BMW's halvautomatiska växellåda, kallad Sequentielle M Getriebe (SMG), har sedan introduktionen 1997 varit M3:an förbehållen. Samtidigt som nya BMW M3 får den nyutvecklade SMGII som extrautrustning erbjuds SMG även till övriga 3-serien. SMG liknas vid en racingväxellåda med paddlar i ratten och allt, samtidigt som den har ett automatläge för storstadstrafiken. Låter det för bra för att vara sant? AutoPower ger dig svaret! BMW:s 3-serie fick sig en ansiktslyftning härom året, för att markera halvtid för E46-karossen. Förutom ansiktslyftningen erbjöds nyutvecklade motorer genom hela modellserien. Från och med årsmodell 2002 fick även 3-serien en "Agility Package" som ger snabbare styrrespons och därmed sportigare körkänsla.
BMW 330i är en mycket snygg bil att se på. Med sportpaketet monterat ser bilen riktigt elak ut. Bilen är låg och mycket linjeskön. BMW:s formgivare har verkligen träffat rätt när de designade 3-serien. Den kommer att se modern ut väldigt länge till! Se bara hur bra E36:an står sig utseendemässigt. Fortfarande, efter 11 år!
17-tummarna sitter som standardutrustning på 330i och köparen kan välja mellan ett par olika fälgmodeller. De passar mycket bra på bilen, både utseende- och funktionsmässigt. Tillsammans med det sportiga chassit blir åkningen stötig, men vansinnigt rolig. På bra väg är bilen en fröjd att köra, men på de ojämna oplogade vintervägar som bilen provkördes på blir det jobbigt efter ett tag. De som mest kör på tjälskadade småvägar kanske bör undvika sportchassit.
Provbilen hade en ny lack som bäst kan liknas med mörk-aubergine metallic. Mycket snygg och sober färg! Den svarta helläderinredningen med sportstolar gjorde inte intrycket sämre. BMW's detaljkvalitet invändigt och utvändigt är som vanligt svårslagen.
Den nya 3-litersmotorn är en riktig pärla. 231 urstarka hästkrafter som drar från tomgång till rödmarkeringen. Det är aldrig brist på effekt med den här motorn! Vid acceleration ger motorn ifrån sig ett mycket kraftfullt ljud som matchar bilens prestanda. Tyvärr lämnar motorn också ifrån sig en konstant grötig bullermatta vid i stort sett alla varvtal. Motorn går hårt, vilket blir mycket tröttande i längden. Frågan är om det beror på att provbilen bara hade gått 150 mil, eller om det är en medveten förändring i motorkaraktär från BMW-konstruktörerna?
Växellådan då? SMG ska till att börja med inte förväxlas med SMG II, som är nyutvecklad speciellt för BMW M3. SMG är istället en fortsättning på den växellåda som var extrautrustning till M3 E36. Detta innebär en normal manuell låda med en elektrohydraulisk koppling, som aktiveras när föraren rör växelspaken. Det finns ingen kopplingspedal, utan elektroniken sköter det hela, inklusive att slira på kopplingen vid start. Det fungerar så sinnrikt att när bilen står still med växel i är kopplingen "nertrampad". När föraren sedan gasar börjar bilen rulla på samma sätt som när man slirar igång med hjälp av kopplingen i en vanligt manuell bil. Bara att glömma allt vad kopplingspedal heter alltså!
Växelspaken har backläge, neutral, upp/ner samt automatläge. Förutom växelspaken, som för övrigt ser nästan normal ut, finns det också två paddlar i ratten. De fungerar på exakt samma sätt. Tryck bort från föraren för nedväxling, dra paddeln mot dig för att växla upp. Det är alltså inte en paddel för vardera funktionen som på exempelvis en F1-bil.
Bakom växelspaken finns också en knapp för sportläget, som gör växlingarna klart snabbare. Vid nerväxlingar ger bilen automatiskt mellangas, vilket känns väldigt sportigt. Fräckt!
Tyvärr känns växlingarna för långsamma med SMG, både med sportläge och utan. Att växla är naturligvis jättelätt, men att få till en mjuk och bra växling är förbluffande svårt! Det tog mig 20 mil att överhuvud taget stå ut med SMG, så räkna med det tredubbla innan du börjar uppskatta den. Bekväma växlingar går att få till, men inte med full gas. Vid full gas blir växlingen ryckig, fast på olika sätt beroende på om sportläget är i eller inte.
Med sportläget smäller växlarna i snabbare, men bilen hinner ändå stanna upp så mycket att det smäller till i bakvagnen när accelerationen tar fart igen efter växlingen. Det blir alltså ingen "motorcykelväxling" hur man än gör. Utan sportläge stannar bilen upp i ett ögonblick under växlingen. Eftersom accelerationen avstannar känns det som att man sitter i framrutan, om man är oförberedd.
Att starta och stanna fungerar utmärkt med SMG. Inga speciella ryck eller otrevligheter går att spåra vid start eller stopp. Elektroniken är lika bekväm eller bekvämare än manuell urkoppling. Sedan finns ju en "maxaccelerationsfunktion" liknande den i M3 SMG II. Sportläge i, antispinn och -sladd urkopplat. Sedan är det bara att trampa gasen i botten så släpper elektroniken upp kopplingen vid varvtalet för optimalt grepp. Tyvärr hade provbilen hårda vinterdäck monterade på 17-tummarna, så testet av denna funktion slutade med världens burn-out och en bredsladd, som säkert gladde åtskilliga morgonpendlare...
Automatläget fungerar bra för att glida runt med när man helt enkelt inte orkar växla själv. Fast främst för lugn och harmonisk körning, alternativt kökörning. Vid avancerad körning hänger inte automatläget med, utan körningen blir ryckig och trist. Då ska man växla själv!
SMG har också en kickdown-funktion, som växlar ner två steg vid fullgas. Detta funkar mycket bra! Bara att klampa på så går det 190 km/h efter några sekunder. Perfekt runt Västerås, som är helt instängt av mitträckesvägar. Där går det 80 km/h när det är enkelfiligt och 190 km/h när det är dubbelfiligt, för att hinna om alla lastbilar! Förutom kickdown finns en funktion som växlar vid varvstoppet om inte föraren gör det, samt växlar ner när varvtalet blir för lågt.
Den bestående upplevelsen av provkörningen var tyvärr att bilen av olika anledningar kändes mycket ryckig. SMG i kombination med 231 hk, halkan som rådde under provkörningshelgen, de stenhårda vinterdäcken som var monterade samt det överkänsliga dynamiska antisladdsystemet (DSC) gjorde körningen helt enkelt jobbig. Man gasar (kraft-ryck), lägger i tvåan (kopplings-ryck), hjulen spinner (DSC-ryck), liten sladd (DSC-ryck), nästa växel (kopplings-ryck), hjulspinn (DSC-ryck), mera gas (kraft-ryck), hjulspinn (DSC-ryck) och så vidare.
Ni förstår säkert hur frustrerande det är att ha 231 hk och inte ens kunna gasa fullt ut på torr motorväg utan att DSC-lampan blinkar frenetiskt! Det enda som händer är att man svarvar av bromsbeläggen. En 330xi skulle ha varit den perfekta testbilen denna helg...
Hur som helst blir körningen bättre ju mer man vänjer sig. Paddlarna är roliga att använda vid avancerad körning, och med mer tid vid ratten skulle troligen intrycket ha blivit bättre. Frågan är hur många som kommer att trivas med SMG vid en kort provkörning när man är ute och letar bil? Växellådan kräver åtminstone någon dag för att visa sina förtjänster.
Grundpriset för 330i SMG är 366.900 kr. Det är en himla massa pengar, men också en himla massa bil! Provbilen var utrustad med en hel del godis. Komfortpaketet för 17.900:- innehållande multisportratt, larm, fällbart ryggstöd, regnsensor, ACC, CD och radio BMW Business känns privärt. M Aerodynamikpaket för 4.100:- innehållande dimstrålkastare, kjolar, spoiler fram och bak känns som ett klipp! Ett måste eftersom paketet verkligen lyfter utseendet på bilen. Pluspaketet med stjärnekerfälgar, sportstolar, Xenon-ljus och HiFi-högtalarsystem lägger ytterligare 11.900:- till priset. Lägg till PDC, skinn och lite annat smått och gott och summa summarum ges lite växel tillbaka på 450.000:- om man vill ha provbilens utförande.
Vem köper då en 330i SMG? Ja, frågan är ju snarare vem som inte vill ha en. E46 är ju som modell betraktat en mycket bra bil. Den är snygg, säker, bekväm, sportig och oerhört välbyggd. Men den kan inte beskyllas för att vara billig! Speciellt inte om man börjar plocka i lite motor och utrustning.
För att få lite perspektiv till inköpspriset så får man en mycket välutrustad Volvo S60 T5, en värsting-Golf, en maxad saab 9-3 aero eller en hel hög vassa japanska bilar för BMW:ns inköpspris. Sedan ska ju bilen utrustas också! Dessutom är värdeminskning en tung post, även om bensinkostnad, försäkring och service (gratis 3 år/8000 mil) inte är onormalt dyra. Så, BMW's huvudsakliga kundkategori är säkerligen höginkomsttagare i 30-årsåldern och uppåt, med ett bilintresse och en vilja att betala för en bra bil.
3-serien är också en populär tjänstebil, för de företag som godkänner att deras anställda väljer BMW. Många företag (exempelvis där jag arbetar!) tycker tyvärr att det sticker för mycket i ögonen när de anställda åker BMW till kunderna. Jag säger bara: Snälla ABB, tänk om och skaffa ramavtal med BMW så man kan få en vettig tjänstebil snart!
Som slutsats så är BMW 330i SMG en mycket trevlig och kompetent bil, vilket köparen naturligtvis ska kunna kräva i den prisklassen. Men samtidigt känns bilen inte helt harmonisk. Den sportintresserade köparen borde trivas bättre med den manuella lådan, medan den komfortinriktade absolut tycker bättre om den utmärkta automatlådan, som för övrigt bara är 5.500:- dyrare än SMG. Istället för både sport och komfort som förhoppningen var med 330i SMG, blir slutsatsen tyvärr varken eller! Den givna frågan är: Varför får inte 330i också SMG II?
Text:
Johan SöderbergFoto: Jan Söderman, Staffan Swanström