BMW 435i - Instant classic!
Tekniska data
|
Cylindervolym | 2979 cc |
Cylindrar/ventiler | 6/24 |
Effekt hk/rpm | 306/5.800-6.000 |
Vridmoment Nm/rpm | 400/1.200-5.000 |
Acceleration 0-100 km/h | 5.1 s |
Toppfart | 250 km/h |
Blandad körning | 7.2 l/100 km |
CO2-värde | 169 g/km |
Tjänstevikt | 1.600 kg |
Längd | 463 cm |
Bredd | 182 cm |
Pris basutförande | 493.500:- |
Pris testutförande | 726.200:- |
|
I det här reportaget har vi provkört en omedelbar klassiker eller som det heter på engelska: en instant classic! Nu är det inte längre möjligt att köpa en BMW Coupé med karossbeteckningen 3. Många är vi BMW-ägare som ägt, kört eller drömt om en en BMW-coupé med modellbeteckningen 320 325, 330 eller 335. Den stolta tradition av ren körglädje som BMW:s 3-coupé står för går nu i graven och den heter i fortsättningen 4. BMW 435i: Välkommen till framtiden!
Linjespelet är vackert, nästan fulländat. Solen skimrar i den helrätt blå metalliclacken vilken är inte vilken blå som helst utan just det - Estorilblå! Nu är den äntligen här: Bmw:s 4-serie med karosskoden F32 och vi får nöjet att provköra den i utförandet 435i xDrive. Den är vacker - här har nog den tyska designavdelningen gjort sig förtjänt av en extra semestervecka. Nog för att dess föregångare 3-serien E92 var vacker men denna är ännu vackrare. Den är lång - men ser längre ut än vad den är och den ser bred ut och men det beror på att den ÄR bred! Den är också lägre än sin föregångare.
Jämfört med E92 är F32 26 mm längre - men har en hjulbas på +50 mm (2810 mm totalt). Det du! Den är 2017 mm bred på bredaste punkten vilket är över bakre hjulhuset, +43 mm jämfört med föregångaren och spårvidden fram är +45 mm och över bakhjulen +80 (ÅTTIO!) mm! Höjden är 1377 mm vilket är -16 mm jämfört med E92, allt enligt vad Falko Radomski på BMW och tillika 4-seriens produktionschef berättat för mig på bilmässan i Frankfurt. Alla karossmått har alltså utvecklats i den riktning de ska! F32 är alltså bredare, längre och lägre jämfört med sin föregångare. Vad +80 mm i spårvidd bak innebär för väghållningen skall vi nog undersöka inom kort.
Det tar hela 4 sekunder innan jag inser att 4-serien är helt och fullständigt lyckad även invändigt. Den invändiga designen känns igen från 1-serien, 3-serien och 5-seriens modeller. Lyckat med andra ord! En nymodighet som vi däremot inte känner igen från någon annan BMW är en änterhake - säkerhetsbältet för förare och främre passagerare sträcks fram från B-stolpen på en änterhake så jag inte behöver böja mig så långt bakåt. Kan tyckas lite plastigt men den som studerar de utvändiga bilderna inser att B-stolpen sitter ganska långt bak på den här vagnen.
Motorn spinner på på ett trevligt sätt i den här vagnen. Den är utrustad med BMW:s treliterssexa N54 med TwinPower Turbo. Inte dubbelturbo utan twin scroll turbo. Den motorn känns helt rätt i en 4-coupé. Precis vad jag förväntar mig och inte för mycket och inte för lite. Och då förväntar jag mig faktiskt rätt mycket! Den ger helt enkelt vagnen en prestanda som motsvarar dess utseende! De 306 hästarna som gömmer sig i vevhuset (jag undrar var de gömmer alla - några smyger väl i ventilhuset också) skickar iväg oss från 0-100 på 4,9 sekunder (5,4 utan xDrive) vilket nog inte till obetydlig del beror på att det maximala vridmomentet finns tillgängligt redan vid 1200 varv/min och håller i sig ända upp till 5000 varv/min och det känns i ryggen att det går fort. Det hörs också för den varvar på ett härligt småerotiskt sätt - så som bara en sexcylindrig motor kan göra.
Tidigare har vi skrivit i att beteckningen “i” i 435i nog lika gärna kan stå för “Iiiiiiiiiii-Iiiiiiiiiii-Iiiiiiiiiii-Iiiiiiiiiii-Iiiiiiiiiii” som ”Injection” för motorn låter som en veritabel Formel 1-bil när den jobbar hårt! Det hörs tydligt när motorn jobbar hår - den låter nästan lite ansträngd men det är nog också precis vad den är när vi trycker plattan i botten. Vi provkörde för drygt ett halvår sedan den här motorn i BMW M135i och faktum är att den gör sig bättre i den här bilen än i M135:an! Den känns helt enkelt lite mer rätt i den här bilen. Vid mjukare körning så liksom sjunger den lite igenom varvregistren - för att höja rösten lite när du rätar ut fotbladet - till att skrika upp sig när du har foten helt rak på gaspedalen.
Växllingen är lika rolig den! I mjuk körning växlar den åttastegade sportautomatväxellådan mjukt och skönt utan att det märks - förutom på varvräknaren. I hårdare körning är det inte så mjukt längre utan då mer smäller den i växlarna en efter en - det dunsar till under bråkdelen av en sekund när drivlinan kopplar in och det där dunsandet är nästan lite beroendeframkallande! Dessutom känns det som om det dunsar till bakifrån men det är nog bara inbillning eftersom det är en xDrive. Eller så kanske det stämmer som de säger i BMW-reklamen på tv: “Vår fyrhjulsdrift bygger på bakhjulsdriftens alla fördelar”.
Den åttastegade växellådan är bra redan i grundutförande och med Driving Experience Control är den oslagbar - utan tvekan den bästa växellådan BMW gjort. 4-serien kommer att finnas tillgänglig med sexväxlad manuell låda och åttastegad sportautomatväxellåda. Skillnaden mellan automatlåda och sportautomatlåda innebär att du kan växla manuellt med paddlar på ratten eller genom att vrida över väljarspaken till vänster och växla upp och ner med väljarspaken. Den här funktionen har jag dock alltid tyckt varit lite leksaksbetonad.
Min personliga åsikt är att bilen gör sig väldigt bra med automatlåda men den som köper en får välja själv. Den åttastegade växellådan som nu är gemensam för hela modellprogrammet är så himla väl avstämd - sedan något halvår är nämligen bilar utrustade med den nämligen bränslesnålare än motsvarande manuellt växlad bil. Det säger väl en hel del om hur långt utvecklingen gått! Vid hård gasgivning växlar inte lådan förrän nålen når precis 7000 varv - och då med ett hårt dunk som både hörs och känns.
Driving Experience Control är numera standard på både de manuella och de automatiska växellådorna. Som tidigare finns det fyra lägen i Driving Experience Control; EcoPro, Comfort, Sport och Sport+ varav det sista läget dock är extrautrustning i vissa lines men ingår i vissa lines automatiskt, såsom t.ex. M-Sport . En ny funktion i EcoPro-läget att växellådan lägger i friläge när du släpper gaspedalen och då låter den bilen rulla fritt, eller “coasta” som det kallas. Den bara rullar fram utan kraftöverföring till hjulen - en ny funktion som naturligtvis har införts för att spara drivmedel. Kan nog väntas bli standard i framtiden på automatväxellådan. Vem vet - det kanske kommer på den manuella också i framtiden?
Sport-läget mappar i vanlig ordning om en hel del funktioner i bilen: Växlingspunkterna i automatlådan förändras och läggs i senare vid ett högre varv, dessutom blir styrresponsen lite tuffare på så sätt att servoverkan minskar. Om bilen är utrustad med adaptivt chassi blir även chassiesättningen hårdare och accelerationen blir hårdare för motorn ökar varvet snabbare vid pedalrörelser jämfört med comfortläget: För varje centimeter i pedalrörelse ökar varvet alltså mer i sportläget. Sport+ tillåter mer sladd innan den dynamiska stabilitetskontrollen tar över. Observera att den dock inte kopplar ur helt.
4-serien kommer att finnas tillgänglig med antingen sportautomatväxellåda (åttastegad) samt sexväxlad manuell växellåda. Själv tycker jag dock att den här bilen nog inte riktigt gör sig i manuellt utförande eftersom den åttastegade lådan är så himla välavstämd. Dessuom har ju sportautomatlådan paddlar på ratten och växlingsmöjlighet på växelväljaren för den som hellre vill det. Du som köper en får dock välja helt själv, jag föredrar den med automat dock. Kort och gott så får motor och växellåda högsta poäng - som vanligt!
Pressbilen vi har är dessutom utrustad med xDrive och det ju också en funktion som är smått beroendeframkallande. När vi åker i lite mer inspirerande farter på kurviga landsvägar så är bilen varken över- eller understyrd utan den känns som en bil som bara limmar fast sig på vägen för varje meter den rullar! Vi försöker med hård acceleration från stillastående: Anti-slirlampan blinkar inte ens! Vi försöker med hård kurvtagning i för hög hastighet men det fungerar inte heller. Eller rättare sagt så fungerar det alldeles utmärkt för väggreppet är fast och stabilt. Och då försöker jag faktiskt mig på några rejäla försök att få den att spinna loss eller sladda till men det känns som att bilen bara svarar “försök-bara-spinna-loss-med-mig-du-lilla-gubben”! Dock kanske vi är lite handikappade i vår djärvhet av vetskapen att vi susar runt i en bil för 726 000 kr som gått ca 63 mil när vi först sätter oss i den. Hur vi än försöker så får vi inte hjulen att släppa.. Det enda som händer är att vagnen kränger en smula och även det är förvånansvärt lite - förmodligen beroende på det stabila chassit. Jag försöker inbilla mig för en stund att vägen är nyasfalterad med högfriktionsasfalt - men det är den ju inte för den har inte varit nyasfalterad på många år… Fast tyvärr är det nog att jag inte är tillräckligt vass som förare. Till slut blir jag helt enkelt tvingad att inse att det är fyrhjulsdriften som helt enkelt är fenomenal!
Jag har alltid varit en stor och livlig anhängare av den körglädje som bakhjulsdrift innebär - oavsett om det är sämre på vintern eller inte. Jag har alltid betraktat bilar som att de antingen är bakhjulsdrivna (München) eller felhjulsdrivna (Resten av världen förutom kanske någon italiensk enklav) men nu har nog BMW något som är bättre än bakhjulsdrift och det är xDrive! Det funkar så här: BMW:s system för xDrive är alltid inkopplat och går inte att koppla i eller ur på bilar som är utrustade med det. Det går heller inte att påverka kraftfördelningen på något sätt utan det finns en fördelningsväxellåda som själv fördelar kraften ut på hjulen och enligt muntliga uppgifter så kan den pendla mellan 50/50% i kraftfördelning ända upp/ner till 95/5%. Fyrhjulsdriften gör körkänslan stabil även i höga farter och hårda kurvor. Dessutom vet jag efter att ha provkört andra xDrive-modeller i snö att det är galet roligt med xDrive i halkigt väglag. Vill du bara köra så är det tryggt, och vill du leka så är det galet roligt! Sexor sjuor åttor och nior - det går att göra vilka siffror som helst med hjulen i snön bara parkeringen är stor nog.
BMW:s 3-serie kommer nu inte att gå i graven helt. I forsättningen så kommer dock sedan- och touringmodellerna att heta 320, 325 m.m. och coupé- och cabrioletmodellerna att heta 420, 425 med mera. Likadant kommer det att bli för 1-serien som i fortsättningen kommer heta 120, 125 etc (sedan och touring) samt 220, 225 med mera i coupé- och cabrioletutförande. Enkelt va? Eller krångligt. Välj själv.
Design och utformning av instrumentering känns igen från 3-serien - eller inte bara känns igen. Den är likadan! Alla knappar sitter där de ska. Pressbilen är dessutom utrustad med läderklädsel och som alltid så ger det en ombonad och fräsch kupémiljö. Dessutom är det Navigation Professional som dessutom utrustats med Connected drive vilket bland annat göra att du kan skriva bokstäver med fingrarna på iDrive-knappen när du söker t.ex adress. Istället för att vrida fram och tillbala för att stava till W-O-L-L-M-A-R-Y-X-K-U-L-L-S-G-A-T-A-N så kan man nu skriva det på joysticken, varpå navigationsfröken (som känns igen från en vanlig iPhone) bekräftar genom att uttala bokstaven. Dessutom är systemet så skickligt så det känner igen bokstäver även när man skriver slarvigt. Smart! Det här gör nämligen att du kan söka adresser utan att släppa ögonen från trafiken. Som en extra charmig feature så är numera skiftnyckeln på kartan som indikerar en BMW-verkstad utbytt mot en BMW-symbol. En demonstration av Connected Drive med skrivfunktion kan du se här!
Dessutom är det HUD - Heads Up Display men den är inte så informationsrik. Förutom aktuell hastighet så ser du bara farthållaren, och denna bil är utrustrad med något som heter Aktiv Fartpilot med Stop & Go. Den bromsar och gasar automatiskt för trafiken framför så du kan åka runt med farthållare på en trafiktät Valhallavägen (Ursäkta mig, det funkar lika bra på Avenyn eller Norra Vallgatan för den delen) och bilen bromsar automatiskt i god tid när framförvarande bil kommer för nära. Dessutom; när framförvarande bil står stilla i kö så gasar bilen lite försiktigt fram och minskar avståndet, ungefär som att den tycker att den inte vill ta upp så mycket plats i kön! Ännu smartare! Som vanligt så kan du koppla ur fartpiloten bara genom att trycka på bromsen. Den här fartpiloten är faktiskt lite rolig men jag misstänker tyvärr att folk kommer använda den till att minska uppmärksamheten i trafiken och istället fippla med telefon eller surfplatta. En ytterligare trevlig elektronik-finess är att det är strålkastare med full-LED. Det är faktiskt BMW:s första modell som går att få med just strålkastare med full-LED. På den övriga marknaden är Audi RS8 den enda modell som jag vet som för närvarande går att få med full-led. Strålkastarna ger bra ljus och de adaptiva kurv-ljusen är också en funktion som är smått beroendeframkallande. Strålande betyg även här!
En stor nyhet invändigt är det rejäla utrymmet bak. Baksätespassagerare har ett benutrymme som gott och väl motsvarar en skaplig sedanmodell. Vi provar vid ett tillfälle att åka runt 4 personer i bilen (4-serien är fyrsitsig och inget annat) och baksätespassagerna sitter väldigt behagligt även fast de är två fullvuxna män. Numera så lösgörs endast ryggstödet och inte stolens sittdyna när du öppnar för att kliva in i baksätet. Det är ändå duktigt med plats för att kliva in där bak. Den utvändiga långsmala designen med det rejäla baksätesutrymmet och den relativt korta koffertluckan påminner om en stor coupé - en Gran Coupé helt enkelt. Den är ju väldigt grann dessutom så det passar ju bra. Linjespelet över bakvagnen påminner faktiskt om 6 Gran Coupé. Det är nog ingen slump. Bra saker som passar in jämfört med andra modeller brukar inte vara någon slump i den där fabriken i München! På härligt sportigt vis går det att fälla ner stolarna så långt att jag nästan sitter med raka ben när jag kör! Det är något jag gillar - kanske har jag en frustrerad Formel 1-förare inom mig.
Just att den är låg är något nytt för den här bilen. Den är som tidigare sagt 16 mm lägre än sin föregångare E92 men den är ny på ett annat sätt också: Den har nämligen en tyndpunkt som är den lägsta av alla bilar i modellprogrammet, M-modellerna inräknat. Dessutom går det inte längre att öppna de bakre sidofönstren. Jag vet inte varför men jag skulle inte tro att det är något de bara glömt utan det har säkert en anledning. Kanske för att bättra på vridstyvheten i karossen?
En annan funktion som den här bilen har som är nästan nytt är gälarna bakom främre hjulhuset. De bidrar tillsammans med en den luftventilerade frontspoilern till att skapa en luftgardin på utsidan av hjulhusen som minskar det framåtriktade luftmotståndet och turbulensluften i främre hjulhusen så till den grad att det enligt EU-körcykeln går att köra 1-2 mil längre på varje tank, siffrorna enligt BMW:s pressavdelning. Se så turbulens kan ställa till det. En välinformerad källa uppger för AutoPower att gälarna “AirBreathers” kan väntas bli standard på fler modeller.
F32 kommer ifrån början att finnas tillgänglig med tre olika motoralternativ; 420d, 428i samt 435i. Den första är den ganska kända tvåliters-dieseln och 28i är den nya fyrcylindriga bensinaren med turbo och 35i är en sexcylindrig bensinare med twin scroll-turbo. På en väldigt viktig punkt har den här bilen dock fortsatt arvet från sina föregångare: Den gör sig bäst med en sexcylindrig motor! Punkt och utropstecken! Oavsett om det är en diesel eller bensinare gör den här bilen sig bäst med en sex-cylindrig motor. I framtiden kommer du även att kunna köpa den här bilen i (på bensinsidan) 420i-utförande med en tvålitersfyra på 184 hkr. På dieselsidan kommer du även att kunna köpa 430d och 435d - wow! 30d-motorn provkörde vi nyligen i 330d M Performance och det var en riktigt höjdare. Och då är ju 35d automatiskt ännu häftigare.
Måste jag välja mellan bensin eller diesel-motor så väljer jag faktiskt dieselmotorn, även fast jag nog vet att jag kommer att bli kritiserad på den här punkten. De ljudtoner som dieselsexan ger är lite mörkare, lite dovare, lite grövre och helt enkelt lite manligare. Gångkulturen skiljer inte avsevärt heller - förutom som sagt den känslan jag nyss nämnde. Det känns liksom som att det är en tyngre kraft som arbetar framme i motorrummet med dieselsexan. Dieselsexorna kommer att ha 258 hkr/540 Nm (430d) och 435d kommer att ha 313 hkr och 630 Nm. Dieselsexan har alltså några få extra hästkrafter men ca 60% större vridmoment än bensinsexan. Från bensinsexans 400 Nm till dieselsexans 630d - det du! Åtminstone 430d kommer att kunna trimmas med BMW M Performance. Se vårt reportage om 330d M Performance för mer sifror där.
F32 435i xDrive har ett grundpris på 493 500 kr och den aktuella pressbilen vi lånat har ett totalpris på 726 200 kr. Det innebär att extrautrustningen kostar 232 700 kr och även med BMW-mått mätt innebär ju detta en hel del i tillbehörsväg och med en tillbehörsnota på nästan en kvarts miljon kronor så borde det ju finnas en hel del att välja bort utan att få en bil som känns snålt utrustad men i ärlighetens namn så finns det inte så mycket jag skulle vilja vara utan på den här vagnen. M-Sportpaketet känns ju rätt självklart på en sådan här bil, likaså sportautmatväxellådan samt Navigation Professional och adaptiva LED-strålkastare och bara det är ca 105 000 kr i tillbehörsnota.
Måste vi dock välja bort något så skulle jag välja bort elektrisk glastaklucka (10 700 kr) samt eluppvärmd ratt (1 900 kr) och solskyddsgardin i bakrutan (3 300 kr). Svankstöd (3000), Aktiv fartpilot med stop & go (10 500) och Park assist (3 600) samt Concierge service (2 400 kr) kan jag också vara utan. Det sparar ju faktiskt ca 35 000 kr och det gör ju att bilen landar på 690 800 - vilket ju inte är så stor skillnad om jag ändå är ute och shoppar bil i trekvarts-miljonklassen så då hade jag nog lika gärna lagt tillbaka allt och fått en bil som känns maxutrustad. Notera nu som sagt att bilen inte har några M Performance-delar. De kostar ju som vi vet extra - mycket extra! Fast å andra sidan kanske jag ändå skulle välja att spara in de där grejerna vi nämnde ovan och istället installera ett M Performance Engine Power Kit! Ett sådant ger som vi vet sedan tidigare ca 10% på effekten och ca + 50 Nm och det är högst märkbart.
F32:an kommer att ha en mängd tillgängliga tillbehör inom programmet för M Performance tuning parts i samtliga fyra produktgrupper vi berättat om tidigare; invändiga delar, utvändiga delar, väghållningsdelar samt trimdelar. På Frankfurtmässan visades en F32:a med en mängd M Performance-delar: Kolfiberdetaljer såsom frontspoiler, tröskelbreddare, diffusor, engine power kit, avgasrör, M Performance-ratt med display you name it. Nyligen provkörde vi ju som bekant en 330d M Performance, med M Performance-delar till det facila priset av 96 000 kr. Den 435i M Performance som visades på mässan i Frankfurt såg formligen ut en en STCC-bil eller något ännu häftigare! Det var nästan så det inte gick att se att det var samma bil som en vanlig (!) 435i. Den var väldigt tuff, med ett grymt och brutalt sportigt utseende men jag gissar att den vagnen hade M Performance-delar för i runda slängar 200 000 kr, utöver all “vanlig” extrautrustning! Vagnen filmades av AutoPowers crew och visas på vår Facebook-sida eller här!
Det finns faktiskt några designmissar - även om de är få. Dels så är det en smaksak om de där gälarna är så snygga - men de ser onekligen högteknologiska ut och de kan nog antast snart vara standard i hela modellprogrammet så det är nog inte något som vi på AutoPower kan ändra på. Däremot går det inte att fälla ner tv-skärmen så som det numera gör på Z-serien och Z4 som vi provkörde nyligen vilket jag gillade skarpt. Nedfälld ger det ju nämligen ett sobert och stiligt intryck. Funktionen för bältesassistenten känns lite plastig. Men det är faktiskt alla missar som finns! Så i ett helhetsperspektiv kan vi helt bortse från dem!
Avslutningsvis vill jag ta upp en annan sak. Jag har de senaste åren stört mig på Audi A5 - den enda modell Audi haft som varit lika snygg eller till och med snyggare än motsvarande BMW - nämligen E92 coupén. Kvalitetsmässigt var den inte i närheten av E92:an. Inte vad gäller den invändiga designen och invändiga kvalitetskänslan heller. Men den var tyvärr snyggare utvändigt än BMW:s mellancoupé, eller för en objektiv betraktare åtminstone lika snygg.
Men det är den inte nu längre - för nu regerar BMW 435i. Och det med 306 hästlängder!
Körupplevelse |
|
Suverän! BMW regerar! |
Komfort |
|
Komfortabel fram och bak! |
Kvalitet |
|
Solid och välbyggd! |
Ekonomi |
|
Hyfsat dyr. Det går att banta utrustningsnotan dock. |
Text och foto:
Alexander Kjellström
Diskutera provkörningen i forumet -->