BMW 330d – rätta motorn i bästa mellanklassaren

AutoPower tycker
+ Råstark och supersnål motor
+ Fin styrning
+ Tankeläsande automatlåda
 
– Spårig och stötig med 18-tumshjul
– Automatlådan lite ryckig från start
Tekniska data
Cylindervolym2.993 cc
Cylindrar/ventiler6/24
Effekt hk245/4.000 rpm
Vridmoment Nm520/1.750-3.000 rpm
Acceleration 0-100 km/h6,2 s
Toppfart250 km/h
Blandad körning l/100 km5,9
Tjänstevikt1.675 kg
Längd452 cm
Bredd182 cm
Pris basutförande405.000:-
Pris testutförande562.800:-
Med ett ryck trycks jag in i sportstolen och det sätter av mot horisonten. Jag får hålla hårt i den snygga ratten för att hänga med och plötsligt hänger körkortet alldeles för löst – allt ackompanjerat av maffiga bastoner från motorrummet. 330d är helt klart rätt val för den aktive men ekonomiskt sinnade 3-serieköparen.
 
E90-generationen av 3-serien lanserades 2005. 2008 fick den en facelift och begåvades då bland annat med nya generationen av iDrive, större backspeglar, aggressivare frontparti, nyskurna baklampor och lite annat smått och gott.
 
Dessutom landade BMW:s nya treliters dieselsexa under huven. En riktig raketmotor som tjänstgör både i nya 5- och 7-serien, har 245 hk, hälsosamma 520 Nm och en uppgiven förbrukning på 5,9 l/100 km (något högre med Steptroniclåda och det utmärkta fyrhjulsdriftssystemet xDrive). Detta är verkligen riktigt imponerande siffror – och de verkar stämma hyfsat med verkligheten. Under provturen lyckades jag aldrig, trots seriösa försök, att komma över 7 l/100 km. När det gäller kraft per droppe bränsle slåss verkligen BMW om världsmästartiteln – om de inte redan innehar den. Dessutom låter motorn riktigt maffigt.
 
Hos Molin Bil i Sundsvall hämtar vi ut en spacegrå 330d Touring med svart Dakotaläder. Kanske inte världens mest upphetsande färgkombination, men sportstolarna med utdragbart lårstöd och senaste versionen av iDrive med widescreenskärm och navigationssystem gör att känslan trots allt blir ombonad och det går alldeles utmärkt att spendera åtskilliga timmar i denna miljö. Kvalitetskänslan är på topp och de flesta förare hittar snabbt en bekväm sittposition. Det finns inga oceaner av utrymme, men klaustrofobiskt blir det aldrig.
 
3-serien är redan i standardutförande klassens kanske mest körglada bil, och med provbilens 18-tumshjul och M-sportchassi lockar krokvägarna ännu mer. Hela bilen "krymper" och blir tajtare. Dieselmotorn skäms inte för sig utan gör sig verkligen hörd under acceleration, och visst låter det mäktigt, men naturligtvis kan den inte konkurrera ljudmässigt med BMW:s underbara bensinsexor. Däremot är bottendraget urstarkt som ett avgrundsvrål och DSC-systemet får kämpa för att skona bakdäcken. Omkörningar på norrländska 2+1-vägar är en särskilt rolig sysselsättning – omedelbar kickdown och så bär det av!
 
Krokvägarna är annars helt rätt element för 3-serien. Styrningen förmedlar exakt rätt känsla, hela bilen känns tight och kommunicerar på ett sätt konkurrenterna helt enkelt inte gör. Provbilen var inte utrustad med aktiv styrning och en härligt ofiltrerad känsla letar sig upp genom ratten. När konkurrenterna är bra på vissa delmoment, samverkar de olika delarna i 330d betydligt bättre, och på en läskigt hög nivå. Dessutom har Steptroniclådan en nästan tankeläsande effektivitet och växlar alltid vid precis rätt tillfälle – även om den ibland har svårt att hänga med vid låga varv. BMW:s åttastegade automatlåda har inte nått till 3-serien än.
 
Den långa räckvidden är förstås ett plus på långfärd men det är inte sportchassit och de stora fälgarna. Det spårar rätt friskt i skidbacken mellan Stockholm och Uppsala. På det betydligt bättre underlaget förbi Uppsala till Gävle går det lugnare. Men det bullrar en del. Ska det åkas långt – välj 17-tummare och fundera en extra gång över M-chassit. Det är inte idiothårt som Audis sportchassin, men det passar helt klart bäst på bra vägar – något vi inte alltid är begåvade med i Sverige.
 
Trots att grundkonstruktionen är fem år gammal känns 3-serien riktigt fräsch. Visst är det en aning trångt i baksätet, och väljer man inte till navigationssystem får man ingen iDrive överhuvudtaget – synd nu när det fungerar så bra. Annars märks åldern kanske mest på att bilen har konventionell handbroms när konkurrenterna har elektronisk. Men faceliften är verkligen lyckad och med en så effektiv och toppmodern motor som denna håller 3-serien i flera år till.
 
Text: Erik Söderholm
Foto: Kristofer Hultgren & Erik Söderholm
Tack till: Molin Bil i Sundsvall för utlåning av bilen!


Publicerad 2010-07-17 12:04. Uppdaterad 2010-07-17 12:29.
Copyright © 1997 - 2020 www.AutoPower.se


Annonser