbrukning. För den som inte tycker om dieselknattret är bensinmotorn i 523i med 204 hk ett bra alternativ. Den motorn har jag redan provkört i sedan-modellen och den är riktigt harmonisk även om man kan behöva varva den en del ibland. Det finns dock en liten risk att den kan kännas lite tunn i den nästan 100 kg tyngre Touring-modellen.
 
Om jag skulle välja en ny 5-serie Touring skulle det helt klart bli en 520d. Motorn övertygar och driftskostnaderna är tilltalande. Lägg därtill ett troligt gott andrahandsvärde och vi får en ganska trevlig kalkyl, trots ett relativt högt inköpspris. Nya 5-serie Touring har svensk premiär i augusti, men det går att konfigurera den redan nu på BMWs "Bygg din bil".
 
Foto: BMW
 

Publicerad 2010-06-20 13:27. Uppdaterad 2010-06-21 08:34.
Copyright © 1997 - 2020 www.AutoPower.se


Annonser