BMW 428i xDrive Gran Coupé - Karmlös charm


Tekniska data
Cylindervolym1.997 cc
Cylindrar/ventiler4/16
Effekt hk/rpm245/5.000–6.500
Vridmoment Nm/rpm350/1.250–4.800
Acceleration 0-100 km/h6,0 s
Toppfart250 km/h
Blandad körning6,8 l/100 km
CO2-värde159 g/km
Tjänstevikt1.670 kg
Längd464 cm
Bredd183 cm
Pris basutförande395.400:-
Pris testutförande557.100:-
Autopower tycker
+ Mycket tilltalande design
+ Absolut harmoni mellan motor och växellåda
+ Perfekt långfärdsvagn
+ Praktisk karossform
 
- Delvis buggigt infotainment
- Tunt ljud i Harman/Kardon
BMW lanserar ytterligare en variant i 3/4-seriefamiljen i och med introduktionen av 4-serie Gran Coupé. 4-serien är baserad på 3-serien och nu finns det inte mindre än 6 varianter i denna syskonskara. Finns det verkligen plats för Gran Coupé i BMWs modellprogram?
 
Provbilen är en 428i xDrive Gran Coupé. Om vi analyserar denna ganska långa modellbeteckning är det en 2-liters turbofyra på 245 hk och 350 Nm (428i). Den är fyrhjulsdriven (xDrive) och har en fyrdörrars kombicoupékaross med karmlösa dörrar (Gran Coupé) och för kalenderbitaren kallas modellen F36. Gran Coupé har lika stort axelavstånd (2.810 mm) som vanliga 3-serien (F30) samtidigt som den har en lägre och sportigare profil.
 
BMW ligger oftast i framkant när det gäller bilteknik och design. Ofta är man först med nya och innovativa modeller som skapar nya segment. I fallet Gran Coupé kan vi dock konstatera att Audi var först med A5 Sportback. Där slutar emellertid likheterna eftersom Audi A5 är en plattform som i grunden är framhjulsdriven medan BMW på klassiskt manér är bakhjulsdriven i standardutförande men fyrhjulsdriven som tillval.
 
Gran Coupé är en mycket vacker bil att beskåda. Den är harmonisk i formerna och känns symmetrisk och balanserad i proportionerna. Den ser låg och sportig ut, men utseendet bedrar en smula då den faktiskt bara är 3 cm lägre än 3-serie sedan. Invändigt känner vi igen designen från syskonmodellerna och jag tycker att interiören är mycket lyckad. 
 
I framsätet sitter man bra även om takluckan gör det lite tight med mina 195 cm. I baksätet sitter man bekvämt om man är kortare än 180 cm. Kombicoupékarossen är praktisk tack vare den stora bagageluckan och bagagetutrymmet är lättlastat. Provbilen är utrustad med automatisk bakluckeöppning som skall underlätta när händerna är upptagna och bilen skall lastas.
 
För att använda den automatiska öppningsfunktionen av bakluckan med nyckeln i fickan och en tung ICA-kasse i vardera handen krävs det ibland ett flertal "sparkar" under bakre stötfångaren. Ibland känner man sig dum när man står och sparkar till förbipasserandes förvåning. 
 
Sällan har jag kört en BMW med sådan fantastisk harmoni mellan växellåda och motor. Den åttaväxlade automatlådan smeker i växlarna när man kör lugnt och den byter karaktär och växlar snärtigt och rappt när man drar på. Motorn är stark och trots turbo är reaktionerna blixtsnabba. Vridmomentet är konstant från låga 1.250 varv upp till 4.800 varv. 
 
Ljudet är väl dämpat och vid lite belastning ger den ifrån sig ett skönt orrande ljud som nästan kunde fått vara högre. Det är första gången jag kör en BMW med "frihjul". När läget "Eco Pro" är valt frikopplas växellådan från motorn när man släpper gasen. Denna funktion sparar lite bränsle vid normal och jämn körning. Det är faktiskt en ganska behaglig känsla och precis som flertalet av de andra komponenterna i "Efficient Dynamics" bidrar det till en mer avslappnad körning. Det är bra både för ekonomin och säkerheten.
 
Idag säljer BMW nästan uteslutande dieselbilar. För vissa modeller ligger andelen diesel på närmare 90 procent. Det är därför roligt att köra en bensindriven modell och inse hur tyst och mjukt en bensinmotor faktiskt går jämfört med en diesel. Jag är själv lite av en "dieselkramare", men efter att ha rattat provbilen några dagar kan jag bara konstatera att BMW är duktiga på dieslar, men mästare på bensinmotorer. Den senaste generationens bensinmotorer har dessutom blivit mycket snåla. Eller vad sägs om en deklarerad förbrukning på bara 6,9 l/100 km för provbilen? Testperiodens förbrukning landade på klart godkända 7,5 l/100 km. Då var bilen knappt inkörd och merparten av körningen var landsväg och motorväg i varierande tempo.
 
Chassit är behagligt och trots 19-tums fälgar med lågprofildäck är gången följsam och mjuk utan att vara gungig. De senaste årens utveckling har inneburit stora framsteg på däcksfronten och idag är det inte längre någon nackdel med Run-Flat däck. Bilen är kursstabil och spårig vägbana skapar ingen oroskänsla. Komforten är god även om ljudnivån märks i motorvägsfart. Å andra sidan är motorns gång så raffinerad att den knapps märks alls. Eller vad sägs om ett varvtal på 2.000 varv i 120 km/h. Rena diesel-siffrorna.
 
Det är bara vid korta tvärgående ojämnheter som en viss stötighet kan göra sig påmind. Annars sväljer 4-serie Gran Coupé ojämnheter på ett bra sätt. Standardstolarna i läderutförande är fina men de passar inte min bakända. Jag föredrar sportstolarna med justerbart lårstöd och lite större bredd. I övrigt är provbilens interiör snygg om än opraktisk i sin Venetobeige kulör. En liten miss är att hatthyllan över bagageutrymmet speglar sig i bakrutan och gör bakåtsikten sämre i dagsljus.
 
Provbilen är utrustad med en rad tillval för underhållning och kommunikation. I realiteten är det dock musik och samtal i telefon via bluetooth som man använder dagligdags. Connected Drive Services och Remote Services och är intressanta tillval, men jag tycker inte de levererar i nivå med vad man kan förvänta sig som konsument 2014. Nej, skippa dessa tillval och nöj er med att kryssa för Bluetooth Professional (krav för Bluetooth Audio, A2DP) så täcks det viktigaste in. Den större skärmen som inkluderas i Navigation Professional är emellertid lockande om än dyr.
 
Sammantaget är 428i xDrive Gran Coupé en mycket trevlig bekantskap. Den erbjuder fin komfort och goda prestanda med en högst rimlig förbrukning. Personligen hade jag valt sportstolar och skippat takluckan eftersom den inkräktar på takhöjden. Men oavsett hur man utrustar sin 4-serie Gran Coupé så kommer man att få en elegant bil som fångar många blickar och underhåller sin förare. Det är efter provkörningen helt uppenbart för mig att det finns plats för Gran Coupé bland BMWs alla 3- och 4-seriemodeller.
 
 
Text och foto: Mattias Karlström

Diskutera provkörningen i forumet -->


Publicerad 2014-07-01 20:52. Uppdaterad 2014-07-02 14:41.
Copyright © 1997 - 2018 www.AutoPower.se


Annonser