Tekniska data
|
Cylindervolym | 2.979 cc |
Cylindrar/ventiler | 6/24 |
Effekt hk/rpm | 306/5.800-6.250 |
Vridmoment Nm/rpm | 400/1.300-5.000 |
Acceleration 0-100 km/h | 5,6 s |
Toppfart | 250 km/h |
Blandad körning | 9,1 l/100 km |
CO2-värde | 218 g/km |
Tjänstevikt | 1.610 kg |
Längd | 452 cm |
Bredd | 182 cm |
Pris basutförande | 399.000:- |
Pris testutförande | 599.400:- |
|
Autopower tycker
|
+ Lyckad facelift | |
+ iDrive äntligen riktigt bra | |
+ Skönt motorljud på både höga och låga varv | |
+ Både stabil och lättmanövrerad med Aktiv styrning | |
| |
- Bagageluckan lite trög att stänga | |
- Växellådan lite ryckig i låg fart | |
|
Storsäljaren 3-serien har nyligen genomgått en ansiktslyftning. Modellen har funnits sedan 2005 och under det senaste året har de främsta konkurrenterna Audi och Mercedes båda släppt nya modeller i samma segment. För att möta den hårdnande konkurrensen har 3-serien i sedan- och kombiutförande genomgått en uppdatering. Jag lånade en 335i sedan för att känna den uppdaterade bilen på pulsen.
Exteriört kan man uppleva skillnaderna mot föregångaren ganska små. Tydligast är uppdateringen baktill där baklyktorna gjorts om och blivit helt röda. De ser klart vassare ut i detta utförande. Från sidan ser man ingen skillnad, även om backspeglarna gjorts större. Det ger en klart bättre sikt bakåt, samtidigt som de inte upplevs stora eller klumpiga. Framtill har njurarna gjorts om och fått snarlik form som de hos 3-serie coupé och cabriolet. Främre stötfångaren har modifierats med lite större luftintag och huven har begåvats med två fräcka veck som ger en lite sportigare känsla. De främre strålkastarna är också omarbetade. Det ger bilen en lite fräschare uppsyn trots att skillnaden i utseende jämfört med de gamla strålkastarna är inte så stor.
Interört tycker jag den mest påtagliga skillnaden finns i den uppdaterade IDrive. Fler direktvalsknappar har införts vid iDrive-reglaget och utseendet på menyer och knappar på skärmen har fräschats upp. Det är numera betydligt lättare att arbeta med iDrive och ett extra plus är att navigationsdatat numera lagras på en hårddisk vilket ger mycket bättre accesstid när man matar in adresser. Tidigare trodde man ofta att man missat att trycka på iDrivereglaget. Men fördröjningen låg istället i läsningen från DVD-skivan. Jag skulle vilja säga att adressinmatningen nu kan matcha de flesta moderna handhållna GPS:er.
På den inbyggda hårddisken kan man även lagra musik. På ett enkelt sätt går det att kopiera musikfiler från en USB-sticka till bilens hårddisk. Enligt reklamen skall det finnas cirka 12 gigabyte utrymme för egen musik. Det räcker kanske inte till hela skivsamlingen men en ansenlig mängd musik blir det iallafall.
Jag provade mig igenom musikuppspelning via ett USB-minne, utan att kopiera filerna till hårddisken. Det fungerar mycket bra och även om det finns en och annan liten bugg i programvaran. Om man exempelvis har spelat musik från USB-minne och stängt av bilen fortsätter inte uppspelningen när man startar bilen igen. På skärmen står då att stereon läser information från USB-minnet. Om man avbryter stereon och väljer uppspelning av USB-minne på nytt fungerar det direkt som det är avsett.
Att navigera runt bland låtarna på USB-stickan fungerar bra och det är lätt att hitta fram till rätt låt. Användargränssnittet påminner mycket om Apples iPod. Man väljer låtar ordnade efter titel, album, artist och så vidare. Smidigt och lättarbetat alltså!
Jag upplever att stereons ljud är bättre än tidigare. Delvis kan det förklaras av att provbilen är en sedan och att den har en mer gynnsam kupévolym. Det var enkelt att hitta en vettig ljudinställning. Equalizer-funktionen är oförändrad, men inställningen har förenklats.
Sammantaget är det en rejäl uppryckning som iDrive genomgått i nya 3-serien. Det finns visserligen fortfarande ett och annat mindre irritationsmoment som jag beskrivit, men på det stora hela är nya iDrive mycket bra. Prestanda, utseende och handhavande har blivit uppdaterade och systemet känns klart modernare!
Interiören är i det närmaste oförändrad. Det gör inte så mycket eftersom den är mycket lyckad. Det sadelbruna lädret är riktigt läckert och gör sig ännu bättre i verkligheten. Denna nyans har jag numera som klar favorit om jag skulle få välja färg på klädseln. Sportstolarna är bekväma, men jag har lite svårt att finna en perfekt sittposition. Kanske beror det på att justeringen av framstolarna endast är delvis eljusterade. Längdjustering och "tippjustering" gör man manuellt, medan höjdjustering och ryggstödsjustering görs medelst el.
I baksätet sitter man okej om man inte är för lång. Det är inga direkta problem med huvudutrymmet, men det är en fördel om man är under 185 centimeter lång. Två personer sitter utmärkt och kortare stäckor kan även en tredje person klämma sig in.
Motorn i provbilen är den suveräna 3-literssexan med dubbelturbo på 306 hk och 400 Nm. Den ger bilen mycket goda prestanda. I kombination med den snabbväxlande automatlådan gör den färden behaglig och samtidigt snål. Deklarationen på 9,1 liter/100 km låter fantastisk, men min provförbrukning landade faktiskt på 10,1 liter/100 km vilket är klart godkänt. Precis som i andra turbobilar stiger denna siffra snabbt om man gasar mycket, men vid vardaglig blandad körning håller den sig på en mycket acceptabel nivå. Motorn varvar friskt på till maxvarvet kring 7.000 varv/minut. Ljudet är enastående vackert på höga varv och på låga dito gurglar det härligt från avgasrören. Det maximala vridmomentet är tillgängligt mellan 1.300-5.000 varv. Det innebär att man i princip alltid har 400 Nm att tillgå i normal körning. Det gör rattandet både roligt och enkelt.
Bilens sportchassi gör färden lite i stötigaste laget för min smak. Men då bör väl tilläggas att jag föredrar komfort framför sport. På de flesta underlag är komforten bra, men när man kör på tjälskadade vägar blir det lite jobbigt. På större vägar och vägar med bra beläggning är "strykjärnskänslan" påtaglig och bilen är mycket lätt att hantera. Den nya elektriska servostyrningen påverkar inte känslan negativt så vitt jag kan bedöma. Tvärt om upplevde jag den aktiv-styrning-utrustade provbilen mycket stabil i alla farter. Detta trots att bilen rullade på vinterdäck.
I den ansiktslyfta 3-seriens "line-up" hittar vi ett par intressanta nyheter. Först och främst har 320d begåvats med den kompetenta fyrhjulsdriften xDrive. 320d xDrive blir därmed instegsmodell i xDrive-programmet. Med sin genomsnittliga förbrukning på bara 5,4 liter/100 km är den dessutom den snålaste modellen bland alla sina konkurrenter.
Vidare har 318i fått ett litet syskon: 316i. Modellen har funnits på andra marknader ett tag och nu kommer den alltså till Sverige. Motorn i 316i är samma 1,6-litersmotor som sitter i 116i. Effekten är 122 hk och vridmomentet 160 Nm. Snittförbrukningen hos 316i sedan ligger på 5,9 liter/100 km vilket är lika med snittförbrukning hos 318i sedan. 316i har ett grundpris på 240.000 kr jämfört med ett grundpris på 254.000 kr för 318i. Eftersom förbrukningen är lika och prisskillnaden inte mer än 14.000 kr kommer det troligen inte att säljas så många 316i i Sverige. Många kommer nog att föredra en 318i med 2-litersmotor på 143 hk.
Konkurrenterna jag inledningsvis nämnde har ganska nyligen laddat om med helt nya varianter av sina 3-serieutmanare. Samtidigt har en ekonomisk kris slagit ned med full kraft och hela bilindustrin är drabbad. Det kommer att bli intressant att se hur ansiktslyfta 3-serien klarar konkurrenterna. Efter att provat nyheterna några dagar kan jag bara konstatera att BMW 3-serien står mycket väl rustad i konkurrensen om köparna. Miljöarbetet ligger långt fram, före de flesta andra, designen känns fortfarande modern och utrustningsalternativen matchar konkurrenterna väl.