BMW 330d touring M Performance
Välkommen till reportaget om provkörning av BMW 330d Touring M Performance. Eftersom detta är ett fortsättningsreportage om BMW M Performance så förutsätts det att du har kunskaper om BMW:s tillbehörsprogram M Performance. Återigen kommer vi blanda lite engelska och svenska benämningar för att det skall bli lättare för den som vill springa iväg och beställa. Jag kommer även här att blanda ren fakta med med mina åsikter och det kommer vara tydligt vad som är fakta och åsikter.
Nya 3-serien F30/31 har nu ca ett år på nacken och känns forfarande oförskämt fräsch och snygg. Jag som är en konservativt lagd bilägare har nu till och med börjat acceptera BMW:s nya lines; Modern Line, Sport Line och Luxury Line. Samt även att de nya modellerna tyvärr känns lite plastigare i inredningen än de utrangerade E9x som var rusktigt välbyggda och solida både invändigt och utvändigt. Redan finns den nya modellen med ett mer än behövligt stort antal olika alternativ på motorer där bensinarna finns från 318i till 335i där den senare har en dubbelturbo-sexa som har en ruskigt trevlig gångkultur. Dieslarna finns från 118d upp till toppmodellen 330d med en högt evolverad dubbelturbo-sexa.
Kenneth Forslund rullar ut en BMW 330d M Performance åt oss mitt i högsommarvärmen. Eftersom vi samtidigt lämnar in en Z4 20i LCI så har denna nya vagn en hel del att leva upp till. Vi börjar med att syna bilen utvändigt och konstaterar att den har en hel del M Performance-tillbehör: Den har ytterbackspeglar i kolfiber, aerodynamikpaket med tuffare frontspoiler, diffusor och blades för tröskelbreddarna och dessa förhöjer faktiskt utseende rejält. Dubbelekern 405 M är bara såååå läcker. 20 tum, ekrarna är smala som spaghettistrån där varannan eker är polerat aluminium-grå och varannan är mörkgrå som inte syns så bra vilket förstärker det smäckra utseendet. Högsta snyggpoäng till fälgarna med de har en (faktiskt två!) nackdelar som vi skall berätta om senare. Bilderna till detta reportage är tagna just med tanke på M Performance-tillbehören och mindre med tanke på originaldesignen. Gotta dig därför i detaljerna!
Invändigt är bilen utrustad som en 330d normalt brukar vara utrustad - dvs ganska rejält. Det är sportstolar i alcantara och det är rejält med utrymme för både främre och bakre passagerare. Den känns helt enkelt som en BMW-touring ska; hög kvalitet, rejäl och trygg. Dessutom är det BMW:s senaste åttastegade fenomenala automatlåda, dessutom utrustad med Driving Experience Control som gör att du kan växla med fyra olika karakteristik-lägen på motor- och växlingsstyrning: Comfort (startläge) samt Sport och Sport+ samt det smått onödiga EcoPro. Tre av dessa lägen kommer alltså att orsaka svettningar och endast ett ger normal sval körning och det är comfort. I EcoPro läget kommer du svettas därför att det blir varmt (klimatanläggningen går ner på minimum för att spara belastning på generatorn) och i Sport/Sport+ kommer du svettas för att körningen blir adrenalin-stinn och du väljer som vanligt helt själv!
I övrigt är det utökad stereo med Navigation Professional med hårddisk med automatisk avläsning som vi berättat om i BMW M6 och BMW M135i. Dessutom är det numera standard med klimatanläggning. Auto start/stop är också standard och för den som vill går den att stänga av. Dessutom har modellen ärvt tidigare generationers touring med öppningsbart bakfönster och elstyrd baklucka. Dörrarna stängs med ett lite pisk-snärtigt ljud som jag dock inte riktigt gillar; jag gillar mer när det säger *smack* när dörren stängs som det har gjort på tidigare modeller. Det här lite pisksnärtiga dörrstängingsljudet har dock även nya 1-serien F20/21 som du som provkört kanske har märkt. Det är förmodligen noga utprovat i fabriken.
Nog snackat om insida och utsida. Nu vrider vi igång motorn och vi blir genast upppiggade och inser att det nog gömmer sig en hel del effekt här. Mänskligheten har vandrat från primitiva verktyg, till enkla verktyg och till fina och därefter till precisa och sedan exakta verktyg. Likaså har de uppfinningsrika bayrarna vandrat långt på den utvecklingslinje som började med BMW 324tds i slutet av 1980-talet. Denna motor är väldigt trevlig redan på tomgång. Den väser lite försiktigt sjungande på tomgång precis så som sexa skall göra - som bara en sexa kan göra! Det är en solid, stadig gång med lite tunga ljudtoner som liksom sjunger både hög kvalitet och en slumrande effekt. Det här dieselknattret - som vi på AutoPower ofta skriver om - är i stort sett helt borta, eller för den som är ytterst kritisk i varje fall långt borta. Just tyngden i det här ljudet är imponerande. Det är en ljudton som på samma gång är både vass och tung! För den som vill jämföra med BMW:s annars berömda tvåliters dieselfyra (N47) så är skillnaden i ljudbild avsevärd. Fyrcylindern har vid en jämförelse betydligt mer vibrationer, en mer dieselknattrig ljudbild och känns på det hela inte lika högt stående i utvecklingsläran. Det "tunga" i ljudbilden är dock gemensamt mellan fyran och sexan, det som skiljer är det solida i dieselsexan.
Jämför vi motorljudet med 335i så har bensinsexan kanske ett något lite mer mjukt sjungande symaskinsliknande ljud och dieseln har kanske lite mer grövre ljud och gångkultur men skillnaden är marginell. Jämför jag däremot 330d med min egen M70 5,0 V12 (BMW 850i) så måste jag nog säga att 30d har ett minst lika skönsjungande ljud som 5,0i V12, och det är ju inte direkt någon dålig motor. Vi bör ju dock påminna oss om att vi ju faktiskt pratar om Bayerns främsta motorkonstruktörer, och de som är främst i Bayern på att bygga motorer är det per automatik i hela Tyskland och därmed även i hela världen. Så skickliga är de ingenjörer som arbetar i den myrstack som heter BMW. På grund av dieselsexans utvecklade och högt civiliserade gångkultur låter nu Autopower.se tillkännagiva följande kungörelse:
Från och med modellåret 2013 finns det inte längre något diesel-knattrande i BMW:s sexcylindriga dieselmotorer!
När vi svänger ut på en glest trafikerad norrgående E18 riktning Åkersberga skall vi låta bilen få visa vad den går för. 20"-fälgarna är lite skakiga men ger en skönt hård väghållning. Stötdämparna är av standardtyp och BMW:s standard är bra och hög för de flesta men bilen hade kunnat bli ännu ännu bättre med M Performance-dämpare när man ändå är i farten. (Återigen dags att påminna om att jag är en sådan förare som tycker om att känna varenda asfaltskant i ryggraden)
Vi börjar med att lägga i Sport+ och därefter rullar vi ner till måttlig hastighet - ca 50 km/h. Först då tycker vi plattan i botten och då händer det saker! På sant diesel-aktigt vis så känns det som en osynlig kraft stark som naturkrafterna själva liksom sliter tag i oss framifrån och liksom river oss framåt och samtidigt knuffar oss som en tryckvågsbomb bakifrån och kraften kommer på en gång innan vi ens knappt har något högre varv att tala om! G-krafterna liksom känns ända ner i ryggslutet när stolsryggen tvingar min kropp att röra sig framå! Varvningen fortsätter upp till ca 3500 innan motorn växlar och så där håller det på hela vägen till de övre växlarna i registret tills vi inser att vi nått 230 km/h och nog bör släppa på gasen. Så här håller liksom motorn på när du trycker hårt på gaspedalen: På sant dieselvis kommer kraften på en gång innan du ens hinner tänka, och så där håller det på växel efter växel, och den nya automatlådan har ÅTTA växlar... Det går inte heller att direkt känna i vilka varvintervall det är mer eller mindre drag vilket ju naturligtvis beror på att en diesel har fullt vridmoment redan på låga varv och behåller det högt upp i varvtalet.
I fallet med denna motor finns det maximala vridmomentet tillgängligt redan vid 1500 varv och behålls ända upp till 3000 varv och allra senast vid 4550 varv kommer växellådan växla ner oavsett vilket program du kör på. Och som sagt så finns det ju åtta växlar att spela ut innan fartspärren sätter in eftersom denna vagn ju är fartspärrad vid 250 km/h. Efter ett tag känns det som att ca 200 km/h är normal marsch-hastighet med denna bil! Det här enorma draget känns hela vägen från 50 km/h upp till en bra bit upp i närheten av 200! Det känns som att den vägsträcka som krävs för att få upp denna bil i 210 är ungefär samma sträcka som en vanlig bil behöver för att komma upp i 120, mer väg behövs liksom inte!
Vi bör också kanske avslöja att motorn som sitter i denna vagn är trimmad med M Performance Power Kit som du kanske gissat vid det här laget. Den redan i standard-utförande imponerande 30d-motorn levererar 258 hkr vid 4000 varv/min och 560 Nm vid 1500-3000 varv. Med M Performance Power Kit levererar den 286 hkr vid 4000 varv och 600 Nm vid 1750-2900 varv och originalmotorns maximala vridmoment 560 Nm behålls ända upp till 3500 varv och därefter avtar vridmomentet när du varvar upp till 4500 varv. Då det i trimmat utförande ändå uppgår till 440 Nm och i automatväxelläge är det inte möjligt att köra med högre varv än så eftersom lådan då som sagt växlar ner, även i kick down-läge! Ni kalenderbitare kanske drar er till minnes att E34 540i hade just 286 hkr i V8:an och de bilarna gick fort på 1990-talet som ni kanske minns, men den bilen hade inte haft skuggan av en chans mot denna vagn!
Powerkittet består av (till dieselsexan) både ny laddluftkylare (hårdvara) och ny styrbox med uppgraderad motordata (mjukvara). Till denna motor (30d alltså) gör det 28 hästkrafter och 40 Nm vid tillämpliga varvtal. Till den mindre tvålitersdieseln ingår det också en större fläkt (så även till 335i) och till samtliga Engine Power Kit ingår den oerhört viktiga M Performance Power Kit Aluminium Badge (aluminiumdekal)! Denna har dock faktiskt ett syfte; nämligen att tala om för nästa BMW-verkstad att motorn är trimmad. Dessutom ingår det 4-kolvs bromsok med borrade och slitsade bromsskivor samt en uppgraderad framvagn om inte bilen uppgraderats med det tidigare. Det är därför kittet kostar ca 18.000 kr istället för ca 11.000 kr.
Som sagt så gör det här Engine Power Kittet 28 hästkrafter/40Nm och eftersom vi faktiskt inte har provkört bilen i originalutförande så är det svårt att beskriva hur skillnaden känns, men grundläggande erfarenhet av bilkörning säger att skillnaden bör vara tydlig. Ni på forumet som har kört era bilar och känner dem både med och utan Engine Power Kit får gärna kommentera på forumet! För övrigt är bilen inte kittad med något uppgraderat avgassystem, vilket säkerligen kommer i senare modeller eftersom M Performance stadigt kommer att växa. Annars bör det vara en rätt bra kombination tillsammans med Engine Power Kit. Läsare som på allvar funderar på att införskaffa ett M Performance Engine Power Kit bör veta att i stort sett varje BMW-handlare har kampanj på det under sommaren och tidiga hösten 2013. Därefter kan det nog tänkas stiga i pris.
En ökning på 28 hästkrafter/40 Nm bör kännas tydligt i det flesta bilar men något som känns betydligt mindre är automatväxellådans växlande: Under hård gasgivning känner jag bara ett mjukt, behagligt lite lätt dunkande känsla från växellådan när den lägger i ny växel. Klart förlåtligt under hård gasgivning, för vid vanlig komfortkörning växlar den så mjukt så jag knappt uppfattar att den lagt i ny växel "Va, varvräknaren sjunker ju men jag kände inte att den växlade!" Faktiskt så är det så. Vid normal gaskörning går det inte att känna växlingen även om du sitter och väntar på den; så förfinad har den åttastegade automatväxellådan blivit! I flertalet modeller i årets program är faktiskt den åttastegade, modellprogramsgemensamma automatlådan faktiskt snålare än med motsvarande manuell!
Vid normal motorvägskörning (115 km/h) ligger varvräknaren på dieselaktigt låga 2000 varv/minut och det är bra! Ju mer lågvarvig en motor är, desto mer driftsäker är den ju. Vid hårdare (alltså så hård det går!) gasgivning går det att varva upp till 4550 varv, sedan växlar lådan ner. Det finstreckade (tidigare det gula) området på varvräknaren börjar på 5000, och först vid 5400 varv börjar det röda området vilket innebär att vid automatväxelkörning så kommer du aldrig att vara i närheten av ens det finstreckade/gula området vilket också är bra eftersom det sliter hårt på motorkonstruktionen när du börjar komma upp i högre varv. Temperaturmätaren mäter på oljetemperaturen och den ligger i stort sett på 100 grader, vilket den också skall göra enligt instruktionsboken.
Pressbilen vi har haft till utlåning är i vanlig ordning välutrustad. Den har ett grundpris på 438.900 kr och har extrautrustning för ganska exakt 110 000 kr där det viktigaste är ett komplett M sportpaket.
Dessutom har den följande M Performance utrustning:
Engine Power kit, 17 600 kr
Aerokit front, 6 170 kr, Performance Frontspoiler
Sides, 1 880 kr, Tröskelbreddare
Sides, 1 880 kr, Tröskelbreddare
Rear diffusor, 6 170 kr, Bakspoiler
M Stripe, 1 230 kr, M-dekal fram och bak
Wheels 405, 53 900 kr, 20" M Performance hjul
Black grill, 655 kr, Njure höger
Black grill, 655 kr, Njure vänster (!)
Mirror caps CFK, 3 050 kr, Ytterbackspegel kolfiber
Mirror caps CFK, 3 050 kr, Ytterbackspegel kolfiber
Summa M Performance-utrustning 96 240 kr! Vilket summerar den aktuella pressbilen till 644 340 kr! Fälgarna har dock två nackdelar: Dels gör de bilen stötigare (avsevärt stötigare) men de är så himla läckra! Den andra är väl helt enkelt priset; 54 000 kr i 20-tums utförande. Det har aldrig varit några problem att göra av med pengar på en BMW som vi alla vet. För övrigt får vi avsluta provkörningen med att konstatera följande: Förhållandevis dyr bil, men den är så brutalt rolig att köra! Roligare än så här blir helt enkelt inte Touring år 2013.
När provkörningen är klar beslutar jag mig för att åka ytterligare en sväng, för nu är det inte så mycket trafik. Med ett förväntansfullt pirrande svänger jag därför ut på motorvägen igen...
Betyg:
Körupplevelse - Suverän. 5 poäng av 5 möjliga. Dieselsexan ger en fantastisk körupplevelse!
Komfort - Kanonbra. 4 poäng av 5 möjliga. Jag gillar att man kan sitta lågt.
Kvalitet - Också kanonbra. 3-serien är en bra balansgång mellan BMW:s kärnvärden!
Text och foto: Alexander Kjellström
Diskutera provkörningen i forumet -->